Bewust kleiner gaan wonen

Je zegt eerst 'dat we dit wel konden weten' maar uiteindelijk had je zelf ook de fout gemaakt ?

Ja en nee. Ik had een eigen BEN-woning (zelf gebouwd in 2016) en daarna een nieuwe vriendin met 2 kinderen. Ik heb na 4 jaar dan eerst mijn woning verhuurd en met mijn nieuwe vriendin (nu mijn vrouw) die grote woning gehuurd om te kijken of ik nog kon samenwonen.
Een huurwoning vinden voor 3 kinderen is niet zo heel makkelijker, hier zijn ze altijd zeer klein of zeer riant. We hebben bijna 3 jaar gehuurd en dan heb ik mijn BEN-woning verkocht en een andere (nieuwer/groter) gekocht. Het was altijd de bedoeling om dat max 3-5 jaar te huren, deels omwille van het werk. Al was die woning niet van mij, ik heb dat onderhouden op de manier dat ik mijn eigen woning zou onderhouden.

Mijn BEN-woning uit 2016 was 150m2, ik heb die in de tijd bewust zeer klein gehouden met een onderhoudsvriendelijke tuin want ik had maar 1 kind en weinig tijd.

Volgens mij heeft de gemiddelde mens niet echt zoveel ruimte nodig binnen als je maar genoeg buitenkomt. Ik woon in een rijhuis, we hebben 4 kamers, waarvan ik er een eigenlijk nooit bezoek. Dat is meer opslag geworden die we zouden gebruiken als slaapkamer moest er een 2de kind komen (onwaarschijnlijk). Zonder thuiswerk zou een andere kamer evengoed amper gebruikt worden. Als single woonde ik op een appartementje, en eigenlijk zou dat voor mij nog altijd lukken moesten we kinderloos zijn. Ik zou wel een tuin missen.

Maar ik denk dat algemeen mensen ook gewoon de architect zijn van hun eigen ongeluk. In het huis alles volzetten met zaken die efficiënt opruimen moeilijker maken. Gewoon veel dingen bijhouden. Ik ken mensen die elke dag met een swiffer rondgaan na het ontbijt omdat ze geen stofdeeltje of kruimel kunnen zien liggen, ik heb dat probleem nu niet echt. Mijn dochter staat geregeld voor het raam naar de tuin te gapen met haar handen op het glas, dus dat is niet zo proper, tja.

Een tuin is hetzelfde, je kiest voor een groot deel zelf hoeveel onderhoud nodig is. Wij hebben bomen in de tuin en daarnaast, maar geen haar op mijn hoofd dat er nu aan denkt om bladeren te gaan harken in mijn gazon. Dat gazon staat ook langer dat wat vele mensen "ok" vinden, maar ik stoor me daar niet aan. Verder heb ik borders aangelegd met zoals hierboven al werd gezegd bodembedekkers, struiken die ik misschien ooit eens moet snoeien, en bloembollen. Schors ertussen initieel, en weer werk bespaard.

Persoonlijk vind ik in de tuin werken best wel aangenaam, maar ook enkel voor zaken die me interesseren. Gras maaien en hagen snoeien is daar niet bij. Mijn "ideale" woning, in een alternatieve realiteit waar ik niet moet wakkerliggen van praktische zaken en de vrouw en kind, zou dan ook gewoon een klein huisje zijn met een grote tuin.

Laatst bewerkt:
Akkoord, meer binnenruimte moet niet noodzakelijk tot zoveel meer werk in huis leiden, tenzij je het helemaal vol zet.

En inderdaad, bij een tuin scheelt het enorm hoe je die aanlegt. Vorige eigenaars hier hadden overal boompjes, struiken, allemaal van verschillende soorten, beukenhaag waarbij er op elk moment van het jaar meer bladeren op de grond lagen dan aan de haag hingen. Vervangen door gras, bodembedekker, taxushaag en dat was al een pak minder onderhoud om het deftig te houden.
Maar het blijft wel werk, ik heb een paar jaar geleden ook overwogen van te verhuizen van een huis naar een appartement om nog minder werk te hebben, maar ik zou het buiten zitten, kunnen barbecuen en ook gewoon geen lawaai van boven/onder je teveel missen.

