Bedrijfswagens, weg ermee?

Het werkt wel per maand, elk maand telt de hoogste piek. Dus 1 maand veel pieken is beter dan elke maand 1. Absurd eigenlijk

Grappig dat je mij dan beschuldigd van systeem niet te snappen als je dat zelf niet weet!

Mensen kijken naar de totaalfactuur en dan lijkt het wel zo. Want verbruik van 100kwh kost dan ineens meer. Dus uw verbruik is wel duurder, ook al komt dat door dat ene uur en is dat alleen duurder.

Maar als ik dan kijk naar nettarieven nu is dat x cent /kWh, dus als dat dan ook zo gaat zijn en x is meer dan is het wel meer. Maar capaciteitstarief is een bedrag per schaal ofzo?

Carwash en tanken hebben niets met elkaar te maken, tenzij je dat naar totale kost wagen brengt en ja dan is dat ook hoger
Het werkt wel degelijk per jaar. Men neemt het gemiddelde van de 12 maanpieken.
En uw 100kwh wordt niet duurder. Het zijn de momentele pieken, het vermogen, dat voor een meerprijs zal zorgen.

Het werkt wel degelijk per jaar. Men neemt het gemiddelde van de 12 maanpieken.
En uw 100kwh wordt niet duurder. Het zijn de momentele pieken, het vermogen, dat voor een meerprijs zal zorgen.
Dus werkt het per maand he.

En meeste mensen kijken gewoon naar 'verbruik kost zoveel' niet naar 'de energieprijs was x en de belastingen daarop y'

Dus werkt het per maand he.

En meeste mensen kijken gewoon naar 'verbruik kost zoveel' niet naar 'de energieprijs was x en de belastingen daarop y'
Nee het werkt per jaar, één piek weegt maar 1/12de door. Dat is niet zoveel als dat je denkt.

Nee het werkt per jaar, één piek weegt maar 1/12de door. Dat is niet zoveel als dat je denkt.
Als je 12 pieken van 22kwh hebt in 1 maand kost u dat minder dan 1 piek elke maand van 22kwh.
Dus werkt het per maand.

Dat per jaar is gewoon omdat uw afrekening per jaar is, als je na een maand al stopt dan gaan ze neem ik aan niet 11 maand basispiek nemen

Als je 12 pieken van 22kwh hebt in 1 maand kost u dat minder dan 1 piek elke maand van 22kwh.
Dus werkt het per maand.

Dat per jaar is gewoon omdat uw afrekening per jaar is, als je na een maand al stopt dan gaan ze neem ik aan niet 11 maand basispiek nemen
Men neemt wel degelijk de basispiek als je er niet boven gaat :P
Daarbij zal het niet zijn dat meerdere pieken in een maand niet extra afgestraft worden.

Men neemt wel degelijk de basispiek als je er niet boven gaat :p
Daarbij zal het niet zijn dat meerdere pieken in een maand niet extra afgestraft worden.
Ik spreek van 1 maand en dan verhuis ik. Dan gaan ze me toch geen 11 maand basispiek aanrekenen in de afrekening neem ik aan?

Capaciteitstarief is per kW, en niet per kWh.
Je hebt een piek van Xkw.
Dit verhoogt uw gemiddelde piek van 2,5 naar 4, andere 11 maanden blijven 2,5. Suppositie, geen zin om effectief correct te gaan rekenen.

Dit zorgt voor een meerkost van 75 euro (1.5 * 50).´in die maand heb je 300kwh gebruikt. De verdisconteerde kost is dan ook (300 ×0,25 + 75) ÷ 300. Of anders gezegd 0.5€ per kwh.

Natuurlijk is het in het echt niet zo erg, want om een gemiddelde piek te halen van 4 bij een eenmalige overtreding, dan moet je al serieus pieken natuurlijk. Maar als je het bekijkt zoals somedude het al meerdere keren heeft uitgelegd, dan verdubbel je door die piek uw verbruikskost per kwh.

Je hebt een piek van Xkw.
Dit verhoogt uw gemiddelde piek van 2,5 naar 4, andere 11 maanden blijven 2,5. Suppositie, geen zin om effectief correct te gaan rekenen.

Dit zorgt voor een meerkost van 75 euro (1.5 * 50).´in die maand heb je 300kwh gebruikt. De verdisconteerde kost is dan ook (300 ×0,25 + 75) ÷ 300. Of anders gezegd 0.5€ per kwh.

