Alleen wonen, alle kosten op een rijtje

Alleenstaand zonder kinderen:

Hypotheek van €1020 (loopt tot mijn 57e)
Andere kosten aan huis, verwarming, vervanging van apparaten, KI, ...: €500. Toch een pak hoger dan ik zou verwacht hebben, maar het gaat snel als er eens iets moet vervangen worden
Internet, tv: €55
Telefonie: via werk, betaal enkel VAA
W/E/G:
- Elektriciteit €65 (geschat)
- Gas: €160 gas (geschat, heb mijn voorschot laten aanpassen op basis van mijn verbruik en huidig variabel contract)
- Water : €90 euro per 3 maand, moet terug dalen naar €40 per 3 maand (vorig jaar problemen gehad met regenwater, vandaar hoger verbruik en dit jaar hoger voorschot)
Voeding: €330 per maand
Verzekeringen (familiale/brand/ etc): ongeveer €70 per maand
Autokosten (Lease, onderhoud, brandstof): via werk, betaal enkel VAA
Kledij : €50 per maand
Ontspanning: €120 per maand (incl. cadeaus voor familie, vrienden)
extra kosten: voorlopig is dat gelukkig drastisch verminderd, maar jarenlang 1 a 2x per maand naar de psycholoog gegaan aan €60 per sessie.
Medische kosten: €20 per maand gemiddeld (vooral gedreven door 1 keer om de zoveel tijd tandartskosten)

Akkoord, maar 68% op een basispremie van 100 of 68% op een basispremie van 150 scheelt nog altijd een stuk...
Maar ik had geen vrije keuze van maatschappij en anders steeg de rentevoet ook direct met +- 0.5 terwijl anderen OOK een bijpremie gaan rekenen natuurlijk.

Alleenstaande zonder kinderen

Lening/huur (+ evt. gemeenschappelijke kosten): 270€ tot mijn 54ste
Internet, tv en telefonie: 40
Elektriciteit+gas: geschat : 140€ (gebaseerd op huidige goedkoopste contract dat ik kon vastkrijgen indien ik niets verander aan mijn verbruik)
Water : 30 per 3 maand
Voeding: 150 - 200€
Verzekeringen (familiale/brand/ etc): 70 (30 voor brand constructie, 12.5 voor inboedel brand, 15 voor familiale, 12.5 voor hospitalisatie )
Motokosten (Lease, onderhoud, brandstof):
Onderhoud : 300€/jr
Brandstof 25€/mnd
Verzekering 600€ per jaar (inbegrepen, BA, persoonlijke schade en depannage)
Motorbotten : 70€/jr (om de 5 jaar koop ik nieuwe)

Kledij : 170€/jr (100€ voor kledij, om de 5 jaar nieuwe deftige schoenen)
Ontspanning: Maximaal mijn eindejaarsgeld dat ik hiervoor budgetteer : +/-1500€
extra kosten: Vanaf dit jaar Onroerende voorheffing betalen : 1000€ elk jaar. medische kosten : 20€ / mnd. Reserve per jaar van 1000€ voor allerhande kosten (eigenlijk vakantiegeld en nog wat van mijn maandelijks inkomen).

Dus grofweg 2500€ aan jaarlijkse kosten die ik moet opvangen met mijn maandelijks inkomen. Laat ons dit incalculeren als zijnde 200€/mnd.

Dus grofweg een 975€ van mijn inkomen dat dus een vaste bestemming heeft.

Dit is een lijstje met mijn maandelijkse uitgaven, waarbij grotere uitgaven die ik om de x maanden doe zijn verrekend naar de kost per maand. Als alleenstaande die huurt zonder kinderen:

Huur + syndic​
635​
Eten​
250​
Kuismateriaal, stockage huiselijke goederen​
50​
Elektriciteit & gas​
70​
Water​
20​
Internet (Scarlet Poco)​
23​
Gym​
20​
Verzekering huurderspolis​
8​
Trein, blue bike, cambio etc​
30​
Lenzen​
16 (80 totaal om de 5 maanden: 80/5)​
Reparaties fiets​
12,5 (150/12)​
Proteïnepoeder​
25​
Cadeaus​
17 (200/12)​
Medische kosten & medicatie​
20 (250/12)​
Sociale activiteiten​
50​
Boeken​
15​
CM​
14 (170/12)​
Kledij​
42 (500/12)​

Een budgettering is natuurlijk altijd een slag in het water maar zo kom ik uit op €1317 kosten per maand. De rest van het loon wordt deels gespaard maar voornamelijk belegd in aandelen en/of crypto.

