Acid 'exposet' Reuzegommers: veroordeling

heel die shitstorm zou er ook niet zijn geweest als die TV advocaat niet met dwangsom bevelen was beginnen strooien (zodat iedereen écht weet dat het een speciaal gepriviligeerd manneke moet zijn)

Men had zich dan eventueel kortstondig opgewonden over de werkstraffen en de initialen van de ene of de andere zouden in de gazet te lezen zijn. Of hooguit voornaam plus initiaal.
Dit klopt helemaal niet. De dwangsombevelen van die "tv-advocaat" verhinderden niet dat de initialen zouden gepubliceerd worden van betrokkenen. Die mochten nog altijd gepubliceerd worden, zonder te moeten vrezen voor een dwangsom.

Persoonlijke mening: moreel kompas van de samenleving zit precies wel nog goed.

138.136€ opgehaald van 13.401 verschillende mensen, waarschijnlijk voornamelijk jongeren.
-> Gemiddeld 10,31€
Inderdaad, waarvan waarschijnlijk slechts een klein gedeelte 'fans'.
De commentaren die ik lees op de crowdfunding pagina zijn voornamelijk steunbetuigingen aan de familie van Sanda en een dikke terechte middelvinger naar justitie.

Geen enkel bedrag kan ooit correct aanvoelen voor een mensenleven.
Maar dat neemt niet weg dat er nog altijd een verschil is tussen 23.000 EUR (de uitgesproken schadevergoeding naar vader en broer) en de 142.000 EUR die tot nu is ingezameld.
Alleen daarom hoop ik dat Acid in beroep wordt vrijgesproken, zodat de "stem" van de samenleving integraal naar het steunfonds en/of familie kan gaan.

Terwijl dit alles op het einde van de rit hopelijk een krachtig signaal mag geven naar de Belgische minister van justitie, want de vorige was te druk bezig met zijn eigen persoon. Van zodra er iemand zijn mond opendeed over deze zaak, stond hij live in het nieuws te pleiten dat iedereen de kalmte moest bewaren.
Dàt was een ander dieptepunt in dit dossier.

Had het wel voor Acid in het verleden. Maar in deze zaak is hij echt wel serieus in mijn achting gedaald.

Dat hij zelfs nu nog steeds niet inziet waarom dat restaurant erbijhalen nergens op sloeg, en gewoon fout was heel verontrustend.

De rechtsstaat in vraag gaan stellen, zonder echt heel veel juridische kennis en grotendeels op emoties gebaseerd is echt wel heel verontrustend en gevaarlijk. Dat heel veel mensen hier in meegaan nog verontrustender.

De stem van de rede was zowaar te horen in “De Tafel van Gert”.

Dit klopt helemaal niet. De dwangsombevelen van die "tv-advocaat" verhinderden niet dat de initialen zouden gepubliceerd worden van betrokkenen. Die mochten nog altijd gepubliceerd worden, zonder te moeten vrezen voor een dwangsom.
Meer zelfs, wie een eigen site heeft (dus néé, niet hier) kan perfect de namen en de feiten publiceren. Wettelijk absoluut geen probleem. Alleen mag je niet specifiek een website oprichten om hen te beschadigen, maar een niet-tendentieus artikel kan perfect. Journalisten zullen dit echter niet doen, omwille van de journalistieke code. Die zoals hierboven staat, consequent gevolgd wordt.

Maar hier gaat het niet over de daders van feiten, maar over mensen die niet veroordeeld zijn. En die mogen dan dus ook niet genoemd worden.
“Latijn volgde en ging studeren”

Enfin, tot de elite en dus tot Reuzegom wou behoren.
damned, nu ben ik en mijn kinderen ook al elite. Qua vooroordelen kan dat ook wel tellen.

Rechtvaardigheid doen aan Sanda kan door paal en perk te stellen aan achterhaalde dooprituelen, de onmenselijke vernederingen en beproevingen zonder enige vorm van beheersing of verantwoording.

Jammer genoeg zie ik van dit stuk weinig terug in de media.

De vraag die ik me bovendien stel is, die stichting is er natuurlijk wel, ook opgericht om met het verlies om te gaan. Vandergunst zal met giften geen rechtvaardigheid afkopen maar kwaad doet hij met een gift toch ook niet?
Is het ook niet aan de media om hier wat aan reflectie te doen? De berichtgeving gisteren en vandaag had perfect gekund zonder opnieuw de naam van het slachtoffer of de fatale doop te noemen, het had perfect over Vandergunst tegenover de Reuzegommer en zijn ouders kunnen gaan?

Er is geen groot probleem meer met dooprituelen, quasi alle verenigingen houden zich perfect aan de doopafspraken van de universiteiten. Enkel niet-erkende verenigingen doen dat niet. En die zijn allemaal uit de unief gegooid, maar er bestaat nu eenmaal vrijheid van vereniging. Er kan dus, maatschappelijk, niet veel meer aan gedaan worden. Ik weet niet of er nu nog zo'n verenigingen zoals Reuzegom bestaan.

En soms willen mensen niet geassocieerd worden met mensen die ze zelf walgelijk vinden. Zelfs al krijgen ze daar geld van. Want Acid heeft geen schuldbesef wat hij die moeder opnieuw aandoet.

Je kan moeilijk zeggen dat de journalisten de naam van Sanda Dia prominent gberuiken, maar je kan dat ook moeilijk volledig negeren.

Laatst bewerkt:
de grond van de zaak: al dan niet rechtvaardig.

Hetzelfde zie ik hier op het forum. De uitspraak mag dan wel juridisch correct zijn, door voorbij te gaan aan de vraag of ze ook rechtvaardig is vergroot je de perceptie bij een breed deel van de maatschappij dat justitie in een ivoren toren zit.

Hoe kan het belagen en schade toebrengen aan de zaak van de ouders van een ex-Reuzegommer die niet aanwezig was rechtvaardig zijn?

Als je het over rechtvaardig hebt, dan is dat immers de vraag. Daar gaat de schadevergoeding ook over.

De fanbase gaat weer wild op die brief van de moeder *zucht*:

Het lijkt wel dat een advocaat die brief van de moeder heeft geschreven.

Nu wordt enkel de mama aan het woord gelaten, maar de papa niet.Beide ouders hebben een compleet andere visie over het verschrikkelijke gebeuren. Misschien moet ook de papa eens de kans krijgen om zijn visie te geven ? Of past dit niet in het plaatje van de elite die kost was kost moet beschermd worden ?

Respect. En inderdaad, dit had niet mogen gebeuren dit proces. Alles dankzij een verwaande reuzegommer die, in plaats van zich gedeisd te houden en stilletjes weg te kruipen, zonodig nog een proces moet aanspannen. Slim moet je niet zijn om de gevolgen ervan te voospellen.

Beste mevrouw moeder van Sanda Dia,
U slaat de bal mis met uw vraag om te stoppen wat er gaande is zodat Sanda's ziel zou kunnen rusten. Met uw open brief doet u een ongelukkige poging om te zeggen dat Sanda niet de kansarme sukkelaar was die iedereen nu van hem zou maken, maar dat - als hij niet was gestorven in de handen van de Reuzegommers - hij nu één van hen zou zijn. Ik denk dat u daar het hele punt mist: hij IS gestorven (dood gemaakt) en hij IS nooit één van hen kunnen worden. Zijn twee witte medegedoopten wél. En dát, beste mevrouw moeder van Sanda Dia, dat maakt ons kwaad.
....
Maar laat ons alstublieft onze strijd - die niet gaat over of Sanda nu een arme sukkelaar was of niet - verder zetten. Dit is helaas geen recuperatie, maar een echte strijd tegen het systeem.

Awel na die brief van de mama zou ik al geen geld meer willen geven aan de Sanda stichting. Zelfs zijn eigen moeder vindt blijkbaar dat Sanda zelf schuld is. Schoon moeder noem ik dat. Alle respect voor Acid zijn exposure, maar van mij zal er geen cent naar de Sanda stichting gaan. Wat is dat nu voor een cirque seg.

De rechtsstaat in vraag gaan stellen, zonder echt heel veel juridische kennis en grotendeels op emoties gebaseerd is echt wel heel verontrustend en gevaarlijk. Dat heel veel mensen hier in meegaan nog verontrustender.
Moet dat dan? Je hoeft geen expert te zijn om daar op z'n minst uw bedenkingen bij te hebben hè.