Natuurlijk is het in het echt niet zo erg, want om een gemiddelde piek te halen van 4 bij een eenmalige overtreding, dan moet je al serieus pieken natuurlijk. Maar als je het bekijkt zoals somedude het al meerdere keren heeft uitgelegd, dan verdubbel je door die piek uw verbruikskost per kwh.
Ik ben daar in mee, maar het gegeven is dat met het capaciteitstarief de kost per kwh lager is dan het huidige systeem EN dat een eigen laadpaal een slim gegeven is.

Als je vaak de auto SNEL moet volladen bij je thuis, dan kan ik er inkomen. Maar is dat werkelijk vaak het geval? Ik kan me dit moeilijk inbeelden. Zelfs er van uitgaande dat je een gewone dagpost hebt, thuis komt, auto insteekt en laat insteken tot de dag er op smorgens.

De gemiddelde belg pendelt 23k naar het werk. Laten we nog een stuk hoger nemen en dat je een 120km doet op dagbasis. Dat is ongeveer een verbruik van 20kW. Met een gewoon stopcontact aan amper 13A, heb je dit geladen op een kleine 7h tijd, aan 3kWh. (https://www.elektrischelaadpalen.be.../hoe-lang-duurt-het-om-mijn-auto-op-te-laden/)

Dus als je nog pakt om 19h s'avonds pas thuis bent en dan insteekt en 6h smorgens terug zou moeten vertrekken, dan heb je nog 11h tijd om zoveel te laden. Dus met een slimme laadpaal die dan de auto even NOG trager laad op het moment dat je s'avonds aan je eten bezig bent, de was doet, ... heb je nergens een piek. En je kunt duidelijk zien dat er nog heel wat marge over is.

Ik ben daar in mee, maar het gegeven is dat met het capaciteitstarief de kost per kwh lager is dan het huidige systeem EN dat een eigen laadpaal een slim gegeven is.

Als je vaak de auto SNEL moet volladen bij je thuis, dan kan ik er inkomen. Maar is dat werkelijk vaak het geval? Ik kan me dit moeilijk inbeelden. Zelfs er van uitgaande dat je een gewone dagpost hebt, thuis komt, auto insteekt en laat insteken tot de dag er op smorgens.

De gemiddelde belg pendelt 23k naar het werk. Laten we nog een stuk hoger nemen en dat je een 120km doet op dagbasis. Dat is ongeveer een verbruik van 20kW. Met een gewoon stopcontact aan amper 13A, heb je dit geladen op een kleine 7h tijd, aan 3kWh. (https://www.elektrischelaadpalen.be.../hoe-lang-duurt-het-om-mijn-auto-op-te-laden/)

Dus als je nog pakt om 19h s'avonds pas thuis bent en dan insteekt en 6h smorgens terug zou moeten vertrekken, dan heb je nog 11h tijd om zoveel te laden. Dus met een slimme laadpaal die dan de auto even NOG trager laad op het moment dat je s'avonds aan je eten bezig bent, de was doet, ... heb je nergens een piek. En je kunt duidelijk zien dat er nog heel wat marge over is.
Hangt er maar vanaf hoe je het bekijkt hé.

50/3500kwh (gemiddeld verbruik van een gezin). Dan komt de vermindering met 6cent eigenlijk overeen op dat totaalverbruik met een piek van 4kw. (allez t'is iets meer, 4 kw piek is een verdiscontering van 0.05714€/kwh).

Is uw verbruik nu op jaarbasis 8000kwh. Dan komt de vermindering met 6 cent eigenlijk overeen op dat totaalverbruik met een piek van 10kw.
Is uw verbruik nu op jaarbasis 1500 kwh. Dan komt de vermindering met 6 cent eigenlijk overeen op dat totaalverbruik met een piek van 1.8kw. En ben je dus slechter af want het minimum is op 2.5kw piek gezet.

Ik ben niet echt mee wat je precies bedoelt Renegade. Ik snap wat je wilt zeggen, maar ik zie de link niet met de laadpaal/elektrische wagen?

Ik ben niet echt mee wat je precies bedoelt Renegade. Ik snap wat je wilt zeggen, maar ik zie de link niet met de laadpaal/elektrische wagen?
Gewoon eventjes het argument dat met capaciteitstarief de kost per kwh lager is even in perspectief plaatsen.