Merk op dat ik geen auto heb en mijn transport volledig doe met eigen fiets, trein, blue bike en soms een cambio. Ik heb ook geen kinderen.

Elektriciteit en gas moet ik nog bezien maar ik heb deze winter mijn verwarming nog niet aangestoken. Ik leef redelijk hoog in een appartementsblok en word verwarmd door de onderburen, waarvoor dank. Waterkost is ook een slag in het water. GSM wordt betaald door werkgever.

CM ga ik stopzetten, het is de kost niet waard. Ik ga veranderen naar het HZIV.

Ik voorzie ook geen grote reparatiekosten want die zijn ten koste van de verhuurder.

Dit is trouwens ook een goede oefening voor mensen die een relatie hebben. In realiteit heb ik een vriendin maar dit zijn de kosten moest ik alleen zijn. Bereken het eens na en zie hoe belangrijk je relatie is voor je financiën. Als je in het rood eindigt, best een vaste kostenpost "relatietherapie" toevoegen want dan mag het niet verkeerd lopen.

Laatst bewerkt:
Trein, Cambio Blue bike maar 30euro per maand? Dan neem gebruik je dat toch wel heel weinig neem ik aan? :p
Ja maar ik woon in het centrum van de stad dus alles dat ik wil heb ik lokaal. Trein kost sowieso niet veel, blue bike is praktisch gratis. Enkel Cambio kost geld, maar dat heb ik bijna nooit nodig, enkel als ik ergens niet geraak met het OV. Het zijn ook gemiddelden, sommige maanden heb ik geen auto nodig, andere maanden wel. Je mag het ook op €40 of €50 zetten per maand hoor, dat zal het niet maken.

Laatst bewerkt:
Maar ik had geen vrije keuze van maatschappij en anders steeg de rentevoet ook direct met +- 0.5 terwijl anderen OOK een bijpremie gaan rekenen natuurlijk.
Andere verzekeringsmaatschappijen gaan vermoedelijk ook een bijpremie aanrekenen,maar daar kunnen wel verschillen op zitten van maatschappij tot maatschappij..
Anyways, ik vermoed dat je het totale kostenplaatje (impact op rentevoet) dan wel zal vergeleken hebben... Ik verschoot gewoon van het bedrag. Want zelfs zonder bijpremie zit je nog steeds aan bijna 8k wat ik nog altijd bijzonder veel vind... Ik hoop dat het dan tenminste 100% dekt.

Beetje offtopic vraag

Wij kochten een huis die geen gasaansluiting heeft en waarbij de verwarming via een lucht/water-warmtepomp loopt. We wonen daar nog niet, dus we hebben geen enkel idee van de mogelijke kosten, maar aangezien de kWh prijs voor gas nog altijd lager ligt dan de elektriciteitsprijzen zal dit dus vermoedelijk wel een dure aangelegenheid worden. Dan spreken we nog niet over de kosten die er eventueel bij komen door het in te voren capaciteitstarief op elektriciteit en niet op gas.

Iemand een idee of het echt duurder is om een warmtepomp te runnen in vergelijking met een HR Gas ketel? Iemand die in een gelijkaardige situatie zit en even kan delen hoeveel hij aan elektriciteit betaald, kwestie van een berekende inschatting te kunnen maken later.

Andere verzekeringsmaatschappijen gaan vermoedelijk ook een bijpremie aanrekenen,maar daar kunnen wel verschillen op zitten van maatschappij tot maatschappij..
Anyways, ik vermoed dat je het totale kostenplaatje (impact op rentevoet) dan wel zal vergeleken hebben... Ik verschoot gewoon van het bedrag. Want zelfs zonder bijpremie zit je nog steeds aan bijna 8k wat ik nog altijd bijzonder veel vind... Ik hoop dat het dan tenminste 100% dekt.
100% inderdaad én ik ben al 40j he. Dat maakt een groot verschil!

