Goh, heel mijn leven werkende met Franstaligen. Het hangt echt af van de regio en leeftijd. Die van Henegouwen zijn een stuk anders dan Waals-Brabanders bijvoorbeeld.
Sommige zeiden mij: "moest de nv-a opkomen hier, ik stem er direct op". Rijke waals-brabanders met een degout voor de ps-ptb. Terwijl die van Henegouwen hartelijker zijn maar een Vlaming ook een halve fascist vinden.
Was wel grappig wanneer ik eens voort werk in putje Charleroi moest zijn. "un flamand! Ici!?" Iedereen supervriendelijk. Precies alsof ik de eerste Vlaming was in 30 jaar die durfde daar binnen te komen.
De waalse/Brusselse jeugd heeft massa's zelfspot. Die maken sneller een mop over Waalse werklozen dan ik

.
Brusselaars verschillen ook serieus van Walen an sich maar dat is meer "grootstad" vs "de buitenwijk". Cultuurverschil is er ook tussen een van Ninove en Gent. De klagende verstokte verzuurde autoverslaafde versus de wereldvreemde hipster met een bakfiets die roept "ik stem enkel op vrouwen".
De Siciliaanse Walen, dat is wel speciaal. Soms echt tikkeltje "godfather" scenes meegemaakt.
Dat is een ander niveau van persoonlijke relaties/zaken regelen.
Provincie Luxemburg, dat is ook iets apart maar zijn dat nog Walen eigenlijk? Meer Vlamingen en Hollanders daar dan iets anders.