Er zijn een paar zaken naar boven gekomen die ik gewoon niet opgelost krijg op een deftige manier, bv isolatie in dakkappellen en doorlopende daken, er zijn id kelder vochtproblemen, het huis gelijkmatig verwarmd krijgen is een ramp, ventilatie is een issue. Dat zijn structurele problemen waar ik niet bij stil stond bij aankoop. Ik heb hier al uren en uren over nagedacht en enkele hiervan zijn op te lossen door te betalen, het geld is er maar ik vraag me ondertussen af of het dit allemaal wel waard is.

Naast deze grote ingrepen is de tuin gewoon té groot en arbeidsintensief, in de lente & zomer kan ik terug uren in mijn tuin werken om het enigszins proper te krijgen. Binnen heeft mijn vriendin gewoon geen tijd meer om te kuisen omdat het allemaal te groot is, zeker nu met de baby is het onmogelijk geworden om nog tijd vrij te maken.
De zaken dat je opnoemt, zijn toch vooral zaken die te maken hebben met "oudere" woning? Je wilt deze moderniseren. Niet zozeer of het nu een grote woning is.

Mijn ouders hebben een paar jaar terug ook besloten om hun oudere woning te verkopen en een nieuwe woning aan te kopen. Ook net omdat het mijn vader stress gaf. Hij is ook niet van de Bric a Bac, dus alles moet wel deftig zijn.
Was vaak bezig van, de elektriciteit is hier niet comfort, isolatie is niet goed en we kunnen de muren hier niet opspuiten, ramen dienen vervangen te worden, het dak isoleren maar onderdak is met asbest,....
Als je dan keek naar waarde van het huis + wat ze van plan waren om uit te geven kwam je op een mooi bedrag uit. Uiteindelijk hebben ze dan iets verder ingestapt in een bouwproject.
Omdat wij (de kinderen) het huis uit zijn, ook besloten om iets compacter te gaan wonen. Nog wel voldoende slaapkamers voor de kleinkinderen.

Zelf wonen wij hier in een ruime nieuwbouw en ik vind naar onderhoud nu niet dat het zoveel meer is als de vorige huizen waar we gewoond hebben. Wij hebben samen eerst in 3 andere woningen geleefd (telkens iets meer als een jaar), voordat we dit huis hebben gebouwd. De bewoonbare m2 liepen stevig uit elkaar.
We lachen soms wel eens met elkaar dat zij OCD heeft, want het moet constant spik en span zijn bij haar. Maar zij vind dat de woning makkelijk proper te houden is. Vroeger hadden wij een een poetsvrouw, maar momenteel is het voor haar niet meer nodig.
Zelf vind ik ook dat het nu uiteraard meer m2 zijn, maar je kunt vaak gewoon goed door poetsen hier.

De tuin kun je zelf kiezen hoe onderhoudsintensief je die maakt.

Lees hier enkele mooie verhalen die enigszins in de buurt komen van wat wij ervaren. Waar ik vooral schrik van krijg is spijt, wat als er in die BEN woning na 15-20j ook problemen komen met het dak, leidingen, verwarming, vocht, etc. of mogen we ervan uitgaan dat de nieuwbouwen die nu gezet worden zover voorop staan op woningen van de jaren 60 dat deze zorgeloos 50j mee gaan ? (exclusief esthetische ingrepen natuurlijk)

Lees hier enkele mooie verhalen die enigszins in de buurt komen van wat wij ervaren. Waar ik vooral schrik van krijg is spijt, wat als er in die BEN woning na 15-20j ook problemen komen met het dak, leidingen, verwarming, vocht, etc. of mogen we ervan uitgaan dat de nieuwbouwen die nu gezet worden zover voorop staan op woningen van de jaren 60 dat deze zorgeloos 50j mee gaan ? (exclusief esthetische ingrepen natuurlijk)
Volgens mij is het gewoon waarschijnlijk dat er wel eens iets gaat nodig zijn van ingreep. De jaren '60 zijn 60 jaar geleden, ik denk niet dat die huizen de eerste jaren veel onderhoud nodig hadden, maar de kans daarop stijgt met de leeftijd toch?

