Besparen, op wat letten jullie ?

- Gezien het capaciteitstarief laad ik trager den auto op, aan 2,3-2,5 kW ipv 7,4 kW. Scheelt toch wat als je als niet voldoet aan de BG standaard om zonnepanelen te bezitten.

- Af en toe toogood2go in diverse supermarkten, scheelt ook wat, als je goed combineert nog meer.

- Privé nu een Hey abonnement van 5€ per maand i.p.v. 15-30€ bij Proximus of andere. Het is jammer dat men in 2025 nog met datalimieten zit, maar 15 GB voldoet prima. Vooral als je sociale media achterwege laat.

- Geen TV abo, wie kijkt nu nog TV?

- Eén gat in een kous of onderbroek? Dichtnaaien en die nog wat langer gebruiken. (Dankt vriendin)

- Op restaurant geen voorgerecht en of nagerecht meer, is toch overrated, en beter voor de lijn.

- Zondagochtend mentale energie besparen door niet meer naar de bakker te gaan om er in de wachtrij te staan bekvechten met boomers. Gewoon thuis koken!

- Bewust kledij kopen van goeie prijs & kwaliteit. Dat betekende voor mij gisteren, in een shopping center in Minsk, NIKS kopen, want de kwaliteit leek me maar niks na het lezen van de etiket en prijs. Kon wat goedkoper en beter vinden op Zalando, mits solden/kortingen.

Mijn voornaamste uitspattingen zijn duurdere stukken vlees of alcohol, dus ik probeer daar wat in te besparen door wat vaker goedkopere stukken of flessen te nemen en de kwalitatievere te "sparen" voor speciale momenten.

Omdat we dit jaar veel hebben uitgegeven aan onze tuin ook wat minder overnachtingen op reis, wat toch meteen enkele honderden euro's uitspaart.

Ik probeer iets minder uit te geven aan boeken, want dat kan ook wel oplopen.

• Proximus TV & internet -> geswitcht naar Mobile Vikings.
  • Gazetabonnement stopgezet, ik lees nu digitaal mee op dat van mijn ouders (je kan een extra lezer met eigen account toevoegen aan de meeste abonnementen), de boekskes van de weekendgazet schuiven door naar mij als wc-lectuur.
  • Zelden alcohol drinken, idem andere drank, bijna altijd water of koffie. Drinken is echt duur, zowel alcohol als non-alcohol.
  • Zelden eten afhalen, maximaal zelf koken.
  • Gasverbruik is -40% gegaan op een paar jaar, waterverbruik -60%, elektriciteit -15% (sinds scheiding, ik verbruik duidelijk minder).
  • Speedpedelec voor woon-werk en ook daarbuiten alles met de fiets wanneer mogelijk. Rij nu de helft minder met de auto dan vroeger en krijg een 17 € fietsvergoeding per werkdag met de fiets (plus nog eens hetzelfde bedrag aan autokosten die hierdoor wegvallen).
  • Reisbijstand en pechverhelping via verzekering ipv VAB, veel goedkoper. Heb die hoge dekkingen toch niet nodig zolang ik niet naar het verre buitenland reis.
  • Minder uitstapjes, natuur is gratis.
  • Enkel aankopen doen wanneer ik iets nodig heb. Niet-dringende aankopen gaan in de pricewatch en koop ik wanneer ze gezakt zijn in prijs.
  • Idee losgelaten dat mijn huis asap perfect in orde moet zijn. Die verbouwingen komen wel op mijn eigen tempo.
  • Bij aankopen: Indien mogelijk Vikingpunten en via kortingsportaal van het werk (bvb. altijd 7% korting bij bol + 2% Vikingpunten)
Verder: Spaarrekening voor jaarlijkse grotere uitgaven (denk aan verzekeringen, autobanden en -onderhoud, onroerende voorheffing, ...), maandelijks gaat een vast bedrag daar naartoe, dan zijn dat soort uitgaven afgedekt. Saldo zichtrekening boven bedrag x gaat automatisch naar spaarrekening, maandelijks vast bedrag naar beleggingen, fietsvergoeding gaat ook naar beleggingen. Inkomsten en uitgaven gaan in Excel met categorieën, met draaitabel is dan heel eenvoudig te zien waar de centen naartoe gaan.

