Begroting in het regeerakkoord: supernota

Yep, idem. Het is op een zondagvoormiddag vlug zelf gedaan, veel minder stress, geen frustraties, geen wekelijkse schade in huis. Ramen wassen deed ze niet, dat durfde/kon ze niet, dus van in het begin hadden we een externe firma. De stress van een hulp met dienstencheques hoor ik jammer genoeg bij velen terugkomen.

Iemand in het zwart zou ik zelf nooit aannemen, enerzijds het algemeen risico voor beide partijen en anderzijds zou het mijn eigen broodwinning als beëdigd fiscalist in gevaar brengen. Goei muziekje aan en gaan 😊. Ironisch genoeg krijg ik straks bij mijn bevalling als zelfstandige een 900€ aan dienstencheques cadeau, ga ze denk ik gewoon opdoen bij een strijkdienst :biglaugh:.
Jij kan niet schuldig bevonden worden aan het feit dat een andere zelfstandige in het zwart werkt, jij kan het misschien raar vinden als je geen factuur krijgt maar het al dan niet aanwezig zijn van die factuur zegt niets over het feit of wat jij betaalt ook in de aangifte terecht komt.

Laatst bewerkt:
Waarom zoveel drama rond het fuseren van gemeentes eigenlijk? Lijkt me ideaal om kosten te besparen, niet?
Het meeste drama is meestal vanuit een "identiteit"-reflex lijkt me. Ik zie bij tegenreacties meestal weinig verdere inhoudelijke argumentatie. (Wat niet wilt zeggen dat deze er niet kan zijn.)

Buiten de vraag "hoe groot moeten gemeentes zijn", lijkt me de beste/belangrijkste vraag :
Welke beleids-aspecten/beslissingen moeten op welk niveau liggen?
Welke ondersteunende diensten moeten op welk niveau liggen?

Je ziet nu duidelijk al dat voor bepaalde zaken gemeentes reeds toenadering zoeken tot elkaar om dingen geregeld te krijgen. Of dat ze expertise missen op bepaalde vlakken. Dat zijn dan zaken die vermoedelijk beter op een hoger niveau komen te liggen. Tegelijkertijd zijn er zeker zaken die dicht bij de bevolking moeten blijven zitten. (Al kan dat ook altijd op een andere manier dichter bij burgers gebracht worden dan gemeente-niveau. Zo zijn districten ook een mogelijkheid bv.)

Enkel blind zeggen "minder & grotere gemeentes" is voor mij persoonlijk niet voldoende in zo'n omwenteling.

We zijn net van poetshulp afgestapt. Poetsvrouwen/mannen die geen Nederlands spreken, niet luisteren naar wat je vraagt (geen zetel verzetten op parket omdat dat krassen achterlaat), overal extra verborgen kosten, constant ziek en gewissel van poetshulp...
Het is het allemaal niet waard. We doen nu beide wat huishoudwerk, ik stofzuig en veeg stof af. Daarna was ik bvb het binnenschrijnwerk af en mijn vrouw dweilt.

Goedkoper, niet gefrustreerd en zeker zo proper. Enkel de vensters doen we niet zelf, daar komt de glazenwasser voor.
Vroeger lieten we iemand komen in het zwart, maar vandaag de dag kan je dat risico toch nietmeer pakken. Gelukkig hebben we een makkelijk ingericht huis met massa's plaats overal. Poetsen gaat eigenlijk vrij vlot.

Poetshulpen zijn gewoon zoals aannemers, zoals secretaresses, zoals consultants: er zijn er goede en er zijn er slechte. Wij zijn er ook weer een paar moeten afgaan vooraleer we opnieuw een goede te pakken hebben.

Yep, idem. Het is op een zondagvoormiddag vlug zelf gedaan, veel minder stress, geen frustraties, geen wekelijkse schade in huis

Geen paniek, die stress en frustraties en schade gaan wel snel terugkomen met een kind in huis en zelf willen kuisen op zondagvoormiddag.

