Accu klus en tuin machines

Ik vrees dat ik hier BG-gewijs uit de toon zal vallen tussen al dit Makita-, Stihl en EGO-geweld, maar ik heb twee jaar geleden gekozen voor een accugrasmaaier van Parkside (Lidl) en heb mijn collectie accutuingereedschap binnen dit ecosysteem sindsdien redelijk sterk uitgebreid, tot zover zonder spijt:

- Grasmaaier
- Haagschaar
- Grastrimmer / bosmaaier
- Voegenborstel
- Bladblazer
- 6 batterijen van 4 Ah
- 2 dubbele opladers

Vooral van de grasmaaier en de bladblazer ben ik erg onder de indruk. De rest van de toestellen doen hun werk ook gewoon goed, zeker voor de prijs.

Wel had ik hiervoor een andere grasmaaier (waarmee alles begonnen is) die ik twee jaar gebruikt heb, maar die wel tekortschoot. Verder ook al twee batterijen (binnen garantie) moeten laten vervangen, elk na iets minder dan twee jaar, omdat ze geen lading meer vasthielden. Qua garantieafhandeling ook geen klachten: de oude accu's gewoon mogen houden en twee nieuwe exemplaren toegezonden gekregen.

Ik vrees dat ik hier BG-gewijs uit de toon zal vallen tussen al dit Makita-, Stihl en EGO-geweld, maar ik heb twee jaar geleden gekozen voor een accugrasmaaier van Parkside (Lidl) en heb mijn collectie accutuingereedschap binnen dit ecosysteem sindsdien redelijk sterk uitgebreid, tot zover zonder spijt:

- Grasmaaier
- Haagschaar
- Voegenborstel
- Bladblazer
- 6 batterijen van 4 Ah
- 2 dubbele opladers

Vooral van de grasmaaier en de bladblazer ben ik erg onder de indruk. De rest van de toestellen doen hun werk ook gewoon goed, zeker voor de prijs.

Wel had ik hiervoor een andere grasmaaier (waarmee alles begonnen is) die ik twee jaar gebruikt heb, maar die wel tekortschoot. Verder ook al twee batterijen (binnen garantie) moeten laten vervangen, elk na iets minder dan twee jaar, omdat ze geen lading meer vasthielden. Qua garantieafhandeling ook geen klachten: de oude accu's gewoon mogen houden en twee nieuwe exemplaren toegezonden gekregen.

Mijn keuze voor Makita is puur gebaseerd op kerstcadeaus :laugh: Paar jaar geleden had ik en Bosch en Black & Decker en Makita en wat Aldi toestanden.

Heb nu enkel nog Makita en Bosch gerief (veel gewisseld met mijn broer die alles op Black & Decker heeft - ook gebaseerd op kerstcadeaus). Makita alles voor de tuin (boor/vijsmachine, kettingzaag, heggenschaar, bosmaaier) en Bosch alle knutseltoestanden (nietjesschieter, steelstofzuiger, decoupeerzaag, ...). In de garage hangen de laders aan de muur gemonteerd en is gewoon klik klik erin pluggen als terug binnen kom. Altijd volle batterijen met minimale effort.

Realiteit is dat die Makita en Bosch toestanden eigenlijk relatief goedkoop zijn eens je batterijen hebt. Denk dat ik 30 of 40 euro voor de decoupeerzaag betaald heb tijdens een hubo 2+1 Bosch instrumenten actie. En ook al paar keer batterij cashbacks gehad (heb 1 batterij betaald en heb er ondertussen al 3). Mijn Makita snoei kettingzaag heb ik 200 betaald (staat nu aan 150 op ibood zie ik -_-). Is dat veel ? Ik heb hier 20 fruitbomen en 20 knotwilgen staan. Dat kettingzaagje spaart me gemakkelijk 2-3-4d snoeiwerk per jaar uit. Waar ik vroeger met de handzaag me suf zat te zagen, heb ik nu het kleine kettingzaagje voor. En de grote kettingzaag is gewoon te groot/onhandig/sterk om takken van 3-4-5 cm door te zagen en dikke takken in stukken te doen (ooit al eens bij het prielen in de hand gezeten en 3x vingerbot zien zitten, 1x was genoeg :laugh:). Die parkside instrumenten kosten ongeveer hetzelfde of beetje minder maar je krijgt er wel telkens batterijen bij.

Niks tegen Parkside overigens, heb hier al 10y een hakselaar van Lidl of Aldi (don't remember) en daar is na al die jaren nog niks kapot aan gegaan. En dat beesje verwerkt jaarlijks tientallen kubieke meters snoeiafval van bomen en hagen.

