Je gebruikt een verouderde webbrowser. Het kan mogelijk deze of andere websites niet correct weergeven. Het is raadzaam om je webbrowser te upgraden of een browser zoals Microsoft Edge of Google Chrome te gebruiken.
Iemand die een goeie aircoinstallateur kent die niet al te duur is - Regio Antwerpen en omstreken?
Want 3 jaar geleden kreeg ik als offerte hetvolgende (dit zijn dan wel warmtepompen):
Daikin Multisplit (Living + slaapkamer)
1 buitenunit 7,0 kW (Is dit niet wat overkill? Ons appartement is maar 99m²)
2 binnenunits
43 meter leidingen (Beetje véél meer goed ..)
Totaalprijs: 5860€ (exclusief BTW)
Ik heb niet verder gaan horen toen, maar die prijs leek me toch véél te hoog?
Details buitenunit -->
* Buitentoestel Daikin: 3MXM68N st 1 DC Inverter gestuurd voor zeer laag energieverbruik.
* Koelcapaciteit: 6,8 (1,52 _ 8,59) kW
* Verwarmingscapaciteit: 1,44 _ 11,88 kW
* Elektrisch verm. verwarmen/koelen: 3,09/2,96 kW SCOP/SEER: 3,85/8,54
* Energieklasse koelen/verwarmen: A++/A+
* Geluidsniveau: 47-48 dB(A) Afmeting (mm) h/b/d: 734/958/340
* Gewicht: 62 kg
* Electrische voeding: 220 - 240V/50Hz _ 25 A
* Koelmiddel: R32 Max leidinglengte (per toestel)/hoogteverschil: 75 (25) m /15 m
Iemand die een goeie aircoinstallateur kent die niet al te duur is - Regio Antwerpen en omstreken?
Want 3 jaar geleden kreeg ik als offerte hetvolgende (dit zijn dan wel warmtepompen):
2 binnenunits
Details buitenunit -->
* Buitentoestel Daikin: 3MXM68N st 1 DC Inverter gestuurd voor zeer laag energieverbruik.
* Koelmiddel: R32 Max leidinglengte (per toestel)/hoogteverschil: 75 (25) m /15 m
Is een correcte prijs voor Daikin Heb hier offerte gehad van Daikin voor buitenunit 8kwh met 4 binnenunits (1 zwaardere aan 5kwh en 3 2,5kwh) voor 7100€ Excl. De buitenunit zou wel minder zwaar kunnen denk ik omdat je nooit tegelijk de 2 toestellen vollenbak gaat opzetten.
Heb uiteindelijk Mitsubishi gezet voor dezelfde prijs.
Mijn ouders wonen in uw geburen en hebben door iemand uit Heist of Hallaar dacht ik een installatie van General laten plaatsen en zijn daar supertevreden van.
2 binnenunits
Details buitenunit -->
Is een correcte prijs voor Daikin Heb hier offerte gehad van Daikin voor buitenunit 8kwh met 4 binnenunits (1 zwaardere aan 5kwh en 3 2,5kwh) voor 7100€ Excl. De buitenunit zou wel minder zwaar kunnen denk ik omdat je nooit tegelijk de 2 toestellen vollenbak gaat opzetten.
Heb uiteindelijk Mitsubishi gezet voor dezelfde prijs.
De prijs voor alleen de slaapkamer was 2595€ (exclusief Btw), en dan zouden ze een buitenunit plaatsen van 2,5 kW. (ipv 7,0 kW).
Voor 1 binnenunit meer is het dus ruim het dubbele!
De meerkost lijkt me dan toch echt in de véél hogere power te zitten van de buitenunit? Als ik ééntje laat plaatsen van 5,x kW lijkt me dit ook al wel voldoende?
Mijn ouders wonen in uw geburen en hebben door iemand uit Heist of Hallaar dacht ik een installatie van General laten plaatsen en zijn daar supertevreden van.
Mij compleet vergist, ze hebben uiteindelijk enen uit Bonheiden laten kome die Mitsubishi Electric installeert. Zowel mijn ouders, schoonouders als nonkel hebben uiteindelijk voor diezelfde gekozen en zijn allen tevreden.
De prijs voor alleen de slaapkamer was 2595€ (exclusief Btw), en dan zouden ze een buitenunit plaatsen van 2,5 kW. (ipv 7,0 kW).
De meerkost lijkt me dan toch echt in de véél hogere power te zitten van de buitenunit? Als ik ééntje laat plaatsen van 5,x kW lijkt me dit ook al wel voldoende?