We zijn net van poetshulp afgestapt. Poetsvrouwen/mannen die geen Nederlands spreken, niet luisteren naar wat je vraagt (geen zetel verzetten op parket omdat dat krassen achterlaat), overal extra verborgen kosten, constant ziek en gewissel van poetshulp...
Het is het allemaal niet waard. We doen nu beide wat huishoudwerk, ik stofzuig en veeg stof af. Daarna was ik bvb het binnenschrijnwerk af en mijn vrouw dweilt.

Goedkoper, niet gefrustreerd en zeker zo proper. Enkel de vensters doen we niet zelf, daar komt de glazenwasser voor.
Vroeger lieten we iemand komen in het zwart, maar vandaag de dag kan je dat risico toch nietmeer pakken. Gelukkig hebben we een makkelijk ingericht huis met massa's plaats overal. Poetsen gaat eigenlijk vrij vlot.
Yep, idem. Het is op een zondagvoormiddag vlug zelf gedaan, veel minder stress, geen frustraties, geen wekelijkse schade in huis. Ramen wassen deed ze niet, dat durfde/kon ze niet, dus van in het begin hadden we een externe firma. De stress van een hulp met dienstencheques hoor ik jammer genoeg bij velen terugkomen.

Iemand in het zwart zou ik zelf nooit aannemen, enerzijds het algemeen risico voor beide partijen en anderzijds zou het mijn eigen broodwinning als beëdigd fiscalist in gevaar brengen. Goei muziekje aan en gaan 😊. Ironisch genoeg krijg ik straks bij mijn bevalling als zelfstandige een 900€ aan dienstencheques cadeau, ga ze denk ik gewoon opdoen bij een strijkdienst :biglaugh:.
Mja dat heeft volgens mij nu wel weinig met het systeem van dienstencheques te maken, en zowat alles met het feit dat mensen die als "carrière" poetshulp hebben daar ofwel voor kiezen als tijdelijke oplossing terwijl ze studeren of wat nog, ofwel dit doen omdat er eigenlijk geen alternatief is. En indien dat 2de zijn dat voornamelijk profielen waarbij allerhande allerhande problemen spelen rond gezondheid of sociale/intellectuele vaardigheden. Allez uiteindelijk zeggen jullie het hier zelf hé, een kleine moeite en je doet het zelf. Iedereen kan het dus infeite.
Waarom zoveel drama rond het fuseren van gemeentes eigenlijk? Lijkt me ideaal om kosten te besparen, niet?
Daar is toch al een hele thread over volgens mij? Ik herinner me alleszins een hele discussie errond. Alleszins, ik denk dat veel tegenargumenten daarvoor eerder op gevoelens zijn gericht dan feiten.

Mja dat heeft volgens mij nu wel weinig met het systeem van dienstencheques te maken, en zowat alles met het feit dat mensen die als "carrière" poetshulp hebben daar ofwel voor kiezen als tijdelijke oplossing terwijl ze studeren of wat nog, ofwel dit doen omdat er eigenlijk geen alternatief is. En indien dat 2de zijn dat voornamelijk profielen waarbij allerhande allerhande problemen spelen rond gezondheid of sociale/intellectuele vaardigheden. Allez uiteindelijk zeggen jullie het hier zelf hé, een kleine moeite en je doet het zelf. Iedereen kan het dus infeite.
Als de prijs wordt opgedreven door de tussenpartijen (lees vaste adminkosten per uur) louter voor hun eigen winstmarges/interne bedrijfswagens en shizzle, dan is het doel imo voorbij gestreefd. De uiteindelijke kostprijs voor de consument benadert stilaan de gangbare tarieven op de zwarte markt, een markt waar mensen wel sterk afhankelijk zijn van dat inkomen (er is geen vangnet dan hun wekelijkse prestaties). Is louter het spel van vraag en aanbod. Die adminkosten is een recent fenomeen, ben zeker dat dat stilaan gaat beginnen spelen. Dat was mijn enige kritiek.

