Strijkijzer
Redactiechef
Bon, leek mij wel tof om hier een apart topic over te maken.
Heb al heel lang een Canon AE-1 die lag te verstoffen dus die opnieuw beginnen gebruiken met vooral Ilford XP2 Super 400 (ISO400 zwart wit filmrolletjes). Ik vond dit een leuke korrel hebben en dan maar besloten om wat materiaal aan te schaffen. Nu blijft dat ik met het materiaal dat ik heb deze niet kan ontwikkelen (enfin, het kan wel, maar het resultaat is wat onvoorspelbaar, en voor de eerste keer wil ik wel iets meer standaard ontwikkelen) dus op dit moment aan het zien om wat te experimenteren met andere rolletjes. De Ilford XP2 zal ik dan naar het lab doen.
Heb dus de Kodak D-76 ontwikkelaar gekocht welke goed is voor de meeste zwart-wit filmpjes, behalve uiteraard diegene die ik heb
Die heb ik nu gemengd om een 'stock' te maken om te gebruiken. Net geen 4 liter, dus daarmee kan ik wel even verder.
Materiaal dat ik verder nog heb:
Paterson Ontwikkeltank (redelijk universeel)
Wisselzak (want ik heb geen plaats om een donkere kamer te maken)
Maatbeker van 1L
Thermometer
Trechter
3 opslagflessen van 1L
2 clipjes om de negatieven op te hangen
Film Strijktang
Dan nog een soort opener om het filmrolletje open te doen
Chemie:
Kodak D-76 ontwikkelaar
Ilford Ilfostop (stopbad)
Ilford Rapid Fixer (fixeren van de film)
Kodak Wetting Agent (om geen bubbeltjes te krijgen op de film)
Filmrolletjes die ik nu ga uitproberen:
Kodak TRI-X 400
Silberra U400
Ilford HP5 (nog zien welke exact)
Foto's van het proces en materiaal voeg ik binnenkort nog toe.
Hier alvast wat foto's van een rolletje dat 7 jaar in mijn Canon zat (ook een Ilford XP2 400), ontwikkelt door een lab in Gent (alltech denk ik, na 1 dag altijd al klaar, sturen je de scans via mail).
Heb al heel lang een Canon AE-1 die lag te verstoffen dus die opnieuw beginnen gebruiken met vooral Ilford XP2 Super 400 (ISO400 zwart wit filmrolletjes). Ik vond dit een leuke korrel hebben en dan maar besloten om wat materiaal aan te schaffen. Nu blijft dat ik met het materiaal dat ik heb deze niet kan ontwikkelen (enfin, het kan wel, maar het resultaat is wat onvoorspelbaar, en voor de eerste keer wil ik wel iets meer standaard ontwikkelen) dus op dit moment aan het zien om wat te experimenteren met andere rolletjes. De Ilford XP2 zal ik dan naar het lab doen.
Heb dus de Kodak D-76 ontwikkelaar gekocht welke goed is voor de meeste zwart-wit filmpjes, behalve uiteraard diegene die ik heb
Die heb ik nu gemengd om een 'stock' te maken om te gebruiken. Net geen 4 liter, dus daarmee kan ik wel even verder. Materiaal dat ik verder nog heb:
Paterson Ontwikkeltank (redelijk universeel)
Wisselzak (want ik heb geen plaats om een donkere kamer te maken)
Maatbeker van 1L
Thermometer
Trechter
3 opslagflessen van 1L
2 clipjes om de negatieven op te hangen
Film Strijktang
Dan nog een soort opener om het filmrolletje open te doen
Chemie:
Kodak D-76 ontwikkelaar
Ilford Ilfostop (stopbad)
Ilford Rapid Fixer (fixeren van de film)
Kodak Wetting Agent (om geen bubbeltjes te krijgen op de film)
Filmrolletjes die ik nu ga uitproberen:
Kodak TRI-X 400
Silberra U400
Ilford HP5 (nog zien welke exact)
Foto's van het proces en materiaal voeg ik binnenkort nog toe.
Hier alvast wat foto's van een rolletje dat 7 jaar in mijn Canon zat (ook een Ilford XP2 400), ontwikkelt door een lab in Gent (alltech denk ik, na 1 dag altijd al klaar, sturen je de scans via mail).