AMEX

fear of god

Active member
Crowdfunder FE
Zijn er hier big spenders met een AMEX?
Online vind ik weinig tips & tricks om zoveel mogelijk uit die punten te halen.

Vandaag werd ik ook uitgenodigd voor een Centurion kaart, helaas (in vgl met bv Amerika) is de prijs het me niet waard.

Met de Belgische versie zijn er weinig voordelen uit te halen (itt de Amerikaanse variant). Uw punten zijn quasi niets waard, omzetten naar miles bij een of andere luchtvaartmaatschappij levert ook vrij weinig op.

Die co-branded Brussels Airlines AMEX kaarten, waarbij je rechtstreeks mijlen spaarde, waren wel interessant. Maar helaas stopgezet.

Akkoord met de vorige poster dat hun eigen getrouwheidsprogramma, de enige optie nu dus, niet interessant is. Dus ja, je moet maar eens kijken naar de andere voordelen als die interessant genoeg zijn voor jou om de kost te verantwoorden. Zelf heb ik ook een aanbod gehad maar vond het de kostprijs niet waard.

Het is en blijft wel een goede tweede kaart om op zak te hebben vind ik, naast een goede Visa of Mastercard met hoge limiet. Maar niet per se de Centurion, de goedkopere varianten doen dat werk even goed.

Acceptatie is in ons land wel goed, ondanks het tegendeel dat je soms hoort. In andere EU-landen soms nog altijd veel minder.

Jammer genoeg, door de beperkingen die de EU heeft opgelegd inzake de commissie die kaartuitgevers mogen rekenen bij handelaars gaan wij nooit de belonende programmas hebben die ze in de VS kennen.

Met de Belgische versie zijn er weinig voordelen uit te halen (itt de Amerikaanse variant). Uw punten zijn quasi niets waard, omzetten naar miles bij een of andere luchtvaartmaatschappij levert ook vrij weinig op.
Akkoord dat iemand met een modaal uitgavenpatroon er nooit meer zal uithalen dan wat het kost.

Zijn er hier big spenders met een AMEX?
Online vind ik weinig tips & tricks om zoveel mogelijk uit die punten te halen.
Ik ben geen fan van Amex, voornamelijk omwille van de hoge kosten voor betalingen in vreemde valuta.
In USD bijvoorbeeld 2,3%, dat is me te veel.
Met een standaard Revolut of N26 kaart is dat nul euro.
Nogal een verschil.

Jammer genoeg, door de beperkingen die de EU heeft opgelegd inzake de commissie die kaartuitgevers mogen rekenen bij handelaars gaan wij nooit de belonende programmas hebben die ze in de VS kennen.
Dat vind ik prima zo. Een betaalkaart diet om te betalen, niet om voordelen mee op te stapelen, en al zeker niet om keuzestress rond te krijgen.

Dat vind ik prima zo. Een betaalkaart diet om te betalen, niet om voordelen mee op te stapelen, en al zeker niet om keuzestress rond te krijgen.
²²² Net goed dat ze daar tegen ingegrepen hebben. Ik heb al verhalen gehoord van mensen die in sommige US staten moeten bijbetalen als ze nu in het restaurant met hun kredietkaart willen betalen.

Geeft die Amex kaart geen toegang tot de lounges op luchthavens? Daarvoor lijkt het me wel interessant, als je vaak moet vliegen toch. Consumpties op de luchthaven zijn niet bepaald goedkoop.

²²² Net goed dat ze daar tegen ingegrepen hebben. Ik heb al verhalen gehoord van mensen die in sommige US staten moeten bijbetalen als ze nu in het restaurant met hun kredietkaart willen betalen.

Geeft die Amex kaart geen toegang tot de lounges op luchthavens? Daarvoor lijkt het me wel interessant, als je vaak moet vliegen toch. Consumpties op de luchthaven zijn niet bepaald goedkoop.
Klopt, reeds paar keer gebruik van gemaakt dit jaar.
Zijn helaas niet de meest “chique” lounges, maar je kunt er gratis baco’s zuipen dus heb de jaarlijkse fee op die manier al dubbel en dik terug verdiend 😇

Hier een AMEX gebruiker. Heb die al paar decennia, ooit eens gratis laten aansmeren omdat ik voor 't werk regelmatig met Sabena vloog (lang geleden dus :)).
Al paar keer zitten denken om stop te zetten wegens toch vrij kostelijk, zeker nadat ze de waarde van de punten gehalveerd hadden. Maar anderzijds betaal ik bijna alles wat ik kan met Amex, en dat is toch behoorlijk wat (zit gemiddeld toch bijna aan €2000 per maand). Een van de voordelen is ook de extra verzekering (fraude, all-in risk eerste 3 maanden van aankoop, etc..) ook al heb ik die nog maar 1x moeten gebruiken in al die tijd.
De punten gebruik ik overigens gewoon voor nieuwe aankopen (waar je online dan automatisch het voorstel krijgt om punten in te wisselen).

