Analoge fotografie

Bon, na een eerdere fout waarbij ik een filmrolletje ontwikkelt heb waar niks opstond (omdat het slecht in de camera was geladen) nu dus de eerste keer met iets waar effectief beelden opstaan.

TWEE UUR ZITTEN FUCKING PRUTSEN MET ZO EEN WISSELZAK OM DAT FUCKING ROLLETJE OP DIE REEL TE KRIJGEN.

Bon, dat is dan uiteindelijk half gelukt en ik heb gewoon dat ding in de ontwikkeltank geramd want ik was het beu. Helemaal opgefokt uiteraard ook gewoon met stock zitten ontwikkelen ipv 1+1 en de ontwikkeltijden dus voor geen reet klopten. Dan maar een minuutje vroeger gestopt om niet te laten overontwikkelen :unsure:

Uiteindelijk staat er wel iets op, maar my god, zoveel stress dat dees was.

IMG_8284.jpeg

In't begin is dat voor iedereen wel veel gedoe denk ik, ik moest de vorige keer ook weer eventjes de flow vinden om m'n filmpje op die reel te krijgen. In zo'n zak heb ik dat nooit graag gedaan of eenvoudig gevonden, ik heb veel liever een donkere ruimte waarin ik dat kan doen. Gaat wel vlotter gaan na een paar keer (y)

Volgende keer idd de badkamer eens lichtdicht proberen maken :unsure: Zo een zak is idd vreselijk irritant en op den duur zweten je handen daarin keihard, begint dat filmpje keihard te plakken etc. Wel zo eens een filmpje gezien van iemand die zo een mini tentje had daarvoor, is ook wel aangenamer (denk ik)

Ik vind dat echt een mega mindful bezigheid :D Heb ook zo ne zak om dat allemaal in te doen, met twee van die armen aan.
Gewoon efkes ogen toe en volledig op de tast werken, muziekske dabei, laat maar komen.

Ik vind dat echt een mega mindful bezigheid :D Heb ook zo ne zak om dat allemaal in te doen, met twee van die armen aan.
Gewoon efkes ogen toe en volledig op de tast werken, muziekske dabei, laat maar komen.
Grootste probleem is dat mijn handen keihard zweten daarin. Maar mss is het gewoon geen goeie. Welke hebt gij?

Dus met een app op de gsm even foto’s gescanned, negatieven staan vol krassen van mijn geklooi met de reel maar al bij al best wel tevreden met het resultaat.

Alvast 2 voorbeeldjes

Photo747595318735_inner_149-148-631-149-147-687-609-684.jpeg

Photo747595277426_inner_222-252-559-256-229-753-562-752.jpeg

Denk dat ik het ontwikkelen wel min of meer onder de knie heb nu :unsure: Eigenlijk is het inscannen nog het meest tijdsrovend :biglaugh:

Rollei RPX 400, ook wel een tof rolletje. Denk dat B&W ISO400 wel mijn favoriete rolletjes zijn. Al moet ik er eens wat andere proberen.

2-1_small.jpg

Deze heeft wel een zeer aanwezige korrel voor een ASA400 rol.

Daarnaast wel heel knap beeld, ik ben fan

Deze heeft wel een zeer aanwezige korrel voor een ASA400 rol.

Daarnaast wel heel knap beeld, ik ben fan
Heb idd de indruk dat de korrel zwaarder is dan een ilford idd. Nu dit beeld was denk ik wel wat onderbelicht, moest wel wat pushen in photoshop, daarmee ook mss?

Op dit beeldje valt het precies beter mee, dus mss teveel geprutst met de nabewerking :unsure:

4-3_small.jpg

Hmm hier kriebelt het elke keer ook opnieuw hoor. Mss toch eens nieuw leven blazen in de Nikon FE en de Konica Big Mini...
Lightseals in de FE zijn wel aan vervanging toe, dus das al een stap...

Ja please, elke keer je iets post denk ik dat ik dringend ook nog eens mijn A1 moet uithalen. One of these days....
Hoe lukt het ontwikkelen ondertussen?
Op mijn laatste rolletje had ik zo een donkere streep op exact dezelfde plek op veel negatieven, maar nog niet helemaal uit waar het exact aan ligt.

IMG_9210.jpeg

Heb nu een testrolletje dat ik een van de dagen ga ontwikkelen om te zien of het nog voorkomt.

Ontwikkelen zelf gaat wel redelijk vlot. Het lastigste blijft het rolletje in het donker op de reel zetten, rest gaat vanzelf. Aja en bij inscannen zien da ik nie teveel stof op de negatieven krijg :unsure:

Verder mij ook aan het amuseren met zulke dingen te maken:

IMG_9191.jpeg

Toont hoe mooi Z/W kan zijn...
Maar ik vind de korrel toch wel te nadrukkelijk aanwezig. Op het net vind ik andere voorbeelden van deze film met toch wel minder korrel.

Toont hoe mooi Z/W kan zijn...
Maar ik vind de korrel toch wel te nadrukkelijk aanwezig. Op het net vind ik andere voorbeelden van deze film met toch wel minder korrel.
Het viel mij ook op, maar als ik zelf rondlees, zou het een combo van het donkere grijze weer en 1 stop overexposure zijn. Op de foto met de schelpjes is het bv veel minder. Moet nog wat expirimenteren. :unsure:

Als ik de grijze stukken op de eerste foto hier bekijk, is dat wat dezelfde korrel denk ik. Bij mijn foto's is gewoon heel de foto vrij grijs :unsure:

Ik ga er mij ook eens aan wagen, eigenlijk was ik gewoon op zoek naar een tweede helios-44 lens om als backup te hebben, en toen kwam ik bij een advertentie uit van een in quasi perfecte staat, zenit camera (1980 Moscow olympics editie) inclusief helios lens die in veel betere staat is dan degene die ik nu heb, en op de kop toe nog eens goedkoper dan eender welke andere advertentie van een helios lens.

Benieuwd of ik er iets uit krijg (of in de eerste plaats al een filmrolletje in krijg), Buiten wat gepruts met wegwerp camera's in de 90's absoluut geen analoge ervaring.

Terug
Bovenaan