Airco (multi unit)

Ik wil airco in m'n slaapkamer, mogelijk ook bureau, en als we dan toch bezig zijn in de woonkamer ook. Vooral die in de slaapkamer zal vaak opstaan terwijl de rest uit staat. Is een multisplit dan een slechte keuze?

Ik wil airco in m'n slaapkamer, mogelijk ook bureau, en als we dan toch bezig zijn in de woonkamer ook. Vooral die in de slaapkamer zal vaak opstaan terwijl de rest uit staat. Is een multisplit dan een slechte keuze?
Nee. Dat is hier ook zo: één monosplit voor de living, en een multisplit met daarop de bureau (garage) en drie slaapkamers. In de winter staat de bureau ook vaak alleen te draaien als verwarming. Nog nooit problemen mee gehad, werkt perfect.

Viola, offerte getekend voor 5 units + buitenunit.

8k zal het kosten maar zal het ook gebruiken om de kamers boven bij te verwarmen, alsook hebben we heel wat onbenutte zonnepanelen.

2e offerte laten maken door andere aannemer en die vroeg maar even 13k.

8k zal het kosten maar zal het ook gebruiken om de kamers boven bij te verwarmen, alsook hebben we heel wat onbenutte zonnepanelen.

Knap. Welk model?

Ik hoorde onlangs (installateur) zeggen dat er qua warmtepomp maar 2 goede merken zijn. Daikin en Mitsubishi heavy. Al de rest wilt hij niet mee werken.

Mooie prijs, dat is inclusief het installeren van alle leidingen en afvoeren? Welk merk?

Ik hoorde onlangs (installateur) zeggen dat er qua warmtepomp maar 2 goede merken zijn. Daikin en Mitsubishi heavy. Al de rest wilt hij niet mee werken.
Dat zijn inderdaad op wereldvlak te topmerken. Maar als iedereen maar 2 merken kan kiezen zou de prijs ook veel hoger zijn.
Hier een vaillant l/w warmtepomp. Die is qua scop misschien iets minder maar is ook wel een heel stille buitenunit, en nog niet van te klagen (na 1 jaar).

Zo zal elke installateur wel zijn voorkeuren hebben. Ik ken er dan weer 1 die altijd bij daikin zweerde maar sinds enkele jaren ook met Panasonic werkt. Service na verkoop zou bij Panasonic veel beter zijn én hij kan scherpere offertes maken met Panasonic materiaal.

Knap. Welk model?

Mooie prijs, dat is inclusief het installeren van alle leidingen en afvoeren? Welk merk?

Dat zijn inderdaad op wereldvlak te topmerken. Maar als iedereen maar 2 merken kan kiezen zou de prijs ook veel hoger zijn.
Hier een vaillant l/w warmtepomp. Die is qua scop misschien iets minder maar is ook wel een heel stille buitenunit, en nog niet van te klagen (na 1 jaar).

Daikin perfera.
De Mitsubishi’s waren een stuk duurder, zou liggen aan recente prijsstijgingen bij Mitsubishi.

Inderdaad inclusief alle materiaal en installatie, wel met een serieuze burenkorting.

Amaai 1700 euro voor 2 binnenunits en 1 buitenunits als je dan ziet dat je hiervoor al snel 7K betaald bij de installateur is dat verschil wel groot

Ik snap dat ze marge op de toestellen moeten nemen maar dat is precies wel groot

Amaai 1700 euro voor 2 binnenunits en 1 buitenunits als je dan ziet dat je hiervoor al snel 7K betaald bij de installateur is dat verschil wel groot

Ik snap dat ze marge op de toestellen moeten nemen maar dat is precies wel groot
Dit is zonder montage, materiaal (zie 20m aansluitbuis kost 180€), plaatsing gootjes, condenspompjes (180€ per stuk...),...

2 techniekers 0.5 dag werken + op en af rijden. (400€*2 + 260€ ) * (1,BTW). 7000€ zal goed verdiend zijn. Maar of ze die korting krijgen op dit moment valt ook te bekijken.

Was hierboven iemand die een geïnstalleerde versie had met 5 binnenunits aan 5k. Wat ik enorm goedkoop vind. Die mag bij goed werk altijd zijn gegevens eens bezorgen... dan laat ik die onmiddellijk een offerte maken voor mijn grootmoeder...

Ja ik wil die gegevens ook wel want mijn offerte zat aan +6K met maar 2 binnenunits en maar 6M aansluitbuis

Tellen die installateurs nu ook niet flink door gelet de hittegolf? Is het niet beter om later offerte te laten maken gelet de meeste toch pas binnen 2 maanden kunnen komen installeren, wellicht dan aan lagere prijs?

Bij deze kent er iemand een degelijke installateur in Brussel of Omgeving Tervuren?

Misschien stomme vraag maar hoe komt de buitenunit eigenlijk aan zijn stroom?
Via een binnenunit neem ik aan? Maar deze zijn toch niet gewoon in een stopcontact geplugd?
Dient er dan een kabel naar de zekeringskast worden getrokken naar een binnenunit?

Via een binnenunit neem ik aan? Maar deze zijn toch niet gewoon in een stopcontact geplugd?
Dient er dan een kabel naar de zekeringskast worden getrokken naar een binnenunit?
Hier zitten de buitenunits elk op hun eigen zekering (was plaats genoeg in de kast) dus eerder omgekeerd; de binnenunit krijgt stroom via de buitenunit.

Neen, enkel de buitenunit dien je van stroom te voorzien vanuit de zekeringskast.

De binnenunits krijgen stroom van de buitenunit. Die stroom- en sturingskabel is gebundeld met de koelleiding.

Terug
Bovenaan