Analoge fotografie

Strijkijzer

Redactiechef
Bon, leek mij wel tof om hier een apart topic over te maken.

Heb al heel lang een Canon AE-1 die lag te verstoffen dus die opnieuw beginnen gebruiken met vooral Ilford XP2 Super 400 (ISO400 zwart wit filmrolletjes). Ik vond dit een leuke korrel hebben en dan maar besloten om wat materiaal aan te schaffen. Nu blijft dat ik met het materiaal dat ik heb deze niet kan ontwikkelen (enfin, het kan wel, maar het resultaat is wat onvoorspelbaar, en voor de eerste keer wil ik wel iets meer standaard ontwikkelen) dus op dit moment aan het zien om wat te experimenteren met andere rolletjes. De Ilford XP2 zal ik dan naar het lab doen.

Heb dus de Kodak D-76 ontwikkelaar gekocht welke goed is voor de meeste zwart-wit filmpjes, behalve uiteraard diegene die ik heb :unsure: Die heb ik nu gemengd om een 'stock' te maken om te gebruiken. Net geen 4 liter, dus daarmee kan ik wel even verder.

Materiaal dat ik verder nog heb:
Paterson Ontwikkeltank (redelijk universeel)
Wisselzak (want ik heb geen plaats om een donkere kamer te maken)
Maatbeker van 1L
Thermometer
Trechter
3 opslagflessen van 1L
2 clipjes om de negatieven op te hangen
Film Strijktang
Dan nog een soort opener om het filmrolletje open te doen

Chemie:
Kodak D-76 ontwikkelaar
Ilford Ilfostop (stopbad)
Ilford Rapid Fixer (fixeren van de film)
Kodak Wetting Agent (om geen bubbeltjes te krijgen op de film)

Filmrolletjes die ik nu ga uitproberen:
Kodak TRI-X 400
Silberra U400
Ilford HP5 (nog zien welke exact)

Foto's van het proces en materiaal voeg ik binnenkort nog toe.

Hier alvast wat foto's van een rolletje dat 7 jaar in mijn Canon zat (ook een Ilford XP2 400), ontwikkelt door een lab in Gent (alltech denk ik, na 1 dag altijd al klaar, sturen je de scans via mail).

Ah fijn topic!

Ik heb ook een tijd lang mijn zwart wit zelf ontwikkeld, maar door tijd en plaatsgebrek na verhuis niet meer doorgezet. Ik fotografeer af en toe wel nog analoog maar is heel duur geworden dus is het enkel voor special occasions. Heb ook een AE-1, een A1 en nog een paar andere van op verscheidene zolders die ik eens zou moeten testen, oa een olympus trip 35 en een Pentax.
Is ook echt weer zo iets waar je verschrikkelijk diep in kan gaan, eens je het ontwikkelen wat onder de knie hebt kan je gaan beginnen spelen met onder- en overbelichten en push/pull. Ga je ook zelf je prints maken @Strijkijzer ?

Voor de Gentenaars een tip, breng je rolletjes binnen in de brievenbus in kledijzaak de Shelter op Hoogpoort. Deze gaan naar een goed labo in Brussel (nu even vergeten welk precies) en worden dan naar je thuis gestuurd. Een kennis die echt heel veel met analoge fotografie bezig is heeft van Alltech al ervaren dat door hun manier van ontwikkelen wat eigenschappen van de film verloren gaan, vooral bij kleur. Hij heeft me dit alternatief aangeraden, sinds hij verwisseld is van labo is hij veel contenter van de resultaten.

Ik ben trouwens voor het werk bezig met een lijst van film (kleur, zwartwit, dia - wel allemaal beperkt tot 35mm formaat) met hun eigenschappen (qua kleur, korrel, dynamisch bereik, flexibiliteit, scanbaarheid, infraroodopties, etc) als ze af is wil ik ze gerust hier ook eens delen mocht er interesse zijn.

@Tanuki_ Voorlopig nog geen prints zelf maken. Laat ons eerst beginnen met de negatieven te ontwikkelen en dan zien we wel :D

Nu, zelf geen klachten over alltech, maar ik ben dan ook nog niet superervaren in analoog en ik ontwikkelde daar maar 1 soort rolletje, dus geen idee daarvan. Weet dat ze wel snel zijn en opzich wel tevreden van het resultaat. Maar vanaf nu heb ik ze dus niet meer nodig :unsure:

Die lijst mag je zeker posten ja!

Heb nu alvast de Kodak TRI-X 400 in mijn camera geladen en dat zal dus het eerste rolletje worden dat ik zelf ontwikkel.

Qua prijzen vond ik precies retrocamera.be de goedkoopste voor rolletjes en ze hebben ook wat speciaal spul :D

Ik zou de filmstrijktang laten voor wat het is.
Als je je film op hangt gewoon even 2 vingers in de Photoflo soppen en je film zachtjes afstrijken in 1 beweging.
Heb ik altijd zo gedaan en nooit strepen enz. gehad.

Kleine tip; als je je rolletje niet volledig terug draait in de camera en net stopt bij het eerste "lipje" dan moet je de rol niet openen om de film te reelen :p

Het donkere kamer gebeuren is ook wel echt tof. Je moet daar je tijd voor nemen, in het begin vooral trial en error.