Beetje offtopic vraag

Wij kochten een huis die geen gasaansluiting heeft en waarbij de verwarming via een lucht/water-warmtepomp loopt. We wonen daar nog niet, dus we hebben geen enkel idee van de mogelijke kosten, maar aangezien de kWh prijs voor gas nog altijd lager ligt dan de elektriciteitsprijzen zal dit dus vermoedelijk wel een dure aangelegenheid worden. Dan spreken we nog niet over de kosten die er eventueel bij komen door het in te voren capaciteitstarief op elektriciteit en niet op gas.

Iemand een idee of het echt duurder is om een warmtepomp te runnen in vergelijking met een HR Gas ketel? Iemand die in een gelijkaardige situatie zit en even kan delen hoeveel hij aan elektriciteit betaald, kwestie van een berekende inschatting te kunnen maken later.
Je kan de prijzen van gas en elektriciteit niet 1 op 1 vergelijken. Een warmtepomp heeft een veel hoger rendement dan een gasketel. Een recente gasketel zal rond de 100% zitten, bij een warmtepomp zit dit meestal rond de 300-400% (je moet dus de gasprijs al vemenigvuldigen met deze rendementswaarde om een eerlijke verbruiksvergelijking te kunnen maken tov elektriciteit). Probeer de COP van je installatie te achterhalen, dit vertelt je wat het effectieve rendement is (COP van 3 is bv 300% rendement).

Beetje offtopic vraag

Geen expert maar tenzij het gaat over een hoge-temperatuurssysteem (dus met van die oude radiatoren) vermoed ik toch dat op lange termijn je beter af bent met die warmtepomp.

Ik zou inderdaad zeker niet een bestaande warmtepomp(boiler) gaan vervangen door een gasketel.
Lijkt me financieel een aderlating, zelfs moest de prijs voor momenteel 1 kWh warmte hoger zijn met de warmtepomp, wat niet helemaal meer zo'n gigantisch verschil is (gas is een kleine 15, elektriciteit is een kleine 50 per kWh, met een COP van 3-4 zit je al rond break-even qua aankoopkost energie, en indien er zonnepanelen liggen gaat dit zelfs ietsje meer in 't voordeel van warmtepomp liggen).

Je kan de prijzen van gas en elektriciteit niet 1 op 1 vergelijken. Een warmtepomp heeft een veel hoger rendement dan een gasketel. Een recente gasketel zal rond de 100% zitten, bij een warmtepomp zit dit meestal rond de 300-400% (je moet dus de gasprijs al vemenigvuldigen met deze rendementswaarde om een eerlijke verbruiksvergelijking te kunnen maken tov elektriciteit). Probeer de COP van je installatie te achterhalen, dit vertelt je wat het effectieve rendement is (COP van 3 is bv 300% rendement).

Geen expert maar tenzij het gaat over een hoge-temperatuurssysteem (dus met van die oude radiatoren) vermoed ik toch dat op lange termijn je beter af bent met die warmtepomp.

Ik zou inderdaad zeker niet een bestaande warmtepomp(boiler) gaan vervangen door een gasketel.
Lijkt me financieel een aderlating, zelfs moest de prijs voor momenteel 1 kWh warmte hoger zijn met de warmtepomp, wat niet helemaal meer zo'n gigantisch verschil is (gas is een kleine 15, elektriciteit is een kleine 50 per kWh, met een COP van 3-4 zit je al rond break-even qua aankoopkost energie, en indien er zonnepanelen liggen gaat dit zelfs ietsje meer in 't voordeel van warmtepomp liggen).

Ik zag het duidelijk wat te simplistisch inderdaad...
Als de documentatie hier klopt, zou het om een COP van 5.03 moeten gaan.

Als ik de prijs van de VREG V-Test van 1000 kWh aan elektriciteit vergelijk met 5000 kWh aan energie via gas, is inderdaad goedkoper om via de warmtepomp te verwarmen. Het is natuurlijk ook een lage-temperatuurafgiftesysteem en het zou normaal wel een goed geïsoleerd huis moeten zijn.