Of vind jij het normaal dat Nicolas Caeyers ocharme 7500 euro moet betalen per slachtoffer, terwijl Acid bijna het driedubbele moet betalen voor inkomstenverlies aan een restaurant? Juridisch is dat misschien correct, maar dat voelt gewoon totaal fout aan. En dat geen enkele Reuzegommer wegkomst zonder een vermelding op hun strafregister is werkelijk degoutant.

Ik snap toch niet dat er hier mensen zitten die de vrijspraak willen voor Acid. Dan geef je toch toe dat je niet in een rechtsstaat wilt leven? Hoe je het ook draait of keert, hij heeft doelbewust schade toegebracht aan mensen die tot nader order niet rechtstreeks betrokken waren bij de dood van Sanda Dia.

Verontwaardigd zijn over de strafmaat in vergelijking met andere zaken, dat is begrijpelijk, maar dat is toch iets helemaal anders dan vinden dat hij vrijgesproken moet worden.

Moet dat dan? Je hoeft geen expert te zijn om daar op z'n minst uw bedenkingen bij te hebben hè.
Wat Acid heeft gedaan is wel wat anders dan “wat bedenkingen” hebben.
Gewoon een ordinaire schandpaal waar hij dan nog eens mensen aan nagelt die er op zich niets mee te maken hebben.

Want dat blijft wel de essentie. Hij heeft niet gewoon de namen van de veroordeelde reuzegommers gedeeld hè.

En Acid had er uiteraard ook gewoon met een werkstraf kunnen vanaf komen hè. Maar dan was het wat moeilijker om de martelaar uit te hangen.

Als iemand er morgen op onwettelijke wijze voor zorgt dat uw inkomen gehalveerd wordt ga jij dat gewoon aanvaarden neem ik aan?
Als mijn zoon later zo'n krapuul blijkt te zijn, dan zou ik er geen advocaat durven opzetten.
Ik zou te druk bezig zijn met me gigantisch hard te schamen.

Ook als de familie expliciet vraagt om ze met rust te laten? Er is op dit moment maar één iemand beter aan het worden van dit alles.
Het is dubbel.
Nu is er een vraag van de gebroken moeder om erover op te houden, maar volgende week maandag stelt de vader zijn boek voor.

Ik vind de hele brief wel wat genuanceerder dan hier en in de media geschetst wordt.

Jammer genoeg zie ik van dit stuk weinig terug in de media.

De vraag die ik me bovendien stel is, die stichting is er natuurlijk wel, ook opgericht om met het verlies om te gaan. Vandergunst zal met giften geen rechtvaardigheid afkopen maar kwaad doet hij met een gift toch ook niet?
Het lijkt me dat een van de redenen dat hij de stichting noemt is omdat er anders sowieso gespeculeerd zal worden wat hij met de overschot zal doen, en anderzijds misschien omdat hij een oprecht rechtvaardigheidsgevoel heeft.

Is het ook niet aan de media om hier wat aan reflectie te doen? De berichtgeving gisteren en vandaag had perfect gekund zonder opnieuw de naam van het slachtoffer of de fatale doop te noemen, het had perfect over Vandergunst tegenover de Reuzegommer en zijn ouders kunnen gaan?
Die brief is toch gewoon exact wat er staat? Veel nuance mankeert er toch niet hier?

De brief werd perfect samengevat: De moeder van Sanda wilt gewoon rust.

Acid maakte zelf een spiel van het eerste proces, maakte tamtam rond de uitspraak en wou vervolgens zelf voor échte gerechtigheid zorgen naar eigen zeggen. Dat is natuurlijk wel allemaal minstens onrechtstreeks in naam van het slachtoffer in de eerste plaats.

En nu incasseert hij geld om zijn eigen stommiteiten te herstellen en de overschot storten naar die stichting is natuurlijk nobel… Maar in de hele context gaat dat nobele doel wel wat verloren door het verloop van het hele gebeuren. En dat is wat zij vermoedelijk bedoelt. De storting komt deels over als een handeling om op een goed blaadje te komen in het publieke oog. En dat is eigenlijk ook weer opnieuw een beetje die knul gebruiken om zichzelf vooruit te stuwen, minstens komt het zo over. Dat is niet echt de rust waarnaar men al verschillende keren vroeg.