Goh... door dit te lezen komen de herinneringen aan de doka terug boven (zo'n 35 jaar geleden). Ik was toen net verhuisd naar een huis waar de vorige eigenaar een doka (donkere kamer) had geïnstalleerd. Toen vooral met de ilford 400 gewerkt... leuke tijden 😀. Ik heb ergens nog een Pentaxen liggen, dacht MX2's. Mijn filmpjes liet ik ontwikkelen bij een lokale fotograaf; de focus lag op de afdrukken.

Laatst bewerkt:
Ik zou de filmstrijktang laten voor wat het is.
Als je je film op hangt gewoon even 2 vingers in de Photoflo soppen en je film zachtjes afstrijken in 1 beweging.
Heb ik altijd zo gedaan en nooit strepen enz. gehad.

Kleine tip; als je je rolletje niet volledig terug draait in de camera en net stopt bij het eerste "lipje" dan moet je de rol niet openen om de film te reelen :p

Het donkere kamer gebeuren is ook wel echt tof. Je moet daar je tijd voor nemen, in het begin vooral trial en error.
Te laat, heb de strijktang al, maar tis nu ook niet dat het superduur was.

Goeie tip voor het rolletje terug te draaien!

Heel toevallig deze week een vriend gaan 'helpen' (aka quasi alles zelf gedaan omdat hij te nerveus was :p ) Was lang geleden dus was ook wel wat nerveus (zeker omdat het ook mijn filmpjes niet waren) maar ik vond het echt plezant om mee bezig te zijn. Eventjes gepruts om die filmpjes op de houders gedraaid te krijgen want dat bleef maar blokkeren, maar voor de rest ging het goed, resultaat ook geslaagd!

2x Kentmere 100 Pan met Ilfosol 3, Ilfostop, Ilford Rapid Fixer en Ilford wetting agent

1000043334.jpg

Ook nog foto's gevonden van mijn makeshift doka'tje in den tijd :')

1000043488.jpg

1000043487.jpg

1000043485.jpg

1000043486.jpg

Het kriebelt nu natuurlijk ook weer om mn eigen filmpjes te ontwikkelen en printen maar heb al genoeg andere hobbies waar ik niet genoeg tijd in steek 😅

Hoe ga je ze scannen trouwens Strijkijzer?

@Tanuki_ Dat weet ik nog niet. Ik heb wel een scanner hier staan maar ben de kabel kwijt, maar moet eens zien of ik nergens zo een kabel vindt. Tis een epson dacht ik.

Heb al eens gekeken voor scannere maar das precies wel prijzig :unsure:

Ah, leuk topic.

Denk 4 jaar geleden een hele set gekocht om een doka te starten, met vergroter en al. Zelfs bij iemand thuis een introductie gevolgd. Tot de conclusie gekomen dat er geen plaats was bij mijn ouders thuis 😅
Nu hier op het appartement ook niet genoeg plaats er voor, maar al wel begonnen met dia positief te gaan fotograferen.
Iets te weinig eigenlijk, soms blijven rolletjes een jaar in de camera zitten en dat is niet echt bevorderlijk.

Dia vind ik wel heel leuk om te hebben door het nostalgie gevoel. Samen rond de projector vakantieherinneringen bovenhalen.
De rolletjes blijven spijtig genoeg wel heel duur. Soms geluk gehad met 2dehands/marktplaats en zo een voorraad liggen van 5 x Fuji Velvia 100 en 5 x Elitechrome 100. Daar kom ik nog wel wat jaartjes mee toe.

De doka spullen heb ik nog niet weggegooid, dus wie weet. Als ik ooit groter woon, toch eens zelf zwart wit beginnen ontwikkelen en vergroten. Is gewoon leuk om het in je handen zien te verschijnen.

Trouwens een Pentax KX en een Samsung AF ZCOM 800 in het bezit

@Tanuki_ ... maar ben de kabel kwijt, maar moet eens zien of ik nergens zo een kabel vindt.
De voedingskabel of de data kabel? Voor data: scanners werden heel vaak met een soort vierkante USB plug (met 2 hoekjes af) aangesloten, en een standaard USB plug voor de computer kant. Da's dezelfde kabel die voor printers gebruikt werden voor ze IP benaderd werden via het netwerk. Heb er hier nog wel eentje liggen die ik wil opsturen.
Volgend probleem kan mogelijks zijn drivers vinden.

Nog wat beeldjes, maar zit blijkbaar met een lichtlek in de camera. Enkel raar dat het niet op elke foto is maar op het hele rolletje toch zo een 7-tal foto's met dit (zie laatste foto). Na het rolletje dat er nu in zit toch eens kijken waarvan het komt. Tis toch nog wat trial en error op het moment :tongue:

Laatst bewerkt:
Dat zwart-wit krijg je toch op geen enkele manier zo met een digitale bewerking. Echt heerlijk die korrel :love2:
Op de schapenfoto, hoe smooth die overgang is van de highlights naar shadows. Jezus echt, film forever :support:

Ik had ooit een Contax T2, mint conditie met doos.
Toen gekocht voor een 250 euro, voor hetzelfde bedrag verkocht.
Ik zie nu dat die dingen los tegen de 1500 euro verkocht worden. Had ik mijn analoge camera's maar allemaal gehouden, die zijn nu zoveel meer waard als toen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan