Autosalon Brussel

Ik heb afgelopen weken de BYD Sealion7 en de Kia EV5 getest. De BYD oogt op beeld mooier qua interieur. Maar irl voelt alles mega cheap aan. Het lijken materialen die binnen de 2-3 jaar makkelijk kapot zouden kunnen gaan. Ik kreeg een Temu-vibe.
Kia daarentegen oogde veel volwassener, ondanks het minder mooie interieur.
Kwaliteitsindruk is persoonlijk, maar hier kan ik u toch echt niet in bijtreden. Qua design en materialen is de Sealion 7 het beste wat BYD tot nu toe in Europa aanbiedt, en staat naar mijn beleving mijlenver voor op de gemiddelde Europese auto, ver boven Kia en Hyundai, en wat betreft de premium-merken ook boven Audi (in ieder geval Q4 en Q6).

Kwaliteitsindruk is persoonlijk, maar hier kan ik u toch echt niet in bijtreden. Qua design en materialen is de Sealion 7 het beste wat BYD tot nu toe in Europa aanbiedt, en staat naar mijn beleving mijlenver voor op de gemiddelde Europese auto, ver boven Kia en Hyundai, en wat betreft de premium-merken ook boven Audi (in ieder geval Q4 en Q6).
Klopt nochtans hoor.
BYD is meester in 'showroom' looks. Die auto ziet er prachtig uit op het eerste zicht.

Maar dat materiaal is allemaal zwaar minderwaardig.
Moest je in beide types wagens zou stappen na enkele jaren in gebruik gaat ge u vies verschieten.

Klopt nochtans hoor.
BYD is meester in 'showroom' looks. Die auto ziet er prachtig uit op het eerste zicht.

Maar dat materiaal is allemaal zwaar minderwaardig.
Moest je in beide types wagens zou stappen na enkele jaren in gebruik gaat ge u vies verschieten.
Ik rijd nu zelf bijna een jaar en 25k km met een Seal (die iets minder hoogwaardig is afgewerkt dan een Sealion 7) en dat interieur ziet er nog exact hetzelfde uit als een jaar geleden, hoor. Ik zal een update weten te geven over vier jaar, aan het einde van de lease.

Wie een nieuw model koopt weet dat ie mogelijke kinderziektes erbij moet nemen. Ik kies altijd voor een nieuwe wagen in het midden van zijn lifecycle, of net na een facelift. Tot nu toe altijd zonder enig probleem verlopen. Met een Chinees met 1 of 2 garages in de Benelux zou ik zeer voorzichtig zijn als dat mijn enige wagen als daily driver was. Wie zit er nu te wachten op een EV waar je geen stukken van vindt als het nodig is? Zo'n moto zou ik wel aandurven als je dat gewoon hebt voor erbij.
Als ik lees dat ze de Europeanen en Japanners ver voorbij zijn al, dan vraag ik me af op welk vlak juist? Looks exterieur en interieur? Opties? Prijs/kwaliteit? Rijgedrag? Veiligheid? Rijbereik? Laadtijd? Op een wit interieur met een TV en geen enkele fysieke knop of analoge meter zit ik persoonlijk absoluut niet te wachten. Maar dat is ieders mening natuurlijk.
Je hebt bv de Skyworth K800. Ok, qua uiterlijk lijkt hij op een (slecht smakend) stoofpotje van alle generische designelementen die er maar kunnen zijn. Interieur is dan weer dik OK imho maar de grote aas hier is de 800V laadinfrastructuur waarbij je de batterij van 10-80% kunt opladen in 11 min. Dus 300km in 10 minuten :thumb:
Trekvermogen van 1400kg, verwarmde en geventileerde voorstoelen, verwarmde buitenspiegels, panoramisch open dak, adaptive cc, 360 camera, ... en dat allemaal voor minder dan 37000€ . Zoek maar eens iets gelijkaardigs bij een Westers merk.

