ASO/BSO/TSO/KSO/...

Ik studeerde...

• ASO

Stemmen: 85 57,0%
  • BSO

Stemmen: 14 9,4%
  • KSO

Stemmen: 2 1,3%
  • TSO

Stemmen: 59 39,6%
  • Andere (buitenland,...)

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    149
Ik heb nog les gegeven in het DBSO en daar werd toen door de pedagogische begeleidingsdienst heel erg gehamerd op dat individueel werken op niveau. En dat is iets dat heel mooi klinkt in theorie, maar dat in praktijk enkel werkt bij gemotiveerde, intelligente leerlingen, die net het minst gebaat zijn bij zo'n systeem.

Als een leerling te weinig motivatie heeft en dan individueel moet gaan werken aan opdrachten, met een leerkracht erbij die de aandacht moet verdelen over, laat ons in het meest positieve geval nemen, 10 leerlingen die allemaal met iets anders bezig zijn, dan gaat die gewoon niks meer doen. Als je als leerkracht 1 leerling uitleg geeft en begeleiding, zijn er in het beste geval nog 3 anderen die effectief aan hun opdracht werken, de andere ben je gewoon kwijt.

En als je dan zou gaan naar groepen met eenzelfde niveau, kom je weer in een opgedeeld systeem, datgene dat je net wil vermijden.
De laatste jaren is men meer en meer aan het expirementeren met 2 leerkrachten in te schakelen in een en dezelfde les. Een leerkracht geeft de les aan de grote groep, en de tweede leerkracht staat in het lokaal om leerlingen die moeilijker meekunnen te helpen met extra duiding. Leerkrachten die ik ken die al in zo'n systeem hebben geproefdraaid waren daar wel heel positief over.

De laatste jaren is men meer en meer aan het expirementeren met 2 leerkrachten in te schakelen in een en dezelfde les. Een leerkracht geeft de les aan de grote groep, en de tweede leerkracht staat in het lokaal om leerlingen die moeilijker meekunnen te helpen met extra duiding. Leerkrachten die ik ken die al in zo'n systeem hebben geproefdraaid waren daar wel heel positief over.

Klopt. Ik heb nog in een jeugdinstelling les gegeven ook en daar deden we dat ook soms en vond ik dat ook wel goed werken. De groep mocht daar wel nooit groter zijn dan 7 leerlingen, om veiligheidsredenen, dus helemaal representatief was dat natuurlijk niet. Anderzijds kon je daar een jongere uit 6ASO hebben, die samen les moest krijgen met eentje uit 4BSO, dus qua niveauverschillen was het daar wel gigantisch.

Om dat systeem te laten werken, ga je enorm veel extra leerkrachten nodig hebben. In middelbare scholen heb je nu soms al klassen van 25-30 man. Dus als je die moet samenvoegen om 2 leerkrachten te hebben, dan ga je echt wel met gigantische groepen zitten en zijn die 2 leerkrachten weer niet meer voldoende.

Maak mij minister van onderwijs en ik recupereer minstens een miljard aan nutteloze uitgaven door een aantal correcties die mij uiteraard héél veel vijanden zou opleveren (vakbonden, directies, leerkrachten van bepaalde vakken). In die mate dat het er waarschijnlijk niet zou doorkomen zelfs.
Als 13 mljard de totale uitgave is en 8,7 miljard aan lonen uitgegeven wordt, zal je serieus je moeite moeten doen om correcties uit te voeren. Ik denk dat je de "nutteloze uitgaven" zwaar overschat, je gevoelens tov koepels en godsdienstonderwijs gaan hier ferm teveel in meespelen

En ja, fusies van scholen kan voordelen opleveren, maar niet in die mate, want die scholen werken nu al meestal samen in scholengemeenschappen voor dingen zoals IT. Bovendien is schaalvergroting in theorie ok, maar in de praktijk is er geen plaats in vele steden/gemeenten om plots grote scholen te bouwen. Enkel dan heb je écht je groot voordeel en bespaar je uren.

(laat staan dat de aankoop/lease van de gebouwen in eigendom van privé-onderwijs zo goedkoop zal zijn)

Laatst bewerkt:
Lijkt me inderdaad al een stap in de goede richting.

Twee leerkrachten voor eenzelfde les? Ik zie de voordelen maar is dat niet gewoon een follietje gelet op het tekort aan leerkrachten? Of worden de klasgroepen dan ook groter?

Twee leerkrachten voor eenzelfde les? Ik zie de voordelen maar is dat niet gewoon een follietje gelet op het tekort aan leerkrachten? Of worden de klasgroepen dan ook groter?
Voor zover ik weet schakelen ze daarvoor vaak als tweede leerkracht studenten uit de SLO in, die dan zo'n lessen in duo geven als onderdeel van hun stage.

Omdat ASO voorbereiding is op hoger onderwijs, het is de voorbereiding op het leren werken en studeren in hoger onderwijs.

Degene die een planning heeft leren maken en daaraan houden, heeft leren werken en de uren in te steken in het middelbaar. Die hebben veel hogere slaagkansen dan de "minmaxers" :p

Want de minmax-approach werkt niet meer zo goed in hoger onderwijs en dat is niet makkelijk om van die slechte gewoonte af te geraken.

