Basisschool Balder

En als de ouders ‘kwaad’ zijn dat hun kind niet mag overgaan naar het tweede studiejaar, mogen die DAN AL eens goed onder hun voeten krijgen en vragen of eisen dat ze iedere avond Nederlands spreken thuis.
Dat is dé manier om met halftalige kinderen te eindigen die hun moedertaal noch de schooltaal voldoende beheersen om ook maar iets te kunnen leren. Een taal die je zelf niet goed beheerst tegen je kinderen spreken is een bijzonder slecht idee.
Ik vraag mij af hoe slécht ik wel zou zijn als ik in Spanje les zou krijgen, terwijl mijn ouders iedere dag NL tegen mij spreken.
Daar is an sich niks tegen als dat van jongsaf (kleuterleeftijd) gebeurt. Het wordt een ander verhaal als je dat op pakweg 10-jarige leeftijd zou doen en dan verwacht dat je 2 jaar later de eindtermen van het lager onderwijs kan behalen.

Ik heb zelf mijn jeugd dezelfde soort school doorgebracht(Molenbeek)
Toen was het ook al zo, ikzelf was 35 jaar geleden al 1 van de 3 witte kindjes in de klas.
Ik heb hierdoor ongetwijfeld ook een slechtere opleiding genoten dan mensen in 'wittere' scholen.

Over de balderschool kunnen we kort zijn.
Gebrek aan middelen, gebrek aan personeel.

We kunnen niet verwachten dat de kinderen Nederlands leren als de leraars het hebben over Marche terwijl ze naar de markt gaan.
Ik verwacht van een leraar toch wel dat hij probeert Nederlands te spreken.
Wat ik nog minder begrijp is dat die leraars van overal buiten brussel komen.
We zagen limburgers, west vlamingen dat elke dag pendelen naar daar.
Nogal wiedes dat die mensen moe zijn na hun toch wel zeer zware job.
Die moeten van 6u in de ochtend weg zijn tot 21uur.
Wat mij ook opviel was het 'jij bent goed bezig, maar nee jij bent perfect," gedoe.
wie heeft daar baat bij?
Het meest frappante was voor mij die inspectie (LOL)
en de dienst communicatie van de scholengroep :D

Vlug een mail intern sturen ipv van dat de woordvoerder tot daar komt om zowel pers als ouders te woord te staan (en de leerkrachten waren zelf nog niet op de hoogte).

Ieder kind in België moet gewoon deftig Nederlands kunnen.

België kent nog altijd 3 landstalen en 2 hoofdtalen. Die zijn Nederlands en Frans.
Ieder kind in België dient 1 landstaal te beheersen.
Ieder kind dient de landstaal te beheersen van het gewest waar ze naar school zijn. Brussel is tweetalig en het kind dient dus de taal van de instelling te beheersen.

En daar wringt het schoentje. Kinderen in Nederlandstalig onderwijs die het Nederland niet voldoende machtig zijn.
Maar het Frans is men ook allesbehalve zeer machtig hoor. En dat is het probleem, je krijgt zo dus kinderen die geen enkele taal echt machtig zijn.

Ik denk dat Mike eigenlijk wel zijn hart op de juiste plaats had, maar misschien was hij wel niet de juiste persoon om de school door de dagelijkse problemen te leiden. Het lijkt mij onterecht dat sommige mensen hem aanvallen, hij heeft in ieder geval geprobeerd waar de meeste van ons keyboard warrior blijven.

De school zat/zit in een duidelijke vicieuze cirkel. Door het personeelstekort ontstaat stress, problemen en moeilijkheden, die op hun beurt weer leiden tot meer personeelsleden die afhaken en personeelstekorten. Het gebrek aan ruimte (kleine klassen, beperkte buitenruimte), sociale en culturele verschillen, taalbarrières, thuisproblemen en leer- en gedragsproblemen maken de situatie er natuurlijk niet gemakkelijker op. Toch probeert iedereen die daar werkt er het beste van te maken.