Hier Amex platinum houder samen met mijn vrouw. Wij hebben toch al wat punten gespaard en gekregen door de referrals (om en bij de 500K) waarvan heel wat voor de split (dus 4€/1000 ptn).

Daarnaast is die verzekering gewoon erg goed voor ons gezin. De medische bijstand alleen al is 3 miljoen. Dit voor een gezin van 3 maakt dat we voor iets gelijkaardigs al moeten aankloppen bij Europ Assistance en dat kost ons ook al gauw >€ 400/jaar. Ik heb ze zelfs al een paar keer moeten gebruiken door ziekte in ZA. Er zit zelfs kleine maar dringende tandheelkundige ingrepen ten belope van 1.500 EUR inclusief taksen per persoon.

Wij reizen ook geregeld en dan met name naar Zuid-Amerika waar we een auto huren voor minstens 1 week. Iedere keer ook minstens 1 week naar een luxe hotel/resort gegaan. Hierbij komt de kaart ook goed van pas voor de huurautoverzekering en de hotelvoordelen. Amex verzekering dekt bv. LIS/SLI tot 75.000 €. Hierdoor kan ik die irritante verkopers afwimpelen als ze dit proberen te pushen.

Ten slotte gebruiken we de lounges iedere keer en idd, het is de priority pass die je ook bij andere kan krijgen, maar je hebt ook nog een paar andere. Dat levert/bespaart ons vaak € 100 in lounge toegang en eten.

Ieder jaar gebruiken we de dinner credits van € 150 voor een Michelin restaurant en dan nog 1 buiten België.

Ik volg wel dat de punten omzetten in euro's nu praktisch waardeloos is door die split. Omzetten naar miles was al praktisch waardeloos.

Al bij al is en blijft het een kaart voor reizen, dus als je maar 1 keer per jaar, of zelfs dat nog niet, reist, dan is het nutteloos.

Indien je interesse hebt, laat maar weten ze geven terug een mooie bonus :p

Laatst bewerkt:
Hier Amex platinum houder samen met mijn vrouw. Wij hebben toch al wat punten gespaard en gekregen door de referrals (om en bij de 500K) waarvan heel wat voor de split (dus 4€/1000 ptn).

Daarnaast is die verzekering gewoon erg goed voor ons gezin. De medische bijstand alleen al is 3 miljoen. Dit voor een gezin van 3 maakt dat we voor iets gelijkaardigs al moeten aankloppen bij Europ Assistance en dat kost ons ook al gauw >€ 400/jaar. Ik heb ze zelfs al een paar keer moeten gebruiken door ziekte in ZA. Er zit zelfs kleine maar dringende tandheelkundige ingrepen ten belope van 1.500 EUR inclusief taksen per persoon.

Wij reizen ook geregeld en dan met name naar Zuid-Amerika waar we een auto huren voor minstens 1 week. Iedere keer ook minstens 1 week naar een luxe hotel/resort gegaan. Hierbij komt de kaart ook goed van pas voor de huurautoverzekering en de hotelvoordelen. Amex verzekering dekt bv. LIS/SLI tot 75.000 €. Hierdoor kan ik die irritante verkopers afwimpelen als ze dit proberen te pushen.

Ten slotte gebruiken we de lounges iedere keer en idd, het is de priority pass die je ook bij andere kan krijgen, maar je hebt ook nog een paar andere. Dat levert/bespaart ons vaak € 100 in lounge toegang en eten.

Ieder jaar gebruiken we de dinner credits van € 150 voor een Michelin restaurant en dan nog 1 buiten België.

Ik volg wel dat de punten omzetten in euro's nu praktisch waardeloos is door die split. Omzetten naar miles was al praktisch waardeloos.

Al bij al is en blijft het een kaart voor reizen, dus als je maar 1 keer per jaar, of zelfs dat nog niet, reist, dan is het nutteloos.

Indien je interesse hebt, laat maar weten ze geven terug een mooie bonus :p
Grote spendeerder!
Boek jij je hotels etc ook via de Experiences app?
Delen jullie een kaart, of hebben jullie elk één (en betalen jullie dus 120€ per maand)?

Grote spendeerder!
Boek jij je hotels etc ook via de Experiences app?
Delen jullie een kaart, of hebben jullie elk één (en betalen jullie dus 120€ per maand)?
Haha, dat valt wel mee. Mijn vrouw is van ZA dus het is bijna defacto dat we minstens 1 keer per jaar daar iets boeken of haar moeder laten overvliegen. Centurion is dan weer een brug te ver. Gewoon al de registration fee maakt die niet interessant.