Woordenlijsten van buiten leren bij Latijn, dat is niet omdat Latijn nuttig is. Dat is om de discipline in te stampen om iedere dag die woordjes vanbuiten te leren :p. Die discipline hebben, maakt je leven uiteindelijk veel gemakkelijker.
Pff, dat argument dat Latijn taalgevoel en discipline aanwakkert is toch compleet achterhaald. Alsof er bij moderne talen geen woordenlijsten en grammatica worden bestudeerd.

Pff, dat argument dat Latijn taalgevoel en discipline aanwakkert is toch compleet achterhaald. Alsof er bij moderne talen geen woordenlijsten en grammatica worden bestudeerd.
Het punt is toch dat het extra belasting is? Een soort mix van geschiedenis, cultuur, en taal. Je kan dat ook met een andere taal doen met naamvallen, het Latijn is gewoon wat cultureel belangrijker.

Zijdelings verbonden aan dit topic:
Ik belandde daarnet op de website van een kleuter- en basisschool speciaal voor hoogbegaafde (en "meerbegaafde", IQ > +-120...) kinderen, Arkades in Herentals, Houthalen en Gent. Ze werken daar in graadgroepen en in projecten van +- 3 weken die een bepaald thema behandelen. In de voormiddag wordt er gefocust op het cognitieve en krijgen de leerlingen een versnelde en verdiepte versie van de normale vakken (zonder oeverloze herhalingsoefeningen). In de namiddag is er ruimte voor extra dingen zoals:
  • praatronde en klassenraad
  • WO in project + taal, rekenen en vreemde talen
  • leren lerenklas (incl. leerstrategieën i.f.v. executieve functies)
  • kijk-, luister- en leesfestijn
  • actua
  • STEM (science, technology, engineering, mathematics)
  • motoriek 1ste graad (Bodymap en INPP)
  • muzische vorming
  • lichamelijke opvoeding
  • accentlessen: onderzoekend leren, sociale vaardigheden, psycho-educatie
  • coöperatief spel
  • filosofie en cultuurbeschouwing
  • individuele werktijd
Mij lijkt dit fantastisch, als ik terugdenk aan mijn lagereschoolperiode waarin ik nooit mijn draai vond omdat alles zo traag ging voor mij. Op de duur vertoonde ik gedragsproblemen (les verstoren) en deed ik niks meer voor school. Ik keek zó hard uit naar de overstap naar het 1e middelbaar dat ik voor mijn plechtige communie een woordenboek Latijn vroeg, omdat ik eindelijk iets "moeilijks" zou mogen leren... Zo'n school als Arkades bestond helaas nog niet in de jaren 90.

Maar ik vraag me wel af welke sociale impact het heeft om op te groeien in een school met allemaal hoogbegaafde kinderen. En ook welke maatschappelijke repercussies het heeft wanneer de "slimme kindjes" uit het reguliere basisonderwijs onttrokken worden door zulke scholen. Is dit eliteonderwijs?

Zouden jullie je kinderen naar zo'n school sturen als ze ervoor in aanmerking komen?

Maar ik vraag me wel af welke sociale impact het heeft om op te groeien in een school met allemaal hoogbegaafde kinderen. En ook welke maatschappelijke repercussies het heeft wanneer de "slimme kindjes" uit het reguliere basisonderwijs onttrokken worden door zulke scholen. Is dit eliteonderwijs?

Zouden jullie je kinderen naar zo'n school sturen als ze ervoor in aanmerking komen?
Hangt er van af hoe ze zich voelt én hoe ze social in de groep ligt.
Dit gezegd zijnde: onze dochter is een knappe kop en taalvaardig. Daarom net gedaan als vrienden van ons met ook een knappe dochter en ze over de taalgrens naar school gestuurd.
Wij hebben niet voor de meest populaire optie gekozen en ze niet in een immersieschool Nederlands-Frans ingeschreven maar wel voor en dorpsschooltje met kleine klassen.
Als ex-leerkracht een lesmomentje (10 minuten) kunnen bijwonen van zowel het kleuter als lager en het niveau ligt daar HEEL hoog! Ik weet waarmee ik kan vergelijken en ik sta vol bewondering voor de bezieling van die leerkrachten. Ik heb er dus alle vertrouwen in dat ze daar een goeie uitdaging kan vinden en indien te veel tijd over, kan ik zelf wel bundels maken die ze in de klas kan maken om ze verder uit te dagen.

Nog wat verderop bieden ze vanaf september de 3talige immersieonderwijsoptie Nederlands- Frans -Engels aan in het secundair. Dus ook dat is een optie maar daar zijn we met een kleuter nog niets actief mee bezig 😆

Ik heb 6 jaar Latijn-wiskunde gedaan. En ik heb een oudere zus die BuSO type 2 gedaan heeft.

Ik zou m'n kind wel naar zo'n school sturen. Ik denk dat de voordelen hier de nadelen uitwegen.

En dergelijke uitspraken zijn een groot probleem.

