Acid 'exposet' Reuzegommers: veroordeling

Vrijspraak is relatief natuurlijk.
Laat het ons houden op een straf die correct aanvoelt.
Het had al een heel ander verhaal geweest als er geen gevangenisstraf was uitgesproken en er geen schadevergoeding diende betaald te worden.
Het is hier al meermaals gezegd, maar er is een minimum wanneer je veroordeeld wordt. Aangezien hij geen werkstraf aanvaarde, kom je dan op deze voorwaardelijke gevangenisstraf. Dat minimum ligt vast per type misdrijf.

En geen schadevergoeding zou helemaal te zot zijn. Eerst zorgen voor de schade, maar een ander moet er dan voor opdraaien? Wie dan? De gedupeerde? De maatschappij?

Ik dacht eerst dat zoiets van pleading guilty en pleading not-guilty, en dan de straffen bij veroordeling die veel hoger liggen als je not-guilty gepleid had, alleen iets was van de USA. Altijd absurd gevonden dat de straf die je krijgt afhangt niet van de feiten alleen maar in sterke mate van het pleidooi van de beschuldigde. Maar kennelijk is dat ook zo bij ons dus. Of je nu een strafblad of niet krijgt zou toch niet puur mogen afhangen van uw standpunt in uw pleidooi, vind ik. Weeral iets bijgeleerd over het juridisch systeem hier.

Ik dacht eerst dat zoiets van pleading guilty en pleading not-guilty, en dan de straffen bij veroordeling die veel hoger liggen als je not-guilty gepleid had, alleen iets was van de USA. Altijd absurd gevonden dat de straf die je krijgt afhangt niet van de feiten alleen maar in sterke mate van het pleidooi van de beschuldigde. Maar kennelijk is dat ook zo bij ons dus. Of je nu een strafblad of niet krijgt zou toch niet puur mogen afhangen van uw standpunt in uw pleidooi, vind ik. Weeral iets bijgeleerd over het juridisch systeem hier.

‘In sterke mate’, hoezo? Hoe weet jij nu in welke mate dat meespeelt? Of het een strafblad werd of niet is daar zelfs helemaal niet door bepaald, dus hoezo ‘kennelijk’? Ik denk eigenlijk niet dat je veel hebt bijgeleerd…

‘In sterke mate’, hoezo? Hoe weet jij nu in welke mate dat meespeelt? Of het een strafblad werd of niet is daar zelfs helemaal niet door bepaald, dus hoezo ‘kennelijk’? Ik denk eigenlijk niet dat je veel hebt bijgeleerd…
Wel het verschil tussen strafblad en geen strafblad is niet eens "in sterke mate" bepaald door het pleidooi, maar wel 100%. Dat lezen we toch in de media nu? Hij krijgt toch een strafblad omdat hij in zijn pleidooi over de ganse lijn onschuldig gepleit had (= geen werkstraf accepteren). Ik denk dat je het nieuws eens moet bekijken en nog veel kan bijleren.

Wel het verschil tussen strafblad en geen strafblad is niet eens "in sterke mate" bepaald door het pleidooi, maar wel 100%. Dat lezen we toch in de media nu? Hij krijgt toch een strafblad omdat hij in zijn pleidooi over de ganse lijn onschuldig gepleit had (= geen werkstraf accepteren). Ik denk dat je het nieuws eens moet bekijken en nog veel kan bijleren.
Misschien moet je in dit nieuwsartikel eens lezen en bijleren.

Hier staat dat hij perfect onschuldig kan pleiten en in ondergeschiktheid (in geval toch schuldig verklaard) een werkstraf kon vragen.

Maar dat was niet zo sensationeel geweest natuurlijk.

