Aanhangwagens en remorques

Zelfgemaakte remorque door mijn vader in de jaren 90. Vroeger betonplex maar sinds een jaar of 15 aluminium rondom. Alu kwam van overschotten van een bedrijf. Enkele as ongeremd. Rammelt gelijk zot door de alu maar voor de rest goed genoeg voor het sporadisch ritje naar het containerpark of materiaal voor de renovatie.

je mag weldegelijk meer dan 750kg met een rijbewijs B hoor, het totale gewicht van wagen en remork mag gewoon niet boven de 3500kg komen.
Is die 3500kg dan het reële gewicht of het theoretisch max toegelaten gewicht van de combinatie. Want de meeste aanhangwagens zijn ofwel MTM 750 ongeremd of MTM 3500 kg geremd. Dus als het het theoretisch gewicht telt, valt 90% van de geremde aanhangwagens af voor een rijbewijs B.

Het Maximale Toegelaten Massa (MTM) van het samenstel, wat jij het theoretisch max toegelaten gewicht noemt.
Er zijn trouwens heel wat merken en modellen die lichtere geremde aanhangwagens verkopen dan je denkt.

Laatst bewerkt:
Is die 3500kg dan het reële gewicht of het theoretisch max toegelaten gewicht van de combinatie. Want de meeste aanhangwagens zijn ofwel MTM 750 ongeremd of MTM 3500 kg geremd. Dus als het het theoretisch gewicht telt, valt 90% van de geremde aanhangwagens af voor een rijbewijs B.

MTM van het samenstel inderdaad, dus de theoretische waarde.
Er zijn heel veel geremde aanhangers met een mtm van minder dan 3500 hoor.
Maar het overgrote deel zal nog altijd teveel zijn voor een rijbewijs B inderdaad.

De oprichter van de Belgische aanhangwagenconstructeur Eduard, heet Eduard Saris. Cava nog.
Maar Saris is een bekend Nederlands merk van aanhangwagens. Wat is het verhaal daarachter? Dat kan toch niet anders dan familie(ruzie) zijn

Laatst bewerkt:
Schokdempers op een remorque, is dat iets waard of net veel gedoe? De meerprijs is echt veel lager dan ik had gedacht (150 euro)
Denk dat dit maar interessant is als je (heel vaak) fragiele dingen vervoert, of bij auto's te vervoeren, dat die vering dan lager kan om te lossen. Zeker bij wagens die laag staan.
Als nadeel, extra gewicht op de remork, dat je niet kan kan laden (zeker bij 750kg remorque)

Denk dat dit maar interessant is als je (heel vaak) fragiele dingen vervoert, of bij auto's te vervoeren, dat die vering dan lager kan om te lossen. Zeker bij wagens die laag staan.
Als nadeel, extra gewicht op de remork, dat je niet kan kan laden (zeker bij 750kg remorque)
Schokdempers kunnen er toch niet voor zorgen dat je aanhangwagen kan zakken. Verwar je hier schokdempers niet met luchtvering?

Voordeel van schokbrekers is extra stabiliteit. En dan vooral aan hogere snelheid.
Extra gedoe heb je er niet mee. Enkel een meerprijs bij aankoop.

Iemand enig idee waar je zoiets nieuw kan kopen in België?

s-l1200.webp

Ik heb zelf een Unsinn AS 750kg mechanisch zakbare trailer (voorbeeld).
Ik zag dat Smokey een trailer had voor 1 moto die er echt wel goed uit zag (link video). Te koop bij Matthys (link).

Ik wou sowieso 2 motoren kunnen vervoeren dus mijn Unsinn is perfect. Is lomp om te bewaren als je geen oprit/tuin hebt wel.
Bedankt, maar dit is niet helemaal hetzelfde.
Hier komt de vloer in een hoek van 15-20% te staan. Hetgeen ik zoek, is 1 waar de vloer bijna horizontaal blijft

Bedankt, maar dit is niet helemaal hetzelfde.
Hier komt de vloer in een hoek van 15-20% te staan. Hetgeen ik zoek, is 1 waar de vloer bijna horizontaal blijft
Klopt. Waarom mag die niet onder een hoek vallen? Is wel een heel nicheproduct dan, lijkt mij moeilijk te vinden :(

De oprichter van de Belgische aanhangwagenconstructeur Eduard, heet Eduard Saris. Cava nog.
Maar Saris is een bekend Nederlands merk van aanhangwagens. Wat is het verhaal daarachter? Dat kan toch niet anders dan familie(ruzie) zijn

Inderdaad, en het wordt nog interessanter; beide zijn in of vlakbij het dorpje Hapert gelegen.
En laat dat nu net het derde aanhangwagenmerk in de familie zijn :oi22:

Terug
Bovenaan