Als je een MPV nodig hebt, kun je je ding enkel nog vinden bij omgebouwde bestelwagens bij Westerse merken. Forthing heeft dan bv de U-tour met 7 plaatsen (2+2+3) waarbij zelfs de 2 zetelrij voorzien is van verwarmde en geventileerde 'captain chairs'. Dit voor slechts 32500€ voor de benzine versie. Of de meer luxueuze 9, al heeft die weer meer weg van een bestelwagen :s
Of de S7 die ik :love: vond. Deze kan je dan weer krijgen met een range extender, de gewone EV heeft een batterij van 56.8 kWh haalt tot 550km WLTP. De versie met range extender heeft een batterij van 28.4, dus letterlijk de helft. Daarmee moet je dus gemakkelijk 200km kunnen halen op de batterij alleen. Met de range extender zou er tot 1000km bij moeten komen! Ik weet niet waar je dit kan vinden bij een westers merk.
De S7 is ook de productie wagen met de laagste luchtweerstand waarde van 0.191!

Je hebt bv de Skyworth K800. Ok, qua uiterlijk lijkt hij op een (slecht smakend) stoofpotje van alle generische designelementen die er maar kunnen zijn. Interieur is dan weer dik OK imho maar de grote aas hier is de 800V laadinfrastructuur waarbij je de batterij van 10-80% kunt opladen in 11 min. Dus 300km in 10 minuten :thumb:
Trekvermogen van 1400kg, verwarmde en geventileerde voorstoelen, verwarmde buitenspiegels, panoramisch open dak, adaptive cc, 360 camera, ... en dat allemaal voor minder dan 37000€ . Zoek maar eens iets gelijkaardigs bij een Westers merk.

Als je een MPV nodig hebt, kun je je ding enkel nog vinden bij omgebouwde bestelwagens bij Westerse merken. Forthing heeft dan bv de U-tour met 7 plaatsen (2+2+3) waarbij zelfs de 2 zetelrij voorzien is van verwarmde en geventileerde 'captain chairs'. Dit voor slechts 32500€ voor de benzine versie. Of de meer luxueuze 9, al heeft die weer meer weg van een bestelwagen :S
Of de S7 die ik :love: vond. Deze kan je dan weer krijgen met een range extender, de gewone EV heeft een batterij van 56.8 kWh haalt tot 550km WLTP. De versie met range extender heeft een batterij van 28.4, dus letterlijk de helft. Daarmee moet je dus gemakkelijk 200km kunnen halen op de batterij alleen. Met de range extender zou er tot 1000km bij moeten komen! Ik weet niet waar je dit kan vinden bij een westers merk.
De S7 is ook de productie wagen met de laagste luchtweerstand waarde van 0.191!
550km WLTP uit een batterij van 56,8 kWh is inderdaad enorm efficiënt en zelfs beter dan wat Tesla tot nu toe heeft kunnen doen met de Model 3 - toch wel de referentie als het op verbruik aankomt. Ik dacht eerst dat One Automotive daarbij de stadscyclus aanhaalde om aan die range te komen (iets wat ze wel vaker lijken te doen en niet al te transparant overkomt), maar hier gaat het blijkbaar effectief over de gecombineerde cyclus. Best wel indrukwekkend.

Nu moet ik wel zeggen dat ik bij die garage in Geel van Automotive zeer slechte ervaringen heb, van toen ze nog SEAT / Subaru / KIA dealer waren. Verkoop is prima en vriendelijk, service na verkoop was nul. Ik durf de merken ervan wel vertrouwen, maar die service totaal niet, zou er nooit nog een wagen van kopen wetende dat ik ze nergens anders kan laten onderhouden.

Dit jaar weer heerlijk rondgekuierd op het salon. Net als vorig jaar was ik het meest onder de indruk van de Chinese merken. Als je van een BYD Seal U stapt in een Skoda Enyac (Elroq), dan merk toch wel een duidelijk verschil in kwaliteitsbeleving ten nadele van Skoda. En ik was toch jarenlang fan van de Skodas. Wel lijkt het me vaker dat er teveel plastiekerig gedoe is in EV's die tussen 40k - 50k kosten. Nu heb ik vorig jaar een Toyota Corolla Cross 2.0 gekocht ipv de veel grotere Seal U DM-i, maar ergens mis ik toch die ruimte en dat duidelijk hoger gevoel van afwerking dat ik in de BYD had gehad. De BYD Seal 6 Touring is trouwens helemaal mijn smaak. Heerlijke stationwagen zoals je ze nog maar weinig ziet. En ik vind die als particulier best betaalbaar! Het enige europese dat voor mij in de buurt komt is de veel duurdere Volkwagen ID7, maar dat prijsverschil voor een kale VW vs dik uitgeruste BYD hé.....

edit
Nog vergeten te vermelden wat voor een absoluut prachtige machine de Zeekr 7GT was! Moest ik shoppen in een budget dat 10K hoger is dan het huidige, staat die zonder twijfelen op de shortlist. Zoveel auto, specs en looks voor deze prijs? Ongezien op't salon!

