Ben jij voorstander van België en Nederland als één land?

Wat geniet jouw voorkeur?

• Ja

Stemmen: 17 11,0%
  • Neen, België moet blijven hoe het is

Stemmen: 81 52,3%
  • Ja, maar met Luxemburg erbij

Stemmen: 16 10,3%
  • Ja, maar enkel Vlaanderen bij Nederland

Stemmen: 35 22,6%
  • Andere

Stemmen: 6 3,9%

• Totaal aantal stemmers
    155
Je kan niet heel Henegouwen over dezelfde kam scheren. In Edingen doet de PS het juist slecht.
Ze hebben daar wel een wat hoger inkomen en een lagere werkloosheidsgraad dan het gemiddelde van Henegouwen.
Silly doet het nog beter dan Edingen op deze twee parameters trouwens, en daar stemde 57% op de liberalen.

Edingen is ook quasi halve Vlaamse gemeente (30% Nederlandstaligen) :p. Zou mij ergens niet verbazen dat Edingen meer en meer aan het vervlaamsen is door goedkope huizen.

Geef mij maar kleine landen die het slim aanpakken:
  • Luxemburg
  • Zwitserland
En die hebben geen havens hé

Ik vind dat altijd grappig dat men Luxemburg erbij haalt.

Het ligt op een steenworp van België. Voor sommigen drie uur rijden van waar ze opgegroeid zijn maar toch wonen de Vlaamse klagers er niet.
En je hoort degene die het geprobeerd hebben en dan teruggekeerd zijn: "Zo saai als iets", "niets te doen daar", "ja, je verdient beter daar maar dat is ook maar alles","Het werk is een stuk interessanter hier ondanks het loon",... :p

Het ligt op een steenworp van België. Voor sommigen drie uur rijden van waar ze opgegroeid zijn maar toch wonen de Vlaamse klagers er niet.
En je hoort degene die het geprobeerd hebben en dan teruggekeerd zijn: "Zo saai als iets", "niets te doen daar", "ja, je verdient beter daar maar dat is ook maar alles","Het werk is een stuk interessanter hier ondanks het loon",... :p

Persoonlijk voel ik me hier eigenlijk wel goed hoor, geen haar op mijn hoofd zou eraan denken te verhuizen - sociale omgeving etc. zijn grote drempels voor me, als ik eens op reis ga keer ik meestal ook gewoon graag terug naar dit apenland.

En ook argumenten genre saai/niets te doen - alsof het doorsnee leven zo spannend is dan: wakker worden, de partner eens goed nemen, ontbijten, race tegen de klok, wat werken, naar huis, eten, de partner nog eens goed nemen, slapen, paar keer op reis, wat sporten, hobby, paar keer naar een feest (met of tegen de goesting), paar keer zat, paar keer op resto of pak friet ... ik weet het zo niet meteen wat mensen juist speciaal vinden of willen vinden hier of elders.

Maar dat neemt niet weg dat ik het hier graag wat anders zou hebben: drukke verkeer, rampzalige ruimtelijke ordening, constant die zever over zaken die schijnbaar nooit opgelost raken genre begroting/politieke schandalen/gevangenissen die te vol zitten/te weinig tandartsen en andere artsen/ constant wegenwerken ... veel van die zaken zullen ze elders ook wel hebben denk ik dan - ik kan het nog relativeren.

het is zoals een huishouden hé - das een werkwoord, maar het is een giga voordeel als er zakken geld op overschot zijn en de basiszaken zoals financiën, werk, gezondheid, mobiliteit in orde zijn.

Edit: Om zo landen samen te voegen - dat kan wellicht hier en daar wat voordelen hebben maar om dat te zien als 1 land - dat is imo een gigantische uitdaging.

Laatst bewerkt:

Dat is allemaal relatief. Wij hebben een luxemburgse branche en als je alle voordelen bijtelt die je in belgie krijgt scheelt dat niet zoveel voor gelijkaardige functies. Ik dacht geen vakantiegeld, 13e maand is niet in alle sectoren. Maaltijdcheques en ecocheques zijn daar ook onbestaande.