Excellentie wordt in ons onderwijs niet aangemoedigd.
Telkens weer de trage leerlingen proberen opvissen en samen steken met de sterke leerlingen in de hoop de trage leerlingen mee te trekken, is nefast voor de leerwinst van de sterke lln.
Dat sterke leerlingen hierdoor minder snel vooruit gang maken dan dat ze zouden kunnen, lijkt geen probleem in onze "6-jes cultuur", maar heeft gigantische repercussies voor uw kenniseconomie, die getrokken wordt door de 10% sterkste innovators/wetenschappers/ondernemers.
Plot-twist: da's absoluut niet waar.
Zowat alle studies wijzen uit dat een snelle splitsing van sterke-zwakke leerlingen het best is voor iedereen en voor de algemene onderwijskwaliteit.
Toon ze gerust, ik lees overal het tegenovergestelde.
Wat je dus wil, is zeker geen brede eerste graad.
Daar stapt men nu geleidelijk aan van af, bv. door de afschaffing van het M-decreet vanaf volgend jaar (waar leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften samen zitten in gewone klassen, wat een ramp was voor leraars en leerlingen).

Een volgende goede stap is het invoeren van centrale examens.
Waarom is dat een goede stap? Graag meer argumentatie, over het algemeen wordt teaching-to-the-test als een slecht idee gezien, net als het ranken van scholen op basis van een centraal examen.

Ik moet wel zeggen dat zuiver anekdotisch ik me beter voelde eenmaal een zekere selectie was gebeurd. Dit klinkt slecht, maar je had gewoon heel wat leerlingen die goede resultaten als iets "niet-cool" zagen, want je broek er aan vegen was wel stoer.
(Zie eerdere post watervalsysteem)

Anderzijds heb ik ook al vaak gehoord wat jij zegt.

Ik moet wel zeggen dat zuiver anekdotisch ik me beter voelde eenmaal een zekere selectie was gebeurd. Dit klinkt slecht, maar je had gewoon heel wat leerlingen die goede resultaten als iets "niet-cool" zagen, want je broek er aan vegen was wel stoer.

Ik moet eerlijk zijn, ik ga op een zondagochtend op verlof de studies niet opzoeken. Ik ben ze in mijn lerarenopleiding wel heel veel tegengekomen en eigenlijk wijst alles er op dat ook sterkere leerlingen meer leerwinst boeken in een heterogene groep. Het duurde ook even voor ik het aannam, net omdat het zo hard tegen het initiële buikgevoel ingaat.

Ik moet eerlijk zijn, ik ga op een zondagochtend op verlof de studies niet opzoeken. Ik ben ze in mijn lerarenopleiding wel heel veel tegengekomen en eigenlijk wijst alles er op dat ook sterkere leerlingen meer leerwinst boeken in een heterogene groep. Het duurde ook even voor ik het aannam, net omdat het zo hard tegen het initiële buikgevoel ingaat.
Hoeft niet hoor. Ik bedoel dat ik het hier/op 9lives al eens had gelezen (all this has happened before, and all this will happen again), maar dat het zoals jij zegt inderdaad tegen het buikgevoel ingaat.

Misschien gewoon omdat ons buikgevoel is gevormd in het huidige systeem, dat tot meer frustratie leidt bij wie "afvalt". Dunno.

Double plot twist: toch wel.
Wouterduyck.be of zoek op zijn twitter.

Daar zijn al 150 discussies geweest over diezelfde onderwerpen, waarbij alle peer reviewed onderzoeken in dezelfde richting wijzen.
Waarom is dat een goede stap? Graag meer argumentatie, over het algemeen wordt teaching-to-the-test als een slecht idee gezien, net als het ranken van scholen op basis van een centraal examen.
Teaching to the test is exact wat je wil, op voorwaarde dat de test meet wat je wil meten.
Ik wil niet lui wezen, maar ik ga nu niet alle studies gaan opzoeken.
Je kan ze vinden op die website van Duyck en op zijn twitter waar (zoals andere discussies op 9lives en BG) de discussie om de paar maand terugkomt.

Ik weet niet wat je toen gezien hebt in die opleiding, maar zowat alle studies van de laatste 20 jaar tonen het omgekeerde.

Het initiële buikgevoel blijkt hier juist te zijn.
Als ik bij Einstein en Heisenberg in de klas zit, denk ik dat het voor hun fysica leerwinst beter zal zijn dat Feynman mijn plaats inneemt.
Ja, beetje populistisch voorbeeld, maar aangezien het ondersteund wordt door de wetenschap én de praktijk, mag ik :-)

Dat was misschien zo in uw tijd. Tegenwoordig is het "cool" om goeie punten te halen. Uw broek er aan vegen wordt ondertussen bezien als loser. :biglaugh:

Dat was misschien zo in uw tijd. Tegenwoordig is het "cool" om goeie punten te halen. Uw broek er aan vegen wordt ondertussen bezien als loser. :biglaugh:
En deze complete shift in het gedrag van pubers zien we dan toch aan het stijgende niveau van de afgestudeerden, hoop ik?

Terug
Bovenaan