Dat is inderdaad wel een serieuze meerprijs. Natuurlijk ga je voor meerdere toestellen opeens naar een multi-split en ook extra leidingen. Dus wel logisch dat het wat meer kost dan gewoon de prijs van een extra unit en een wat grotere buitenunit.
Afhankelijk van de sterkte van de unit in je living denk ik dat 5 idd wel genoeg kan zijn. Ze draaien beide nooit vollenbak normaal dus. Ik heb bv 8kwh voor in totaal 12,5kwh aan units.
Dat kan hé.
Ik heb 3 j geleden een prijs laten maken voor een multisplit en 2 singlesplits. De multisplit waren duurder dan 2 * de singlesplit. Enkel als ik naar 3 binnentoestellen ging was deze goedkoper dan 3 singlesplits.
Daarnaast weet ik ook niet welk vermogen ze in de living hebben gezet. Ik heb een 5kw unit staan op de gelijkvloers en die doet het nu zeer goed - maar met een het toestel dat ik op de slaapkamer heb staan (2.5kw) zou ik daar niet toekomen. Maar mijn slaapkamer boven koelt die echt niet af. Maar de oppervlakte op het gelijkvloers is maar zo'n 90m2 maar niet alle kamers zijn even diep gekoeld.
De drijvende kracht in de prijs is niet echte de grootte van het toestel. Ok je doet er daarmee misschien 300 - 400€ of zo af. Maar de echte kost zit zich in de "plaatsing".
Als je zegt dat je nooit maar dan ook nooit de slaapkamer op hetzelfde moment zou opzetten als de living, en dat echt echt echt echt echt echt nooit zou doen, dan zou je met een buitenunit van 5kw toekomen. Met dan 1 binnenunit van 5kw en 1 van 2.5kw.
Vond het nog altijd spijtig dat ze niet gewoon die lucht/water warmtepomp die ik had staan, dat ze die buitenunit konden koppelen via een instelling en hardware natuurlijk om die te gebruiken voor de airco-binnenunits. Vond dat echt spijtig dat dat niet kon .
Dat is inderdaad wel een serieuze meerprijs. Natuurlijk ga je voor meerdere toestellen opeens naar een multi-split en ook extra leidingen. Dus wel logisch dat het wat meer kost dan gewoon de prijs van een extra unit en een wat grotere buitenunit.
Afhankelijk van de sterkte van de unit in je living denk ik dat 5 idd wel genoeg kan zijn. Ze draaien beide nooit vollenbak normaal dus. Ik heb bv 8kwh voor in totaal 12,5kwh aan units.
Echter ik heb wel al een ideetje. Ik kan altijd voor een single split airco kiezen voor de slaapkamer. Dat is dan 2750€ inclusief Btw.
Ik kan dan voor de woonkamer een vaste airco nemen zonder buitenunit. Voor de slaapkamer is dat niet ideaal (wegens meer geluid), maar voor de woonkamer maakt dit minder uit hé.
Ik kan zo'n unit op de kop tikken voor 1000€ inclusief Btw (groothandel die rechtstreeks aan particulieren verkoopt) + 500€ voor de installateur = 1500€.
Dan heb ik voor 4250€ ipv 6210€ airco in twee kamers. Dat is toch al wat goedkoper, aan een maar iets mindere kwaliteit.
Echter ik heb wel al een ideetje. Ik kan altijd voor een single split airco kiezen voor de slaapkamer. Dat is dan 2750€ inclusief Btw.
Ik kan dan voor de woonkamer een vaste airco nemen zonder buitenunit. Voor de slaapkamer is dat niet ideaal (wegens meer geluid), maar voor de woonkamer maakt dit minder uit hé.
Ik weet nu niet of een airco zonder buitenunit evenveel lawaai maakt als een buitenunit. Maar als dat wel zo is, zou ik dat echt niet in mijn living willen hebben staan. Zou daar eerst maar eens deftige prospectie op doen
De unit op de slaapkamer (met buitenunit) = 20 (laagste stand) - 40 Db (hoogste stand)
De buitenunit = 46-47 Db
De unit in de woonkamer (zonder buitenunit) = 37 (laagste stand) - 48 Db (hoogste stand)
[of 37 (laagste stand) - 46 Db (hoogste stand) voor de unit met iets minder vermogen]
Opmerking: Ik kan ook een duurder/beter model nemen voor de binnenunit zonder buitenunit, die kost 2500€ (ipv 1500€).