Makita is op het moment niet echt happig bij het uitdelen van batterijen heb ik de indruk. Even wachten op een aanbieding.
Had al een boorset van DeWalt besteld maar die stuur ik retour terug.

Alles van Stihl, AP systeem. (2x AP300s en een snellader)

kom nooit in een situatie waar ik meer nodig zou hebben.

idem hier. Met een tuin van 30 are. wsl honderd meter hagen te snoeien.

Kettingzaag, grastrimmer, heggenschaar op accu. Nog nooit zonder batterij gezeten.

daarnaast ook nog Stihl bladblazer en 2 zwaardere kettingzagen op benzine. De zitmaaier uiteraard ook op benzine :-)

- Grasmaaier
- Haagschaar
- Voegenborstel
- Bladblazer
- 6 batterijen van 4 Ah
- 2 dubbele opladers

Hier idem.
Maar ander materiaal.
De versleten machines stelselmatig gewisseld voor de parksides. Om af en toe eens iets te doen meer dan voldoende.

Ik heb ook al mijn machines die ik maar 1 keer om de zoveel tijd nodig heb van Parkside (Lidl). Ik koop enkel iets wanneer het eens in promotie staat. Uiteraard is dat minder kwalitatief dan een Makita maar die prijs is laag genoeg om het opnieuw te kopen mocht het kapot gaan.
Alsook goedkope batterijen.

Voor materiaal die ik elke dag zou nodig hebben zou ik wel een 'betrouwbaarder' merk kiezen.

idem hier. Met een tuin van 30 are. wsl honderd meter hagen te snoeien.

Kettingzaag, grastrimmer, heggenschaar op accu. Nog nooit zonder batterij gezeten.

daarnaast ook nog Stihl bladblazer en 2 zwaardere kettingzagen op benzine. De zitmaaier uiteraard ook op benzine :)

Moet je de haag langs 1 of 2 kanten doen ? Heb hier ook ongeveer 100m haag en kan 1 kant bijna volledig doen met 1 batterij. Als ik de 2 kanten doe en de bovenkant en wat prutsen opkuisen nadien, zit ik aan 2.5-3 batterijen. Gelukkig moet er maar 1 batterij in de heggenschaar en geen 2 zoals de bosmaaier en heb ik 4 batterijen.

De bosmaaier is een ander verhaal. Daar moeten 2 batterijen in en als ik alle kanten en rond de bomen en langs de zonnepanelen etc wil doen, heb ik gemakkelijk 6-8-10 batterijen nodig (in functie van hoe lang het gras is). In praktijk komt het er op neer dat er altijd wel ergens een kant is met gras van 30 cm lang. :laugh:

Moet je de haag langs 1 of 2 kanten doen ? Heb hier ook ongeveer 100m haag en kan 1 kant bijna volledig doen met 1 batterij. Als ik de 2 kanten doe en de bovenkant en wat prutsen opkuisen nadien, zit ik aan 2.5-3 batterijen. Gelukkig moet er maar 1 batterij in de heggenschaar en geen 2 zoals de bosmaaier en heb ik 4 batterijen.

De bosmaaier is een ander verhaal. Daar moeten 2 batterijen in en als ik alle kanten en rond de bomen en langs de zonnepanelen etc wil doen, heb ik gemakkelijk 6-8-10 batterijen nodig (in functie van hoe lang het gras is). In praktijk komt het er op neer dat er altijd wel ergens een kant is met gras van 30 cm lang. :laugh:

ik moet die maar aan één kant doen maar ik heb nog nooit voorgehad dat de batterij van mijn heggenschaar eerder leeg is dan mijn eigen batterij :rofl:

Bij het grastrimmen lukt het mij wel om de batterij leeg te krijgen omdat die meer vraagt (net zoals uw bosmaaier). Al heb ik voor mijn regulier onderhoud ook altijd genoeg aan één batterij. Wil ik een ganse oppervlakte dat een halve meter hoog staat kort maaien is dat natuurlijk een ander verhaal. Idem voor de kettingzaag, maar dan heb ik toch al een aardig hoopje hout gezaagd.

Ik heb 3 makita toestellen (grasmachien, kant trimmer en haagschaar) en nog 2 "fake" batterijen bijgekocht.

Hiermee normaal wel genoeg om bv mijn gras te doen of haag te snoeien.

