Airco (multi unit)

Ivm de comments dat je de airco de hele dag moet laten draaien om de "muren" ook af te koelen. Hier laat ik die airco's ook de hele dag koelen, en blijven koelen tot 2u snachts. Echter warmt het eigenlijk zeer snel terug op, rond 4u wordt ik terug wakker van de warmte.

Betreft Daikin toestellen.
In een nieuwbouw zou dat misschien lukken maar als de gevelisolatie niet dik genoeg is, gaan uw muren opnieuw opwarmen door de stralingswarmte van buiten.

Boven en beneden nu 22 graden.

Boven op 18 graden en 80 procent kracht, want lang leve onder het dak slapen.
Ganse dag de zon en houten planken.
Zonder die airco halen wij vlot 32 en meer in die kamer.

Beneden staat die op 20 en 50 procent, hou ook wel alles potdicht.

Het condenswaterpompje maakt bij ons sinds kort echt een luid brommend lawaai. Zelfs na dat de airco al een tijdje uitgeschakeld is springt het soms nog aan, wat zeer vervelend is voor de nachtrust.
Is dit pompje gewoon stuk en (eenvoudig te vervangen), of is er meer aan de hand?

Het gaat om een Sauerman SI 2750. Blijkbaar is dit al redelijk obsolete. Installatie is een 8-tal jaar oud.

Zo herkenbaar. Mijn vrouw was eerst tegen airco want de baby kon verkouden worden. Uiteindelijk hebben we dit toch geplaatst en er veel genot van gehad.

Ondertussen verhuisd naar een woning met enkel (licht teleurstellende) vloerverkoeling en zaagt ze nu de oren van mijn lijf om terug airco te plaatsen.:sarcastic:
Hier hetzelfde. Eerst niks moeten weten van airco en nu is ze er super blij mee (zeker nu de baby er is). De airco staat zelfs 24/7 aan in de kamer van onze baby en ziek is hij nog niet geweest hoor.

De kenners die hier even kunnen zeggen welke de beste optie is? Ik ken er niets van.
Het is voor mijn ouders hun huis, 1 unit beneden voor keuken, eetkamer en living en een 2e unit voor hun slaapkamer
Fujitsu
  • 1x ASEH KMCG MU • Fujitsu < 5 kW
    Type: ASEH 07 KMCG (Nom. koelvermogen=2,0kW • Nom. verwarmingsvermogen=2,5kW)
    Type: ASEH 14 KMCG (Nom. koelvermogen=4,2kW • Nom. verwarmingsvermogen=5,4kW)
  • 1x AOEG KBCA3 • Inverter buitenunits 3 kamer multi Fujitsu
    Type=AOEG 24 KBCA3 • (Nom. koelvermogen=6,8kW • Nom. verwarmingsvermogen=8,0kW)
  • 1x MPRH • Trillingsabsorberende montageblokken
Totaal excl. btw € 4.296,72
BTW (6%) € 257,80
Totaal incl. btw € 4.554,52
Gree Clivia airco
Binnenunits
  • 1 Gree wandunit Clivia incl Wifi wit RAC 2.5 kW
  • 1 Gree wandunit Clivia incl Wifi wit RAC 5.0 kW
    Totaal Gree binnenunit - Clivia wit € 686,40
Buitenunit multi split
  • 1 Gree Buitenunit Free match multi RAC x3 (2.2 - 6.1 kW)
    Totaal Gree buitenunit multi split € 1.437,15
Werkzaamheden en toebehoren
Reiskilometers en werkvoorbereiding (forfait)
Voedingsspanning buitenunit vanaf bestaand stopcontact/bestaande zekeringkast
2 Installatie binnenunit
1 Installatie buitenunit
1 Montage buitenunit op rubber voet
Verbinding buitenunit naar binnenunit max. 3,5kW - per meter 10
5 Witte kabelgoot 60x110 - per meter
Totaal Werkzaamheden en toebehoren € 1.880,03
Totaal Gree Clivia airco € 4.003,58
Totaal excl € 4.003,58
BTW 6,0% € 240,21
Eindtotaal € 4.243,79

Alvast bedankt!

Ben ook stilletjes aan het denken aan airco, maar aangezien mijn vrouw geen airco tegen de muur wilt zijn de opties beperkt denk ik.