Geef mij dan toch maar een sterkere EU, waarbij we als België en Vlaanderen enigszins onze culturele eigenheid en zelfbeschikking kunnen behouden.
Dat is ook voor mij het ideale scenario, ja. Maar als ik kijk naar de EU van de laatste 10 jaar, zie ik weinig dat mij doet vermoeden dat we naar een sterkere EU evolueren. Het optimisme van de jaren '2000 is verdwenen, de droom van verdere federalisering is verder weg dan ooit en lidstaten lijken steeds meer inwendig te kijken in plaats van te werken aan verdere Europese integratie. Misschien is dit beeld een beetje te negatief, maar ik heb toch het gevoel dat we zonder radicale wijzigingen een beetje op een doodlopend spoor aan het belanden zijn.

Dan vind ik het idee van een verenigde Benelux alleszins wel interessant als alternatief. Om globaal een sterker tegengewicht te kunnen bieden, als blueprint voor verdere Europese integratie, noem maar op. Niet voor vandaag natuurlijk en ongetwijfeld negeer ik hier talloze potentiële problemen maar voor mij is het alleszins geen onbespreekbaar idee.

Als Vlaams erkend wordt als officiële landstaal valt dat nog te overwegen. Maar ze zijn daar zo geobsedeerd met hun Latijn/Vlaams patois dat ze dat nooit gaan toelaten.

Vlaams is een aanduiding voor een taalvariëteit en een verzameling van dialecten.
Nederlands is de taal.

Taal evolueert ook dus bij een fusie gaan beide talen naar elkaar toe evolueren. En het is nu niet dat er zulke gigantische verschillen zijn.
Nu in Vlaanderen zijn er onderling met de dialecten ook al grote verschillen.

Er wordt hier ook veel te beperkt naar cultuur gekeken. Cultuur is meer dan programma's op tv en zelfs meer dan taal. Het gaat ook over gebruiken, manier van leven, enzovoort, waar het gewoon onmiskenbaar zo is dat we op dat vlak veel dichter staan bij de Walen dan bij de Nederlanders. Zijn dat onoverkomelijke verschillen? Natuurlijk niet, maar dat zijn ze ook niet met de Walen en daar leven we al 100 jaar in zekere spanning mee en daar delen we wel geen taal mee maar zijn we cultureel dus wel nauwer mee verwant.

En wat zijn dan die culturele verschillen? Geef daar is wat voorbeelden van.
Perceptie dat is vooral de grote verdeler.

Dat we dichter staan bij de Walen, hoezo dan? Op vlak van wat? Op basis van wat?
Weinig tot geen Vlamingen kent ook maar iets van wat er speelt bij de Walen, waar ze naar kijken, wij hun bekendheden zijn en hoe ze in het leven staan.
Terwijl zaken, mensen en gebruiken die in Nederland starten op termijn, kort of middellang, ook naar Vlaanderen overwaaien.
En omgekeerd ook we “exporteren” ook naar daar.

Dat is ook voor mij het ideale scenario, ja. Maar als ik kijk naar de EU van de laatste 10 jaar, zie ik weinig dat mij doet vermoeden dat we naar een sterkere EU evolueren. Het optimisme van de jaren '2000 is verdwenen, de droom van verdere federalisering is verder weg dan ooit en lidstaten lijken steeds meer inwendig te kijken in plaats van te werken aan verdere Europese integratie. Misschien is dit beeld een beetje te negatief, maar ik heb toch het gevoel dat we zonder radicale wijzigingen een beetje op een doodlopend spoor aan het belanden zijn.