Laatst bewerkt:
Bij mijn (online) aankopen altijd checken of ik niet via het werk/edenred/cera/... korting heb. In de Colruyt en Albert Heijn de bonus pakken als ik een bonus zie.
Ben het dit jaar eens aan het bij houden, beide initiatieven leverde me dit jaar al resp 260 en 150euro op.

Eigenlijk is er voor mij de laatste jaren niet echt iets veranderd, ik lette daar altijd al op:

- Minstens jaarlijks de V-test doen en op mijnenergie.be kijken of mijn energiecontract nog altijd voordelig is (deed ik al voor de energiecrisis). Daarnaast slimme thermostaten geïnstalleerd in de belangrijkste ruimtes, scheelt toch behoorlijk wat op mijn gasverbruik

- Supermarkt: altijd eens naar de promoties kijken. Zeker dingen zoals pods voor in de vaatwas en wasmachine, pasta, pastasaus,... die regelmatig in reclame staan en niet snel vervallen = koop ik alleen in korting, direct genoeg voor een aantal maanden.
Voor dingen die ik zelden koop zoals beddengoed of de meeste elektronica (als ik niets dringend nodig heb), liefst wachten tot ze ergens serieuze kortingen doen.

- Capaciteitstarief: auto opladen rond de 4-4,5 kWh in plaats van aan het maximum: scheelt toch €300 per jaar en is ook een betere snelheid wanneer ik eens overdag kan laden uit zonne-energie

- Internet: al ettelijke jaren geleden overgestapt op Orange ipv Telenet, scheelde een pak en ook minder onderbrekingen. Voor de rest heb ik alleen Netflix

- Kledij: deftige kwaliteit kopen die lang meegaat, maar niet betalen voor hippe merken waar je alleen maar meer geld uitgeeft om hun marketing te sponsoren :p

- Spaargeld op langere termijn beleggen en ook voor spaarrekeningen versluis ik wel geld als het ergens 0,5% meer opbrengt (vroeger scheelde dat wel meer) + niet teveel op een zichtrekening laten staan als ik het niet op korte termijn nodig heb

Ik bespaar nooit bewust. De enige reflex dat ik heb is dat ik qua verzekeringen of abonnementen altijd voor de goedkoopste/goedkopere speler ga.

- Zondagochtend mentale energie besparen door niet meer naar de bakker te gaan om er in de wachtrij te staan bekvechten met boomers. Gewoon thuis koken!

Ja, lekker koffiekoeken en croissants koken. Doe ik ook altijd.

- Eén gat in een kous of onderbroek? Dichtnaaien en die nog wat langer gebruiken. (Dankt vriendin)

Lost me there

th.jpg

Tips, waaronder een aantal van een echte cheapskate
  • Geen kledij meer kopen alvorens de huidige echt versleten is (versleten = vol gaten, naden gescheurd, kleur 5 tinten bleker, stof voelbaar dunner), niet gescheurd of zonder gaten = niet versleten
  • Geen eten meer weggooien
  • Het koude water dat voorafgaat aan het warme water opvangen in emmers en voor andere zaken gebruiken
  • Douchen met lauw of koud water
  • Geen douchegel maar Sunlight zeepblok
  • Afwassen met soda ipv dreft
  • Iets uit de diepvriezer laten ontdooien in de koelkast
  • Zoveel mogelijk rechtstreeks bij boeren kopen
  • kraantjesater drinken
  • enkel volledige kippen kopen ipv in onderdelen
  • 2de hands kopen
  • de houkachel gebruiken om op te koken, ook als het 35°C is
  • enkel verwarmen met hout
  • 2de keus groenten kopen
  • koop mayonaise in een bokaal
  • tube van je tandpasta etc. opensnijden om het laatste te benutten

Tips, waaronder een aantal van een echte cheapskate
  • Geen kledij meer kopen alvorens de huidige echt versleten is (versleten = vol gaten, naden gescheurd, kleur 5 tinten bleker, stof voelbaar dunner), niet gescheurd of zonder gaten = niet versleten
  • Geen eten meer weggooien
  • Het koude water dat voorafgaat aan het warme water opvangen in emmers en voor andere zaken gebruiken
  • Douchen met lauw of koud water
  • Geen douchegel maar Sunlight zeepblok
  • Afwassen met soda ipv dreft
  • Iets uit de diepvriezer laten ontdooien in de koelkast
  • Zoveel mogelijk rechtstreeks bij boeren kopen
  • kraantjesater drinken
  • enkel volledige kippen kopen ipv in onderdelen
  • 2de hands kopen
  • de houkachel gebruiken om op te koken, ook als het 35°C is
  • enkel verwarmen met hout
  • 2de keus groenten kopen
  • koop mayonaise in een bokaal
  • tube van je tandpasta etc. opensnijden om het laatste te benutten

En dat bespaart allemaal samen 100 euro per jaar of zo.

