Aankoop nieuwe woning - ongelijke verdeling

Bwa, gratis en voor niks ergens gaan inwonen getuigt van een freeridergedrag.

Geen idee of die dame wel kredietwaardig was, mss stond ze op de zwarte lijst en kon ze zich niet inkopen. Die info heb ik niet.

Maar ouders die hun kinderen kost en inwoon laten betalen, lopen die dan ook het risico deel eigendom te verliezen ook hun kinderen? Oké niet geheel hetzelfde, maar toch,
Het lijkt tegenwoordig inderdaad normaal dat een inwonende partner geen huur mag betalen want dat zou zogezegd profiteren zijn van die partner.

Dat die niet de helft van jouw hypotheek afbetaalt lijkt mij logisch, het is dan ook niet zijn/haar eigendom. Maar die partner maakt natuurlijk wel gebruik van alle voordelen van het huis dus het lijkt mij maar normaal dat die daarvoor iets vergoedt. Hoeveel dat dan juist moet zijn moet elk koppel voor zich uitmaken.

gelukkig draait het leven voor sommige mensen om genieten en niet uit geld hoarden.

Maar als ik het verder uitstippel, ja mijn eventuele ex 'krijgt' een hoop geld voor niets te doen en ik had er meer aan over kunnen houden. Maar zoals ik zei; De intentie is dat we samenblijven.

maar
zonder haar had ik mijn huidige woning niet kunnen kopen:
- nieuwbouw aan 6% wegens wederopbouw
- korting op grond en nieuwbouw en afwerking wegens werknemer bij het bedrijf dat ze gezet heeft (is gewoon in een wijk, dus er zijn nog woningen die aan dezelfde prijs gingen waar wij dus een percentage korting op heb gekregen. + er waren woningen in de wijk die aan 21% gingen omdat die op een onbebouwd deel stonden)
- de woning is veel energie zuiniger dan mijn vorige woning. Wij betalen nu maandelijks met 2, nog geen 120 Euro om te verwarmen, koken, douchen etc, terwijl dit in mijn vorige woning 165 € was voor de helft aantal bewoners.

De verminderde BTW + de korting van de werkgever, komt samen op een kleine 120K. daar hou ik idd zelf dan 60K van over...

dan moet je al heel veel rente krijgen.....

Laatst bewerkt:
Het lijkt tegenwoordig inderdaad normaal dat een inwonende partner geen huur mag betalen want dat zou zogezegd profiteren zijn van die partner.

Dat die niet de helft van jouw hypotheek afbetaalt lijkt mij logisch, het is dan ook niet zijn/haar eigendom. Maar die partner maakt natuurlijk wel gebruik van alle voordelen van het huis dus het lijkt mij maar normaal dat die daarvoor iets vergoedt. Hoeveel dat dan juist moet zijn moet elk koppel voor zich uitmaken.
Dan laat je die partner toch inkopen?
En als je niet wil dat de partner zich inkoopt om toekomstige miserie te vermijden kan je ook die financiële keuze voor jezelf nemen. Zonder je partner moest je dat geld ook betalen.

Maar zoals je zegt maakt iedereen dat voor zichzelf uit. Maar ik geloof er sterk in dat dit geen goede basis is voor lang en gelukkig samenzijn.

Maar die partner maakt natuurlijk wel gebruik van alle voordelen van het huis dus het lijkt mij maar normaal dat die daarvoor iets vergoedt.
Dat is wel een heel financiële kijk op een relatie :unsure: "het is een voordeel dus daar moet iets tegenover staan"

En als je niet wil dat de partner zich inkoopt om toekomstige miserie te vermijden kan je ook die financiële keuze voor jezelf nemen. Zonder je partner moest je dat geld ook betalen.

Maar zoals je zegt maakt iedereen dat voor zichzelf uit. Maar ik geloof er sterk in dat dit geen goede basis is voor lang en gelukkig samenzijn.