Los daarvan zal aan een moderne woning qua technieken toch ook wel meer kunnen mislopen dan vroeger.

Ik post hier ook even ander perspectief van hoe wij het 'managable' houden. 10 are grond, 300m2 huis en 3 kleine kinderen (0/2/4j). Beide fulltime werkend (of ja mijn vrouw semi-fulltime nu). Huis van 1980 met zijn gebrekjes.

Wij hebben binnen elke 2 weken een betaalde poetsbeurt (8u kuisvrouw voor ~300m2).

Daardoor moeten we zelf nooit dweilen/badkamer kuisen/ramen kuisen/..., wat wel gigantisch veel tijd bespaard (dat is toch meer als een volle weekend dag, waarschijnlijk 2, elke 2 weken. Met 3 kinderen is dan de andere vol bezig dus dat is al de helft van je weekends).

In de tuin ben ik wat laxer met het gras afdoen & snoeien. Laat het wel wat langer worden. Eerst elke maand is maaien, en dan als het echt snel groeit door regen elke 3 weken ofzo. Ook enkel april - september. Dus dat zijn misschien een stuk of 10 maai beurten per jaar en daarnaast 1 snoeibeurt die een werkdag duurt ongeveer.

En ik neem ook specifiek verlof voor dat tuin & huis onderhoud. Pak toch wel 5-10 dagen per jaar (ik heb ook wel 40 dagen verlof in totaal). Het voelt dan ook niet echt als last, want heb er opzich wel plezier aan (je leert nieuwe dingen, nieuwe tools, buitenlucht, biertje erbij, ...).

Hierdoor is er dus bijna geen 'eigen tijd' dat we moeten spenderen aan onderhoud. Volgende lente ga ik de ramen is allemaal schuren & herschilderen, en ga daar dus ook gewoon wat verlof voor nemen.

Laatst bewerkt:
Nieuwbouw zal u ook nooit die garantie kunnen geven, kunnen altijd bouwblunders gebeurt zijn.

Er zijn wel zaken dat ze geleerd hebben. Vorig huis van mijn vriendin had last van opstijgend vocht, heel de wijk had er last van. Waren allemaal huizen van de jaren 70, toen plaatste ze nog geen waterkering. Op de dag van vandaag is dat standaard. Om er 1 op te noemen.

We zitten nu ook in een shift gebeuren. We moeten onze woningen isoleren, we streven meer naar een lage temperatuur verwarming,..... Het is niet dat de oude woningen op in storten staan, maar dat de eisen veranderen. Die woningen zijn daar standaard niet op voorzien.

Mensen die in de jaren 60 hebben gebouwd zullen denk ik ook vrij zorgeloos 50 jaar in hun woning geleefd hebben. Als ik kijk naar mijn grootouders.
Iemand die het nu koopt zal deze wel willen aanpassen naar de toekomst normen en alles terug gereed maken om er de komende 50 jaar er terug tegenaan te kunnen.

Hangt vooral af van welke materialen er zijn gebruikt.
Het probleem met een bestaande BEN woning te kopen is dat je niet weet hoe het is afgewerkt.
Is dit gedaan volgens de regels van de kunst, hebben ze nergens op bespaard waar jij niet zou gedaan hebben etc..
Dit probleem doet zich bij elke woning/appartement voor.

Je weet wat je nu hebt, dat weet je niet bij het volgende huis.
Tuin kan je inderdaad anders aanleggen en onderhoudsvriendelijk desingen.
Gras is niet sexy, maar met kleine mannen hebben wel de ruitme om te spelen.

Binnen vooral grote ruimtes hebben en niet veel aparte kamers.

Ik merk ook wel dat ik hier id zomer veel liever woon dan in de winter. Vorige winter waren we zo ah verbouwen dat we eigenlijk bijna geen verwarming hadden. Nu staat die verwarming te draaien en dat piekt toch enorm qua gasverbruik. Als ik het EPC rapport volg kom ik na spouwmuurisolatie en kelderisolatie nog altijd maar aan een 150-180 kwh/m2. Dat is voor een woning van 250m2 nog steeds een enorme kost aan gasverbruik. In mijn naiviteit dacht ik dat er door verbouwingswerken qua energie er sowieso naar een A kon gegaan worden. Dat blijkt nu tegen te vallen. Als ik dat gasverbruik optel ... of zie ik dit te rooskleurig en zijn de energiekosten in een BEN woning qua elektriciteit dan tegenvallend ?

