Wat dat roken betreft: Als we geen wetten maken die tabaksverkopers verplichten om afkickklinieken te financieren, dan is dat toch onze democratische keuze?Roken is verslavend, zijn de tabaks verkopers nu verantwoordelijk voor afkickprogrammas van mensen die onder hun reclame en leugens begonnen zijn en er nu vanaf willen?
Ge blijft een beetje hangen op wat ik niet probeer te argumenteren. 'k ga nog eens herhalen waar ik mijn vorige post mee geeindigd ben:
"verbaast het u dan dat sommigen het antwoord denken te vinden in dit soort acties? En hebt ge dan niet meer iets van "ik steun het mss niet, maar 'k begrijp wel waarom." En wat we daar dan mee moeten aanvangen... heck if i know >_<...."
En het gaat niet over goed of afkeuren. Maar om begrip/erkenning. Valt er een super makkelijk objectief wettelijk oordeel te vellen dat het niet klopt? zeker. Een moreel oordeel "Ik snap niet goed waar iemand hier het recht zou moeten halen om die beslissing op zijn eigen te nemen".... al minder imo. Neem de "rebellie" van Rosa Parks die als zwarte het durfde van vooraan in de bus te gaan zitten. Ok, dat was niet gewelddadig, maar er zullen in die periode ook wel wat dingen gebeurd zijn die minder ok waren om de segregatie aan te vechten.
't gaat gewoon over "we zitten in deze shit", en 't is makkelijk deze mensen te veroordelen, maar ik vind het zo moeilijk te geloven dat ge niet het minste grijs er in ziet, en ook niet ergens iets hebt van "dit zijn geengageerde mensen die hun best doen om iets dat serieus misloopt in de wereld aan te pakken".
Kunt gij echt met 100% zekerheid zeggen "dit is allemaal nutteloze nonsens van zelfingenomen idealisten die de wereld niet begrijpen", en dat dit dus 100% zeker niet deel van de oplossing gaat maken (als die er ooit is)?
Ergens hoop ik ook dat het een bende aanstellers is die we niet nodig hebben. Maar ergens vrees ik ook dat we het mss toch voor een deel nodig hebben. En 'k denk dat dat mijn voornaamste punt is... Wil ik een van de velen zijn die dit gewoon direct genadeloos afschiet?
Als puntje bij paaltje komt kan ik argumenten voor beide kanten maken, en vind ik het heel moeilijk om te zeggen waar ik mij nu eigl bevindt tov zo'n acties. Emotioneel en rationeel komen mijn standpunten alleszins al niet overeen. En ik apprecieer uw argument van "waar halen zij het recht om dingen op te leggen", want dat is een heel sterke vraag.
Maar ik vind het wel raar als mensen hier in deze discussie gewoon zitten van "dat klopt niet, daarmee basta, bende aanstellers die een luxeleventje leiden in ons rijke land". Want al zit daar zeker wat waarheid in, ffs, het klimaat.... shit is happening ....
Ik zal het eens over een ander punt laten gaan. Wat vind je van extreem rechts dat brandstichting doet in gebouwen die aangemerkt worden om als opvangcentrum gebruikt te worden? Is dat ergens legitiem? Democratie heeft daar misschien ok gefaald om tot een goed migratiebeleid te voeren. En als dat protest niet legitiem is, wie gaat bepalen hetwelke dan wel of niet legitiem is?
Jij gaat er, en als je geweld wil goedkeuren kan je weinig anders, a priori vanuit dat jij weet wat wel goed beleid zou zijn maar da's een beetje het idee achter verlicht despotisme: Een autoriteit die met, op zijn minst naar eigen zeggen, goede bedoelingen, zegt wat goed is voor de mensen in plaats van de mensen die zelf zullen zeggen wat goed is voor hen. Misschien is het juist he maar dan voer je eigenlijk een pleidooi om democratie af te voeren.
Allée ik wil jou nu niet viseren maar ik krijg het wel van dat soort argumenten dat dikwijls van de oudere generatie komt. Het slaat toch nergens op? Wat is het alternatief?