Ik vind de hele brief wel wat genuanceerder dan hier en in de media geschetst wordt.
Jammer genoeg zie ik van dit stuk weinig terug in de media.
De vraag die ik me bovendien stel is, die stichting is er natuurlijk wel, ook opgericht om met het verlies om te gaan. Vandergunst zal met giften geen rechtvaardigheid afkopen maar kwaad doet hij met een gift toch ook niet?
Het lijkt me dat een van de redenen dat hij de stichting noemt is omdat er anders sowieso gespeculeerd zal worden wat hij met de overschot zal doen, en anderzijds misschien omdat hij een oprecht rechtvaardigheidsgevoel heeft.
Is het ook niet aan de media om hier wat aan reflectie te doen? De berichtgeving gisteren en vandaag had perfect gekund zonder opnieuw de naam van het slachtoffer of de fatale doop te noemen, het had perfect over Vandergunst tegenover de Reuzegommer en zijn ouders kunnen gaan?
Die brief is toch gewoon exact wat er staat? Veel nuance mankeert er toch niet hier?
De brief werd perfect samengevat: De moeder van Sanda wilt gewoon rust.
Acid maakte zelf een spiel van het eerste proces, maakte tamtam rond de uitspraak en wou vervolgens zelf voor échte gerechtigheid zorgen naar eigen zeggen. Dat is natuurlijk wel allemaal minstens onrechtstreeks in naam van het slachtoffer in de eerste plaats.
En nu incasseert hij geld om zijn eigen stommiteiten te herstellen en de overschot storten naar die stichting is natuurlijk nobel… Maar in de hele context gaat dat nobele doel wel wat verloren door het verloop van het hele gebeuren. En dat is wat zij vermoedelijk bedoelt. De storting komt deels over als een handeling om op een goed blaadje te komen in het publieke oog. En dat is eigenlijk ook weer opnieuw een beetje die knul gebruiken om zichzelf vooruit te stuwen, minstens komt het zo over. Dat is niet echt de rust waarnaar men al verschillende keren vroeg.
En als ik me niet vergis wilde vader, broer en schoonzus hetzelfde. Zij komen niet meer in de media, dat zijn moeder nu een brief uitlaat met die passage over stortingen aan een VZW is natuurlijk geen toeval.
Hij kon op tal van andere manieren omgaan met de afloop, maar ik geloof niet dat hij op eender welk tijdstip al eens nadrukkelijk heeft verwezen naar, of luidop heeft gedacht over, de wensen van de familie Dia.
Die brief is dus gewoon een haast voorspelbare reactie en ligt, zoals gezegd, in de lijn van alle communicatie van de familie én van de advocaat van de familie.
Ik denk dat Acid dit nog steeds mooi en correct kan besluiten. Excuses aan de familie, bedankt aan al wie gestort heeft en het geld doorstorten. Nadrukkelijk zijn eigen proces afkoppelen van alles met Sanda Dia, voor zover dat mogelijk is, en vragen aan zijn fans om dat eveneens te respecteren. Hij heeft het recht om voor zijn idee van vrijheid van meningsuiting te strijden, maar dat mag nu wel gebeuren met iets meer bescheidenheid en respect voor de zwaarst getroffen personen in dit verhaal.
Want kijk even die walgelijke fanbrief hierboven ergens. Als dat effectief van een fan komt, dan zou ik als Acid zijnde in mijn eerstvolgende video daar afstand van nemen. Een moeder die haar kind verloor even de les spellen hoe er met haar verlies moet worden omgegaan. Walgelijk.
Moet dat dan? Je hoeft geen expert te zijn om daar op z'n minst uw bedenkingen bij te hebben hè.
Of vind jij het normaal dat Nicolas Caeyers ocharme 7500 euro moet betalen per slachtoffer, terwijl Acid bijna het driedubbele moet betalen voor inkomstenverlies aan een restaurant? Juridisch is dat misschien correct, maar dat voelt gewoon totaal fout aan. En dat geen enkele Reuzegommer wegkomst zonder een vermelding op hun strafregister is werkelijk degoutant.
Met betrekking tot die indicatieve tabel. Welk bedrag volstaat om een verkrachting, foltering of dood van jou of één van jouw geliefden te verzachten? Geen enkel bedrag volstaat. Is 200.001 EUR voldoende? Ook dat niet. Je kan nooit een gevoel van rechtvaardigheid vinden als je de schadevergoeding voor emotioneel leed vergelijkt met daadwerkelijk bewezen schade die je in cijfers kan uitdrukken. Dat is een onmogelijke vergelijking. Dat is ‘maar’ juridisch correct omdat het nooit mogelijk is om zo een verlies correct te kwantificeren.