Dan is het aantal Db tussen 27 en 41.
Ik weet nu niet of een airco zonder buitenunit evenveel lawaai maakt als een buitenunit. Maar als dat wel zo is, zou ik dat echt niet in mijn living willen hebben staan. Zou daar eerst maar eens deftige prospectie op doen
Inbouwtoestel voor 3 slaapkamers.
General AR14RIX duct type: Koelvermogen 4,2
toestel geplaatst op zolder met 3 uitblaasroosters in iedere slaapkamer, centraal aanzuig in de gang en bedraade bediening.
buitenunit geplaatst aan de gevel
Geïsoleerde flexibele luchtkanalen 160mm, plenium op toestel
voor bevestiging van luchtkanalen.
Geïsoleerde koper leidingen en communicatie kabel.
Condensafvoer.
centrale bediening.
Muurbeugel voor plaatsing buitentoestel
Plaatsing: Opstart, druktest, eerste indienstelling.
Prijs: € 3437 excl. (ik veronderstel dat een airco ook aan 6% is?)
Optioneel:
Zonesturing voor 3 kamers met draadloze thermostaat
(kan ook binnen 2j bijgeplaatst worden)
Komt op € 2303 excl. Dus als ik dat erbij neem totaal: € 5740 excl.
Die zonesturing zou ik sowieso nog niet bijnemen. Als blijkt dat dit echt nodig zou zijn, kan dit achteraf nog. Alhoewel ik € 2303 veel geld vind.
Zonder de sturing koel je dan ook elke locatie evenveel. Zou het dan niet interessant zijn, om de ruimte die je het meeste wenst te koelen (vb degene op het zuiden) om in plaats van 3 buizen te voorzien 4 buizen te voorzien waarbij je dan 1 buis meer in die zuiderse ruimte zet ? Op die manier verdubbel je de koelcapaciteit voor die ruimte. En kun je eventueel die volledige nood aan een een zonesturing beperken? Je betaalt dan misschien 100-300€ meer maar kunt dan eventueel de nood aan die zonesturing uitsluiten ?
Nu koelvermogen van 4.2kw wil ongeveer zeggen een 1.4kw per kamer. Voor de meeste slaapkamers is dat voldoende eigenlijk lijkt mij. Je zou meerprijs kunnen vragen voor de AR18RIX. Aangezien je dan korter bij de versies komt van de binnenunits van een normale airco. 2.3kw per slaapkamer. Komt dan overeen met basis unit van 2 - 2.5 KW die ik meestal in slaapkamers zie verschijnen bij 1 airco unit.
Enige klote is dat deze werkt met een ingebouwde condenspomp.
Qua efficiëntie is de unit niet top (5.9 SEEP). Maar ook niet slecht. basis Mitsubishi zit aan 6.9- 7.1. Top of the line daikins en mitsu zitten aan 8.4+. Dus op het gebied van energieverbruik valt dit wel mee.
Ik heb even zitten kijken hoe ik mij eigenlijk moet inbeelden dat ze die slangen aan die AR14 koppelen... ofwel koppelen ze aan die uitblaaszijde iets (zie classic duct tekening bij type AR24-45 in de TF) waarop ze dan 3 flexibels kunnen aankoppelen. Anders zie ik het niet . Het is 700mm breed, dus in principe zou je tot 4 van 160mm in de breedte moeten kunnen aankoppelen - al zie ik echt niet in hoe dat die zonesturing kan werken... aangezien ik geen aansluitingsmogelijkheid zie om de luchtflow per flexibel te beperken conform gewenst. Dat is 1 groot rooster waar men dan via een koppeling de 3 flexibels opzet. En die krijgen dan toch ook elk dezelfde hoeveelheid doorgestuurd... Het toestel zelf is 198mm hoog, dus meer flexibels in de hoogte kun je er niet aankoppelen.
Wat je eventueel wel eens zou kunnen vragen, is ofdat het niet interessanter is om flexibels van 80 te gebruiken, en die lucht dan laten in te blazen aan 2 kanten van de slaapkamer. Op die manier verhoog je dan toch het koelingseffect zou ik zo denken ? omdat je dan koude lucht van 2 kanten laat komen in plaats van van dezelfde kant gewoon 2 keer zoveel koude. Op die manier zou je dan 4 van 80 kunnen laten inblazen op de zuidgerichte kamer (of veel grotere kamer) om op die manier de koude gelijkmatiger over die ruimte te laten verdelen. Heb je 2 kamers op het zuiden, zou je elk 3 kunnen voorzien en die laatste kamer dan maar laten voorzien met 2 flexibels.