Dat is wel een heel financiële kijk op een relatie :unsure: "het is een voordeel dus daar moet iets tegenover staan"
Ik ben een aantal jaar ouder dan mijn vriendin en heb zelf een woning gekocht 5 jaar geleden. Sinds kort wonen we feitelijk samen. Aangezien zij nog maar net aan het werk is, heeft ze geen geld om eventueel mee in te kopen. Ik blijf voorlopig alleen eigenaar en betaal logischerwijs alleen af. Ze moet geen 'huur' of wat dan ook betalen, maar ik merk dat ze het mentaal lastig gaat vinden dat er op termijn 'niets' van haar is. Nog aan het denken hoe we dat kunnen oplossen binnen pakweg 5 jaar.

@Dexels Ik denk dat zelfs de vuilste vechtscheiding gestart is met "de intentie is dat we samenblijven".
Daar heb je uiteraard helemaal gelijk in!
Als ik zie hoe tollerant ze is naar haar ex, ben ik daar gelukkig redelijk gerust in. En dan nog er staat redelijk wat op papier en we hebben geen gezamenlijke kinderen.

Daar heb je uiteraard helemaal gelijk in!
Als ik zie hoe tollerant ze is naar haar ex, ben ik daar gelukkig redelijk gerust in. En dan nog er staat redelijk wat op papier en we hebben geen gezamenlijke kinderen.

Jaja, je hebt een brandverzekering nodig als het brandt, niet als het niet brandt...

Ik en mijn partner gaan een nieuwe woning kopen. Aankoopprijs 400K. Zij heeft 20K eigen inbreng (waarvoor ze de helft van het voorschot betaald heeft. Ik heb een eigen woning die verkocht is voor 285K, mijn eigen inbreng destijds was 50K en ik heb reeds 30K afbetaald. Aangezien we met een pandwissel werken wordt dit ook zo overgedragen naar de nieuwe woning. Wat is nu een eerlijke verdeling?
Indien we dit laten beschrijven bij de not

Gelijkaardige situatie hier, ik ga het laten beschrijven in de notariële akte.

Feitelijk samenwonend, ongelijke inbreng wordt in de notariele akte gezet, ik 80% eigenaar en zij 20%, ieder zijn deel, zodat bij eventuele verkoop je jou centen terugkrijgt.

Voorts hebben we de lening op 50/50 gezet, ieders betaald de helft van de lening af.
Ook verdere kosten aan het huis worden op 50/50 gezet, ik moet niet meer betalen dan mijn vriendin omdat mijn aandeel 80% is.
Spreek vooraf zeker met de notaris en laat alles vastleggen, oa vruchtgebruik bij overlijden, erfrecht, nadien geen gezeik moest er iets mislopen.

Ja dat kan natuurlijk en lijkt mij ook de slimste oplossing op langere termijn, maar koppels zijn meestal wel even samen voor ze samen iets kopen.

Is toch simpel, ongelijke inbreng wordt met percenten beschreven. Lening betaal je elk de helft. Stel dat het misgaat wordt woning verkocht en krijg je elk je percentage terug (dus incl winst /verlies). Persoon met meer inbreng zal logischerwijze meer winst op zijn bedrag gemaakt hebben.

Is toch simpel, ongelijke inbreng wordt met percenten beschreven. Lening betaal je elk de helft. Stel dat het misgaat wordt woning verkocht en krijg je elk je percentage terug (dus incl winst /verlies). Persoon met meer inbreng zal logischerwijze meer winst op zijn bedrag gemaakt hebben.

Ik weet niet wat daar zo simpel aan is. 50/50 betalen voor iets wat niet 50/50 is :laugh:

Zo simpel is dat nog niet als je het wiskundig gezien juist wilt hebben.

Stel persoon A legt 10k & persoon B legt 90k. Maar je gaat het gelijk afbetalen. Als je percentueel gaat uitbetalen bij scheiding, gaat persoon B altijd een stuk beter af zijn. Stel dat er 300k geleend wordt op 20 jaar, dan is op 20 jaar de werkelijke verhouding verschoven van 10%/90% naar 40%/60%, best een groot verschil op dergelijke bedragen.

Als je het nog juister en complexer wilt maken, dan zou je er ook nog rekening mee kunnen/moeten houden dat de overgebrachte lening via de pandwissel die door één van de partijen wordt binnengebracht wellicht voordeliger is (lagere rentevoet). Dat kan ook beschouwd worden als een financiëel voordeel dat van één persoon overgaat naar de gemeenschap.

