Actiedag Overheidspersoneel

Dus we gaan ambtenaren hun gemaakte kosten niet vergoeden onder het mom van klimaatambities?
Terwijl we de onkosten nu al niet volledig terugbetalen.
Edit: :wallbash:
Ik denk niet dat je volledig mee bent met de km-vergoeding voor ambtenaren.
Ambtenaar x krijgt opdracht om met auto 100km te rijden, ambtenaar moet zijn eigen wagen en zelfbetaalde benzine gebruiken, werkgever betaalt de onkosten terug met een forfait per km die eigenlijk te laag ligt.
Je vergeet een belangrijk item te vermelden.
Indien binnen de 25km rond de woning -> geen vergoeding
Indien binnen de 25km rond de werkplaats -> geen vergoeding
Indien op weg tussen woon en werk -> geen vergoeding
Indien voorbij het werk -> vergoeding voor het stuk van het werk naar de locatie en terug. De afstand werk naar thuis -> eigen zakken.

Dat is de algemene regel voor de vermelde vergoeding.
Ik dacht dat ik ook had opgevangen dat ze aan het kijken waren om naast die regels ook de woon-werk in reductie te brengen van de dagverplaatsing. Maar niet 100% zeker.

Je vergeet een belangrijk item te vermelden.
Indien binnen de 25km rond de woning -> geen vergoeding
Indien binnen de 25km rond de werkplaats -> geen vergoeding
Indien op weg tussen woon en werk -> geen vergoeding
Indien voorbij het werk -> vergoeding voor het stuk van het werk naar de locatie en terug. De afstand werk naar thuis -> eigen zakken.

Dat is de algemene regel voor de vermelde vergoeding.
Ik dacht dat ik ook had opgevangen dat ze aan het kijken waren om naast die regels ook de woon-werk in reductie te brengen van de dagverplaatsing. Maar niet 100% zeker.
Is het normaal dat die regels anders zijn bij ik zeg maar iets, werken bij stad Gent, werken bij OCMW Gent , werken bij VDAB Gent.

Is het normaal dat die regels anders zijn bij ik zeg maar iets, werken bij stad Gent, werken bij OCMW Gent , werken bij VDAB Gent.
Ja.

Dit waren de standaard regels bij de federale overheid. Kan vb zijn dat Financiën, justitie, parastatalen,... hiervan afwijkt/afwijken
Meestal des te groter de entiteit, des te groter de invloed van de vakbonden en des te interessanter de voorwaarden. Maar geen garantie

Ja.

Dit waren de standaard regels bij de federale overheid. Kan vb zijn dat Financiën, justitie, parastatalen,... hiervan afwijkt/afwijken
Meestal des te groter de entiteit, des te groter de invloed van de vakbonden en des te interessanter de voorwaarden. Maar geen garantie
Is het niet eerder omgekeerd?

De kleinere administraties bieden meer voordelen aan dan de grotere.

Bijvoorbeeld: FAVV geeft maaltijdcheques. Justitie niet.

Ik meende altijd te hebben begrepen dat die enkel konden worden toegekend indien men geen gebruik kon maken van een bedrijfsrestaurant?
Nee, er mag een bedrijfsrestaurant zijn. Maar de maaltijden in het bedrijfsrestaurant mogen dan wel niet gratis zijn :p. (minstens aan kostprijs verkocht)

Ik vermoed dat cipiers gratis kunnen eten in het gevang :D.

Eindelijk eens wat zeer concrete voorbeelden hoe een typische werkdag/week eruit ziet als zorgkundige, ik heb echter nog wat vragen:

- wat zijn volgens jullie de grootste problemen en hoe zouden die bijgestuurd kunnen worden, als ik bovenstaande lees is effectief beschikbare werktijd het grootste pijnpunt - dus meer personeel. Heeft men ooit overwogen om extra niet verzorgend personeel aan te werven om bepaalde taken over te nemen om zo het zorgpersoneel te ontlasten of is dat niet haalbaar in de praktijk?
- zijn er grote verschillen tussen privé en openbare sector, welke zou jouw voorkeur dragen op basis van jullie ervaringen? Is het doel van winst maken in de privé sector sterk merkbaar of eerder beperkt?
- hebben jullie veel last van uitstroom naar andere werkgevers en welke zijn dit dan
- zijn er grote verschillen tussen werken in bvb. een RVT of een ziekenhuis?
- Jullie werken beiden 40h/week - hoeveel ADV dagen worden daaraan gekoppeld, basis 38h of minder?
- diegenen die ik ken hebben na X aantal jaar recht op extra verlofdagen (ik dacht zelfs 36 op einde loopbaan), geld dat voor jullie ook en hoe werkt die regeling precies?

Verder had ik graag ook eens een beeld gehad van een loonpakket van een verpleegkundige, ik heb net even snel de IFIC simulatie geopend en kon terugvinden:

- Bachelor verpleegkunde / verpleegkundige ziekenhuis / IFIC code 6170: Na 15 jaar ervaring 4080.45 € bruto per maand - welke aanvullende zaken zijn gangbaar en zijn daar verschillen met het statuut van zorgkundige. Welke invloed heeft werken in het weekend op het bruto/netto loon?