Zo'n serieuze meerprijs zou dat niet mogen zijn, want die flexibels zijn dan nog makkelijker hanteerbaar. En zoveel meer installatietijd zou dat ook niet mogen gebruiken. Maar of het nut heeft, weet ik niet. Maar kunt de vraag eens stellen . Ik ben curieus.
Nut naar het automatisch inblaasrooster is beperkt.
Ook info vragen over die filter (hoeveel keer vervangen, kuisen, gemakkelijk te vervangen - dus idiot proof). Men spreekt bij het type : AR24-45 R32 over een long life filter. Bestaat dat ook voor dat lichtere model.
Zelfde voor de condenspomp, of je die zelf gemakkelijk kunt demonteren en vervangen indien die stuk is.
Voor de rest, indien je het op die manier kunt oplossen, dan lijkt mij dit interessanter en goedkoper dan 1 buitenunit met 3 binnunits oplossing. Als je de zonesturing erbijneemt... dan lijkt het mij dat je beter 1 buitenunit en 3 binnenunits neemt voor dezelfde prijs...
Ik heb hier toevallig laatste weken bezig geweest met een zelfde systeem te installeren. Om de buizen te koppelen aan het binnentoestel maak je zelf een plenum uit PUR van 2cm dik, zo kan je het maken op maat van de situatie. Buizen van 80 zullen volgens mij zorgen voor teveel drukval, is toch een redelijk debiet die eruit moet komen.
1 van de 3 kamers is zuidgericht, maar dat is ook de kleinste kamer. Aansturing en afzuiging warme lucht zit in de gang boven. Die staat rechtstreeks in verbinding met de gang beneden, waarbij de gang beneden zuidgericht is en één van de gevoeligste plekken is voor temperatuur. Het zou dus goed kunnen zijn dat de kamers koel zijn, terwijl de gang nog niet aan zijn temperatuur zit. Maar dat valt op te lossen door de thermostaat in de gang altijd wat hoger te zetten.
Ik ben een absolute leek wat airco's betreft. Ik vond het eveneens vreemd dat de installateur ook 'bakken' in de kamers kan voorzien zodat er sturing per kamer is. Dat zou € 200-300 minder kosten dan het huidig voorstel. Ik dacht net dat dit duurder zou uitvallen? Exclusief die zonesturing wel te verstaan.
Ik stel sowieso de vragen die je aanhaalde en zal misschien toch ook ergens anders prijs laten maken.
Ik heb hier toevallig laatste weken bezig geweest met een zelfde systeem te installeren. Om de buizen te koppelen aan het binnentoestel maak je zelf een plenum uit PUR van 2cm dik, zo kan je het maken op maat van de situatie. Buizen van 80 zullen volgens mij zorgen voor teveel drukval, is toch een redelijk debiet die eruit moet komen.
1 van de 3 kamers is zuidgericht, maar dat is ook de kleinste kamer. Aansturing en afzuiging warme lucht zit in de gang boven. Die staat rechtstreeks in verbinding met de gang beneden, waarbij de gang beneden zuidgericht is en één van de gevoeligste plekken is voor temperatuur. Het zou dus goed kunnen zijn dat de kamers koel zijn, terwijl de gang nog niet aan zijn temperatuur zit. Maar dat valt op te lossen door de thermostaat in de gang altijd wat hoger te zetten.
Ik ben een absolute leek wat airco's betreft. Ik vond het eveneens vreemd dat de installateur ook 'bakken' in de kamers kan voorzien zodat er sturing per kamer is. Dat zou € 200-300 minder kosten dan het huidig voorstel. Ik dacht net dat dit duurder zou uitvallen? Exclusief die zonesturing wel te verstaan.
Die zonesturing is dan ook duur. Maar ik begrijp het dan wel. Je zet eigenlijk dat opzetstuk wat ik vermeld heb, en je voorziet voor elk van die uitgangen een aanstuurbare shutter (bekijk het als een geautomatiseerde door u aangestuurde poort voor de flexibel) waarmee je dan de opening kan aanpassen van 0 -100% open.