Maar zolang we er niet wonen, zal het wat koffiedik kijken zijn.
Ben ook benieuwd wat het toekomstig capaciteitstarief van invloed zal hebben, ik dacht niet dat dit op gas wordt toegepast.

5.03 voor een lucht-water, dat is gewoonweg onmogelijk :D
Je moet COP van A(air)2à7(graden) / W(water)35à55(graden) zien afhankelijk van je gemiddelde inlaattemperatuur en jouw interne watertemperatuur

bv.

A2/W55 2.6
A7/W35 4.2

misschien A10W35 tegen de 5 aan maar dat zijn in ideale (warmere) omstandigheden wanneer je hem niet al te zwaar nodig hebt.

Laatst bewerkt:
5.03 voor een lucht-water, dat is gewoonweg onmogelijk :D
Je moet COP van A(air)2à7(graden) / W(water)35à55(graden) zien afhankelijk van je gemiddelde inlaattemperatuur en jouw interne watertemperatuur

bv.

A2/W55 2.6
A7/W35 4.2

misschien A10W35 tegen de 5 aan maar dat zijn in ideale (warmere) omstandigheden wanneer je hem niet al te zwaar nodig hebt.

Het toont mijn gebrek aan kennis in deze materie nog maar eens duidelijker aan... :unsure:
Daar we geen officiële documentatie hebben, kon ik enkel via merk en typenummers op de toestellen het COP opzoeken. Eerste website die ik vond had dus geen te vertrouwen informatie. Heb even verder gezocht en kwam nu zelfde combi buiten / binnen unit tegen op een website van Daikin zelf:

Gaat om EHVH08S18CB3V / ERLQ006CAV3

Moet eerlijk zeggen dat ik er nog steeds niet aan uit geraak, maar dat het COP geen 5 is, is me al duidelijk.

Gezin met twee kinderen van 5 en 7, vaste kosten in 2022:

376,78€ verkeersbelasting auto 1
410,06€ verzekering auto 1
477,68€ onderhoud auto 1
296,47€ verkeersbelasting auto 2
402,97€ verzekering auto 2
142,78€ onderhoud auto 2
471,65€ brandverzekering van onze woning + familiale
359,94€ brandverzekering (gebouw + huurdersaansprakelijkheid) huurwoning 1
352,34€ brandverzekering (gebouw + huurdersaansprakelijkheid) huurwoning 2
826,03€ grondlasten van onze woning
411,88€ grondlasten huurwoning 1
277,36€ grondlasten huurwoning 2
18.987,63€ hypotheek van onze 3 woningen
108€ premie zorgkas
199,92€ CM
411€ DAS rechtsbijstand
190€ gemeentebelasting
700,08€ Telenet (kabel, basic internet en huur 1 digicorder)
365,62€ water
3.000€ elektriciteit + aardgas (gebaseerd op voorschotten voor okt - dec)
149,98€ huisvuil + PMD
360€ gsm-abonnement 2x
196,74€ ACV-lidmaatschap voor beide met aftrek vakbondspremie
227,40€ krantenabonnement
30,40€ provinciebelasting
87,48€ hospitalisatieverzekering (eigen bijdrage bij 1 werkgever voor ons gehele gezin, via andere werkgever ook gratis verzekerd en deze is backup mocht mijn partner ontslaan worden of van werk veranderen)
138,43€ gedeeld account op Videoland, Disney+, Netflix en 2x Spotify
662,40€ dienstencheques na aftrek belastingen. Poetsvrouw komt normaal 4u/week maar ze is lange tijd niet geweest vorig jaar, want bevallen.
1.149,75€ schoolkost voor 2 incl warm eten ’s middags + naschoolse opvang

Komt samen op 31.770,77€/jaar of 2.647,56€/maand

Zit er nog niet in:
- aankopen
- afschrijving auto's
- herstellingen
- verkeersboetes
- medische uitgaven
- eten
- benzine
- vakantie

Mogelijks interessant voor sommigen om ideeën op te doen aangezien het leven steeds duurder wordt. :wink:

Terug
Bovenaan