Zal er wel bij zeggen dat er bij mijn vriendin voor het moment, buiten dat er soms geen verpleegkundige op dienst aanwezig is, weinig tot geen problemen zijn bij haar. Het is wel druk, maar het is niet dat ze daar de benen vanonder hun gat moeten lopen om er te geraken.

Ik kon ook niet echt klagen vroeger, wij waren met voldoende personeel voor de bezetting van bewoners dat we hadden.
Bij mij zijn de problemen echter gekomen sinds we samengegaan zijn met het OCMW, waardoor het budget die wij voorhanden hadden samengesmolten is met hun budget + de algemene directeur vh OCMW heeft geen voeling met de zorg en weet ook niet wat er speelt bij ons. Wij merken dit aan zowel kleinigheden zoals bijvoorbeeld: de eerste zondag van de maand kregen iedere bewoner een aperetiefje met een chipje, is afgeschaft geweest want kost teveel. Ook worden zwangerschappen niet meer vervangen, vroeger wel. Sinds de corona zitten we ook constant met ziekte medewerkers (burn outs, rugklachten, nekklachten, ...) op de verschillende verdiepen waardoor het moeilijker word om eens met personeel te schuiven als er op een verdiep iemand ziek is. Dit geeft als resultaat dat de kwaliteit van zorg niet kan gegarandeerd worden, wat de algemene directeur niet lijkt te snappen.

De directrice van het WZC heeft al eens het voorstel gedaan om te werken met logistieke medewerkers, maar dit werd afgeschoten door de algemene directeur wegens te duur en niet nodig. Ook werd voorgesteld om te werken met een interimbureau om zo de eventuele tekorten op te vangen -> zelfde verhaaltje. Wij zitten zogezegd met teveel personeel in het WZC, maar ze rekenen er de hoofdverpleegkundigen ook bij terwijl zij amper iets doen in de zorg gedurende de dag.

Vroeger ging ik zeggen openbaar, omdat de werkdruk daar toch iets lager lag dan in de privé, ik meer verdiende met minder anciënniteit en ik meer voordelen had (maaltijdcheques; maar die heeft mijn vrouw nu ook sinds 3 jaar, wel maar van €3 ivgl met de €7,45 van mij). Maar hoe het nu loopt (en is niet enkel bij mij, er zijn nog andere WZC's in de openbare sector die dezelfde woelige watere doorzwemmen als ons) merk ik niet veel verschil meer, buiten verloning dan. Durf zelfs te zeggen dat het bij mijn vrouw in de privé voor't moment beter loopt dan bij ons. Heb ze wel al horen zeggen dat er onlangs een aantal dingen werden afgeschaft (zoals bvb. teambuildings, werknemers kregen al eens iets voor kerst, nieuwjaar, pasen, ...) omdat het allemaal te duur is. Bij mij dus ook, krijgen steeds minder.

De laatste maanden zijn er bij ons in het totaal denk ik tegen de 10 werknemers vertrokken, hetzij naar WZC's die dichter liggen bij waar zij wonen gezien de stijgende brandstofprijs, alsook verpleegkundigen die gaan werken op zelfstandige basis.

Denk dat werken in een ziekenhuis tegenover een WZC vooral voor verpleegkundigen een groot verschil is, daar er meer verpleegkundige technieken kunnen worden toegepast en dit dus ook interessanter is voor iemand die net afgestudeerd is. Ze krijgen een uitgebreider aanbod aan patiënten die constant varieert waardoor er altijd wel iets nieuws te beleven valt (heeft zowel zijn voordelen als nadelen). Bij ons duurt het soms lang eer er eens een nieuwe bewoner is. Ook werken ze daar meestal met aaneensluitende uren (pas op, de laatste jaren zijn er ook veel WZC's overgeschakeld op diezelfde uren).

Als ik je goed begrijp met ADV dagen (want bij ons word die term voor iets anders gebruikt): als wij in't weekend moeten werken, krijgen wij dagen terug in de week die wij niet moeten werken (zelf in te vullen op de wenslijst en word zoveel mogelijk rekening mee gehouden.

Bepaalde collega's hebben meer verlof dan de jongere, die krijgen wij niet meer. Zij kunnen die ook niet meer kwijt geraken, wat het zijn verworven rechten. Ze hebben denk ik 32 verlofdagen ivgl met de 24 die wij hebben + nog eens hun feestdagen die ze erbij krijgen.

sMSDnik.jpg

Is screen van voorstel IFIC die ik gekregen heb, knock yourself out :). Werken in het weekend heeft een grote invloed op je bruto/netto loon, daar je makkelijk tussen de €200 en €300 minder kan verdienen (krijgen een toeslag van 11% omdat we in het weekend werken).

Laatst bewerkt:
Mijn vriendin heeft jaren in een psychiatrische instelling gewerkt en is daar sinds kort vertrokken.