Wat mij veel meer stoort, is het schoolbestuur. Die lijken wel de grote afwezige te zijn in deze documentaire. GO! Scholengroep Brussel staat toe dat er één persoon H/T directeur is, en lijkt bovendien ook maar weinig te doen om voldoende personeel naar deze school te krijgen. De pedagogische begeleidingsdienst die ze wel sturen heeft weinig meer te bieden dan wat het schoolpersoneel al weet, maar niet kan uitvoeren door het personeelsgebrek. Ook de reactie van Onderwijs Vlaanderen is ook twijfelachtig. In plaats van meer middelen te voorzien om extra begeleiders en co-teachers in te zetten op scholen met een verhoogde nood, sturen ze inspecteurs die alleen maar extra stress en administratieve druk geven op het al overbelaste personeel...

Nee, je kan niet blij worden van deze documentaire. Er zijn problemen die structureel moeten worden aangepakt in ons onderwijs. Naast Basisschool Balder zullen er ongetwijfeld meer veel meer scholen zijn die in een gelijkaardige situatie verkeren. Het gaat om een bredere crisis in ons onderwijs, eentje die we zonder echte beleidsveranderingen en meer middelen enkel maar zullen zien toenemen. Het gaat niet alleen maar over kennisoverdracht, de basisvaardigheden of excelleren. Het gaat ook om attitudes aanleren, emotioneel en psychische veilig zijn. Onderwijs betekend niet enkel een leerkracht voor iedere klas, maar ook voldoende middelen om extra begeleiding en ondersteuning te beiden waar nodig. Feit dat secretariaatsmedewerkers inspringen en banden opbouwen met leerlingen toont aan hoe hoog die noodzaak er is.
Oplossing zou zijn dat die 3 inspecteurs inspringen ipv hun nietszeggende commentaar te geven. Tegelijkertijd begreep ik niet dat die Mike niet interim les gaf zoals zijn adjudant gedaan heeft tijdens zijn afwezigheid en die van de collega's. Ten slotte begrijp ik niet dat nergens in het programma kritiek gegeven wordt op de ouders. Zij hebben namelijk ook een verantwoordelijkheid doordat het lijkt dat ze hun kinderen te weinig opvoeden

Oplossing zou zijn dat die 3 inspecteurs inspringen ipv hun nietszeggende commentaar te geven. Tegelijkertijd begreep ik niet dat die Mike niet interim les gaf zoals zijn adjudant gedaan heeft tijdens zijn afwezigheid en die van de collega's. Ten slotte begrijp ik niet dat nergens in het programma kritiek gegeven wordt op de ouders. Zij hebben namelijk ook een verantwoordelijkheid doordat het lijkt dat ze hun kinderen te weinig opvoeden
Er wordt in dat programma toch nergens kritiek gegeven? Het is gewoon observeren en mensen aan het woord laten. Ik denk dat elke kritische kijker wel ziet dat het zowat op elk front verkeerd loopt.

Specifiek die ouders, als je schrijnende situaties ziet zoals dat Ecuadoriaans gezin of die dochter van een alleenstaande moeder die uiteindelijk van school verandert (waar de moeder letterlijk zegt dat zij door dezelfde problemen destijds naar het BSO werd gestuurd en een betere toekomst wil voor haar dochter), zijn velen ook gewoon slachtoffer van hun omstandigheden terwijl ze ook maar proberen. Er zullen daar ongetwijfeld ook wel een pak kinderen rondlopen waar de ouders niet naar omkijken maar wel verwachten dat de school ze opvoedt natuurlijk.

Ik denk dat we hiermee kunnen afronden. De nagel op de kop.
Als je voor de rest een functionerende school hebt zal een groot deel daarvan er natuurlijk wel komen, hier zie je gewoon hoe vanuit elke richting die kinderen gezien zijn. Nog wat jaren leerachterstand en op 18 jaar eindigt de schoolplicht en kunnen we ons afvragen hoe het mogelijk is dat jonge mensen langdurig werkloos blijven.