Ik ben een aantal jaar ouder dan mijn vriendin en heb zelf een woning gekocht 5 jaar geleden. Sinds kort wonen we feitelijk samen. Aangezien zij nog maar net aan het werk is, heeft ze geen geld om eventueel mee in te kopen. Ik blijf voorlopig alleen eigenaar en betaal logischerwijs alleen af. Ze moet geen 'huur' of wat dan ook betalen, maar ik merk dat ze het mentaal lastig gaat vinden dat er op termijn 'niets' van haar is. Nog aan het denken hoe we dat kunnen oplossen binnen pakweg 5 jaar.

Ik zat ooit in een gelijkaardige situatie, dat toen voorgelegd bij de notaris en als ik me goed herinner, hebben we toen een "onderlinge schuldbekentenis" opgesteld - dat dekte de ongelijke inbreng bij de aankoop af, maar niet de ongelijke inbreng in de hypotheek afbetalen. Advies vragen bij een notaris kost trouwens niets.

Ook belangrijk: als jij alleen eigenaar bent en alleen afbetaalt, is er ook een risico voor haar mocht er met jou iets gebeuren. Alleen daarom al hebben wij toen besloten om de hypotheek op beide namen te zetten (al kost dat je wel weer een arm en een been als je uit elkaar gaat, de zgn. miserietaks). Lijkt me ook iets om eens met de notaris te bespreken, er zijn genoeg andere mensen in zo'n situatie.

Scenario 1 - 75%/25% eigen inbreng, 50%/50% lening, 50%/50% eigenaar
Dat lijkt me het minste miserie long-term als er enige verdeeldheid moet zijn. Zorg dat er (snel) op een of andere manier een oplossing komt 'on the side' voor die niet-gelijke inbreng. Want op papier is alles 50%/50%.
Ik zit momenteel met dezelfde situatie:

Samen huis gekocht van 400k
Ik heb als enige inbreng van (20k voorschot notaris) en 180k (deel verkoop mijn eigen appartement). Eigen inbreng van mijn kant totaal 200k dus.

Kosten lening 50/50 en dan apart mijn hypothecaire lening van vorige woning die ik meeneem.
Vooraf moeten we dus nog afspraken maken bij notaris ivm de verdeling:
Feitelijk samenwonend, vruchtgebruik bij overlijden, kosten woning bij renovatie en woonverzekeringen 50/50.

Als ik het goed voorheb wordt dat dus bovenstaand scenario?
Maar wat bij 50/50 eigenaar, hoewel inbreng 75/25 is? En die 200k blijft dus MIJN vermogen?
Allemaal nieuw voor mij, graag hulp ;)

Ik heb als enige inbreng van (20k voorschot notaris) en 180k (deel verkoop mijn eigen appartement). Eigen inbreng van mijn kant totaal 200k dus.

Kosten lening 50/50 en dan apart mijn hypothecaire lening van vorige woning die ik meeneem.
Feitelijk samenwonend, vruchtgebruik bij overlijden, kosten woning bij renovatie en woonverzekeringen 50/50.

Maar wat bij 50/50 eigenaar, hoewel inbreng 75/25 is? En die 200k blijft dus MIJN vermogen?

Als het huis 50/50 is, is op het moment dat je iets tekent alles 50/50. Whatever de eigen inbreng is.

Nooit maar dan ook nooit een ongelijke verdeling van eigendom laten vastleggen in de akte.
Dat was het advies dat wij kregen van onze notaris :).

Als je een woning in ongelijkheid hebt (zoals dat noemt) moeten alle toekomstige investeringen met dezelfde verdeelsleutel gebeuren. OF je neemt een andere verdeelsleutel en moet dit dan in principe weer terug bij de notaris laten beschrijven. Dus als je de woning 75/25 hebt en dan 50/50 verbouwd of godbetert zonnepanelen legt hang je eraan en ga je terug naar de notaris moeten. Er zal bij een gerechterlijk dispuut altijd naar de akte gekeken worden los van welke andere vodden je voorlegt.
Dat kan een leuke bijverdienste voor u notaris worden.