En je gaat er zeker wel goeikes tussenhebben. Ons mama heeft heel haar leven met oprecht plezier gepoetst.

Als de prijs wordt opgedreven door de tussenpartijen (lees vaste adminkosten per uur) louter voor hun eigen winstmarges/interne bedrijfswagens en shizzle, dan is het doel imo voorbij gestreefd. De uiteindelijke kostprijs voor de consument benadert stilaan de gangbare tarieven op de zwarte markt, een markt waar mensen wel sterk afhankelijk zijn van dat inkomen (er is geen vangnet dan hun wekelijkse prestaties). Is louter het spel van vraag en aanbod. Die adminkosten is een recent fenomeen, ben zeker dat dat stilaan gaat beginnen spelen. Dat was mijn enige kritiek.

En je gaat er zeker wel goeikes tussenhebben. Ons mama heeft heel haar leven met oprecht plezier gepoetst.
Ik zie niet in hoe je dit gaat oplossen?

Dit steken bij de VDAB of de overheid (een paar ambtenaren)? En die laten fungeren als tussenpartij? Daar is men juist van teruggekomen omdat men de overtuiging heeft dat de private sector dit efficiënter doet.

Maar dit is gewoon hetgeen de private sector doet. Graaien in de potten van de overheid en als die onvoldoende zijn graaien in de potten van degenen die het gebruiken. De private sector is geen sociale werkgever of VZW.

Ofwel moet je beginnen werken met tenders. Maar dat is echt niet evident hoor...

De uiteindelijke kostprijs voor de consument benadert stilaan de gangbare tarieven op de zwarte markt, een markt waar mensen wel sterk afhankelijk zijn van dat inkomen (er is geen vangnet dan hun wekelijkse prestaties).
als het die 15 euro niet zou zijn, kan je dan eens zeggen wat wél het gangbare tarief is? Ik zou het eens moeten berekenen, maar als je ervanuit gaat dat de prijs op de zwarte markt met de index meegaat, zal het verschil vroeger zelfs nog een stuk minder geweest zijn. Dienstencheques zijn, inflatie gecorrigeerd, nog altijd een stuk goedkoper dan vroeger.
Is louter het spel van vraag en aanbod. Die adminkosten is een recent fenomeen, ben zeker dat dat stilaan gaat beginnen spelen. Dat was mijn enige kritiek.
adminkosten bestaan al een jaar of 7 en zijn al een drietal jaar gangbaar.

Laatst bewerkt:
De invoering van de dienstencheques is toch gewoon een absoluut succes. Waarom zou je dat überhaupt op de schop willen doen. De enige reden dat het nog bestaat is omdat er geen ander werkbaar alternatief mogelijk is vandaag. Enorm veel mensen worden tewerkstelling, zwarte markt is gekrompen, werknemers genieten een betere sociale bescherming...

als het die 15 euro niet zou zijn, kan je dan eens zeggen wat wél het gangbare tarief is? Ik zou het eens moeten berekenen, maar als je ervanuit gaat dat de prijs op de zwarte markt met de index meegaat, zal het verschil vroeger zelfs nog een stuk minder geweest zijn. Dienstencheques zijn, inflatie gecorrigeerd, nog altijd een stuk goedkoper dan vroeger. adminkosten bestaan al een jaar of 7 en zijn al een drietal jaar gangbaar.
Administratie was vroeger een vast beperkt bedrag per maand (5€ per maand ofzo). Vandaag 2 € per uur (toch bij het poetsbureau waar wij het laatst aangesloten waren, nieuw tarief vanaf 1/7/2024), als je wekelijks iemand 4 uur laat komen is dat al 32€ per maand.