Als je voor de rest een functionerende school hebt zal een groot deel daarvan er natuurlijk wel komen, hier zie je gewoon hoe vanuit elke richting die kinderen gezien zijn. Nog wat jaren leerachterstand en op 18 jaar eindigt de schoolplicht en kunnen we ons afvragen hoe het mogelijk is dat jonge mensen langdurig werkloos blijven.
Maar hoe kunnen zo'n kinderen ooit hun secundair diploma halen? Ze hebben het daar zo verpest dat de meeste 9-10 jarige kinderen gewoon terug naar het eerste studiejaar moeten. Zo simpel is het. Hoe die meester Jurgen (niet zeker, ben zijn naam even kwijt, die grapjas) sommige delibereerden om naar het 1e leerjaar te gaan, wat gaan die daar gaan doen? Die komen ergens nieuw terecht en de helft van de jongeren moet wachten omdat ze niet meekunnen. Ik snap echt niet waarom die geen C attest krijgen. Dat is gewoon alles nog erger maken.

0,7 - 0,3

heb je ze zien twijfelen? die kinderen wisten het gewoon niet
maar kom stuur ze maar naar het volgende leerjaar, ze zullen het daar wel leren, wij zijn er dan tenminste vanaf

Man man man, hoe langer ik erover nadenk hoe meer fcked up die hele situatie is.

Dat is dé manier om met halftalige kinderen te eindigen die hun moedertaal noch de schooltaal voldoende beheersen om ook maar iets te kunnen leren. Een taal die je zelf niet goed beheerst tegen je kinderen spreken is een bijzonder slecht idee.
Denk je dat die ouders 1 les Nederlands gevolgd hebben? Neen, dat is teveel gevraagd natuurlijk :)

Daarom dat ik niet snap waarom ze die kinderen niet naar een Franstalige school sturen. Alhoewel, ik snap het wel hoor. Gemakzucht. Balder is gewoon de dichtstbijzijnde school voor die ouders. Dat was duidelijk toen ze gefrustreerd werden als ze naar een andere, verdere school gestuurd werden.

Maar hoe kunnen zo'n kinderen ooit hun secundair diploma halen? Ze hebben het daar zo verpest dat de meeste 9-10 jarige kinderen gewoon terug naar het eerste studiejaar moeten. Zo simpel is het. Hoe die meester Jurgen (niet zeker, ben zijn naam even kwijt, die grapjas) sommige delibereerden om naar het 1e leerjaar te gaan, wat gaan die daar gaan doen? Die komen ergens nieuw terecht en de helft van de jongeren moet wachten omdat ze niet meekunnen. Ik snap echt niet waarom die geen C attest krijgen. Dat is gewoon alles nog erger maken.

0,7 - 0,3

heb je ze zien twijfelen? die kinderen wisten het gewoon niet
maar kom stuur ze maar naar het volgende leerjaar, ze zullen het daar wel leren, wij zijn er dan tenminste vanaf

Man man man, hoe langer ik erover nadenk hoe meer fcked up die hele situatie is.
Die kinderen zijn cru gezegd zo goed als verloren, wat volgens mij een gecombineerd falen is van ouders, school, omgeving, ... Als je maar een of enkele "slechte factoren" hebt kan dat nog lukken, zoals hier al jaar en dag wordt bewezen met Franstalige kinderen die Nederlandstalig onderwijs volgen. Maar als zowat alles tegensteekt, tjah.

Denk je dat die ouders 1 les Nederlands gevolgd hebben? Neen, dat is teveel gevraagd natuurlijk :)

Daarom dat ik niet snap waarom ze die kinderen niet naar een Franstalige school sturen. Alhoewel, ik snap het wel hoor. Gemakzucht. Balder is gewoon de dichtstbijzijnde school. Dat was duidelijk toen ze gefrustreerd werden als ze naar een andere school gestuurd werden.
Ik heb nu wel verschillende ouders gezien die wel Nederlands konden spreken.

Er zullen daar ongetwijfeld ook wel een pak kinderen rondlopen waar de ouders niet naar omkijken maar wel verwachten dat de school ze opvoedt natuurlijk.

Dat is ook deels de missie van een school. Is historisch ook altijd zo geweest en zal ook zo blijven.

Opvoeden kan je niet overlaten aan de ouders alleen. Er vanuit gaan dat elke ouder een competentie opvoeder is, is naïef.