En dan wel op citytrip gaan of 7d hotel ipv 6d hotel. :cheer:

Ik heb bij zo'n discussies altijd het gevoel dat ik al redelijk zuinig leef. Relatief "oude" ouders hebben heeft zo zijn voordelen, want zeker mijn vader maakte van elke "onnodige" cent die werd uitgegeven een drama.
  • Wij hebben geen digitale TV. Wel nog een relatief duur onbeperkt Telenet abbo omdat de telefoonlijn beschadigd is en onze oprit zou moeten opgebroken worden om op het Proximus-netwerk te raken (jaren terug EDPnet willen nemen).
  • We drinken altijd kraantjeswater of koffie. Recent wel decadent geworden en dan drink ik 's avonds eens een alcoholvrij bier.
  • Een wagen in plaats van twee, al zal vermoedelijk de gemiddelde BG wel niet zelf voor twee wagens betalen.
  • We koken elke dag zelf op een dag min of meer elke twee weken dat we eens iets bestellen.
  • Om me te wassen gebruik ik sinds een jaar ofzo ook gewoon een blok zeep.
  • Ons huis was eigenlijk gewoon een koopje, achteraf gezien. Vele van mijn vrienden hebben gebouwd en zitten nu met een hoge hypotheek. Soms droom ik ook wel van een modern huis, maar gezien ik infeite geen comfort mis is die lage hypotheek toch wel mooi.
  • We stoken, zoals dat vroeger gangbaar was, enkel in de woonkamer/keuken en de badkamer.
Door die zaken (en een ok inkomen, we moeten niet onnozel doen) heb ik eigenlijk niet de indruk dat ik op iets bespaar. We geven redelijk wat uit in de supermarkt, omdat ik gewoon niet wil besparen op voeding. Ik probeer graag nieuwe dingen, en wil mijn geld ook niet geven aan brol. Als er een promotie is op iets dat ik sowieso wel overweeg te kopen, dan is dat mooi meegenomen natuurlijk.

Nu, ik denk dat de meeste mensen die een ok inkomen hebben en wat basisinzicht hebben in hun boekhouding/rekeningen wel eenvoudig kunnen rondkomen als koppel eerlijk gezegd. De mensen die ik ken waar dat moeilijk is, zijn of alleenstaande ouder, of spenderen veel geld aan zaken zonder na te denken.

- Kledij: deftige kwaliteit kopen die lang meegaat, maar niet betalen voor hippe merken waar je alleen maar meer geld uitgeeft om hun marketing te sponsoren
Hoe schat je dat eigenlijk in? Want buiten wat oppervlakkig kijken of het een ok dikte heeft en katoen is heb ik niet de indruk dat ik op voorhand zoiets kan inschatten.

- Minstens 1x a 2x dag havermout eten met water/melk, dat kost niets en vult goed (ik komt met 0.5kg havermout van 0.49€ ongeveer een week toe).
- Weinig uitgeven aan vlees/vis, ik eet sinds een jaar veel hummus, dat kost bijna niets en vult even goed op de boterham
- Jezelf een ambitieus spaar/investeringsdoel opleggen, waardoor je bijv. max 20% van je inkomsten mag uitgeven aan kosten (alles inbegrepen).
- Kraantjeswater vind ik een no-brainer, ik drink al 20 jaar bijna uitstluitend kraantjeswater (nooit flessenwater en zelden frisdrank).
  • Om me te wassen gebruik ik sinds een jaar ofzo ook gewoon een blok zeep.
Daar bespaar je toch niets mee? Dan kan je toch net zo goed de goedkoopste shampoo kopen in de aldi/action en die zuinig gebruiken?

hoe laden jullie de auto trager op? Heb je dan geen laadverlies?

Het extra laadverlies door wat trager te laden, valt normaal goed mee. Er zijn door het Duitse ADAC eens praktijktesten gedaan, het resultaat liep behoorlijk uiteen volgens het type auto, maar gemiddeld ging het laadverlies van 8% bij 11 kW naar 12% bij 4 kW laden - bij een Volkswagen ID.3 was het verschil bijna niets als ze de laadsnelheid halveerden.
En zelfs 4% extra laadverlies zou ik niet echt merken, mijn werkelijk verbruik van de auto varieert meer dan 4% van de ene maand tot de andere en 4% extra laden zou op een maand tijd ongeveer 13 kWh extra betekenen - dat is maar heel beperkt. Of 2-3 kW extra laden van een relatief lege tot 80% volle batterij.

