Airco (multi unit)

Wat is de slimste (qua energiekost, esthetisch en aankoopkost) oplossing, voor de deskundigen?
In het huis dat ik gekocht heb, wil ik airco voorzien.
Open leefruimte, noordgericht dus buitenunit + airco tegen de muur binnen.
Maar 1 verdieping hoger liggen de 2 slaapkamers knal op het zuiden, niets van schaduw,... Best daar ook een buitenunit en 2 binnenunits? Mag dat of moet er een vergunning aangevraagd worden als dit aan de voorgevel is? Of een vaste binnenairco voorzien en gewoon 2 gaten in de gevel voor aan- en afvoer zodat ik geen buitenunit nodig heb?

Wat is de te koelen m³?

Ik betaal 3.000 (exc BTW) voor 110m³ (44m²). Ook Mitsubishi Electric. Wel maar 1 binnen en 1 buitenunit.
Goh iets van een 75m² maar wel leidingen in de gehele lengte van het huis (in totaal 20 meter)

Hij zei wel dat de buitenunit het meeste geld kost en daar per binnenunit veel verschil op zit.

Hier een offerte ontvangen voor:

1. Mitsubishi Electric wandunit: MSZ-AP25VGK x 2 (slaapkamers)
  2. Mitsubishi Electric vloerunit: MFZ-KT25VG 1x (slaapkamer)
  3. Mitsubishi Electric buitenunit: MXZ-3F54VF
Op vraag de leidingen via de zolder en onder de dakpannen naar de zijkant van de gevel en afgewerkt met gegalvaniseerde goot.

Totaalprijs kunnen afronden op 6000 euro inclusief 6% BTW.

Is dit acceptabel of best nog even rondhoren?

Dit lijkt me niet extreem duur. Je buitenunit heeft ook meer capaciteit nodig om 3 units aan te sturen, maar zover ik kan zien kan je waarschijnlijk bij een hittegolf wel niet de 3 units tegelijk benutten. 5.4kw buitenunit lijkt me dat niet te kunnen trekken. Ik heb mijn 2 maanden geleden laten plaatsen en dat was 5500 euro betaalt voor 3 wandunits en 1 buitenunit (2x MSZ-EF25VGSK, 1x MSZ-EF25VGBK & 1x MXZ-3F68VF3).

Goh iets van een 75m² maar wel leidingen in de gehele lengte van het huis (in totaal 20 meter)

Hij zei wel dat de buitenunit het meeste geld kost en daar per binnenunit veel verschil op zit.

Lijkt me vrij goede prijs dan. MBE is blijkbaar een A-merk en de binnenunit kan idd veel verschillen van prijs. Ik ga voor de diamond reeks en dat was vlotjes paar honderd euro extra voor dus 1 binnenunit... Kan snel gaan op die manier. :)

Wat is de slimste (qua energiekost, esthetisch en aankoopkost) oplossing, voor de deskundigen?
Maar 1 verdieping hoger liggen de 2 slaapkamers knal op het zuiden, niets van schaduw,... Best daar ook een buitenunit en 2 binnenunits? Mag dat of moet er een vergunning aangevraagd worden als dit aan de voorgevel is? Of een vaste binnenairco voorzien en gewoon 2 gaten in de gevel voor aan- en afvoer zodat ik geen buitenunit nodig heb?

Qua efficiëntie is een vast systeem altijd beter. Qua plaatsgebruik ga je waarschijnlijk liever iets hebben van 1 buitenunit en daarop dan 3 binnenunits? (2 slaapkamers + living). Neem dan zeker een voldoende sterke buitenunit voor wanneer alle ruimtes tegelijk gekoeld moeten worden. Als je plaats genoeg hebt en het niet storend vindt dat er meerdere bakken hangen kan je ook met meerdere buitenunits werken ja. Dan kan je nog zien: 1 unit per ruimte (3 dus) of eventueel 1 voor living en 1 voor de 2 slaapkamers? Er zijn vele mogelijkheden maar hou zoals eerder besproken ook wel rekening met de nodige leidingen en aansluitingen per buiten- en per binnenunit.

Ik zou sowieso enkele plaatsers laten langskomen, die denken in specifieke situaties normaal wel mee. Bij mijn ouders was het wegens lengte van leidingen en dergelijke ook beter om 2 buitenunits te plaatsen ipv 1.

in verband met de noden kan je inderdaad best een expert laten komen, die meten ook het aantal kubieke meter om dan een voorstel te doen van binnen unit. De buiten unit kan gedeeld worden, in sommige gevallen, met meerdere binnen units. Je zal bij je gemeente dit moeten navragen of dit zomaar mag. Zover ik weet is het meestal zo te plaatsen zonder gevolg, in sommige gemeentes is er wel meldingsplicht.

Een vaste binnenunit zonder buitenunit is wel niet zo mooi (is persoonlijke smaak) en een serieuze blok ruimte die je mist. Ze zijn ook een pak luidruchtiger dan de modellen met een buitenunit.