Laatst bewerkt:
De Q4 en Q6 zijn trouwens Audi niet waardig imo. Mocht je de badge weghalen zou iedereen denken dat het een Renault is. Vond het zwaar tegenvallen voor die prijs.

De Q4 en Q6 zijn trouwens Audi niet waardig imo. Mocht je de badge weghalen zou iedereen denken dat het een Renault is. Vond het zwaar tegenvallen voor die prijs.
Toen ik vorig jaar geweest ben en in de meeste auto's gezeten had, was het de VW ID.4 die er qua interieur als absoluut dieptepunt uitsprong. Zonder te overdrijven voelde die qua materiaalgebruik en design aan als niveau Suzuki of Dacia. De Skoda Enyaq stond echt op een beduidend hoger niveau.

Benieuwd of ik dit jaar nog zo ga ervaren.

Ik voelde mij vandaag op het autosalon een hetero op een gay-party. Zoveel te zien … en niets dat mij interesseert… BYD is trouwens enorm lelijk qua interieur. En geen tesla stand gezien kan dat?

Enkel Porsche, mazeratti en de e-tron GT vond ik mooi. Ik heb toch 3 foto’s genomen van de 200 die ik gezien heb. Man man man. Allemaal zo hoekig en bagger-look.

Toen ik vorig jaar geweest ben en in de meeste auto's gezeten had, was het de VW ID.4 die er qua interieur als absoluut dieptepunt uitsprong. Zonder te overdrijven voelde die qua materiaalgebruik en design aan als niveau Suzuki of Dacia. De Skoda Enyaq stond echt op een beduidend hoger niveau.

Benieuwd of ik dit jaar nog zo ga ervaren.
Ik mag mijne nieuwe nu kiezen. Het is huilen met de pet op. Ik kijk zelfs niet bij VW omdat het zo triestig is. Skoda oogt idd meer premium.

Ik voelde mij vandaag op het autosalon een hetero op een gay-party. Zoveel te zien … en niets dat mij interesseert… BYD is trouwens enorm lelijk qua interieur. En geen tesla stand gezien kan dat?

Enkel Porsche, mazeratti en de e-tron GT vond ik mooi. Ik heb toch 3 foto’s genomen van de 200 die ik gezien heb. Man man man. Allemaal zo hoekig en bagger-look.
De cyber truck stond daar nochtans schoon te pronken in de hal met Ford en zo. Ik heb slechts 3 hallen gedaan met auto's en heb die wel gezien :rofl:

Ik volg 'm wel dat veel modellen eenheidsworst zijn en gewoon lelijk exterieur en interieur. Veel auto's waar een ander enthousiast van wordt doen me totaal niets. Sowieso doet een SUV mij niets en dan is het aanbod al klein. Als je de nieuwe Cayenne ziet bijvoorbeeld, getver, wie bedenkt het.

ik was toch een beetje onder de indruk van de BYD Atto 2 hybride en Seal U hybride. Prijs/kwaliteit ziet het er super uit.
Ik apprecieer ook het feit er geen optiepakketten zijn. Je kiest de versie en klaar.
Nissan was een zeer triestige stand, de nieuwe X trail is letterlijk een achteruitgang op alle vlakken tegenover het vorige model.
De tesla stand was zeer druk bezocht, en dan zie je toch wel snel dat de afwerking niet super is na al die jaren.
Bij de europese merken heb ik persoonlijk prijs/kwaliteit niet veel gezien wat ik als particulier kan appreciëren
De enige dat eigenlijk als particulier betaalbaar is is de Dacia Bigster.

Laatst bewerkt:
Vele wagens waren ook moeilijk te bekijken in het weekend. Rondom elke wagen stond er 25 man. Laat staan dat ik een leuke foto kon nemen van de wagen.

Nooit gesnapt waarom iemand foto's zou nemen op een salon, je vindt online zoveel betere foto's van dezelfde wagen.

De enige dat eigenlijk als particulier betaalbaar is is de Dacia Bigster.
Of ge gaat bij de onbekendere Chinezen gaan kijken
Bv:

Terug
Bovenaan