En als ik me niet vergis wilde vader, broer en schoonzus hetzelfde. Zij komen niet meer in de media, dat zijn moeder nu een brief uitlaat met die passage over stortingen aan een VZW is natuurlijk geen toeval.

Hij kon op tal van andere manieren omgaan met de afloop, maar ik geloof niet dat hij op eender welk tijdstip al eens nadrukkelijk heeft verwezen naar, of luidop heeft gedacht over, de wensen van de familie Dia.

Die brief is dus gewoon een haast voorspelbare reactie en ligt, zoals gezegd, in de lijn van alle communicatie van de familie én van de advocaat van de familie.

Ik denk dat Acid dit nog steeds mooi en correct kan besluiten. Excuses aan de familie, bedankt aan al wie gestort heeft en het geld doorstorten. Nadrukkelijk zijn eigen proces afkoppelen van alles met Sanda Dia, voor zover dat mogelijk is, en vragen aan zijn fans om dat eveneens te respecteren. Hij heeft het recht om voor zijn idee van vrijheid van meningsuiting te strijden, maar dat mag nu wel gebeuren met iets meer bescheidenheid en respect voor de zwaarst getroffen personen in dit verhaal.

Want kijk even die walgelijke fanbrief hierboven ergens. Als dat effectief van een fan komt, dan zou ik als Acid zijnde in mijn eerstvolgende video daar afstand van nemen. Een moeder die haar kind verloor even de les spellen hoe er met haar verlies moet worden omgegaan. Walgelijk.

Of vind jij het normaal dat Nicolas Caeyers ocharme 7500 euro moet betalen per slachtoffer, terwijl Acid bijna het driedubbele moet betalen voor inkomstenverlies aan een restaurant? Juridisch is dat misschien correct, maar dat voelt gewoon totaal fout aan. En dat geen enkele Reuzegommer wegkomst zonder een vermelding op hun strafregister is werkelijk degoutant.
Met betrekking tot die indicatieve tabel. Welk bedrag volstaat om een verkrachting, foltering of dood van jou of één van jouw geliefden te verzachten? Geen enkel bedrag volstaat. Is 200.001 EUR voldoende? Ook dat niet. Je kan nooit een gevoel van rechtvaardigheid vinden als je de schadevergoeding voor emotioneel leed vergelijkt met daadwerkelijk bewezen schade die je in cijfers kan uitdrukken. Dat is een onmogelijke vergelijking. Dat is ‘maar’ juridisch correct omdat het nooit mogelijk is om zo een verlies correct te kwantificeren.

Laatst bewerkt:
https://steunactie.be/fundraiser/schadevergoeding-reuzegom-acid/-32300

Persoonlijke mening: moreel kompas van de samenleving zit precies wel nog goed.

138.136€ opgehaald van 13.401 verschillende mensen, waarschijnlijk voornamelijk jongeren.
-> Gemiddeld 10,31€

Hopelijk wordt Acid over de volledige lijn vrijgesproken in hoger beroep, anders hoop ik dat de begunstigden ervan het doorstorten, zoals Sammy Mahdi zei.
De feiten staan toch niet echt ter discussie? Integendeel, hij geeft zelf aan dat hij het zo opnieuw zou doen. Hoe kan er dan in beroep plots een volledige vrijspraak volgen? Enkel de strafmaat kan veranderen, maar hij heeft de lichte straf die oorspronkelijk werd uitgesproken al geweigerd...

Voor mij was het succes van deze crowdfunding eerder een bevestiging van het algemeen intellect (of gebrek eraan) in de maatschappij.

En zoals hier al aangehaald was dit eerder een overwinning voor justitie, wat ze kon gebruiken na de te lichte bestraffingen voor de Reuzegommers. Een nieuwe overwinning voor justitie zou een zwaardere straf in beroep zijn, gezien zijn totaal gebrek aan schuldinzicht.

Hoe kan het belagen en schade toebrengen aan de zaak van de ouders van een ex-Reuzegommer die niet aanwezig was rechtvaardig zijn?