Voor de rest is het moeilijk in te schatten zonder de effectieve groottes te kennen en kan je best beroep doen op een installateur, maar laat je zeker goed informeren. Mijn zus hadden ze vorig jaar ook proberen wijs te maken dat ze haar woning met 1 unit zou kunnen koelen, maar een snelle rekensom van een bevriende installateur bevestigde al snel het tegendeel.

Zelfs eens volgens de gewenste units & vermogens gerekend.
Keuken met open deurgat naar living. Daar zou ik ietwat overdimensioneren om net wat koeling ook naar living te krijgen, maar er wordt voornamelijk geleefd in de keuken. Master bedroom & gang boven
3.5kw + 2.5w + 2kw , dus buitenunit 8kw

Volgende prijzen incl btw, zonder plaatsing (doe ik zelf)
Mitsu : 4700eur
Fuijtsi: 4150eur
Daiking: 4700eur
Samsung: 4430eur

any thoughts ?

Een vaste binnenunit zonder buitenunit is wel niet zo mooi (is persoonlijke smaak) en een serieuze blok ruimte die je mist. Ze zijn ook een pak luidruchtiger dan de modellen met een buitenunit.
Ik woon in een appartement, enkele verdiepingen hoog, waardoor veel installateurs weinig goesting hadden om een buiten-unit te plaatsen. Sommige zeiden dat een hoogtewerker noodzakelijk was etc. Ook technisch was het niet zo eenvoudig.
Daarnaast zat ik met het feit dat je niet zomaar leidingen mag aanleggen op de buitenschil, en dat sommige installateurs eisten dat ik een goedkeuring zou hebben van de syndicus om dat te mogen ondernemen.

Ik ben dan uiteindelijk gegaan voor een vaste binnenunit zonder buitenunit: https://izicool-airco.be/airco-zonder-buitenunit/vaste-airco-zonder-buitenunit/
Niet goedkoper dan een split airco unit, en ook iets minder koelvermogen.

Momenteel wel erg tevreden over de prestaties, over het gemak, en de snelheid van installatie (4 weken gewacht), en het is ook geen lelijke of te brede blok naar mijn mening. En geen gezever met syndicus of buren, of wachten tot de algemene vergadering...

Vorige zomer ging ik over de 30 graden hier binnen. Nu laat ik het op de laagste stand draaien en houdt de temperatuur perfect onder controle. Qua geluid is het inderdaad luider dan een split airco unit, maar deze versie valt echt heel erg goed mee. Zelfs als het in de luidste stand opstaat terwijl ik aan het bellen ben, dan hoort de persoon waarmee ik aan het bellen ben er niets van.

Laatst bewerkt:
Keuken met open deurgat naar living. Daar zou ik ietwat overdimensioneren om net wat koeling ook naar living te krijgen, maar er wordt voornamelijk geleefd in de keuken. Master bedroom & gang boven

any thoughts ?

Is dat de prijs enkel voor de buitenunit of voor alles?

any thoughts ?
Mitsubishi Electric of HI?
Om die installatie in bedrijf te stellen heb je toch altijd een erkend koeltechnicus nodig of ben ik daar mis in?

2kw van Mitsi is deze, heb nu niet op gelet welke reeks dat is tbh. Vooral gewoon gekeken naar vermogen & prijs. Kleur , afwerking, opties & geluidsnorm,verbruik interesseren me minder

SRK 20ZS-W​

2kw van Mitsi is deze, heb nu niet op gelet welke reeks dat is tbh. Vooral gewoon gekeken naar vermogen & prijs. Kleur , afwerking, opties & geluidsnorm,verbruik interesseren me minder

SRK 20ZS-W​

Wij hebben dat toestel op onze slaapkamer hangen en zijn daar heel tevreden van. Zowel koelvermogen als geluid zijn dik orde. Ik zet die momenteel 's morgens op, deuren van de andere 2 slaapkamers open en beneden aan de trap de deur naar de living open en dat voel je zelfs in de living.

Ik ben geneigd om zelfs voor Fujitsu te gaan. Goedkoopst + beter rendement om te verwarmen ook tijdens winter

Ik ben geneigd om zelfs voor Fujitsu te gaan. Goedkoopst + beter rendement om te verwarmen ook tijdens winter
Ik denk dat die merken die je hier noemt sowieso allemaal "A" merken zijn, dus je kan daar denk ik weinig mee verkeerd doen.
Mitsubishi Electric is normaal ook in orde, dus da's ook nog een optie.

Om die installatie in bedrijf te stellen heb je toch altijd een erkend koeltechnicus nodig of ben ik daar mis in?
Klopt, de indienststelling moet gebeuren door een koeltechnicus. Is een vacuümpomp voor nodig en mogelijks moet er gas (dat je niet zomaar kan kopen) bijgevuld worden.

Normaal kan indiensstelling door een van de techniekers van de webshop gebeuren...
Tegen een goei uurtarief uiteraard =)
Prijzen excl btw nu wel op screenshot

Terug
Bovenaan