Ik weet niet goed wat je probeert te zeggen. Zoals gezegd wordt de strafmaat in grote delen bepaald door de dader zijn (gebrek aan) voorgeschiedenis, huidige gedrag, spijtbetuiging en schuldinzicht. Dit wordt meegenomen in het pleidooi logischerwijze, want bij voorkeur kan je aantonen dat je cliënt zijn leven heeft gebeterd. Het gaat ook niet om zomaar magische woorden zeggen, je moet ze ook kracht kunnen bijzetten. Als er wordt bewezen dat je schade hebt toegebracht en je weigert dat te erkennen én je zegt dat je het opnieuw zou doen... Dan is het moeilijk om mild te zijn als rechter.

Dat is net de kern van de zaak.

Indien je schuldig pleit, toon je besef dat je iets fout hebt gedaan en is de kans op recidive lager. Dat mensen niet snappen dat Acid hier denkt het recht te hebben om zelf rechter te spelen , zijn medium misbruikt , en dan geen schuld wilt bekennen, dan kan de rechter niet anders oordelen, "die randdebiel gaat dat nog doen", en dus een zware voorwaardelijke straf uitspreken zodat wanneer hij dat nog eens doet, een effectieve zware straf krijgt.

In strafrecht gaat alles over schuldinzicht en voorbedachtheid. Dat laatste is ook de reden waarom de Reuzengommers volgens veel mensen 'te lichte straffen' hebben gekregen. En onterecht spreken over een moord. Die reuzengommers hadden nooit de bedoeling Sanda te doden, dus dan kom je op de uitspraak die er uit volgde, en dat is geen moord (want dat is per definitie met voorbedachte rade).

Ik ken nog twee dopen die dodelijk afgelopen zijn de voorbije 15 jaar. Nooit is daar zoveel hetze over geweest. Maar ja, de dopers werden toen door de pers niet als 'elite' omschreven en die werden dus veel minder aan de schandpaal genageld worden. Die kwamen er met vergelijkbare of zelfs lichtere straffen van af. En ik heb toen nooit iets over klassejustitie gehoord.

Laatst bewerkt:
Check de fb van diezelfde kranten (hln, vrtnws,...). Daar staan de comments wel nog open. De mensen doen zelfs geen moeite meer om het te posten in de krochten van het internet. Ze lopen openlijk te pronken met hun wijsheid/waarheid. Vandaag zijn ze rechter, gisteren viroloog, ... .
Hoewel zeker en vast degoutant, denk ik niet dat de "fanbase" van Vandergunst heel actief is op facebook.

Hoewel zeker en vast degoutant, denk ik niet dat de "fanbase" van Vandergunst heel actief is op facebook.

Misschien. Maar dat weet je niet. En vooral: je gaat toch niet ontkennen dat Acid al zijn invloed aanwendt om de gemoederen net zo hoog mogelijk op te hitsen en ervoor te zorgen dat dit zo veel mogelijk over de lippen gaat? Terecht of niet, daar zeg ik niks over. Als je vindt dat hier iets moet veranderen, mag de onvrede niet gaan liggen, dat snap ik. Maar waarom zou je dan mierenneuken of het een letterlijke fan is van Acid die dit schrijft, of gewoon iemand die mee boos is, in het klimaat waar Acid wel heel hard voor aan het zorgen is?

Als hij dit niet wil, spreekt hij wel andere, verzoenende taal. Nee, hij zegt ‘ik zou de belaging zo weer doen’ en hij vindt het prima.

Je kan gerust onschulding pleiten maar toch zeggen dat je liever een werkstraf hebt dan een strafblad?
Het één sluit echt het ander niet uit.

Misschien. Maar dat weet je niet. En vooral: je gaat toch niet ontkennen dat Acid al zijn invloed aanwendt om de gemoederen net zo hoog mogelijk op te hitsen en ervoor te zorgen dat dit zo veel mogelijk over de lippen gaat? Terecht of niet, daar zeg ik niks over. Als je vindt dat hier iets moet veranderen, mag de onvrede niet gaan liggen, dat snap ik. Maar waarom zou je dan mierenneuken of het een letterlijke fan is van Acid die dit schrijft, of gewoon iemand die mee boos is, in het klimaat waar Acid wel heel hard voor aan het zorgen is?

