Airco (multi unit)

Ik veronderstel dat deze periode niet ideaal is om een prijsofferte te laten maken? Of speelt dat geen rol (zie in het topic over mobiele airco's de berichten over prijzen x2 sinds vorige week)?

De kans dat je iemand vindt die deze zomer nog kan komen installeren lijkt me nagenoeg nihil. Dus dan kan je even goed wachten tot na de zomer om een offerte te laten maken.

De kans dat je iemand vindt die deze zomer nog kan komen installeren lijkt me nagenoeg nihil. Dus dan kan je even goed wachten tot na de zomer om een offerte te laten maken.
Ja, op installatie reken ik helemaal niet. Maar ik kan me voorstellen dat je als installateur, gelet op de vraag die nu wss piekt, wat ruimer gaat rekenen in prijsopgaves. Dus idd, best wachten tot het najaar.

Alles reeds geprobeerd (denk ik). Van zodra ik wil aanmelden en hij opent de website (id.daikin.eu) krijg ik de melding "er is iets misgegaan".

hello-it-have-you-tried.gif

Ik veronderstel dat deze periode niet ideaal is om een prijsofferte te laten maken? Of speelt dat geen rol (zie in het topic over mobiele airco's de berichten over prijzen x2 sinds vorige week)?
Ik ga sowieso ook wachten want ik denk hetzelfde, het lijkt me nu niet de ideale moment. Aller, ik moet toch wachten, want een deel van de achtergevel moet terug los om de leidingen te plaatsen en de timmerman kan pas eind dit jaar/Begin volgend jaar.

Is vraag en aanbod uiteindelijk.

P.S.: over de app, had ik gisteren ook problemen mee, het werkt voor mij alvast weer.

Kgoh jah, de airco van de zolder is bij ons al 3 weken "kapot".
Plaatser heeft de leiding niet goed afwaterend gelegd vermoed ik, want het condens water loopt niet weg.

Als je op de leiding blaast stroomt het weg.

Hij komt binnen 2 weken is zien...

Hier hetzelfde probleem. Helaas pas gemerkt op het moment dat het condenswater langs de voorkant uit de binnenunit kwam gelopen... We hebben het water uiteindelijk afgevoerd gekregen, maar nu is er natuurlijk serieus schimmel beginnen groeien in die opvangbak. Onze installateur is 5 weken onbereikbaar (!). Daikin kan geen technieker sturen omdat ze toestemming nodig hebben van de oorspronkelijke installateur... Als we een andere installateur vragen, zouden we onze garantie verliezen. Dus nu moet ik hier vijf weken zonder airco zitten in een schimmelkot (met 2 kleine kinderen). Ik zou zelf proberen de schimmel te verwijderen, maar heeft er iemand een idee welk product ik hiervoor mag gebruiken? De bak is van isomo met een soort zwarte folie over, en ik ben bang dat dat gaat beginnen invreten ofzo. Er bestaan ook tabletten om in de bak te leggen ter preventie van schimmel- en bacteriegroei. Iemand hier ervaring mee? Ik wil graag iets doen aan de schimmel, maar wil vermijden dat de installateur achteraf ook nog moeilijk zou kunnen komen doen over mijn garantie...

Hier hetzelfde probleem. Helaas pas gemerkt op het moment dat het condenswater langs de voorkant uit de binnenunit kwam gelopen... We hebben het water uiteindelijk afgevoerd gekregen, maar nu is er natuurlijk serieus schimmel beginnen groeien in die opvangbak. Onze installateur is 5 weken onbereikbaar (!). Daikin kan geen technieker sturen omdat ze toestemming nodig hebben van de oorspronkelijke installateur... Als we een andere installateur vragen, zouden we onze garantie verliezen. Dus nu moet ik hier vijf weken zonder airco zitten in een schimmelkot (met 2 kleine kinderen). Ik zou zelf proberen de schimmel te verwijderen, maar heeft er iemand een idee welk product ik hiervoor mag gebruiken? De bak is van isomo met een soort zwarte folie over, en ik ben bang dat dat gaat beginnen invreten ofzo. Er bestaan ook tabletten om in de bak te leggen ter preventie van schimmel- en bacteriegroei. Iemand hier ervaring mee? Ik wil graag iets doen aan de schimmel, maar wil vermijden dat de installateur achteraf ook nog moeilijk zou kunnen komen doen over mijn garantie...
Hier druipte het ook langs voor eruit.

Heb zelf de kap er af gehaald, de condensslang afgekoppeld en is goed ingeblazen

Ivm de comments dat je de airco de hele dag moet laten draaien om de "muren" ook af te koelen. Hier laat ik die airco's ook de hele dag koelen, en blijven koelen tot 2u snachts. Echter warmt het eigenlijk zeer snel terug op, rond 4u wordt ik terug wakker van de warmte.