Kan je met 2 binnenunits een huis van 240m2 netto koelen? We geraken 'makkeliijk' tot in de woonkamer en de hal boven, maar hebben bvb de slaapkamers daar nog koeling van? De rest is wat moeilijker aangezien mijn vrouw geen aircobakken en/of lange leidingen tegen de gevel wil.

Boven raken we makkelijk in de hal via de technische berging (die reeds een dakdoorvoer heeft voor de zonnepanelen) en in de woonkamer door de leiding over de dakrand langs de regenpijp te leggen (zie je minimaal). Op beide plaatsen heb je dan ook direct een afvoermogelijkheid voor water.

Woonkamer ligt Noord/Oost, slaapkamers zijn verdeeld over de hele verdieping en liggen rond de technische berging (met een gang van 1,1m tussen). Huis is van 2021 en heeft een EPC van 2kWh/m2 en E-peil van 2.

Of is dat idee totaal zinloos omdat dit niet genoeg koelt?

Ben ook stilletjes aan het denken aan airco, maar aangezien mijn vrouw geen airco tegen de muur wilt zijn de opties beperkt denk ik.

Kan je met 2 binnenunits een huis van 240m2 netto koelen? We geraken 'makkeliijk' tot in de woonkamer en de hal boven, maar hebben bvb de slaapkamers daar nog koeling van? De rest is wat moeilijker aangezien mijn vrouw geen aircobakken en/of lange leidingen tegen de gevel wil.

Boven raken we makkelijk in de hal via de technische berging (die reeds een dakdoorvoer heeft voor de zonnepanelen) en in de woonkamer door de leiding over de dakrand langs de regenpijp te leggen (zie je minimaal). Op beide plaatsen heb je dan ook direct een afvoermogelijkheid voor water.

Woonkamer ligt Noord/Oost, slaapkamers zijn verdeeld over de hele verdieping en liggen rond de technische berging (met een gang van 1,1m tussen). Huis is van 2021 en heeft een EPC van 2kWh/m2 en E-peil van 2.

Heeft je vrouw ook al de design opties gezien? Just wondering.

Daarnaast is het vooral de vraag, wat versta je onder "koelen"? Wij gaan hier nooit heel specifiek kunnen oordelen over je specifieke situatie aangezien dat gewoon van veel factoren afhangt (oriëntatie & grootte van de ramen, zonnewering, constructie en isolatie van de woning, in de natuur/in de stad, hoogte van de plafonds, ...)

Koelen zal sowieso gebeuren. De vraag zal vooral zijn "hoeveel". En "wat wil je bereiken"? Ik ben er wel overtuigd dat het hebben van "een vast airco" al heel veel uitmaakt. Sowieso voor de temperatuur iets te beïnvloeden, maar ook om de luchtvochtigheid te verlagen.

TLDR: Het heeft sowieso nut.

Enigste optie die ik zie als haalbaar als de vrouw geen bakken tegen de muur wil zien. Is zo'n mobiele split airco. Aangezien je die enkel dan zal installeren wanneer je de koeling wenst. Misschien dat de problematiek minder is als ze het warm heeft en door het feit dat je die dan voor de andere momenten kan schrappen het issue een non issue is.

Je zou eventueel kunnen werken met plafondunits. Maar dan moet je kijken of een vals plafond haalbaar is. Maar dat heeft natuurlijk een duurdere kost dan te werken met opbouwleidingen en opbouwbakken... indien de gestileerde units niet aanvaardbaar zijn. Al blijven die gestileerde units even goed bakken...

