Battle Royale: the 1980's - Round 1 - T-T-T-TIE BREAK! (p56)

Black Sabbath - Neon Knights - 1
Paula Abdul, The Wild Pair - Opposites Attract - 0

Ik heb altijd een haat liefde verhouding met de 80’s gehad. Enerzijds geniale metal in de mainstream, met een underground die begint op te komen en extreme genres die ontstaan, anderzijds platte commerciele pop waar ik alleen maar “JOE FM” vibes van krijg. Ja dat zijn twee uitersten en daar zit nog wel wat tussen maar deze battle belichaamt deze uitersten.

En dan zal mijn stem altijd naar de metal gaan. Dio is vocaal altijd straf en Iommi die geen rekening houdt met de beperkte zangcapaciteiten van Ozzy toont alleen maar hoe goed die man is ondanks zijn vingers. Heerlijke riffs, epische zang en dan nog eens de ritmesectie van Butler en Ward dat is gewoon top.

Paula Abdul boeide mij dan weer voor geen meter. Platte catchy pop waar ik niks mee heb.

Black Sabbath – Neon Knights - 2
Paula Abdul, The Wild Pair – Opposites Attract - 0

Hoog BS gehalte bij Black Sabbath dankzij de nieuwe zanger die al lonkt naar het hairmetal tijdperk, de mannen wouden ne keer iets nieuws proberen, maar helaas geen iconisch nummer. Paula Abdul is dan weer zodanige schoenwinkelmuzak dat ik de verkoopster in gedachten al hoor vragen "Kan ik u ergens mee helpen ?"

Black Sabbath - Neon Knights - 3
Paula Abdul, the wild pear - 0pposites attract - 0

Black Sabbath for the win en dat zelfs met een nummer dat ik me niet direct voor de geest kon halen van zeker niet hun sterkste album. Paula Abdul , die naam had ik wel eens ooit gelezen maar ik had geen idee hoe dat nummer klonk. Na beluisteren tot de conclusie gekomen dat dat laatste nu niet bepaald een gemis was. 13 uit een dozijn generische popmuziek die makkelijk inwisselbaar is.

Black Sabbath - Neon Knights - 4

Black Sabbath met Dio voelt altijd zo fout aan. Ozzy of niets.
Dio op zich of met Rainbow zou een insta stem zijn .

Maar Opposites Attract doet me 0, is niet eens een oorwurm.

Black Sabbath - Neon Knights - 4

Black Sabbath met Dio voelt altijd zo fout aan. Ozzy of niets.
Dio op zich of met Rainbow zou een insta stem zijn .
Bwa, ik vind het net verrijkend om te horen hoe de band compleet anders klinkt omdat Dio zijn vocal range dat ook toelaat.

Eigenlijk ongelooflijk hoe Dio altijd op het juiste moment op de juiste plaats was.

Black Sabbath - Neon Knights - 5

Beiden wel leuke nummers hoor. Maar deze Sabbath weet me wel te bekoren ook.

Black Sabbath - Neon Knights - 6

Het beste 80s album van Black Sabbath, al was ik zelf voor Heaven And Hell of Children of the Sea gegaan. In ieder geval, Dio was een goeie match voor the dudes from Sabbath.

Paula Abdul maakte een matig popnummer met een leuke videoclip.

Paula Abdul, The Wild Pair - Opposites Attract - 1

Neon Knights vind ik geen slecht nummer, maar ik volg @Hellsdinner wel dat Black Sabbath met Ozzy moet zijn.

Opposits Attract is foute jaren 80 muziek, maar op een goede manier gebracht.

Paula Abdul, The Wild Pair - Opposites Attract - 2

M'n eigen nominatie, dus ik blijf haar trouw, ook al vind ik dat Dio een sterke stem heeft, maar Paula Abdul blijft mijn guilty pleasure. Haar nummers geven altijd een good vibe en zet ik ze liefst zo luid mogelijk :p Dit nummer is voor mij echt zo jaren 80.

Black Sabbath - Neon Knights - 7

De lyrics van Paula Abdul zijn echt verschrikkelijk, daar kan ik me in dit geval moeilijk over zetten.

Ik heb ook liever de tragere donkere Sabbath van de eerste vier albums met Ozzy. Minder fan van het theatrale van Dio, maar op zich is dat wel een goeie zanger natuurlijk. Best een fijn nummer, Neon Knights, maar gaat teveel richting de "standaard" metal van de 80s en het is ver verwijderd van het iconische geluid van Tommy Iommi uit de begindagen.

Black Sabbath - Neon Knights - 8

Allebei niet per se slecht maar ook niet echt interessant.

Het liedje van Paula Abdul klinkt als de theme song van een eighties sitcom waarbij de mannelijke en vrouwelijke hoofdrollen op de poster met de rug tegen elkaar aan't smirken zijn naar de camera en er om de 3 minuten gelach uit de studio weerklinkt na moppen die niet echt grappig zijn. Ik stoorde me er niet echt aan maar het verbaasde me hoe weinig catchy het is, een halfuur later is de hook al helemaal uit mijn hoofd.

Neon Knights... Tja generische heavy metal die inderdaad een voorloper is van de shitty variant die het laatste deel van het decennium zou overheersen. Er zit ook wat kitsch in, Dio zou niet misstaan in de cast van eender welke musical.

Black Sabbath - Neon Knights - 9

Ja Black Sabbath met Dio is toch niet hetzelfde, weg is het duistere doomy sfeertje van de Ozzy-albums en nu gaan we echt richting epische heavy metal. Ok, Dio zijn stem is wel fantastisch en ongetwijfeld een veel betere zanger als Ozzy, maar geef mij toch maar de Ozzy albums. Al is Heaven and Hell al bij al geen slecht album, en Neon Knights ook geen slecht nummer, maar toch...
Gelukkig komen ze uit tegen Paula Abdul, ik kende het niet, en ik vind het jammer dat ik heb moeten leren kennen. Wat een vreselijk generiek saai pop nummer met inderdaad zeer zeer slechte lyrics.

En dit betekent dan waarschijnlijk dat we in de volgende ronde Bathory tegen Black Sabbath gaan krijgen... interessant :unsure:

Black Sabbath - Neon Knights - 8
Paula Abdul, The Wild Pair - Opposites Attract - 3

heerlijke 80's pop vibe, al vond ik 'straight up' (en vibeoligy, begin jaren '90) wel nog beter qua single

Terug
Bovenaan