Ik merk ook wel dat ik hier id zomer veel liever woon dan in de winter. Vorige winter waren we zo ah verbouwen dat we eigenlijk bijna geen verwarming hadden. Nu staat die verwarming te draaien en dat piekt toch enorm qua gasverbruik. Als ik het EPC rapport volg kom ik na spouwmuurisolatie en kelderisolatie nog altijd maar aan een 150-180 kwh/m2. Dat is voor een woning van 250m2 nog steeds een enorme kost aan gasverbruik. In mijn naiviteit dacht ik dat er door verbouwingswerken qua energie er sowieso naar een A kon gegaan worden. Dat blijkt nu tegen te vallen. Als ik dat gasverbruik optel ... of zie ik dit te rooskleurig en zijn de energiekosten in een BEN woning qua elektriciteit dan tegenvallend ?

De één woning is de ander woning uiteraard niet. Als je alles deftig wilt isoleren, dan is dat meestal toch gepaard met groot afbraak werk.
Mijn vriendin heeft in haar woning de spouw laten opspuiten in de tijd. Tja je bent beperkt in de dikte van de spouw, wat niet veel is. Alsook voelde je op veel punten nog waar de koudebruggen zaten. Als het vochtig was binnen zag je het zelf in putje winter.

In onze nieuwbouw, waar we enkel elektriciteit hebben L/W warmtepomp.
(425m² bruto bewoonblaaroppervlakte/1320m² beschermd volume/809m² verliesoppervlakte/ S-peil 24/ 9480Wp zonnepanelen)
Verbruik van het net 2427kWh en een facturatiepiek van 3kW. Zit dan alles in.

Hier houden we de woning in de winter op 21,5°C. In de zomer koelen we en schommelt de temperaturen tussen 21-22°C.

Laatst bewerkt:

Je moet niet gewoon de EPC waarde vermenigvuldigen. Die bevat zogezegd ook koeling en is zoiezo zwaar overschat.

Pre verbouwing hadden we een EPC van 300 op 160m2, en verbruik was 20.000kWh per jaar, dus eerder 125Kwh/m2 (en dat is met continue alles op 22 graden te houden ook 's nachts). Wat iets van 2000 euro per jaar kost (eerder 1500 eiglijk, maar het schommelt wel)

Nu verbruiken we 25.000kWh op 300m2, maar weet nog niet wat de nieuwe EPC is.

In een equivalente recentbouw (2015-2018-ish) is dat de helft van wat ik zie bij familie & vrienden.
Als je warmtepomp cijfers ziet moet je x3 doen om op gas prijs/cijfers uit te komen.

Super nieuwe passiefbouw van de laatste 2-3 jaar zal nog wat lager liggen

EDIT: Zoals Plutus hieronder zegt, je moet wat extra verbruik er gewoon bijnemen in plaats van je te stresseren of in de koude te leven. Al is het 2000 euro per jaar extra (wat het niet gaat zijn). Als je huis 100k goedkoper is, ga je dat nooit van je leven zoveel kosten rekening houdend met inflatie. Gewoon knop omdraaien, lekker warm zetten, en er niet meer mee bezig zijn.

Laatst bewerkt:

Ik lees hier vooral financiële stress, niet? Aan alles komen er vroeg of laat kosten en dat is simpel op te lossen met... jawel, geld.
Verbruik idem, comfort kost geld, of het nu in aankoopprijs of in verbruik is.
Dus enerzijds moet je zorgen dat je binnen jouw financiële mogelijkheden zit, en anderzijds aanvaarden dat een huis sowieso geld kost.

Je zegt dat geld geen probleem is dus dan ligt het vooral aan dat tweede? Ik zou dat goed proberen begrijpen voor jezelf. Want ondanks dat je aangeeft dat geld geen punt is lees ik hier tussen de lijnen toch vooral financiële stress.