Ik heb nu wel verschillende ouders gezien die wel Nederlands konden spreken.
Ik zag alleen die alleenstaande moeder met haar hoofddoek, die er toevallig of niet het meest deftige uit zag (qua opvoeding bedoel ik)
Tijdens de scheldpartij hoorde ik enkel Frans, tijdens de gesprekken met de ouders moest die directrice ook altijd Frans en Engels spreken

Als die kinderen 6 jaar zijn, moeten de ouders gewoon 4 maal per jaar horen dat hun kind achterstand heeft en dat de ouders ook een tandje moeten bijsteken. Lukt dat niet? Dan blijven ze zitten. Desnoods 3 jaar hun jaar opnieuw doen. Waarom zou je mogen overgaan, als je onvoldoende kennis hebt? Maar ja, de leerkrachten zouden nog een proces aan hun been kunnen hebben. Want het is uiteraard hun schuld volgens de ouders. Misschien moeten ze de examens ook eens laten afleggen door de ouders.

Dat is naast de kwestie. Zelfs als die ouders een niveau B2 Nederlands hebben, dan nog is het een slecht idee om hen Nederlands te laten praten met hun kinderen.

Ik vind óók dat die ouders beter Nederlands zouden leren om meer betrokken te raken bij de school, maar niet om thuis op gebrekkig Nederlands over te schakelen. Taalvaardig zijn in de thuistaal is van primordiaal belang om een vreemde taal onder de knie te krijgen.
Daarom dat ik niet snap waarom ze die kinderen niet naar een Franstalige school sturen. Alhoewel, ik snap het wel hoor. Gemakzucht.
Er zaten o.a. leerlingen die niet meer welkom waren in het Franstalig onderwijs en er zijn ook ouders die bewust voor Nederlandstalig onderwijs kiezen omdat het hoger aangeschreven staat. Dat noem ik geen gemakzucht.

Dat is ook deels de missie van een school. Is historisch ook altijd zo geweest en zal ook zo blijven.

Opvoeden kan je niet overlaten aan de ouders alleen. Er vanuit gaan dat elke ouder een competentie opvoeder is, is naïef.
Ook niet aan de school alleen doorgaans. Het is ook gewoon wat ik al zei, als je daar een groot aantal "modelleerlingen" hebt, kan je daar gerust wat probleemgevallen bijnemen en die meetrekken. Maar als de balans overhelt dan werkt zoiets niet. Uiteindelijk loopt het in die school op elk vlak verkeerd.

Ook niet aan de school alleen doorgaans. Het is ook gewoon wat ik al zei, als je daar een groot aantal "modelleerlingen" hebt, kan je daar gerust wat probleemgevallen bijnemen en die meetrekken. Maar als de balans overhelt dan werkt zoiets niet. Uiteindelijk loopt het in die school op elk vlak verkeerd.

Begin 20ste eeuw, hebben scholen heelder generaties/klassen vol ongeletterden en marginalen naar boven getild en de sociale ladder opgestuurd en dat was heus niet omdat ze in de klas zaten met die van meneer doktoor.

Begin 20ste eeuw, hebben scholen heelder generaties/klassen vol ongeletterden en marginalen naar boven getild en de sociale ladder opgestuurd en dat was heus niet omdat ze in de klas zaten met die van meneer doktoor.

Ik wil wel geld wedden dat iedereen in de klas Nederlands sprak en dat thuis ook deed en dat de ouders er met de stok achter zaten.

Dat laatste is trouwens hét probleem hier. Een kind is een product van z'n opvoeding en dat begint bij ouders die niet deelnemen aan de maatschappij, economisch, sociaal, of cultureel.

Die kinderen zijn cru gezegd zo goed als verloren, wat volgens mij een gecombineerd falen is van ouders, school, omgeving, ... Als je maar een of enkele "slechte factoren" hebt kan dat nog lukken, zoals hier al jaar en dag wordt bewezen met Franstalige kinderen die Nederlandstalig onderwijs volgen. Maar als zowat alles tegensteekt, tjah.
Ik weet niet of je altijd de school/omgeving moet meenemen in zo een analyse. Ken zelf kleuter/lagere school leerkrachten in het Brusselse en die zijn het toch roerend eens over het feit dat het gedrag zelfs al op kleuterniveau de spuigaten uitloopt. Dat is niet één leerling, maar grote delen van klassen (zo niet hele klassen). Compleet gebrekkige opvoeding van de ouders, die dan ook vinden dat de school de kinderen moet opvoeden.
Mag je erna ook nog in discussie gaan als leerkracht met die figuren, over "onterechte straffen".