De correcte wijze is het 50/50 te verdelen (de eigendom dan).
In jullie akte laat je ook een onderhandse lening opnemen van jou richting je vriendin. Als het huis ooit verkocht wordt zal je vriendin die lening terugbetalen (met indexatie volgens bepaalde sleutel natuurlijk).
Best laat je ook meenemen dat jij of je erfgenamen recht hebben op die wederbetaling. Stel dat je samen kinderen hebt en in onmin uit elkaar gaat en ter plekke doodvalt zullen je kinderen alsnog aanspraak maken op dat geld.

Als het huis 50/50 is, is op het moment dat je iets tekent alles 50/50. Whatever de eigen inbreng is.
K vraag me wel af, bijv de verhouding is 60-40.
Als de persoon et de hoogste inbegrepen, de facturen kan tonen die hij alleen betaalt heeft. Verandert dit dan iets bij een eventuele verkoop?

K vraag me wel af, bijv de verhouding is 60-40.
Als de persoon et de hoogste inbegrepen, de facturen kan tonen die hij alleen betaalt heeft. Verandert dit dan iets bij een eventuele verkoop?

Ja, neen, he.

Gegeven is gegeven. Als in de akte staat 50/50, is het 50/50. Of dat geld dan van de mammie of de pappie of 1 van de eigenaars komt, maakt niet uit. Bij verkoop zal het split in 2 zijn. Tenzij er iets anders op papier gezet is.

"Met facturen aantonen", wat wil dat zeggen? Ga je 15y na de aankoop afkomen met 15y facturen? In een dikke kaft? De rechter zal ook zeggen "yoooo, de akte is de akte".

Zoals hier al 100x gezegd, zorg dat het 50/50 op papier is, draag 50/50 bij en verreken eventuele ongelijke eigen inbreng (zo snel mogelijk) on the side.

Eigenlijk tenekrommend dat iedereen elke halve euro omdraait overal maar dan een aankoop van een half miljoen head first zonder denken slecht regelt...

En als je het niet kunt laten, doe iets raar. Maar zorg dat je weet wat de gevolgen zijn, alle 2, moest 1 van de 2 weglopen, doodvallen, niet kunnen betalen, ...

Je kan er ook bewust voor kiezen om niet het onderste uit de kan te halen.

Mijn vriendin heeft €31k ingebracht, ik €116k. Dat hebben we geregeld via een overeenkomst ongelijke inbreng.

De woning is 50/50 verdeeld, maar we dragen niet 50/50 bij aangezien dat voor mijn vriendin financieel moeilijk haalbaar zou zijn. Ik draag momenteel €100 per maand meer bij dan haar, in de wetenschap dat die verdeling vermoedelijk binnenkort nog zal veranderen in mijn 'nadeel' nu dat ze zwanger is, binnen enkele maanden moederschapsrust zal nemen en nadien waarschijnlijk minder zal werken om voor ons kind te zorgen.

Financieel is het niet de beste oplossing voor mij voor moest het ooit mislopen, het alternatief was dat we wat minder fancy dingen hadden in ons huis, zaken die realistisch gezien dan ook nooit meer zo konden worden gemaakt zonder heel zotte kosten te doen (grootorde volledig nieuwe keuken, volledig nieuwe trappen, ...) zodat het bij echte 50/50 verdeling ook haalbaar was voor haar, dat was het mij in wezen niet waard.

Het is gewoon moeilijk om 'eerlijk' een relatie te hebben waarbij er substantiële verschillen zijn in loon, na onze inbreng maandelijkse vaste kosten heeft zij nog €1050 over, ik nog €1850. Zij heeft haar eigen auto waar kosten mee gepaard zijn, ik heb een bedrijfswagen. Haar levensstijl wordt dus wat gepimped door mijn loon, mijn vermogen groeit wat minder snel aan hierdoor. Het is een bewuste keuze, ik heb er vrede mee, moest het ooit mislopen zou ik me proberen sussen met de gedachte dat de moeder van mijn kind(eren) hierdoor een extra duwtje in de rug heeft gekregen.

Terug
Bovenaan