Als je het over rechtvaardig hebt, dan is dat immers de vraag. Daar gaat de schadevergoeding ook over.

Ik zeg dat het moeilijk is om de twee zaken los van elkaar te zien. En daarmee wil ik niet per se zeggen dat de laatste uitspraak onrechtvaardig is, maar vooral dat de eerste dat eigenlijk, naar mijn aanvoelen, zeker wel was.

Eerlijk, wat kan mij die Acid schelen, ik ben veel te oud om deel te zijn van die influencer-generatie. Ik had wel graag gezien dat hij gewoon een filmpje had gemaakt met de namen van de veroordeelden. En dan was ik benieuwd geweest naar de juridische stappen en het verdict.
Net zoals ik hier ook liever de namen vrijuit zou zien gepost worden op dit forum en ik het maar een hoop bull**** vind dat dat niet kan.

Persoonlijke mening: deel van de samenleving is knettergek en wil liever niet in een democratische rechtstaat leven dus

Ghoh, elk instituut moet toch te bekritiseren zijn, welk type maatschappij heb je anders? In elk geval geen democratie.
Wel liefst onderbouwde kritiek, en niet vanuit de andere machten (looking at you, Sammy).

De fanbase gaat weer wild op die brief van de moeder *zucht*:
Kan je aangeven uit welke krochten van het internet je dit getrokken hebt? De meeste kranten hebben zover ik zie hun comment sectie (terecht) niet opengezet bij een artikel hierover.

Open Brief:

Nagel op de kop...

Tja, die mensen willen gewoon het rouwproces ingaan/verderzetten. Dat is logisch dat ze zoiets zeggen.

Dat wil daarom niet zeggen dat we de strijd tegen onze slechte justitie plots moeten staken.

Kan je aangeven uit welke krochten van het internet je dit getrokken hebt? De meeste kranten hebben zover ik zie hun comment sectie (terecht) niet opengezet bij een artikel hierover.
Check de fb van diezelfde kranten (hln, vrtnws,...). Daar staan de comments wel nog open. De mensen doen zelfs geen moeite meer om het te posten in de krochten van het internet. Ze lopen openlijk te pronken met hun wijsheid/waarheid. Vandaag zijn ze rechter, gisteren viroloog, ... .

Wat Acid heeft gedaan is wel wat anders dan “wat bedenkingen” hebben.
Gewoon een ordinaire schandpaal waar hij dan nog eens mensen aan nagelt die er op zich niets mee te maken hebben.

Want dat blijft wel de essentie. Hij heeft niet gewoon de namen van de veroordeelde reuzegommers gedeeld hè.

En Acid had er uiteraard ook gewoon met een werkstraf kunnen vanaf komen hè. Maar dan was het wat moeilijker om de martelaar uit te hangen.

Dat klopt niet helemaal.
Acid moest dat zelf vragen wat betekent dat hij schuldig moest pleiten.
Hij ging voor de onschuld.

Ik snap toch niet dat er hier mensen zitten die de vrijspraak willen voor Acid. Dan geef je toch toe dat je niet in een rechtsstaat wilt leven? Hoe je het ook draait of keert, hij heeft doelbewust schade toegebracht aan mensen die tot nader order niet rechtstreeks betrokken waren bij de dood van Sanda Dia.

Verontwaardigd zijn over de strafmaat in vergelijking met andere zaken, dat is begrijpelijk, maar dat is toch iets helemaal anders dan vinden dat hij vrijgesproken moet worden.

Vrijspraak is relatief natuurlijk.
Laat het ons houden op een straf die correct aanvoelt.
Het had al een heel ander verhaal geweest als er geen gevangenisstraf was uitgesproken en er geen schadevergoeding diende betaald te worden.

Dat klopt niet helemaal.
Acid moest dat zelf vragen wat betekent dat hij schuldig moest pleiten.
Hij ging voor de onschuld.

Niet waar volgens alles wat ik zie. Je kunt in hoofdorde de vrijspraak vragen en in ondergeschikte orde, dus als het geen vrijspraak wordt, de werkstraf. Dat heeft hij niet gevraagd, want ‘werkstraffen zijn voor Reuzegommers en ik wil niet dezelfde straf als zij’.

Terug
Bovenaan