Amex plat geeft 1 extra Amex platinum en 4 green cards. Dus mijn vrouw heeft haar eigen kaart. Er is wel maar 1 rekening. Amex werkt ook niet met limieten dus je kan gemakkelijk boven de 10K gaan. Ze verwachten wel dat je dit iedere maand afbetaald.

Ik gebruik de kaart zoals coldvinc. De verzekeringen hebben wel wat waarde wat de prijs al verzacht. De lounges gebruik ik ook altijd en de huurwaarborg van de wagen ook.

Al de rest is quasi nutteloss (punten, hotels boeken via de experiences app). Hotels zijn meestal goedkoper via booking bv.

Mijn vrouw heeft ook een tweede platinum kaart, is inderdaad 1 rekening en dus 1 kaart fee.

Haha, dat valt wel mee. Mijn vrouw is van ZA dus het is bijna defacto dat we minstens 1 keer per jaar daar iets boeken of haar moeder laten overvliegen. Centurion is dan weer een brug te ver. Gewoon al de registration fee maakt die niet interessant.

Amex plat geeft 1 extra Amex platinum en 4 green cards. Dus mijn vrouw heeft haar eigen kaart. Er is wel maar 1 rekening. Amex werkt ook niet met limieten dus je kan gemakkelijk boven de 10K gaan. Ze verwachten wel dat je dit iedere maand afbetaald.

Idd, helaas sinds oktober 2024 moet je 10€ per maand bijbetalen als je een platinum extra wil 😭

Zijn er soms geen promo’s om je punten om te ruilen? Bv via FlyingBlue oid?

Ik heb ook jaren de platinum gebruikt en bij het vele reizen was dat heel handig. Tegenwoordig reis ik (tijdelijk) een stuk minder en dan heeft die kaart nog weinig nut.
Voor centurion heb ik ook een uitnodiging gekregen maar ik zag er persoonlijk het voordeel niet van in…

Ik heb tegenwoodig ook best veel credit card uitgaven. Is er als conclusie van deze topic nog IETS interessant in Belgie? Of maakt het helaas echt weinig uit

Ik heb tegenwoodig ook best veel credit card uitgaven. Is er als conclusie van deze topic nog IETS interessant in Belgie? Of maakt het helaas echt weinig uit
Ik vind Amex toch echt interessant, maar zoals gezegd vanaf een bepaald uitgavenpatroon.
Ik heb bv ondertussen al voldoende punten verzameld om ze om te zetten in Miles voor een business class vlucht naar Mexico oid. Ik heb de kaart sinds maart 24, dus in totaal al 520 euro kaartbijdrage betaald.
Voor dat geld heb je (normaal gezien) geen BA naar Mexico 😀
Ook als je veel reist doorheen het jaar is het interessant, al het eten en drinken in de lounges is gratis (normaal ben ik met 2 toch telkens rap 100€ kwijt)

Wij gingen normaal na de stopzetting van de Brussels Airlines Amex, waarmee we toch meerdere keren vluchten in business class kunnen boeken hebben, geen meer nemen, maar door de friends bonus toch overtuigd om de Platinum een jaar te nemen.
Op mijn naam was niet mogelijk want je mag 12 maanden geen Amex gehad hebben, en ik dacht 'aangezien ik al meer dan 10 jaar klant ben zullen ze wel een toegeving doen' maar helaas. Dus nu een op mijn vrouw haar naam aangevraagd, hopelijk lukt dat wel.

In elk geval, ik denk wel dat we veel van de 'perks' gaan kunnen gebruiken, en indien niet zien we binnen een jaar wel wat we doen.

Lounge access is ook niet meer wat het geweest is. Sinds de mogelijkheid om te betalen of door middel van kredietkaarten binnen te geraken is het daar meestal véél te druk. Zeer jammerlijke evolutie.

Wij gingen normaal na de stopzetting van de Brussels Airlines Amex, waarmee we toch meerdere keren vluchten in business class kunnen boeken hebben, geen meer nemen, maar door de friends bonus toch overtuigd om de Platinum een jaar te nemen.
Op mijn naam was niet mogelijk want je mag 12 maanden geen Amex gehad hebben, en ik dacht 'aangezien ik al meer dan 10 jaar klant ben zullen ze wel een toegeving doen' maar helaas. Dus nu een op mijn vrouw haar naam aangevraagd, hopelijk lukt dat wel.

In elk geval, ik denk wel dat we veel van de 'perks' gaan kunnen gebruiken, en indien niet zien we binnen een jaar wel wat we doen.

Lounge access is ook niet meer wat het geweest is. Sinds de mogelijkheid om te betalen of door middel van kredietkaarten binnen te geraken is het daar meestal véél te druk. Zeer jammerlijke evolutie.
Is die bonus nog actief eigenlijk ?

Terug
Bovenaan