Ik erger me rot aan het plastic draadje van die trimmer die na 5 meter kapot is, maar dat ligt waarschijnlijk aan mij of gewoon het algemeen systeem, niet aan Makita 😝

Combinatie van verkeerd gebruik en verkeerd materiaal.

Koop alleen een trimmer met een hendel waar je de snelheid van de kop zelf in de hand hebt en een spoel met voldoende draaddikte of draad met een versterkte kern.

Iets rustiger gas geven tegen stenen en afsluitingen en je draad gaat plots veel langer mee.

Ik doe hier honderden meters met eenzelfde stuk draad.

Ik kan mijn bosmaaier op 1 2 3 of 'auto' zetten.

Auto is levensgevaarlijk, soms schiet dat in volle gas als je 2 dikke onkruidjes tegenkomt. Voor de rest altijd op standje 1. Op stand 3 veel te wild en de je zelf hagen van 2-3cm doorsnee gewoon in 2 als een grassprietje.

Kan je op het moment zelf ook nog bijsturen?

Bij Stihl heb je op bepaalde modellen een stand zoals jij zegt, maar je kunt nog altijd zelf de snelheid bepalen door de drukknop harder of zachter in te drukken tijdens het trimmen.

Heet dat bij Makita niet Vario?

Laatst bewerkt:
EGO hier met 3x 2,5Ah batterij (kleinste/lichtste) voor kantenmaaier, bladblazer en haagschaar 60cm. Op 1 batterij kan ik 30min kantenmaaien of 1u15 haagscharen of 10min bladblazen continu. Opladen duurt 30minuten dus ik kan blijven verderdoen. Allemaal 56V dus zit een pak power in. Niet goedkoop maar zeer tevreden van!

Kan je op het moment zelf ook nog bijsturen?

Bij Stihl heb je op bepaalde modellen een stand zoals jij zegt, maar je kunt nog altijd zelf de snelheid bepalen door de drukknop harder of zachter in te drukken tijdens het trimmen.

Heet dat bij Makita niet Vario?
Makita heeft dat ook. Geen idee of elk model het kan.

Ik heb ook al mijn machines die ik maar 1 keer om de zoveel tijd nodig heb van Parkside (Lidl). Ik koop enkel iets wanneer het eens in promotie staat. Uiteraard is dat minder kwalitatief dan een Makita maar die prijs is laag genoeg om het opnieuw te kopen mocht het kapot gaan.
Alsook goedkope batterijen.

Voor materiaal die ik elke dag zou nodig hebben zou ik wel een 'betrouwbaarder' merk kiezen.
Hier ook alles van Lidl.
De meeste van die dingen heb ik 1x per jaar nodig, dan heb ik echt geen merk nodig dat 10 jaar dagelijks gebruik aankan.
En eens je een batterij hebt, kosten nieuwe apparaten meestal nog 20€...

Hier alles op batterijen van Makita, omdat ze vrij vaak acties doen met gratis batterijen en dus best goedkoop zijn.

Van Makita heb ik op accu een boormachine, grastrimmer, bladblazer en haagschaar. Moet wel zeggen dat de boormachine al eens een nieuwe boorkop heeft gekregen onder garantie (boorkop niet recht en is nog niet 100% oké, maar wel beter) en de grastrimmer z'n motor is al eens vervangen onder garantie (volgens hen mag ik er enkel graskanten mee afdoen en geen hoogstaand gras want dan verbrandt de motor). Ze deden nooit moeilijk over de garantiegevallen, al is het wel duidelijk dat de kwaliteit van Makita niet meer is wat het geweest is. Maar voor de prijs is het zeker oké.

Zaken op draad durf ik af te wisselen omdat je niet vasthangt aan één merk. Zaken die we vaker gebruiken komen van bvb DeWalt, terwijl zaken die we sporadisch gebruiken van Parkside of merk Gamma komen. Parkside heeft goede producten, maar sommigen zijn kwalitatief toch wel echt bagger. De boorhamer van Parkside heb ik er bijvoorbeeld 2 van teruggestuurd en dan maar die van Gamma gaan halen, omdat die van Parkside met haken en ogen aan elkaar hing.

Al enkele mensen die het over acties van Makita hebben, via welke verkoopkanalen is dit dan?
Zou het graag ook eens in de gaten houden.

Hier een halve Stihl-catalogus in de garage: heggenschaar, telescopische heggenschaar, kettingzaag en grasmachine.

Kettingzaag en grasmachine moet ik geregeld weer opladen maar ik ga eerder leeg dan de heggenscharen.

Hoe dan ook heel content van.

Terug
Bovenaan