Battle Royale: the 1990's - nominaties (OG BR regels - poging 2)

Crock

Member
Ik ben in een impulsieve bui en zal de administratie wel op mij nemen deze keer. Kwestie van de mods wat meer vrije tijd te gunnen.
Met de regels van de vorige BR's. En de foto van willydrama.

Regels voor de nominaties hieronder. Leef deze aub ook na, dat maakt het gemakkelijker om alles te verwerken.
  • Eén nummer per persoon (tot 15 mei 2026 om 12u)
  • Releasedatum van het nummer moet liggen tussen 1 januari 1990 en 31 december 1999
  • Deel de YouTube link van het nummer dat je wil nomineren, geen youtubelink = geen nominatie.
  • ENKEL studioversies, géén liveversies.
  • Nomineren kan tot vrijdagmiddag 15 mei 2026 12u00. We gaan tot 64 nummers, als er dan nog geen 64 nummers genomineerd zijn kan je een tweede nummer nomineren tot dinsdagmiddag 19 mei 2026 12u00. Als we dan nog niet aan 64 nummers zitten, is het first come, first served voor wie in de vorige Battle Royales nog geen derde nominatie heeft geplaatst.
    EDIT: indien we onverwacht voor vrijdagmiddag (15 mei) aan meer dan 32 nummers zitten, is het vanaf vrijdagmiddag ook first come, first served voor een tweede nominatie (voor iedereen).
Let's goooo! :woohoo:
En zij die al een serieuze nominatie plaatsten in het topic van willydrama, gelieve die hier opnieuw te plaatsen.

EDIT: Nominaties
Soundgarden - Black Hole Sun
Kino - Summer is Ending
Autechre - Rotar
Pulp - Common People
Beck - Where It's At
Faithless - Insomnia
Depeche Mode - Insomnia
Clawfinger - Warfair
Jeff Buckley - Lover, You Should've Come Over
2Pac - Changes
Blink 182 - All The Small Things
dEUS - Instant Street
Lil' Troy - Wanna Be A Baller
Björk - Human Behaviour
The Cranberries - Zombie
Pantera - Cowboys From Hell
Outkast - Aquemini
Ulver - I Troldskog Faren Vild
Mazzy Star - Fade Into You
Mobb Deep - Shook Ones Pt. II
Placebo - Pure Morning
Rage Against The Machine - Take The Power Back
Low - Lullaby
Blink 182 - Adam's Song
The Smashing Pumpkins - Disarm
Morphine - Buena
Neutral Milk Hotel - Holland, 1945
The Verve - Bittersweet Symphony
Leftfield - Open Up
Aphex Twin - Nannou
Warren G - Regulate
Godspeed You! Black Emperor - East Hastings
Buenavista Social Club - Candela
System Of A Down - Sugar
The God Machine - The Hunter
Edwyn Collins - A Girl Like You
Slint - Good Morning, Captain
Hanson - MMMBop
Blur - Song 2
Novastar - Wrong
Guns N' Roses - Don't Cry
Gorki - Ooit Was Ik Een Soldaat
Delerium - Silence
Meshell Ndegeocello - Stay
Nirvana - Lounge Act
Jones & Stephenson - The First Rebirth
Basement Jaxx - Red Alert
De La Soul - Stakes Is High
Megadeth - Holy Wars...The Punishment Due
Maxx - No More (I Can't Stand It)
Dream Theater - Take The Time
Massive Attack - Unfinished Sympathy
Nick Cave & The Bad Seeds - The Weeping Song
Radiohead - Street Spirit (Fade Out)
Team Dresch - Fagetarian and Dyke
Radiohead - Karma Police
Sleep - From Beyond
Moloko - Sing It Back
Spice Girls - Love Thing
The KLF - Justified & Ancient
DJ Shadow - Organ Donor
Beastie Boys - Sabotage
Sol Invictus - An English Garden
Massive Attack - Angel

Laatst bewerkt:

Het is geen nostalgienummer dat ik nomineer, ik heb dit nummer uit 1990 pas gehoord toen ik een jaar of 35 was dus al een heel eind voorbij de nineties. Het treft me evenwel midden in de melancholie in mij die ik koester. Het gaat om een nummer van de (voormalige sovjet-) Russische band Kino dat posthuum werd uitgegeven nadat hij tragisch stierf in een verkeersongeluk in augustus 1990. Het nummer is profetisch gebleken, met teksten over een doodlopend einde, hopeloosheid en het einde van de zomer. Dat hij zelf zijn laatste zomer ervoer maakt het nummer symbolischer of geeft het alleszins meer gewicht.

Het nummer zelf vind ik op muzikaal vlak ontzettend catchy en greep meteen mijn aandacht zonder te vervelen. Ik zet vaak Spotify op in de auto met allemaal gelikete nummers in één lijst en wanneer dit nummer passeert skip ik zelden.

Ik vond in de clip die ik heb gepost de combinatie met de beelden van het Sovjetrijk dat uit elkaar spatte ook erg treffend en ik ontdekte het nummer in de periode dat Rusland Oekraïne binnenviel. Dat datzelfde Rusland zelf begon te sukkelen, leek het of ook dat land het niet lang meer zou trekken en na een catastrofaal verlies tegen de Oekraïense verdedigers voor een nieuwe omwenteling zou staan. Ook daar komt alles aan een einde, ooit. Niets ontstaat wat nooit vergaat, zeker niet wat het menselijke domein betreft. We zijn allemaal feilbaar en onderhevig aan onherroepelijk verval. Laten we daar dan ook de schoonheid in vinden.

Ik associeer het nummer alleszins met de radicale eindigheid van het menselijke leven. We zijn allemaal onderweg naar ons eindstation en ooit zullen we ook onze laatste zomer beleven. Vandaar ook deze woorden in de tekst: We eat for a day, and drink for three / And, in general, we live happily. En da's wel mooi om naar te leven.

Als grote Britpopfan moest één van mijn nominaties onder deze noemer vallen.
Blur is mijn favoriete Britpop band, dit is mijn favoriete Britpop nummer

Laatst bewerkt:
2Pac - Changes
Ik ken zeer weinig van rap maar dit nummer blijft me al 20+ jaar bij.

Nominatie 10 in deze thread btw. Zou handig zijn om nu en dan het # te vermelden zodat niemand op het einde moet tellen als we al aan 64 zijn.

Zo zo zo veel keuze. Ik vind dit pakken moeilijker dan de voorbije decennia. Ik kijk nog even de kat uit de boom, en hoop dat er nog wat leden passeren met smaak, zodat ik er al een paar uit mijn lijstje kan schrappen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan