hey69
Active member
Ben ik ook wel benieuwd naar.Heeft er hier iemand zijn multisplit zelf geinstalleerd? En dan een koeltechnieker laten aansluiten aan de buitenunit + druktesten, vullen, etc?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ben ik ook wel benieuwd naar.Heeft er hier iemand zijn multisplit zelf geinstalleerd? En dan een koeltechnieker laten aansluiten aan de buitenunit + druktesten, vullen, etc?
Nee. Dat is hier ook zo: één monosplit voor de living, en een multisplit met daarop de bureau (garage) en drie slaapkamers. In de winter staat de bureau ook vaak alleen te draaien als verwarming. Nog nooit problemen mee gehad, werkt perfect.Ik wil airco in m'n slaapkamer, mogelijk ook bureau, en als we dan toch bezig zijn in de woonkamer ook. Vooral die in de slaapkamer zal vaak opstaan terwijl de rest uit staat. Is een multisplit dan een slechte keuze?
Viola, offerte getekend voor 5 units + buitenunit.
8k zal het kosten maar zal het ook gebruiken om de kamers boven bij te verwarmen, alsook hebben we heel wat onbenutte zonnepanelen.
2e offerte laten maken door andere aannemer en die vroeg maar even 13k.
Mooie prijs, dat is inclusief het installeren van alle leidingen en afvoeren? Welk merk?Viola, offerte getekend voor 5 units + buitenunit.
8k zal het kosten maar zal het ook gebruiken om de kamers boven bij te verwarmen, alsook hebben we heel wat onbenutte zonnepanelen.
2e offerte laten maken door andere aannemer en die vroeg maar even 13k.
Dat zijn inderdaad op wereldvlak te topmerken. Maar als iedereen maar 2 merken kan kiezen zou de prijs ook veel hoger zijn.Ik hoorde onlangs (installateur) zeggen dat er qua warmtepomp maar 2 goede merken zijn. Daikin en Mitsubishi heavy. Al de rest wilt hij niet mee werken.
Zo zal elke installateur wel zijn voorkeuren hebben. Ik ken er dan weer 1 die altijd bij daikin zweerde maar sinds enkele jaren ook met Panasonic werkt. Service na verkoop zou bij Panasonic veel beter zijn én hij kan scherpere offertes maken met Panasonic materiaal.Ik hoorde onlangs (installateur) zeggen dat er qua warmtepomp maar 2 goede merken zijn. Daikin en Mitsubishi heavy. Al de rest wilt hij niet mee werken.
Knap. Welk model?
Mooie prijs, dat is inclusief het installeren van alle leidingen en afvoeren? Welk merk?
Dat zijn inderdaad op wereldvlak te topmerken. Maar als iedereen maar 2 merken kan kiezen zou de prijs ook veel hoger zijn.
Hier een vaillant l/w warmtepomp. Die is qua scop misschien iets minder maar is ook wel een heel stille buitenunit, en nog niet van te klagen (na 1 jaar).
Dit is zonder montage, materiaal (zie 20m aansluitbuis kost 180€), plaatsing gootjes, condenspompjes (180€ per stuk...),...Amaai 1700 euro voor 2 binnenunits en 1 buitenunits als je dan ziet dat je hiervoor al snel 7K betaald bij de installateur is dat verschil wel groot
![]()
Daikin Airconditioner 2x1 Sensira 2,5 kW + 2,5 kW DAIKIN - GroupSumi
Efficiënte klimaatbeheersing met Daikin Sensira 2x1 airconditioner. Twee 2,5 kW units. Ref: KITDAISENSIRA2X125+25. Perfect voor thuis of kantoor.groupsumi.be
Ik snap dat ze marge op de toestellen moeten nemen maar dat is precies wel groot
Hier zitten de buitenunits elk op hun eigen zekering (was plaats genoeg in de kast) dus eerder omgekeerd; de binnenunit krijgt stroom via de buitenunit.Misschien stomme vraag maar hoe komt de buitenunit eigenlijk aan zijn stroom?
Via een binnenunit neem ik aan? Maar deze zijn toch niet gewoon in een stopcontact geplugd?
Dient er dan een kabel naar de zekeringskast worden getrokken naar een binnenunit?
Neen, enkel de buitenunit dien je van stroom te voorzien vanuit de zekeringskast.Misschien stomme vraag maar hoe komt de buitenunit eigenlijk aan zijn stroom?
Via een binnenunit neem ik aan? Maar deze zijn toch niet gewoon in een stopcontact geplugd?
Dient er dan een kabel naar de zekeringskast worden getrokken naar een binnenunit?