Dan vind ik het idee van een verenigde Benelux alleszins wel interessant als alternatief. Om globaal een sterker tegengewicht te kunnen bieden, als blueprint voor verdere Europese integratie, noem maar op. Niet voor vandaag natuurlijk en ongetwijfeld negeer ik hier talloze potentiële problemen maar voor mij is het alleszins geen onbespreekbaar idee.
De EU als zieke man van Europa ... maar ik heb ook wel het gevoel dat er sinds de invasie van Oekraïne veel aan het veranderen is. Toekomst zal wel uitwijzen of dat in een goede richting kan evolueren of dat het allemaal too little, too late is. Als ik dan nog vele anti-EU stemmen zie omdat we niet moeten meegaan in dat opbod van grootmachten, verbaas ik me soms over de naïviteit van die mensen. Alsof een verdeeld Europa met gerust gelaten zou worden door die grootmachten. Integendeel, we zouden evolueren naar een soort Bokrijk: waar toeristen en masse heen gaan voor de mooie gebouwen en het lekkere eten, maar dat op vlak van innovatie, diplomatie en economie een kneusje is. Over dat economische vlak kan je nog discussiëren: we zijn nog altijd een grote en welvarende afzetmarkt, maar of we nog lang welvarend kunnen blijven als we achterop hinken betwijfel ik.

Vlaams is een aanduiding voor een taalvariëteit en een verzameling van dialecten.
Nederlands is de taal.

Taal evolueert ook dus bij een fusie gaan beide talen naar elkaar toe evolueren. En het is nu niet dat er zulke gigantische verschillen zijn.

Die opmerking was gericht naar een mogelijk fusie met Frankrijk.

Een gedeelde taal vormt sowieso een uitzonderlijk nuttige basis om een nationale identiteit op te bouwen. Maar het is toch verre van de enige factor. De Britten staan niet te springen om opgenomen te worden in de VS. Voor samenwerking tussen Serviërs en Bosniërs is er ook niet veel animo. Soms is het constructiever om als broederlijke naties verder te gaan en onze eigen eigenheid te behouden.

De EU als zieke man van Europa ... maar ik heb ook wel het gevoel dat er sinds de invasie van Oekraïne veel aan het veranderen is.
Voor mij werkt de EU gewoon het best en het gezondst als een confederatie, ook vandaag ten aanzien van Oekraïene. De integratie van Oost Europa is het succesverhaal van de laatste jaren, vaak landen die sceptisch staan tegenover Europees federalisme en parlementarisme.

Voor mij werkt de EU gewoon het best en het gezondst als een confederatie, ook vandaag ten aanzien van Oekraïene. De integratie van Oost Europa is het succesverhaal van de laatste jaren, vaak landen die sceptisch staan tegenover Europees federalisme en parlementarisme.
Weet niet of dat echt een succesverhaal is, die landen hebben toch andere belangen dan in West-Europa.

Ik denk dat men in Nederland ook weinig voeling heeft met wat in België/Vlaanderen leeft. Ik denk niet dat ze veel interesse hebben om onze cultuur te leren kennen. De havens zouden interessant zijn , en mss kunnen ze de puinhoop van Brussel oplossen.

De EU als zieke man van Europa ... maar ik heb ook wel het gevoel dat er sinds de invasie van Oekraïne veel aan het veranderen is. Toekomst zal wel uitwijzen of dat in een goede richting kan evolueren of dat het allemaal too little, too late is. Als ik dan nog vele anti-EU stemmen zie omdat we niet moeten meegaan in dat opbod van grootmachten, verbaas ik me soms over de naïviteit van die mensen. Alsof een verdeeld Europa met gerust gelaten zou worden door die grootmachten. Integendeel, we zouden evolueren naar een soort Bokrijk: waar toeristen en masse heen gaan voor de mooie gebouwen en het lekkere eten, maar dat op vlak van innovatie, diplomatie en economie een kneusje is. Over dat economische vlak kan je nog discussiëren: we zijn nog altijd een grote en welvarende afzetmarkt, maar of we nog lang welvarend kunnen blijven als we achterop hinken betwijfel ik.
Zijn we niet al dat Bokrijk? Europa speelt toch overal nog maar een bijrol?