En daar is trouwens NIETS mis mee he. Ik ben nu bezig met de renovatie van mijn alleenstaande jaren 70 woning en dat kost handenvol geld. Ik heb ook 2x moeten denken of ik dit wel zou doen want ik wil nul financiële stress ervaren.
Conclusie was dat het binnen mijn budget past en done, weg stress. Cijfers geven mij persoonlijk comfort.
Als was gebleken dat deze hele oefening toch te duur was zou ik de boel verkopen en kleiner gaan wonen.

Er zijn een paar zaken naar boven gekomen die ik gewoon niet opgelost krijg op een deftige manier, bv isolatie in dakkappellen en doorlopende daken, er zijn id kelder vochtproblemen, het huis gelijkmatig verwarmd krijgen is een ramp, ventilatie is een issue. Dat zijn structurele problemen waar ik niet bij stil stond bij aankoop. Ik heb hier al uren en uren over nagedacht en enkele hiervan zijn op te lossen door te betalen, het geld is er maar ik vraag me ondertussen af of het dit allemaal wel waard is.

Naast deze grote ingrepen is de tuin gewoon té groot en arbeidsintensief, in de lente & zomer kan ik terug uren in mijn tuin werken om het enigszins proper te krijgen. Binnen heeft mijn vriendin gewoon geen tijd meer om te kuisen omdat het allemaal te groot is, zeker nu met de baby is het onmogelijk geworden om nog tijd vrij te maken.
Als er iets is dat de ervaring mij geleerd heeft is dat we eigenlijk te veel geld uitgeven aan oude huizen. Wij hebben ook redelijk wat geld betaald voor ons huis en dan nog eens de boel helemaal gerenoveerd. We wonen er nu meer dan 10 jaar in en je blijft gewoon bezig met renoveren (alle zaken die je niet in het begin aangepakt hebt geven nu wel eens wat problemen). Zo was ons dak nog goed toen we het kochten en ook de dakgoten, nu 10 jaar later begint er wel eens eentje te lekken, de gevel die toen nog in goede staat was verliest nu wel eens hier en daar een stuk voeg etc. Imo zit je ondanks de renovaties nog altijd gewoon met een oud kot. Ik beklaag het mij nog altijd dat ik niet gewoon door de zure appel gebeten heb, wat meer geleend en gewoon de boel plat gegooid en een nieuw (weliswaar kleiner) huis gebouwd had.

Imo zit je ondanks de renovaties nog altijd gewoon met een oud kot. Ik beklaag het mij nog altijd dat ik niet gewoon door de zure appel gebeten heb, wat meer geleend en gewoon de boel plat gegooid en een nieuw (weliswaar kleiner) huis gebouwd had.
Dan heb je toch niet àlles gerenoveerd vermoed ik, maar eerder iets zoals het typische ruimte per ruimte?
Ik ga nu àlles strippen, enkel de binnenmuren en het dakgebinte blijven staan, dan is er nog maar weinig om problemen mee te hebben denk ik dan.

Als er iets is dat de ervaring mij geleerd heeft is dat we eigenlijk te veel geld uitgeven aan oude huizen. Wij hebben ook redelijk wat geld betaald voor ons huis en dan nog eens de boel helemaal gerenoveerd. We wonen er nu meer dan 10 jaar in en je blijft gewoon bezig met renoveren (alle zaken die je niet in het begin aangepakt hebt geven nu wel eens wat problemen). Zo was ons dak nog goed toen we het kochten en ook de dakgoten, nu 10 jaar later begint er wel eens eentje te lekken, de gevel die toen nog in goede staat was verliest nu wel eens hier en daar een stuk voeg etc. Imo zit je ondanks de renovaties nog altijd gewoon met een oud kot. Ik beklaag het mij nog altijd dat ik niet gewoon door de zure appel gebeten heb, wat meer geleend en gewoon de boel plat gegooid en een nieuw (weliswaar kleiner) huis gebouwd had.
Ik moet zeggen dat ik soms hetzelfde denk.

Ons huis is van 1930, en in goede staat. Maar natuurlijk heeft het zijn leeftijd. Dak en ramen hebben wij vernieuwd, al de rest was nog wel ok eigenlijk. Maar zaken zoals vloerisolatie (laat staan verwarming) waren toen nog een verre droom. Ook neemt met de jaren het risico toe dat er eens een riolerings- of verwarmingsbuis foert zegt, in die vloer onder onze woonkamer. Dit huis was eigenlijk een buitenkans, redelijke tuin en groot, onderhouden huis voor een spotprijs gezien de locatie. Mijn vrouw en ik zijn ook niet echt zo'n luxemensen dat we van veel zaken wakker liggen.