Betreft Daikin toestellen.

Ik heb op 5/6 besteld, hij komt op 29/6 installeren.
Ik had ook nog 2 andere offertes, eentje kon ten vroegste midden juli, de andere pas in december.
Het ging wel over een betrekkelijk korte installatie, 1 binnenunit 2,5kw + 1 buitenunit, en eenvoudige plaatsing.
Prijs viel ook goed mee: €1700.

En als je van de duivel spreekt, net een mail gekregen van een andere installateur met de boodschap dat als ik de installatie nog voor 28/6 wil, dat ik de offerte nu moet goedkeuren :thinking:

Laatst bewerkt:
ik heb het nu wel gehad, ga mij na jaren tobben toch ook wel een aircosysteem aanschaffen. Al helemaal overtuigd nu mijn terugdraaiende teller is afgeschaft en ik op dagen zoals vandaag toch weer al mijn energie zit terug te duwen.

Voorbije jaren bij iedere warme periode "zou ik toch eens voor moeten kijken" om dan na de zomer er weer niet aan te denken.

Enige nadeel, als je op google zoekt zijn er weer honderden installateurs en iets zegt me dat er daar ook halve (en hele) bandieten tussen zitten. Indien iemand suggesties voor regio (Zuid)West-Vlaanderen, laat maar komen.

Ivm de comments dat je de airco de hele dag moet laten draaien om de "muren" ook af te koelen. Hier laat ik die airco's ook de hele dag koelen, en blijven koelen tot 2u snachts. Echter warmt het eigenlijk zeer snel terug op, rond 4u wordt ik terug wakker van de warmte.

Betreft Daikin toestellen.
Wij laten ze hier zo goed als 24/7 draaien tijdens de hete periodes. Enkel 's ochtends bij het opstaan direct alles uit, ramen doorheen heel het huis volledig open voor ongeveer een uur. Daarna alles dicht, rolluiken af, en airco terug op 24 graden tot de volgende ochtend. 's Nachts gaan ze wel op "silent" modus, dan hoort ge zo goed als niets en toch blijft de temperatuur goed behouden. In de slaapkamer fluctueert het dan heel de nacht tussen 22 en 23.5 graden, gemeten met een externe temperatuursensor.

Wij laten ze hier zo goed als 24/7 draaien tijdens de hete periodes. Enkel 's ochtends bij het opstaan direct alles uit, ramen doorheen heel het huis volledig open voor ongeveer een uur. Daarna alles dicht, rolluiken af, en airco terug op 24 graden tot de volgende ochtend. 's Nachts gaan ze wel op "silent" modus, dan hoort ge zo goed als niets en toch blijft de temperatuur goed behouden. In de slaapkamer fluctueert het dan heel de nacht tussen 22 en 23.5 graden, gemeten met een externe temperatuursensor.

Ja hier staan ze snachts ook op silent mode. Bij het uitzetten warmt het echter zeer snel terug op. Nochtans EPC A hier.

En wat had je dan gedacht? EPC A is geen garantie voor een hittebestendige woning, integendeel. Dat heeft niets met de toestellen te maken. Meestal zijn het zelfs oudere gebouwen met een slecht EPC die langer koel blijven.

Tijdens een hittegolf zou ik die gewoon laten draaien, met de opstart bij voorkeur tijdens de productie van de zonnepanelen zodat die piek opgevangen wordt. Van zodra de doeltemperatuur gehaald is zal die een stabieler verbruik hebben, waar ik niet van wakker zou liggen.

het enige nadeel van mijn "goedkope" toestellen is dat ze niet geruisloos zijn.

nuja heb ook maar 1000 euro per split unit betaald, dus je kan dan niet mopperen vrees ik, maar als ik dat vergelijk met vrienden hun daikin van +5000 euro, die is echt geruisloos. daarmee kan je perfect slapen.

Bij mij is het een licht gezoem helaas. en daarmee kan ik niet slapen.
De enige oplossing is: 1 u voor slapengaan, ramen dicht doen in slaapkamer, en hem op volle bak laten koelblazen aan laagste temperatuur (17 graden), zodat de kamer toch wat afkoelt.

helaas kom je dan toch rond 4 uur snachts wakker omdat die reeds terug is opgewarmt met deze warme nachten.
misschien moet ik doen zoals anderen hier in de thread: hem toch de hele dag laten koelen , van smorgens al....

tips om die geruislozer te maken, zijn er niet zeker? netjes/filters zijn alvast goed uitgekuist
Ik laat bij mij altijd alles de hele dag koelen. En net voor slapen gaan zet ik mijn airco af. Ik doe dat zowel bij de kinderen, als bij mezelf. Rolluiken zijn ook wel dicht. Maar temperatuur is dan s morgens meestal nog rond de 22°. Dus das cava

Terug
Bovenaan