Waarom: werkdruk en gebrek aan middel tout court. Net zoals @Piekatsjoe werkten ze daar met een wensenlijst, een systeem wat op zich wel werkte. Maar omwille van wat oudere werknemers, die extra dagen vrij hebben, werd de puzzel moeilijker en moeilijker. Dus uren niet altijd de gewenste, veel overuren die moeilijk te recupereren waren etc.
De jobinhoud was zich was leuk: begeleiding van mensen, activiteiten regelen, helpen hun leven terug op plooi krijgen. Ook wel zware momenten: mensen mee in een dwangbuis steken, patiënt die een andere neersteekt, mensen die gaan lopen en ofwel dood ofwel gewoon niet terug gevonden worden.

Omdat er minder middelen waren, werd opname stilaan standaard; hoe meer bezette bedden, hoe meer het ziekenhuis toebedeeld kreeg. Daardoor een hoge werkdruk. Het loon was wel oké, zeker wanneer en weekends, feestdagen of nachten gedaan werden.
Maar dat was het op den duur niet meer waard voor haar.

We hebben ook 3 (jonge) kinderen en als ze een week late's had, dan zag ze die bengels alleen 's ochtends een uurtje of anderhalf en dat was het.

Ik vermoed dat cipiers gratis kunnen eten in het gevang :D.
Haha nope. We kunnen een warme maaltijd verkrijgen (dagmenu of spaghetti) of slaatjes. 2.5 euro kost dit.
Aangezien we aan democratische prijzen een maaltijd kunnen nuttigen is dit de reden (of 1 van de vele redenen) dat we geen maaltijdcheques krijgen.

Haha nope. We kunnen een warme maaltijd verkrijgen (dagmenu of spaghetti) of slaatjes. 2.5 euro kost dit.
Aangezien we aan democratische prijzen een maaltijd kunnen nuttigen is dit de reden (of 1 van de vele redenen) dat we geen maaltijdcheques krijgen.
@DogFacedGod idem voor opvoeders trouwens, we hadden geen pauze tijdens onze shift, verplicht mee te eten "wat de pot schaft" wegens voorbeeldfunctie en elke maand werden de maaltijden verrekend op de loonfiche.

Een spaghetti in de gevangenis van 2,5€ zal waarschijnlijk niet eens 2,5euro kosten aan ingrediënten. Dus dat is perfect combineerbaar met maaltijdcheques.
De reden dat men geen MC's uitdeelt is gewoon "budget". :p

@DogFacedGod idem voor opvoeders trouwens, we hadden geen pauze tijdens onze shift, verplicht mee te eten "wat de pot schaft" wegens voorbeeldfunctie en elke maand werden de maaltijden verrekend op de loonfiche.
Dat vind ik wel er over eigenlijk. Is dat legaal?

Een spaghetti in de gevangenis van 2,5€ zal waarschijnlijk niet eens 2,5euro kosten aan ingrediënten. Dus dat is perfect combineerbaar met maaltijdcheques.
De reden dat men geen MC's uitdeelt is gewoon "budget". :p
Dat is effectief een regel, je mag geen MC's geven als je goedkoop eten aanbiedt aan je werkgevers.
En 2,5 euro is vér onder de marktprijs.
Trouwens er komen wel wat meer kosten bij eten kijken dan enkel ingredienten.

Dat is effectief een regel, je mag geen MC's geven als je goedkoop eten aanbiedt aan je werkgevers.
En 2,5 euro is vér onder de marktprijs.
Trouwens er komen wel wat meer kosten bij eten kijken dan enkel ingredienten.
Ben je daar zeker van? Bij ons kost de dagmenu 3,5€ en krijgen de mensen gewoon MC’s.

Ben je daar zeker van? Bij ons kost de dagmenu 3,5€ en krijgen de mensen gewoon MC’s.
Blijkbaar is er een beetje een grijze zone als je zou kunnen bewijzen dat je met 3,5 euro winst maakt.
Of moet je dat dagmenu verplicht met MC's betalen? Dan mag het.

Mocht bij mijn weten niet, of je moet die maaltijd betalen met een maaltijdcheque.

Ik weet dat men hier bij de federale overheid een beetje tegen is, omdat die sociale maaltijden ook een vorm van werkverschaffing is met normaliter een deftig loon. En men niet wil dat door zo'n maatregel de keuken zou moeten sluiten omdat er te weinig geïnteresseerden zijn.

Corona en het eraangekoppelde verhoogd telewerk heeft echter een impact gehad. Dus even afwachten hoe men dat in de toekomst blijft zien.

Blijkbaar is er een beetje een grijze zone als je zou kunnen bewijzen dat je met 3,5 euro winst maakt.
Of moet je dat dagmenu verplicht met MC's betalen? Dan mag het.

Denk je echt dat zo'n spaghetti uit een grootkeuken 3,5 euro aan ingrediënten kost? :p
Zou me niet verbazen moest men dat kunnen maken aan 1,5-2 euro.

bij ons kosten ze 3€, zijn ze na 2 dagen uitverkocht (automaten 1 à 2x in de week worden bijgevuld), en géén MC's.
werkplaats op de luchthaven, dus extern eten kopen is overpriced.

Lekker. Elke dag spaghetti :unsure:
het aanbod is bij ons dan nog eens zo slecht dat het vaak hierop neer komt

Terug
Bovenaan