Vb plafond unit : https://www.klimaatshop.nl/mitsubis...F855aPBOM9FKWQr5RBIDtFt570X9inuxoCNe4QAvD_BwE

stylish :

De kenners die hier even kunnen zeggen welke de beste optie is? Ik ken er niets van.
Het is voor mijn ouders hun huis, 1 unit beneden voor keuken, eetkamer en living en een 2e unit voor hun slaapkamer
Fujitsu
    Type: ASEH 07 KMCG (Nom. koelvermogen=2,0kW • Nom. verwarmingsvermogen=2,5kW)
    Type: ASEH 14 KMCG (Nom. koelvermogen=4,2kW • Nom. verwarmingsvermogen=5,4kW)
  • 1x AOEG KBCA3 • Inverter buitenunits 3 kamer multi Fujitsu
    Type=AOEG 24 KBCA3 • (Nom. koelvermogen=6,8kW • Nom. verwarmingsvermogen=8,0kW)
  • 1x MPRH • Trillingsabsorberende montageblokken
Totaal excl. btw € 4.296,72
BTW (6%) € 257,80
Totaal incl. btw € 4.554,52
Gree Clivia airco
Binnenunits
  • 1 Gree wandunit Clivia incl Wifi wit RAC 2.5 kW
  • 1 Gree wandunit Clivia incl Wifi wit RAC 5.0 kW
    Totaal Gree binnenunit - Clivia wit € 686,40
Buitenunit multi split
  • 1 Gree Buitenunit Free match multi RAC x3 (2.2 - 6.1 kW)
    Totaal Gree buitenunit multi split € 1.437,15
Werkzaamheden en toebehoren
Reiskilometers en werkvoorbereiding (forfait)
Voedingsspanning buitenunit vanaf bestaand stopcontact/bestaande zekeringkast
2 Installatie binnenunit
1 Installatie buitenunit
1 Montage buitenunit op rubber voet
Verbinding buitenunit naar binnenunit max. 3,5kW - per meter 10
5 Witte kabelgoot 60x110 - per meter
Totaal Werkzaamheden en toebehoren € 1.880,03
Totaal Gree Clivia airco € 4.003,58
Totaal excl € 4.003,58
BTW 6,0% € 240,21
Eindtotaal € 4.243,79

Alvast bedankt!
Ik ben ook geen kenner maar heb al wel een Gree Clivia 3,5 hangen, bijna 2 jaar ondertussen, en heel content van.

Ofwel moet je dan een gans inbouw nemen. maar daar moet je dan ook weer de plaats voor hebben. voorbeeld
Ja is het principe van een plafondversie ;).

Maar moet dan nog altijd een vals plafond voorzien. Zo'n versie ga je nooit in uw echt plafond steken.
En een opbouw van een inbouwmodule zal zeker no go zijn.

Hoogte :
De Mitsubishi FDT60VH losse binnenunit heeft een hoogte van 236 mm. Inclusief het optionele plafondpaneel neemt de hoogte met nog eens 35 mm toe.

Ah ja, want die zijn veel esthetischer natuurlijk. :rofl:

Soms is de redenering dat ziet er niet uit. Maar als ze het snikheet hebben is de tolerantie groter omdat die er dan maar enkel staat wanneer ze overlast hebben. En voor de andere dagen vragen ze u om die te demonteren zodanig dat het inesthetische uitzicht er voor de andere 300+ dagen niet van toepassing is.

Wat toch wel het geval is bij een vaste installatie.

Voor de rest... verwacht je nu echt rationaliteit als men met een emotioneel argument komt ? Meh ;).

Ik ben ook geen kenner maar heb al wel een Gree Clivia 3,5 hangen, bijna 2 jaar ondertussen, en heel content van.

Mijn eerste gedacht zou geweest zijn om te kiezen voor Fujitsu, want een gekender merk.

Echter kan je navragen bij gree ofdat die trillingsdempers bij hen opgenomen zijn bij de werken post. Aangezien die nergens expliciet vermeld staan. En lijkt mij wel belangrijk.

Bij Fujitsi de vraag stellen of deze buitenunit niet overgedimensioneerd is, en ervoor gaat zorgen dat die gaat pendelen. Zeker aangezien het systeem maar kan terugmoduleren tot zo'n 30% van de capaciteit van de buitenunit. Waardoor je hoger zit dan de 2kw van de capaciteit van de binnenunit van 2.0kw bij Fujitsu.
Probleem is dat bij Fujitsu men enkel dan nog de 5.4kw modellen heeft waardoor de maximale koelingscapaciteit als je die gaat opzetten in beiden kamers op hetzelfde moment gaat beperkt zijn in vgl met de gree.