Dat we dichter staan bij de Walen, hoezo dan? Op vlak van wat? Op basis van wat?
Weinig tot geen Vlamingen kent ook maar iets van wat er speelt bij de Walen, waar ze naar kijken, wij hun bekendheden zijn en hoe ze in het leven staan.
Terwijl zaken, mensen en gebruiken die in Nederland starten op termijn, kort of middellang, ook naar Vlaanderen overwaaien.

Alé, ik zeg dat cultuur hier te eng bekeken wordt ... dat cultuur meer is dan taal en wat je op tv bekijkt, en dan ga je het toch weer reduceren tot net dat. Ja, het klopt dat wanneer je het zo eng bekijkt, we dichter bij de Nederlanders aanleunen dan bij de Walen.
Cultuur gaat véél breder. Je hebt zichtbare aspecten aan cultuur - die breder gaan dan waar mensen op tv naar kijken of wie hun bekendheden zijn, denk ook aan kledij, gastronomie, rituelen, feesten, ... - maar ook nog veel meer onzichtbare aspecten. Dat gaat dan over waarden, hoe mensen in het leven staan. Zaken als individualisme versus collectivisme, de waarde die wordt gehecht aan hiërarchie, hoe men omgaat met onzekerheid en risico, hoe men communiceert en omgaat met persoonlijke ruimte, de waarde die men hecht aan relaties, hoe men kijkt en omgaat met tijd, ...

Op heel wat van die zaken lopen wij veel meer gelijk met de Walen dan met de Nederlanders. De eeuwen aan katholicisme bij ons en protestantisme bij de Nederlanders, hebben er voor gezorgd dat wij sinds de 16de eeuw cultureel sterk uit elkaar gegroeid zijn. Dat moet natuurlijk niet overdreven worden, is ook heel afhankelijk van de specifieke regio's (de grensgebieden verschillen minder bvb), en met het benoemen loop je altijd heel fel het risico om heel snel in de stereotypes te vallen. Met de Walen delen we geen taal, maar lopen we wel meer gelijk op vlak van gastronomie, rituelen, feesten en heel wat van die onzichtbare waarden. In de huidige geglobaliseerde wereld verwateren de verschillen en overeenkomsten wel steeds meer.

Geert Hofstede (een van de pioniers in cultuurstudies) schreef trouwens in Culture’s Consequences: Comparing Values, Behaviors, Institutions and Organizations Across Nations dit over Vlaanderen en Nederland: "no two countries (...) with a common border and a common language are so far culturally apart (…) as (Dutch) Belgium and the Netherlands".

Opnieuw, moet allemaal niet overdreven worden. De verschillen zijn niet onoverkomelijk. Maar we delen meer met de Walen, en daar probeert een significante groep Vlamingen al decennia omwille van culturele verschillen van af te scheuren, en dan zie je nu uit diezelfde groep een pleidooi om met een volk samen te gaan waar we weliswaar wel een taal mee delen maar cultureel nog verder van af staan. Ik vind dat vreemd.

Nederlands is de taal.

Alleszins cultureel ligt men qua "bouwgewoontes" is er veel minder verschil tussen Vlamingen en Walen dan tussen Vlamingen en Nederlanders. Lasne
Horeca/voeding/eetcultuur/drankcultuur,
Evenementen (kermiscultuur, carnavalcultuur,...),

De politieke zorgen zijn dezelfde, ze klagen daar ook over "vreemdelingen" :p Maar eigenlijk klagen ze over heel de wereld over vreemdelingen. Ik denk qua migratie Nederland serieus verschilt met Vlaanderen.

Op vlak van sport zie je toch ook verschillen: Rallysport bijvoorbeeld: Onbestaande in Nederland maar in Vlaanderen en Wallonië leeft het nog wat.