Als hij dit niet wil, spreekt hij wel andere, verzoenende taal. Nee, hij zegt ‘ik zou de belaging zo weer doen’ en hij vindt het prima.
Rustig aan, ik nuanceer gewoon. Je mag dat mierenneuken vinden maar dat zegt misschien meer over hoe zwart-wit jij hier in staat dan over mijn post. Lees even op wat ik juist reageer misschien voor je in een kramp schiet?

De quotes die Vulture aanhaalt lijken me eerder van de klassieke Facebook-warriors te komen dan van het doelpubliek (de fanbase om het zo te zeggen) van Vandergunst, meer zeg ik niet. Zoals Vulture aanhaalt, de laag van de bevolking die denkt dat facebook-comments de manier zijn om hun expertenkennis over eender welk nieuwsbericht te etaleren.
Overigens, zijn (Vandergunst) laatste eigen post met zijn Acid-facebookprofiel is van 2021, en de generatie die zijn doelpubliek vormt, is zowat verdwenen van Facebook. Ook in de comments op zijn youtube-kanaal, of zijn instagram pagina is niet snel iets terug te vinden in het genre van wat Vulture post. Daar wordt de open brief van de moeder nergens genoemd.

Geen idee wat jij dan denkt te concluderen uit facebook-comments op posts van kranten en andere media op facebook :unsure: Het zijn bij mijn weten de media zelf die kiezen wat ze wel en niet publiceren en hoe ze het verwoorden. Het zou ook kunnen dat populair geschreven posts op sociale media, populistische en platte comments aantrekken, zoals Vulture aanhaalt over eender welk onderwerp. Zoals je ongetwijfeld weet, hoe meer interactie, hoe hoger in het algoritme en hoe meer clicks. Maar waarom zou het ooit ook maar gaan over de verantwoordelijkheid van de pers, als vierde macht in plaats van louter geldmachine (met clicks likes en ads)? Het mag ook gaan over hoe de rioolmedia mee dat populistisch en polariserend klimaat creëren, in dit geval maar ook in vele andere. Veel makkelijker om heel zwart-wit alles in de richting van Vandergunst te duwen, niet?

Het is blijkbaar toegelaten om snel en zonder meer te verwijzen naar het vrtnws-artikel met de vijf vragen om een discussie dood te kloppen, dan lijkt het me interessant om ook een ander perspectief neer te zetten. Je ziet in deze discussie hier ook dat men heel snel teruggrijpt naar het technisch juridische, en op die manier het vonnis van eergisteren verdedigd wordt en de weerstand ertegen afgeblokt wordt.
Het is geen plus-artikel dus ik nodig iedereen uit om het minstens even door te scrollen en verder te kijken dan het technisch-juridische. Misschien is dat interessanter om het over te hebben dan elke post iemand die komt zeggen wat voor koppig leeghoofd Vandergunst wel niet is en hoe dom die generatie/het klootjesvolk wel niet is. Het is hier al enkele keren aangehaald maar het artikel verwoordt het in mijn ogen best goed.
Wie de woede over de veroordeling van Acid wil begrijpen, moet voorbij juridische argumenten durven kijken. ‘Voor een grote groep jongeren voelt dit vonnis erg persoonlijk.’
[...]
Wat geldt voor de familie, geldt in mindere mate ook voor de publieke opinie: er is nood aan closure. Dat een eliteklasse iedereen dat ontnam, wringt nog steeds.”
[...]
Dat morele argumenten vaak worden platgeslagen vanuit juridische hoek, maakt volgens Truwant de frustratie alleen maar groter.
[...]
De waakhond beet niet, dus moest Acid in de bres springen, redeneren veel jonge mensen. “Gen Z schuift een aantal waarden zoals gelijkheid heel sterk naar voren, en is daarover erg vocaal”, zegt jongerenexpert en marketingprofessor Joeri Van den Bergh (Vlerick Business School). Vooral online mengen ze zich, van TikToks over Gaza tot Instagram Stories over kinderarbeid in kobaltmijnen. “In hun ogen doet Acid gewoon hetzelfde, maar dan met meer volgers. Dat hij die inzet om impact te creëren, vinden ze erg normaal.”
[...]
“We begrijpen duidelijk niet goed wat er leeft binnen jongerencultuur.” Ze denkt dat veel jongeren capabel genoeg zijn om te beseffen dat “exposen niet oké” is, maar dat het wringt wanneer hun idool constant als “een gek met een spraakgebrek” wordt uitgespuwd.

