Wilto
Well-known member
Maar hoe kunnen zo'n kinderen ooit hun secundair diploma halen? Ze hebben het daar zo verpest dat de meeste 9-10 jarige kinderen gewoon terug naar het eerste studiejaar moeten. Zo simpel is het. Hoe die meester Jurgen (niet zeker, ben zijn naam even kwijt, die grapjas) sommige delibereerden om naar het 1e leerjaar te gaan, wat gaan die daar gaan doen? Die komen ergens nieuw terecht en de helft van de jongeren moet wachten omdat ze niet meekunnen. Ik snap echt niet waarom die geen C attest krijgen. Dat is gewoon alles nog erger maken.
0,7 - 0,3
heb je ze zien twijfelen? die kinderen wisten het gewoon niet
maar kom stuur ze maar naar het volgende leerjaar, ze zullen het daar wel leren, wij zijn er dan tenminste vanaf
Man man man, hoe langer ik erover nadenk hoe meer fcked up die hele situatie is.
Jurgen heeft in een artikel bij de vrt wat context gegeven ivm zijn beslissing om ze allemaal naar het middelbaar te laten gaan.
"Een gok, maar ik had geen keuze": meester Jürgen van 'Basisschool Balder' legt uit waarom hij A-attesten gaf ondanks slechte rapporten | VRT NWS Nieuws
Voor meester Jürgen was het een moeilijke beslissing om het merendeel van de zesdejaars in 'Basisschool Balder' een A-attest te geven. "Ik had eigenlijk geen keuze: er was geen plaats in de B-stroom", vertelt hij aan VRT NWS. GO! Scholengroep Brussel verduidelijkt dat de beslissing genomen werd...
Een gok waarbij hij het gevoel heeft dat hij eigenlijk niet anders kan, vertelt hij nu. "Er was gewoon geen plaats in de B-stroom in het middelbaar", vertrouwt hij VRT NWS toe. "Ik moest kiezen: ofwel blijven zitten ofwel naar de A-stroom."
In samenspraak met juf Sandra, juf Laura en juf Anneleen hebben ze tijdens de klassenraad beslist de gok te wagen voor een groot deel van de leerlingen. "Een extra jaar in het lager onderwijs is ook geen hulp, dachten we. Toch heb ik er echt nachten van wakker gelegen."
Jürgen herinnert zich dat de beslissing nog moeilijker was door wat hij hoorde van de leerlingen. "Om eerlijk te zijn: ze vroegen zelf soms om nog een jaar extra te blijven. 'Dan leren we nog iets', zeiden ze."
Dat was gewoon niet haalbaar, merkte Jürgen. "Dan had ik dit jaar 26 kinderen in mijn klas. Dat had ik nooit alleen kunnen rechttrekken."
Triestig dat het systeem je als leerkracht forceert de verkeerde beslissing te nemen.
?