Op het gebied van de laadpaal kan ik niets zeggen - dat is gewoon duidelijk, maar daar was er ook geen onduidelijkheid over / discussie in de thread. Behalve dat iemand die het capaciteitstarief heeft en een analoge meter en dan gaat voor een elektrisch voertuig, ... beter af is dan iemand die het capaciteitstarief heeft en een digitale meter.

Je kan nog altijd kiezen voor klassieke wagens. Niet meer fiscaal aftrekbaar betekent niet dat het niet meer kan. Enkel dat je het van de winst na belastingen betaalt ipv de winst voor belastingen. Bij restaurantkosten is dat nu ook maar 69%.
Sommige diesels nu zitten bv. aan 50% fiscaal aftrekbaar, 0% is ook niet zo dramatisch als het lijkt (zeker gezien de vennootschapsbelasting onder bepaalde voorwaarden maar 20% is). Het fiscaal niet-aftrekbare gedeelte blijft boekhoudkundig gezien natuurlijk wel een kost.

Stel 2 volledig identieke wagens, de ene EV a 100k EUR en de andere diesel a 50k EUR. Dan zal boekhoudkundig de diesel je nog altijd minder kosten dan de EV, ook al is de aftrek 100% vs 0%. Maar tegen 2023-2026 neem ik aan dat de prijzen van de EV's wel verder zullen blijven dalen, waardoor je automatisch voor een EV kiest

Onduidelijk voor mij of het gaat over full EV, of ook plug-in hybrides.

Laatst bewerkt:
Je kan nog altijd kiezen voor klassieke wagens. Niet meer fiscaal aftrekbaar betekent niet dat het niet meer kan. Enkel dat je het van de winst na belastingen betaalt ipv de winst voor belastingen. Bij restaurantkosten is dat nu ook maar 69%.
Sommige diesels nu zitten bv. aan 50% fiscaal aftrekbaar, 0% is ook niet zo dramatisch als het lijkt (zeker gezien de vennootschapsbelasting onder bepaalde voorwaarden maar 20% is)

Zou nog wel eens een pervers effect kunnen hebben. Als je effectief een benzine/diesel wagen nodig had, was er nu een incentive om een zuinige te nemen. Die incentive valt voor een deel weg (enkel binnen VAA zal dit nog blijven).

0% is natuurlijk nog altijd slechter dan 50 of 40% aftrekbaar :p Het wordt enkel duurder tov hoe het nu is. Maar inderdaad: als het voor elke benzine/diesel 0% is, hoef je niet meer naar de uitstoot te kijken (behalve VAA en BIV)

Het wordt allemaal enkel duurder, niets goedkoper, dat is zeker.

Als je naar het interview luistert, zeggen ze dat het geld voor wagens die emissievrij zijn. Plug-in hybride is geen emissievrije wagen.

Vraag werd dan ook gesteld, maar als ik die thuis oplaad wilt toch ook niet zeggen dat deze CO2 neutraal is. Waarop hij dan ook zei dat ze enkel kijken naar de emissie die de wagen uitstoot.

Ik heb het interview niet beluisterd maar wel het artikel gelezen. Wordt het in het interview expliciet benoemd die hybrides?
Afhankelijk van hoe je test, kunnen PHEV natuurlijk wel emissievrij zijn (gedurende een beperkte afstand).
En in se is geen enkele wagen natuurlijk emissievrij, maar die discussie wil ik niet opstarten :p

Ik heb het interview niet beluisterd maar wel het artikel gelezen. Wordt het in het interview expliciet benoemd die hybrides?
Afhankelijk van hoe je test, kunnen PHEV natuurlijk wel emissievrij zijn (gedurende een beperkte afstand).
En in se is geen enkele wagen natuurlijk emissievrij, maar die discussie wil ik niet opstarten :p

Hybride werd niet specifiek genoemd, het ging steeds over emissievrije wagen en een hybride is (officieel) geen emissievrije wagen. Wagens die dan werden genoemd waren de Full EV en waterstof wagens.

Als je kijkt op de site van bv BMW zie je dat een 330e een uitstoot heeft van 35-39g/km en een i3 0g/km. Op deze cijfers zullen ze hun dan ook gaan baseren.

Terug
Bovenaan