Rustig aan, ik nuanceer gewoon. Je mag dat mierenneuken vinden maar dat zegt misschien meer over hoe zwart-wit jij hier in staat dan over mijn post. Lees even op wat ik juist reageer misschien voor je in een kramp schiet?

De quotes die Vulture aanhaalt lijken me eerder van de klassieke Facebook-warriors te komen dan van het doelpubliek (de fanbase om het zo te zeggen) van Vandergunst, meer zeg ik niet. Zoals Vulture aanhaalt, de laag van de bevolking die denkt dat facebook-comments de manier zijn om hun expertenkennis over eender welk nieuwsbericht te etaleren.
Overigens, zijn (Vandergunst) laatste eigen post met zijn Acid-facebookprofiel is van 2021, en de generatie die zijn doelpubliek vormt, is zowat verdwenen van Facebook. Ook in de comments op zijn youtube-kanaal, of zijn instagram pagina is niet snel iets terug te vinden in het genre van wat Vulture post. Daar wordt de open brief van de moeder nergens genoemd.

Geen idee wat jij dan denkt te concluderen uit facebook-comments op posts van kranten en andere media op facebook :unsure: Het zijn bij mijn weten de media zelf die kiezen wat ze wel en niet publiceren en hoe ze het verwoorden. Het zou ook kunnen dat populair geschreven posts op sociale media, populistische en platte comments aantrekken, zoals Vulture aanhaalt over eender welk onderwerp. Zoals je ongetwijfeld weet, hoe meer interactie, hoe hoger in het algoritme en hoe meer clicks. Maar waarom zou het ooit ook maar gaan over de verantwoordelijkheid van de pers, als vierde macht in plaats van louter geldmachine (met clicks likes en ads)? Het mag ook gaan over hoe de rioolmedia mee dat populistisch en polariserend klimaat creëren, in dit geval maar ook in vele andere. Veel makkelijker om heel zwart-wit alles in de richting van Vandergunst te duwen, niet?

O, nee. Het mag ook over de rol van de pers gaan, hoor. En die is ook niet altijd mooi. Maar dit topic gaat over Acid, en die is voor mij een van de duidelijkste, grootste en twijfelachtigste uitwassen van die rol van de pers. Als HLN wordt veroordeeld voor laster en belaging, zal ik over hen hetzelfde zeggen, hoor. Maar die gaan zo ver niet. Dus ga ik nu ook niet zwijgen over deze, omdat anderen soms ook iets misdoen. Of zijn rol minimaliseren.

O, nee. Het mag ook over de rol van de pers gaan, hoor. En die is ook niet altijd mooi. Maar dit topic gaat over Acid, en die is voor mij een van de duidelijkste, grootste en twijfelachtigste uitwassen van die rol van de pers. Als HLN wordt veroordeeld voor laster en belaging, zal ik over hen hetzelfde zeggen, hoor. Maar die gaan zo ver niet. Dus ga ik nu ook niet zwijgen over deze, omdat anderen soms ook iets misdoen. Of zijn rol minimaliseren.
Zoals ik zei, ik reageerde op de post van Vulture over facebook-comments op posts van onder meer HLN. Comments op posts van Vandergunst op verschillende platformen gaan niet over de open brief van de moeder.
Nergens minimaliseer ik zijn rol - of heb ik het zelfs over die rol - ik haal enkel aan dat het allicht niet zijn doelpubliek (fanbase) is dat zo'n comments plaatst op facebook. Gelieve mijn post niet foutief voor te stellen.

Ik ken nog twee dopen die dodelijk afgelopen zijn de voorbije 15 jaar. Nooit is daar zoveel hetze over geweest. Maar ja, de dopers werden toen door de pers niet als 'elite' omschreven en die werden dus veel minder aan de schandpaal genageld worden. Die kwamen er met vergelijkbare of zelfs lichtere straffen van af. En ik heb toen nooit iets over klassejustitie gehoord.
Goh, of omdat het heel andere omstandigheden waren? Je mag daar een complot tegen de elite achter zoeken maar dat lijkt me eerder vergezocht. Ik zie veel meer verschillen dan de dopers die door de pers als elite omschreven worden.
Eerder werd door het parket al geïnsinueerd dat er geen link was tussen de organisatie van de avond en het overlijden van de student. [...] “De autopsie maakt het vooral mogelijk om meerdere deuren te sluiten: zo stierf [X] niet als gevolg van een externe handeling, noch van een val, noch van onderkoeling, noch van een van de acties die werden ondernomen tijdens de doopceremonie.”
“Tijdens deze ceremonie is geen alcohol gedronken”, gaat de procureur verder. “Vele getuigen werden daarover ondervraagd. Maar na het doopritueel vloeide de alcohol rijkelijk.
demorgen.be/nieuws/dood-waalse-student-na-studentendoop-is-mogelijk-gelinkt-aan-alcoholmisbruik~bda0ead3
[X] de dooppeters en -meter van [X} zijn volgens het Luikse parket verantwoordelijk voor zijn dood. Schuldig verzuim werd de twintigers eerst in de schoenen geschoven: zij hebben [X] niet op tijd doen stoppen met drinken. Maar in maart schakelde het openbaar ministerie een versnelling hoger. Een wet uit 1939 schrijft straffen tot 10 jaar cel voor tegen wie iemand heeft aangespoord om substanties tot zich te nemen die geleid hebben tot zijn dood. “En dat is exact wat hier gebeurd is”, aldus het openbaar ministerie.
nieuwsblad.be/cnt/dmf20230121_94309544
(Edit ik heb de namen en klikbare links met namen weggehaald, de families van die personen hebben er niets aan als dit topic bovenkomt bij een google search)

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is toch ook maar gissen. Wie was het terug die zo hard van leer trok tegen zulke gissingen?
Ah het wordt een persoonlijke discussie? Wil je die terug open trekken misschien?

Enerzijds poneer ik het niet als hard feit waar ook andere mogelijke verklaringen (in het vorig geval motieven) aanwezig zijn.
Anderzijds is dat wel degelijk onderbouwd.
  • Laatste post van Vandergunst op facebook: 2021. Link staat hierboven.
  • Zowat alle onderzoek naar sociale media gebruik toont aan dat de jeugd (< 25) amper facebook gebruikt. Die trend is al van in 2018 ingezet maar wordt elke keer groter.

het punt is gemaakt, nu weer inhoudelijk verder
Ah het wordt een persoonlijke discussie? Wil je die terug open trekken misschien?

Enerzijds poneer ik het niet als hard feit waar ook andere mogelijke verklaringen (in het vorig geval motieven) aanwezig zijn.
Anderzijds is dat wel degelijk onderbouwd.
  • Laatste post van Vandergunst op facebook: 2021. Link staat hierboven.
  • Zowat alle onderzoek naar sociale media gebruik toont aan dat de jeugd (< 25) amper facebook gebruikt. Die trend is al van in 2018 ingezet maar wordt elke keer groter.
Ik haal gewoon de dubbele standaard aan.

Terug
Bovenaan