De invoering van de dienstencheques is toch gewoon een absoluut succes. Waarom zou je dat überhaupt op de schop willen doen. De enige reden dat het nog bestaat is omdat er geen ander werkbaar alternatief mogelijk is vandaag. Enorm veel mensen worden tewerkstelling, zwarte markt is gekrompen, werknemers genieten een betere sociale bescherming...
Het was oorspronkelijk inderdaad een groot succes en heeft inderdaad veel poetsvrouwen indertijd hun ‘werkgever’ doen overtuigen om over te stappen. Ze waren legaal in orde en maakte aanspraak op een pensioen.

Maar goed, ze willen 14 miljard bij elkaar rapen, benieuwd wat er effectief op tafel ligt :). Ik hoop vooral op effectieve maatregelen en geen typisch Belgisch compromis dat alles opnieuw complexer maakt met een resem uitzonderingen en hoop gerommel in de marge.

Laatst bewerkt:
Administratie was vroeger een vast beperkt bedrag per maand (5€ per maand ofzo). Vandaag 2 € per uur (toch bij het poetsbureau waar wij het laatst aangesloten waren, nieuw tarief vanaf 1/7/2024), als je wekelijks iemand 4 uur laat komen is dat al 32€ per maand.
en komt het tarief uiteindelijk op 9,2 euro per uur. Het "zwarte tarief" van 15 euro per uur is 60% duurder en gemiddeld een stuk nadeliger voor een poetsvrouw.

en komt het tarief uiteindelijk op 9,2 euro per uur. Het "zwarte tarief" van 15 euro per uur is 60% duurder en gemiddeld een stuk nadeliger voor een poetsvrouw.
Spel van vraag en aanbod. Voor een goede betrouwbare vaste poetshulp zullen er zeker bereid zijn dat te betalen, nieuwe klanten/bestaande met nood aan nieuwe hulp ervaren bij poetsbureaus vaak een ellendige zoektocht naar een geschikte poetshulp. Los van het ouder publiek of misschien alleenstaande oudergezinnen zijn de tweeverdieners een belangrijke doelgroep, die liggen niet wakker van 6€ per uur extra als ze daarvoor de zekerheid hebben van een vaste hulp en niet achteraf zelf mogen hun kuis herdoen :sarcastic: . Je wil niet weten hoeveel ik hoor dat ze achteraf gewoon toch nog zelf mogen herbeginnen, ook hier, als wij effectief volk over de vloer kregen kuiste ik opnieuw, dat kan toch niet de bedoeling zijn?!
Als je naast een werkloosheidsuitkering 15€ per uur kan verdienen en uw agenda met 8 werkuren per dag kan vullen, dan verdien je niet slecht uwen boterham. Al zijn het in de praktijk eerder hybride structuren waarbij de poetshulp deels via dienstencheques en deels in het zwart werkt.

Misschien ligt zelf een deel van de oplossing in een loongebonden tarief van dienstencheques eh, zoals in de kinderopvang. Ik weet het niet.

Laatst bewerkt:
Het was oorspronkelijk inderdaad een groot succes en heeft inderdaad veel poetsvrouwen indertijd hun ‘werkgever’ doen overtuigen om over te stappen. Ze waren legaal in orde en maakte aanspraak op een pensioen.
Aantal uitbetaalde (dus gepresteerde) cheques in de laatste 3 jaar in Vlaanderen:
2021: 82.717.311
2022: 81.329.684
2023: 83.204.590

Het is en blijft een groot succes qua gebruik.

Als je naast een werkloosheidsuitkering 15€ per uur kan verdienen en uw agenda met 8 werkuren per dag kan vullen, dan verdien je niet slecht uwen boterham. Al zijn het in de praktijk eerder hybride structuren waarbij de poetshulp deels via dienstencheques en deels in het zwart werkt.
Moh, als je fraudeert, verdien je niet slecht uwen boterham. Goed advies, zeker als je claimt dat er "maar 1 schuldige is" en het aan het systeem met de overheid en bedrijven ligt.