Gree is een Chinees merk waarmee Daikin in het verleden een joint venture gemaakt heeft.
Qua garantie lijkt er op het eerste moment ook niet veel verschil te zijn. Beiden kunnen tot 5 jaar, al moet je dit wel in uw offerte nakijken. En om die 5j te hebben is er een vereiste normaliter om elk jaar uw airco te laten onderhouden.

Kortom conclusie lijkt dat gree de beste offerte lijkt. Nadat je dat punt hebt laten bevestigen door hen van die trillingsdempers.

Zo herkenbaar. Mijn vrouw was eerst tegen airco want de baby kon verkouden worden. Uiteindelijk hebben we dit toch geplaatst en er veel genot van gehad.

Ondertussen verhuisd naar een woning met enkel (licht teleurstellende) vloerverkoeling en zaagt ze nu de oren van mijn lijf om terug airco te plaatsen.:sarcastic:

Ik ben zeer tevreden van de vloerkoeling, werkt zeer goed bij ons. Mijn hele benedenverdieping is stabiel 23 graden terwijl het buiten 37+ graden is. We hoeven beneden de airco's niet eens meer aan te zetten. Op de slaapkamers zetten we ze 's nachts gewoon op de fluisterstand 21 graden en dat is perfect.

Heeft je vrouw ook al de design opties gezien? Just wondering.

Daarnaast is het vooral de vraag, wat versta je onder "koelen"? Wij gaan hier nooit heel specifiek kunnen oordelen over je specifieke situatie aangezien dat gewoon van veel factoren afhangt (oriëntatie & grootte van de ramen, zonnewering, constructie en isolatie van de woning, in de natuur/in de stad, hoogte van de plafonds, ...)

Koelen zal sowieso gebeuren. De vraag zal vooral zijn "hoeveel". En "wat wil je bereiken"? Ik ben er wel overtuigd dat het hebben van "een vast airco" al heel veel uitmaakt. Sowieso voor de temperatuur iets te beïnvloeden, maar ook om de luchtvochtigheid te verlagen.

TLDR: Het heeft sowieso nut.

Het is de buiten-unit die ze niet aan de buitengevel wilt. De binnenunit is niet erg.

Koelen is voor ons de temp een graad of 5 naar beneden duwen en de lucht ontvochtigen zodat het wat aangenamer is. Het moet niet overal 20-22 graden max worden, daar zijn we niet naar op zoek.

HOB 240m2 netto (gemeenschappelijke gevel is west), we hebben overal triple glas (niet zonnewerend), geen zonnewering, massiefbouw en de isolatie is zeer goed (S24), luchtdichtheid ook, maar dat speelt hier wss minder. Ligging is in een standaard limburgs dorp, geen schaduw van bomen of andere bebouwing.

Beneden plafond 2,7m hoog, ramen waar de zon opschijnt
- 4m2 ramen op Oost (de andere zitten beschermd door het afdak)
- 6m2 ramen op Zuid
- Rest = Noord (meeste glas) of beschermd door het afdak met donkere glazen panelen (maar die staan altijd open in de zomer, tenzij het regent).
- zwarte alu deur met daarnaast 1,5m2 wit glas onder afdak (maar vangt voormiddag nog veel zon)

Boven plafond 2,5m hoog, ramen waar de zon opschijnt
- 4m2 ramen op zuid
- 4m2 ramen op Oost
- Rest = Noord

Dus, de buitenunit zou op het plat dak moeten (we hebben ruim 150m2 plat dak...) en de leidingen via de bestaande dakdoorvoer (15cm diameter), de binnenunit gewoon aan de muur.
Als in de technische berging boven de leiding tegen het plafond loopt is het niet zo erg. Als ze eventueel van de technische berging naar de berging beneden door de vloer kunnen boren (betonnen welfsels + PUR + chape) en die daar tegen de plafond lopen krijgen we dat met een vals plafond daar wel opgelost. De berging is maar 12m2 en de kost valt dan wel mee.

Voor op een plat dak, naargelang constructie, de trillingsisolatie goed bekijken. Maar met massiefbouw is dit normaliter al veel minder een potentiele issue.

Heeft er hier iemand zijn multisplit zelf geinstalleerd? En dan een koeltechnieker laten aansluiten aan de buitenunit + druktesten, vullen, etc?

Terug
Bovenaan