Analoge fotografie

Benieuwd of ik er iets uit krijg (of in de eerste plaats al een filmrolletje in krijg), Buiten wat gepruts met wegwerp camera's in de 90's absoluut geen analoge ervaring.
Filmrolletje erin stampen zal wel lukken. Wat eruit komt hangt natuurlijk af van de staat van de camera (en of die lichtlekken heeft en de sluiter nog goed werkt).

tips voor het laten ontwikkelen van filmrolletjes? is het een meerwaarde om dat bv door kamera express te laten doen dan het kruidvat?
Nee, ik weet niet exact naar welk labo Kruidvat ze stuurt maar KE stuurt het ook gewoon naar een groot labo. Voor goedkope rolletjes geen probleem (meestal) maar als je wat meer van de eigenschappen en karakteristieken uit het rolletje wilt halen of requests hebt zoals over of onderontwikkelen is een lokaal lab zoals Mori in Brussel wel een must imo.

Als het echt belangrijke foto's zijn zoals bv. huwelijk etc. zou ik deze laten ontwikkelen door een professioneel labo.
Ik stuurde m'n belangrijke kleur rollen vroeger op naar Meinfilmlab. Z/W deed ik zelf want dat is perfect doenbaar.
Maar wauw, wat is dat duur geworden :unsure:

Mai die vragen goed door om te laten ontwikkelen.
Klopt, prijzen van analoog zijn echt belachelijk geworden in mijn ogen.
Carmencita heb ik ook nog wel eens gebruikt.
Daarnaast, 100 euro voor een 5-pack Portra 400... 20 euro per rol, dat is maar liefst 4x zoveel als toen ik nog analoog fotografeerde.

een werkende polaroid 1000 camera op de rommelmarkt kunnen scoren voor €5, tof hebbeding, ware het niet dat de foto cassettes (sx-70) zo goed als onvindbaar zijn, en de weinige winkels die ze nog in voorraad hebben er ook meteen de hoofdprijs voor vragen

Nog eens een Kentmere Pan 400 ontwikkeld en hier is de ruis toch beter op precies. Ik moet wel eens een anti statisch doekske kopen om mijn negatieven af te kuisen, dat hangt altijd meteen vol stof na het drogen. :thinking:

1-4_export_extra_small.jpg

bb ru

een paar van mijn eerste analoge foto's, gemaakt met een 80's pentax point and shoot camera die ik voor €1 op de rommelmarkt gekocht heb.
omdat ik totaal geen idee had of de camera het nog wel deed heb ik als test gewoon een paar random foto's met een goedkoop filmrolletje (fuji c200) gemaakt, aangenaam verrast met het resultaat wel

Enkele foto's van paar jaar terug, zelf ontwikkeld en ingescand. Ondertussen al wat foto materiaal weg gedaan, scanner ook weg wegens geen gebruik...

Nu krijg ik terug zin, dus binnenkort eens toestel laden met een foto rolletje en dan ergens laten ontwikkelen en scannen. Zie wel of het resultaat er is.

Wilde terug ook eens analoog doen met een klein projectje in gedachten. Op Reddit was er iemand die z'n telefoon in zn zak liet zitten en zn snapshots uitsluitend met analoge point en shoots maakte en dat waren echt leuke foto's. Ben de laatste tijd ook echt aan het neigen naar meer 'de-internetten' en beetje bewuster zijn met bepaalde zaken. Ik maak echt duzenden brol foto's met mijn smartphone en wil daar wat van af. Vond mn A1 toch nog iets te zwaar voor een daily camera maar ik heb een Olympus Tripke gekregen een paar jaar terug dus heb hiermee nu een test-rolletje geschoten om te zien of die werkt. Dat is een klein licht dingetje en past in mn jaszak en met een beetje goede wil zelf in een broekzak. Het is ook 35mm wat ik ondertussen gewend ben dus hoop eigenlijk wel dat m werkt! To be continued!

De Olympus werkt! Nu een beetje meer moeite steken in focus en kadrage 😀

Film was een zeer oud versleten Tmax 400tje
---_1247 copy.jpg

---_1239 copy.jpg

En voor de liefhebbers bewijs dat Tonerider nog leeft:
---_1257 copy.jpg

Terug
Bovenaan