Dit neemt dan de plaats in van dat plenum dat ze zelf bricoleren anders. Samen met dan de aanstuurhardware en software. Hier heb je 1 centraal deel. Als dat stuk is dan werkt niets meer. Als bij zo'n bakken 1 ding stuk is dan werkt alles nog apart, behalve natuurlijk als het centraal toestel stuk is (dus buitenunit, of de verdelende binnenunit).
Je moet eens vragen welke bakken ze van plan zijn om dan te zetten. Vraag de TF .
Maar dan maak je uw kamers nog kouder lijkt het mij. Dus dat kan wel onaangenaam zijn.
Die zonesturing is dan ook duur. Maar ik begrijp het dan wel. Je zet eigenlijk dat opzetstuk wat ik vermeld heb, en je voorziet voor elk van die uitgangen een aanstuurbare shutter (bekijk het als een geautomatiseerde door u aangestuurde poort voor de flexibel) waarmee je dan de opening kan aanpassen van 0 -100% open.
Dit neemt dan de plaats in van dat plenum dat ze zelf bricoleren anders. Samen met dan de aanstuurhardware en software. Hier heb je 1 centraal deel. Als dat stuk is dan werkt niets meer. Als bij zo'n bakken 1 ding stuk is dan werkt alles nog apart, behalve natuurlijk als het centraal toestel stuk is (dus buitenunit, of de verdelende binnenunit).
Je moet eens vragen welke bakken ze van plan zijn om dan te zetten. Vraag de TF .
Ik bedoelde dat ik in de gang de thermostaat een paar graden hoger zou zetten. Voorbeeld: 28 graden, maar dan is het ondertussen al 24 graden in de kamers.
Door uw uiteenzetting begin ik het ook meer en beter te begrijpen, waarvoor dank! Ik zal inderdaad eens navragen welke bakken hij dan in de plaats zou hangen.
Een AR18RIX is €315 duurder dan de 14, zijn ook al andere afmetingen en debieten.
De grootte van de rooster wordt bepaald door het debiet dat deze moet uitblazen. Een leiding van 160mm kan tot 250m³/u zonder storend lawaai te geven.
Een AR18 heeft op lage snelheid al 820m³/u dus zit je met een 160 al te klein om goed te zijn.
De filter is een stoffilter gemaakt uit geweven pvc, deze kan met de stofzuiger of met water perfect gereinigd worden.
In de grote modellen worden deze standaard zonder filter geleverd deze dienen te worden bijbesteld of apart voorzien te worden.
De condenspomp zit inderdaad ingewerkt vanaf AR24 moet deze extern worden bijgeplaatst, dit zit in de zijwand bij de elektrische aansluiting, zijn maar enkele vijzen losmaken en je kan er bij.
Heb onlangs een offerte gemaakt voor 3 hoog aan de wand toestellen met multi split, wel met natuurlijke afvloeiing (die condenspompen kosten ook €200 per toestel) en ik kwam uit op €3250.
Een AR18RIX is €315 duurder dan de 14, zijn ook al andere afmetingen en debieten.
De grootte van de rooster wordt bepaald door het debiet dat deze moet uitblazen. Een leiding van 160mm kan tot 250m³/u zonder storend lawaai te geven.
Een AR18 heeft op lage snelheid al 820m³/u dus zit je met een 160 al te klein om goed te zijn.
De filter is een stoffilter gemaakt uit geweven pvc, deze kan met de stofzuiger of met water perfect gereinigd worden.
In de grote modellen worden deze standaard zonder filter geleverd deze dienen te worden bijbesteld of apart voorzien te worden.
De condenspomp zit inderdaad ingewerkt vanaf AR24 moet deze extern worden bijgeplaatst, dit zit in de zijwand bij de elektrische aansluiting, zijn maar enkele vijzen losmaken en je kan er bij.
Heb onlangs een offerte gemaakt voor 3 hoog aan de wand toestellen met multi split, wel met natuurlijke afvloeiing (die condenspompen kosten ook €200 per toestel) en ik kwam uit op €3250.
Met die info ben ik even gaan kijken of ik die info terugvind ergens in de TF.
En lo and behold, ik vind deze terug. Hier staat zelfs dat bij de versie die voorzien is, de 14 dus, dat in hoog debiet deze 800m3/u aanlevert. Wat eigenlijk wil zeggen, als ik even stoemelings de regel van 3 toepas. Dat die leidingen van 160mm op "hoog" ingesteld storend lawaai zullen geven. Aangezien zoals ik het ondertussen heb verstaan, men aan dat volledige uitblaasrooster van de 14, per buis zijn eigen plenum maakt. 3 buizen aan de uitblaaszijde, waardoor je dus 800 / 3 wat op 266m3/u uitkomt. Als ik mij niet schromelijk vergis tenminste. Wat altijd mogelijk is aangezien dit niet mijn expertise is...