Soms droom ik wel van het gewoon te laten slopen en er dan een nieuw huis op te zetten. Als rijhuis kan dat geen absolute fortuinen kosten ook denk ik. Maar dan is er het geregel: ik heb een klein appartement, willen we daar met drie gaan wonen? En dan die nieuwbouw, dat allemaal opvolgen, ik krijg al stress als ik eraan denk, mede door toch maar weinig positieve verhalen uit de bouwsector. Financieel is het denk ik wel doenbaar, maar we leven nu financieel heel comfortabel door een lage aflossing. Vaak eindig ik dan ook met de gedachte dat hier blijven wonen "as is" en de problemen oplossen wanneer ze zich stellen eigenlijk misschien nog het meest comfortabel is.

Laatst bewerkt:
Ik lees hier vooral financiële stress, niet? Aan alles komen er vroeg of laat kosten en dat is simpel op te lossen met... jawel, geld.
Verbruik idem, comfort kost geld, of het nu in aankoopprijs of in verbruik is.
Dus enerzijds moet je zorgen dat je binnen jouw financiële mogelijkheden zit, en anderzijds aanvaarden dat een huis sowieso geld kost.

Je zegt dat geld geen probleem is dus dan ligt het vooral aan dat tweede? Ik zou dat goed proberen begrijpen voor jezelf. Want ondanks dat je aangeeft dat geld geen punt is lees ik hier tussen de lijnen toch vooral financiële stress.

En daar is trouwens NIETS mis mee he. Ik ben nu bezig met de renovatie van mijn alleenstaande jaren 70 woning en dat kost handenvol geld. Ik heb ook 2x moeten denken of ik dit wel zou doen want ik wil nul financiële stress ervaren.
Conclusie was dat het binnen mijn budget past en done, weg stress. Cijfers geven mij persoonlijk comfort.
Als was gebleken dat deze hele oefening toch te duur was zou ik de boel verkopen en kleiner gaan wonen.
Het is tweezijdig, ik wil gerust de bedragen hier opnoemen.

Het huis heeft 600K All-in gekost.
Ik had 200K over waarvan ik 100K gerekend voor verbouwingen maar dat worden er 150K.
Nu hebben we dus nog 50K over na alle verbouwingen die mogelijk zijn.

Genoeg om rustig mee verder te doen, dat zou waar zijn als ik geen schrik had van de zaken die hier kapot gaan. Mijn vriendin wil ook doodgraag minder werken, en we gaan graag veel op vakantie, het gasverbruik ligt hier nu toch hoger dan ik me had kunnen inbeelden , etc .. Ik zie mezelf ook vrij snel 4/5e werken. Als daar dan nog wat kinderen bijkomen vrees ik dat we toch dat overschot aan geld dat we nu kennen niet zullen overhouden ... Daar zit dus inderdaad ook wat financiële stress.

Al moet ik zeggen dat het toch vooral gemoedsrust en tijd is die me doen neigen naar een verkoop van dit huis. De droom is een huis vinden met goede ligging, niet te groot niet te klein, goed afgewerkt met goed materiaal, energiezuinig, ... teveel gevraagd vrees ik.

Je moet niet gewoon de EPC waarde vermenigvuldigen. Die bevat zogezegd ook koeling en is zoiezo zwaar overschat.

Pre verbouwing hadden we een EPC van 300 op 160m2, en verbruik was 20.000kWh per jaar, dus eerder 125Kwh/m2 (en dat is met continue alles op 22 graden te houden ook 's nachts). Wat iets van 2000 euro per jaar kost (eerder 1500 eiglijk, maar het schommelt wel)

Nu verbruiken we 25.000kWh op 300m2, maar weet nog niet wat de nieuwe EPC is.

In een equivalente recentbouw (2015-2018-ish) is dat de helft van wat ik zie bij familie & vrienden.
Als je warmtepomp cijfers ziet moet je x3 doen om op gas prijs/cijfers uit te komen.