Zwartwerk begint bij jou en mij. Het begint bij ervoor te zorgen dat mensen niet in het zwart beginnen werken en dan nog dop krijgen extra. En zo'n mensen zijn idd héél betrouwbaar, tot er iets gebeurt. En dan begint de miserie. In 2016 had 6% van de werknemers in de dienstencheques een arbeidsongeval. Bij zwartwerk begint dan de miserie, ook voor de opdrachtgever.

Moh, als je fraudeert, verdien je niet slecht uwen boterham. Goed advies, zeker als je claimt dat er "maar 1 schuldige is" en het aan het systeem met de overheid en bedrijven ligt.

Zwartwerk begint bij jou en mij. Het begint bij ervoor te zorgen dat mensen niet in het zwart beginnen werken en dan nog dop krijgen extra. En zo'n mensen zijn idd héél betrouwbaar, tot er iets gebeurt. En dan begint de miserie. In 2016 had 6% van de werknemers in de dienstencheques een arbeidsongeval. Bij zwartwerk begint dan de miserie, ook voor de opdrachtgever.
Mijn tante is 1 van die arbeidsongevallen, iets in haar rug geschoten bij het heffen van de matras bij het opmaken van het bed van een klant. Ze is door het poetsbureau ontslagen geweest omdat de klachten te lang nazinderen, zij is daardoor effectief op een werkloosheidsuitkering terecht gekomen. Evenmin bescherming, het blijft een corporate omgeving, het zijn geen liefdadigheidsinstellingen, winstmaximalisatie is het doel.

Mijn tante is 1 van die arbeidsongevallen, iets in haar rug geschoten bij het heffen van de matras bij het opmaken van het bed van een klant. Ze is door het poetsbureau ontslagen geweest omdat de klachten te lang nazinderen, zij is daardoor effectief op een werkloosheidsuitkering terecht gekomen. Evenmin bescherming, het blijft een corporate omgeving, het zijn geen liefdadigheidsinstellingen, winstmaximalisatie is het doel.
1) als iets in haar rug geschoten is tijdens die actie, zal dit terechtvolgens de wetgeving geen arbeidsongeval zijn. Er is geen plotse gebeurtenis, maar dit was een courante beweging. Ze kon eventueel wel aanvraag gedaan hebben voor een beroepsziekte, al lijkt het me twijfelachtig dat ze daar in aanmerking zou voor kolen
2) het al dan niet aanvaarden van een arbeidsongeval is niet de taak/het recht van het Poetsbureau. Dat is voor de dokter, de werkgever heeft daar geen enkele beslissings of adviesrecht.
3) de bescherming is de ziekteuitkering en werkloosheidsuitkering. Iets waar je geen recht op hebt indien nooit gewerkt of altijd in het zwart gewerkt.

je moet een aantal verschillende categorieën zien. mensen die fysiek kapot zijn en nooit de kans gekregen hebben voor een deftige opleiding, dat is een grote groep van oudere werklozen. Die bestraffen omdat ze geen werk meer vinden (genoeg stydies die aantonen dat je écht héél moeilijk werk vindt als laaggeschoolde oudere werkloze met een arbeidshandicap)

Fysiek kapot én nooit een deftige opleiding... geen enkele behoefte om zo'n mensen te gaan bestraffen, ben echt geen onmens.
Maar je gaf zelf ook heel wat andere voorbeelden. Bv. iemand met een alcoholproblematiek die geen job kan houden...

er is nauwelijks nog een uitzonderingspolitiek en waar die is, heeft dat niks met electoraal interessant te maken.

Nog steeds een interessantere degressiviteit van de werkloosheidsuitkering voor 55+'ers, of zit ik verkeerd daarmee?
Partijen zoals Vlaams Belang die de werkloosheid willen beperken in de tijd, durven ook al sneller spreken van uitzonderingen voor de 55+'ers.

je bedoelt een vermogensregister bijhouden? ;)

Geen probleem ik ben pro. Geen idee waar je haalt dat ik tegen zou zijn, heb hier hooguit ooit gezegd dat mij dat praktisch moeilijk realiseerbaar lijkt, zeker in regeringen waar liberalen in zitten.
Maar als er zo één aanlegt dan wel één waarbij ook aandacht is voor de manieren waarop de allerrijksten misschien de dans ontsnappen: allerhande kunstcollecties/wijn/etc. en niet louter (maar mag er wel deel van zijn) een extra belasting op het vastgoed van de modale burger (waar het merendeel van het vermogen van de "armere" middenklasse in zit).

Fysiek kapot én nooit een deftige opleiding... geen enkele behoefte om zo'n mensen te gaan bestraffen, ben echt geen onmens.
Maar je gaf zelf ook heel wat andere voorbeelden. Bv. iemand met een alcoholproblematiek die geen job kan houden...
die is ziek (verslaving is ook een ziekte). Ziek genoeg om 66% arbeidsongeschikt te zijn? Daar kan je over discussieren, maar dat die wetenschappelijk zieker is dan iemand van wie zijn rug regelmatig opspeelt en dus ook fysiek geen dagtaak meer aankan, is een andere discussie. En in hoeverre is een alcoholprobleem enkel een persoonlijke keuze of is dat, net zoals het gebrek aan opleiding, een combinatie van sociale factoren, persoonlijke kracht eventueel in combinatie met een ernstige tegenslag waar je zelf niks aan kan doen?

KnightOfCydonia zei:
Nog steeds een interessantere degressiviteit van de werkloosheidsuitkering voor 55+'ers, of zit ik verkeerd daarmee?
klopt. Is een afweging die gemaakt wordt tegen de kansen op hertewerkstelling van die mensen. Het is niet zo dat die een hogere uitkering krijgen, hij zakt gewoon niet verder vanaf de tweede periode. Wil je dit herroepen? Dan ga je ook terug moeten toestaan dat die mensen niet omwille van leeftijd een bepaalde opleiding nog geweigerd worden (wat nu stilzwijgend gebeurt vanaf de Xe opleiding), omdat ze niet geacht worden daar nog iets professioneels mee te doen. Zou de overhied nog een stuk meer kunnen kosten.
KoC zei:
Geen probleem ik ben pro. Geen idee waar je haalt dat ik tegen zou zijn, heb hier hooguit ooit gezegd dat mij dat praktisch moeilijk realiseerbaar lijkt, zeker in regeringen waar liberalen in zitten.
Het is die praktische moeilijke realiseerbaarheid die maakt dat ik een kwinkslag maakte.

Jij kan niet schuldig bevonden worden aan het feit dat een andere zelfstandige in het zwart werkt, jij kan het misschien raar vinden als je geen factuur krijgt maar het al dan niet aanwezig zijn van die factuur zegt niets over het feit of wat jij betaalt ook in de aangifte terecht komt.
Beetje te kort door de bocht. Je zal wel geloofwaardig moeten maken dat die persoon die bij jou werkt, effectief als zelfstandige beschouwd zal worden en dat jij geen werkgever bent van die persoon. Als je altijd cash betaalt en/of je maar 15 euro per uur betaalt, zal dat niet eenvoudig zijn.

Als dat gaat over een dienst zoals strijkdiensten is dat niet vreemd, daar is je relatie beperkt tot het afgeven van was en kan je moeilijker inschatten hoeveel uur die persoon daarmee bezig is. Gaat het over een uur effectief poetsen en betaal je daar maar 15 euro voor, dan zou je zelfs als particulier moeten weten dat dit geen zelfstandige kan zijn, die kan onmogelijk daar een normaal wit inkomen uit halen.

Terug
Bovenaan