En ik kan mij moeilijk inbeelden dat als je een rooster hebt van 600 breed dat je dan 1 buis op 170 zet, nog een buis op 170, nog een buis op 170 en de rest van dat rooster gaat laten blazen op uwe zolder. Lijkt mij eerder dat ze dat dan opdelen in 3 gelijke delen (of dat ze eventueel per ruimte nog wat dimensioneren rekening houdende met die 250 als maximum zodanig dat de buis in de grotere ruimte op lage stand meer koude lucht kan inblazen dan de 2 andere buizen). Of anders gezegd een niet gelijke verdeling voorzien. Maar ik denk dat eigenlijk niet.
De 18 heeft een topdebiet van 940. Dus als je in principe die versie neemt, moet je ofwel grotere buizen nemen ofwel meer buizen zodanig dat je geen storend debiet hebt per buis. En als dat ding op de zolder wat lawaai maakt, dat verwacht je nu eenmaal.
Nu hij heeft gelijk dat er een verschil is in afmeting. Maar enkel in de breedte voor de binnenunit, niet in de hoogte of de lengte van het toestel. En dat verschil is voor de binnenunit 200mm (of 20 cm). Lijkt mij echt niet dat je daar eigenlijk moet naar zien aangezien dat bij u toch op de zolder staat van waar jij verder aftakt.
De buitenunit is 9cm hoger, 3 kg zwaarder, maar voor de rest exact hetzelfde. Maar dat lijkt mij ook geen reden om te zeggen van nope dat doen we niet.
Zou jij zeggen van kijk ik heb via mijn zolder toegang tot een andere ruimte die ik ook nog graag gekoeld zou hebben. Dan zou je die extra buis daar dan voor kunnen gebruiken. Of zelfs 1 grote ruimte via 2 kanten laten inblazen waardoor de koelingssnelheid voor die ruimte dan ook weer groter is. Maar uiteindelijk ga je die ruimtes niet aangepast kunnen laten koelen. Het is een alles of niets verhaal of je moet beginnen met die investering van een zoneaansturing.
En als hij effectief heeft gezegd van ik kan een systeem met 3 binnenunits voor 3250 zetten (en op die locaties bij U kan hij effectief die binnenunits plaatsen zonder de nood aan een condensatiepompje). Dan zeg ik u nu al, doe dat. Want die toestellen kun je allemaal volledig apart aansturen... en kun je dan ook regelen hoe hard of zacht dat die koelt. Wel nakijken wat het vermogen dan is van de binnenunits en die van de buitenunit aangezien die op mekaar afgestemd moeten zijn.
Dan is het zelfs idioot om dat systeem van zijn aparte buizen te zetten.
Enkel wanneer je die bakken NIET wilt zien of wanneer je zegt van kijk ik voorzie dat en ik zet later nooit die zonesturing. Dan kun je de eerste versie voorzien.
Maar ik ken er niet voldoende van om te kunnen zeggen van gij moogt op uw beide oren slapen, dieje AR14 koelt met 2 vingers in zijne neus uw 3 kamers je hebt echt dieje AR18 niet nodig. Als uwe specialist u dit garandeert, en er zijn ervaringen bij klanten die effectief putteke zomer al hebben meegemaakt en dat ding deed wat het moest doen, dan kun je hem gerust geloven . Ik ga er toch vanuit dat die zeker is dat groter niet nodig is ? En dat hij ook zijn expertise heeft gebruikt om de dimensies te bepalen, en niet gewoon de goedkoopste heeft voorzien die mogelijk is.
PS: de condenspomp daar kun je gemakkelijk aan bij de AR14 of daar kun je makkelijk aan om te vervangen via verwijderen van een paar vijsjes bij de AR24? Is namelijk een enorm verschil voor u ;p. Ik stel ook voor dat hij het u bij de installatie eventjes toont, van welke vijsjes etc los te maken, en neem dat op via een filmpje, altijd nuttig. (want een search op internet gaf mij 0 resultaten ).
En als je er zo 3 hebt dan betaal je niet graag elke x jaar 600€ om die pompjes te vervangen omdat ze weer maar eens de pijp aan maarten gegeven hebben. Al weet ik nu nog altijd niet welke units die effectief binnen dan gaat zetten .