Versterking van de job als leerkracht is nodig, ook om orde en tucht in de klas te kunnen houden. En ga niet betrokken ouders straffen (e.g. regelmatige opvolging bij probleemkinderen -- ouder komt niet opdagen -- afpakken kindergeld, etc.)

Dat is een heel domme opmerking.
Dat kan je totaal niet vergelijken omdat toen discipline wel nog op een heel ander niveau stond. De rol van het onderwijs was toen ook totaal anders.
En je spreekt dan over een hele generatie die thuis wel gewoon Nederlands sprak en cultureel bij de meerderheid hoorde. En misschien nog belangrijker, die kinderen waren zelf ook gemotiveerd.
Als er iets is wat ik ik dat 6de leerjaar zag dan was het wel enige vorm van motivatie. En waarom zou je? Blijkbaar is de enige die interesse heeft in school die domme leerkracht waar je elke dag uren naar moet luisteren. Geld verdienen? Neef Rachid heeft ook geen diplome en hij rolt wel met een voiture et un horloge. Pas de problème, mon gars

Ik weet niet of je altijd de school/omgeving moet meenemen in zo een analyse. Ken zelf kleuter/lagere school leerkrachten in het Brusselse en die zijn het toch roerend eens over het feit dat het gedrag zelfs al op kleuterniveau de spuigaten uitloopt. Dat is niet één leerling, maar grote delen van klassen (zo niet hele klassen). Compleet gebrekkige opvoeding van de ouders, die dan ook vinden dat de school de kinderen moet opvoeden.
Mag je erna ook nog in discussie gaan als leerkracht met die figuren, over "onterechte straffen".

Versterking van de job als leerkracht is nodig, ook om orde en tucht in de klas te kunnen houden. En ga niet betrokken ouders straffen (e.g. regelmatige opvolging bij probleemkinderen -- ouder komt niet opdagen -- afpakken kindergeld, etc.)
Dit dus ook he, gewoon gebrekkige opvoeding en gedrag dat niet door de beugel kan. Ik denk dat er 2 excursiemomenten waren en 2 keer loopt het fout. Eerst is de juf (bijna) aan het wenen omdat ze gewoon niet luisteren en voor de hele straat naar een klasgenootje aan het roepen zijn. Daarna de meester die gewoon toegeeft dat hij met momenten de andere kant opkeek tijdens de verplaatsing naar het trampolinepark.

Ik snap niet hoe je die factoren niet zou meenemen eerlijk gezegd. Verhuis zo'n onopgevoed ettertje naar een rustige middenklassewijk en een school met "brave" kinderen en dat trekt zich volgens mij in de meeste gevallen recht.

Maar hier zit je dan enerzijds met een school die er niet in slaagt een stabiele lesomgeving te voorzien en anderzijds met een omgeving (andere kinderen binnen en buiten de school, familie, buren) waar academische prestaties ook geen prioriteit zullen krijgen.

Er gaan altijd marginale ouders zijn, en die zijn er ook altijd geweest. Die hebben hun verantwoordelijkheid, maar dat is niet de enige factor die een kind beïnvloedt. Als je die kinderen ziet waarvan ze de thuissituatie belichten (en ik wil best geloven dat dit een selectie was van de ouders die willen meewerken) dan zag ik daar toch vooral schrijnende zaken, zoals ouders die amper voor hun kinderen kunnen zorgen, ook al zouden ze het willen. Moesten die kinderen naar het Sint-Jan Bermanscollege of het Sint Pieterscollege gaan, dan schatte ik die hun kansen een pak beter in. Ook daar zit het vol Franstaligen, maar dan wel van doorgaans een andere sociale laag.

Begrijp me niet verkeerd: uiteraard zijn ouders die hun kinderen niet opvoeden schuldig, maar ik vind dat vooral een argument om het op te geven. En dat lijkt me ook de huidige situatie: Nederlandstalig onderwijs in Brussel...wie ligt er van wakker? Het is toch maar om wat toekomstige werklozen te produceren. Volgens mij gaan we daar nog veel problemen mee krijgen in de toekomst.

Terug
Bovenaan