Ik zal mezelf nog eens citeren, want deel van mijn punt is dat democratie zelfs niet relevant is, en dat uw redenering gewoon tout court niet opgaat, ongeacht of democratie goed aan't werken is op dit gebied:
-Wat doet het er zelfs toe of een existentiele crisis in een democratie, dictatuur, anarchie, monarchie, .... is ontstaan om in de situatie te kunnen komen die ik beschreef. Als hitler als programmapunt had "alle joden uitroeien", en democratisch verkozen was daarmee, dan was het verzet plots wel fout geweest? dat is toch irrelevant??
Ge zit precies wel wat selectief te lezen >_<
Mijn antwoord daarop was mijn punt over WO2, da's geen democratie. Er is in dat voorbeeld geen rechtstaat meer die de burger tegen de excessen van de overheid beschermd.
Hitler is niet democratisch verkozen met dat programma en da's ook wel een beetje het geloof dat je moet hebben, dat een democratie minder dergelijke extreme dingen doet, en de geschiedenis toont dat dat ook wel het geval is. Zeker niet perfect, verre van, maar ook overduidelijk beter dan maatschappijen waar geweld bepaalt wie de baas is. Je kan niet zomaar gelijk welk hypothetisch voorbeeld in een democratie plaatsen en er van uitgaan dat dan een realistisch scenario is.