Super nieuwe passiefbouw van de laatste 2-3 jaar zal nog wat lager liggen

EDIT: Zoals Plutus hieronder zegt, je moet wat extra verbruik er gewoon bijnemen in plaats van je te stresseren of in de koude te leven. Al is het 2000 euro per jaar extra (wat het niet gaat zijn). Als je huis 100k goedkoper is, ga je dat nooit van je leven zoveel kosten rekening houdend met inflatie. Gewoon knop omdraaien, lekker warm zetten, en er niet meer mee bezig zijn.
Dan zitten ze daar met de EPC berekeningen toch flagrant naast ? Wij houden onze woning maar op 19 a 20 graden en laten het afkoelen tot 16 snachts. Wil je zeggen dat de warmtepomp kosten gewoon veel duurder zijn dan de gasprijsen ?

Dan zitten ze daar met de EPC berekeningen toch flagrant naast ? Wij houden onze woning maar op 19 a 20 graden en laten het afkoelen tot 16 snachts. Wil je zeggen dat de warmtepomp kosten gewoon veel duurder zijn dan de gasprijsen ?

Wel, koelen naar 21 graden in de zomer 24/24 in alle kamers is onrealistisch (zeker als je geen airco hebt).
Dus enkel daarmee kan je het al delen door 2.

En daarnaast is het een heel ruwe schatting. Er stond een tijdje geleden een studie in de krant waar het verschil tussen A en D een factor 2 was in de praktijk. Bepaald dingen worden over of onderschat.

En een warmtepomp heeft een efficientie van meer als 100%. Voor elke Kwh elektriciteit maakt die 2-5 Kwh warmte.
Dus als je van gas naar warmtepomp gaat daalt je Kwh met ongeveer een factor 3 (heel ruwe schatting).
En aan de andere kant is gas ook 3x zo goedkoop, dus kwa prijs komt het wat op hetzelfde neer (vaak zelf gas goedkoper, al willen ze daar wat spelen met de taxen)

Ik beklaag het mij nog altijd dat ik niet gewoon door de zure appel gebeten heb, wat meer geleend en gewoon de boel plat gegooid en een nieuw (weliswaar kleiner) huis gebouwd had.

Tis natuurlijk niet alsof je met een nieuwbouw gebeiteld zit tot je sterft. Daar gaan ook gewoon zaken aan kapot, slijtage etc. Los van esthetische ingrepen (nieuw behang, ander kleurtje verf,...).

"Huizen zijn luizen", of het nu een bestaande woning is of nieuwbouw. Maar huren heeft dan weer andere nadelen, en een dak moet je toch boven je hoofd hebben...

Wel, koelen naar 21 graden in de zomer 24/24 in alle kamers is onrealistisch (zeker als je geen airco hebt).
Dus enkel daarmee kan je het al delen door 2.

En daarnaast is het een heel ruwe schatting. Er stond een tijdje geleden een studie in de krant waar het verschil tussen A en D een factor 2 was in de praktijk. Bepaald dingen worden over of onderschat.

En een warmtepomp heeft een efficientie van meer als 100%. Voor elke Kwh elektriciteit maakt die 2-5 Kwh warmte.
Dus als je van gas naar warmtepomp gaat daalt je Kwh met ongeveer een factor 3 (heel ruwe schatting).
En aan de andere kant is gas ook 3x zo goedkoop, dus kwa prijs komt het wat op hetzelfde neer (vaak zelf gas goedkoper, al willen ze daar wat spelen met de taxen)
Hoe bedoel je een factor 2 ? Als in een factor 2 delen qua energieverschil of vermenigvuldigen ? :D

Ik ging er gewoon vanuit dat ik met deze woning een EPC kon halen die laag genoeg was voor een warmtepomp.

Nu blijkt dat spouwmuren isoleren niet altijd verstandig is , zo zijn wij vatbaar voor vocht hier en is de luchtvochtigheid hoog. Dat zorgt ervoor dat we wat in een vicieuze cirkel komen van onmogelijkheid tot een lage EPC en dus hoge energiekosten. Ik kan me echt niet voorstellen dat alle huizen een A moeten krijgen in 2050.

Terug
Bovenaan