Cultuur is wel een beetje meer dan "televisie" :p. En zelfs die factor verdwijnt want de helft smijt zijn kabel buiten dus minder en minder Vlamingen zien nog "Nederlandse televisie". De series zijn ook anti-Hollands geworden. Men maakt veel liever de twintigste serie in het West-Vlaams dan iets met een Nederlands accent juist omdat Vlaamse kijkers zich vervreemd voelen als ze iets zien met een Nederlands accent. Als ze bekend zijn in Vlaanderen, dan is het omdat ze al dertig jaar geleden zijn doorgebroken.

Ik blijf erbij:
De enige reden dat Vlamingen bij Nederland willen horen, is omdat ze denken dat ze dan minder belasting gaan moeten betalen. Dat is de enige reden: de inhoud van je portefeuille. Alsof mensen voor "culturele redenen" willen fusionneren met Nederland, dat is een grote grap.

Alleszins cultureel ligt men qua "bouwgewoontes" is er veel minder verschil tussen Vlamingen en Walen dan tussen Vlamingen en Nederlanders. Lasne
Horeca/voeding/eetcultuur/drankcultuur,
Evenementen (kermiscultuur, carnavalcultuur,...),
Ik snap niks van wat je hiermee wil zeggen. Kan je dit wat verduidelijken?

Op vlak van sport zie je toch ook verschillen: Rallysport bijvoorbeeld: Onbestaande in Nederland maar in Vlaanderen en Wallonië leeft het nog wat.
Toch ook verschillen en rally aanhalen.
Als we gaan kijken naar de grote sporten dan is voetbal, wielrennen en atletiek daar ook gewoon populair. Ja ze hebben een schaatscultuur omdat men daar de infrastructuur daarvoor heeft.
In België heeft men dat niet dus logischerwijs is dat hier niet groot. Met andere woorden veel van die culturele verschillen hebben ook te maken met de keuzes die de overheid maakt en hoe mensen gestuurd worden.

Cultuur is wel een beetje meer dan "televisie" :p. En zelfs die factor verdwijnt want de helft smijt zijn kabel buiten dus minder en minder Vlamingen zien nog "Nederlandse televisie". De series zijn ook anti-Hollands geworden. Men maakt veel liever de twintigste serie in het West-Vlaams dan iets met een Nederlands accent juist omdat Vlaamse kijkers zich vervreemd voelen als ze iets zien met een Nederlands accent. Als ze bekend zijn in Vlaanderen, dan is het omdat ze al dertig jaar geleden zijn doorgebroken.

De reden dat men series in het west-vlaams maakt is om andere redenen. Dit is omdat dit goed scoort omdat veel van die reeksen de stereotypering van de west-vlaming bevestigd.
De kleine geestige, simpele, boerse, kerktorenmentaliteit.

Maar tegelijk heb je ook goede en veelbekeken reeksen waar nederlanders een hoofdrol in spelen. Denk maar aan knokke-off of undercover.
Ik kan nog wel enkele voorbeelden aanhalen van nederlandse artiesten/acteurs/mediapersoonlijkheden die recenter dan 30 jaar geleden zijn doorgebroken, dus uw stelling klopt alvast niet.

Ik blijf erbij:
De enige reden dat Vlamingen bij Nederland willen horen, is omdat ze denken dat ze dan minder belasting gaan moeten betalen. Dat is de enige reden: de inhoud van je portefeuille. Alsof mensen voor "culturele redenen" willen fusionneren met Nederland, dat is een grote grap.

Er zijn nog wel meer redenen dan enkel en alleen maar belastingen hoor.
Het is gewoon een feit dat we samen sterker staan op europees vlak. En dat in Nederland er zaken gewoon beter op punt staan. Dat we nog wel zaken van hen kunnen leren.
Wat niet wil zeggen dat alles daar beter is. Maar als je de som maakt dan is het daar inderdaad wel een veel positiever verhaal dan bij ons.

Terug
Bovenaan