Het grote verlies bij AC laden zit blijkbaar in de onboard charger van de auto zelf - klopt ook als ik de laadcijfers gemeten door de auto zelf vergelijk met die van mijn laadpunt, op een maand tijd zit er daar nauwelijks verschil tussen.

...
Hoe schat je dat eigenlijk in [deftige kwaliteit kledij]? Want buiten wat oppervlakkig kijken of het een ok dikte heeft en katoen is heb ik niet de indruk dat ik op voorhand zoiets kan inschatten.

Op voorhand kan ik dat ook niet inschatten om eerlijk te zijn, buiten de dikte van de stof - ik ben zeker geen kenner op dat vlak. Mijn aanpak is eerder dat ik na een paar jaar zie dat sommige merken al versleten zijn en andere die ik even vaak draag helemaal niet --> voor jeansbroeken, polo's en hemden heb ik zo'n beetje mijn vaste merken die niet te duur zijn maar tot nu toe altijd lang meegaan - dus blijf ik die kopen.
Een paar merken die ik 1 keer geprobeerd heb, komen op de lijst van "1 keer maar nooit meer". Heel af en toe heb je eens merken waarvan de kwaliteit achteruit gaat bij recentere producten, dan vallen die ook af.
Wel duidelijk dat te goedkoop proberen gaan, in veel gevallen impact heeft op de kwaliteit (bv. naden of zolen die na een paar jaar al loskomen). Dus ik zoek ergens een gulden middenweg: geen dure merken maar ook geen goedkope brol.

Voor schoenen vind ik het eigenlijk nog het lastigst om zo'n vaste merken te vinden.

Voor schoenen vind ik het eigenlijk nog het lastigst om zo'n vaste merken te vinden.
Schoenen is nu ook wel iets dat *jaren* meegaat lijkt me.

In ieder geval is de beste manier om te besparen cege en straddle gewijs uw plezier halen uit zaken die weinig geld kosten en het misschien nog opbrengen ook.

Ik haal spijtig genoeg weinig plezier uit ergens door een veld wandelen of een berg opklimmen. Mijn oplossing is dus gewoon geen zaken doen, want alles wat ik graag doe is duur :p

Lost me there

th.jpg
Ik snap dat van die onderbroeken wel hoor... enfin als er nu onderaan gaten inzitten gooi ik ze ook weg maar ik heb vaak dat de stof aan de rekker bovenaan zowat kleine scheurtjes vertoont das ook echt geen reden voor mij om die weg te gooien. Mijn vrouw is dan alt bezig van "Allé genant, stel nu dat ge dringend naar den dokter moet en ge hebt die onderbroek aan".

Ik herinner my precies vaag een quote uit Spin City: "as long as that sucker's got a waistband in it, I'm wearing it"... :tongue:
Schoenen is nu ook wel iets dat *jaren* meegaat lijkt me.

In ieder geval is de beste manier om te besparen cege en straddle gewijs uw plezier halen uit zaken die weinig geld kosten en het misschien nog opbrengen ook.

Ik haal spijtig genoeg weinig plezier uit ergens door een veld wandelen of een berg opklimmen. Mijn oplossing is dus gewoon geen zaken doen, want alles wat ik graag doe is duur :p
Een goed begin is afkicken van alle social media die u constant proberen wijs maken dat ge vanalles móet hebben en doen en dat liefst zoveel mogelijk geld kost zodat er ergens iemand zoveel mogelijk aan kan verdienen.

Ik bespaar eigenlijk niet heel bewust ofzo maar ik kijk wel altijd goed uit voor ik iets koop zodat ik niet teveel betaal. Ik kan ook perfect zeggen van "Item x zou wel nice to have zijn, maar max voor prijs y" en dan wacht ik gewoon tot het in korting komt. En bijna alles komt vroeg of laat in korting. Het heeft 2 voordelen: ik betaal zelden full price voor dingen EN (belangrijker nog) het blokkeert eigenlijk ook alle impulsaankopen. Als ik iets 3 maand later nog altijd wil, dan is het meestal geen nutteloze aankoop.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan