Er zijn een paar zaken naar boven gekomen die ik gewoon niet opgelost krijg op een deftige manier, bv isolatie in dakkappellen en doorlopende daken, er zijn id kelder vochtproblemen, het huis gelijkmatig verwarmd krijgen is een ramp, ventilatie is een issue. Dat zijn structurele problemen waar ik niet bij stil stond bij aankoop. Ik heb hier al uren en uren over nagedacht en enkele hiervan zijn op te lossen door te betalen, het geld is er maar ik vraag me ondertussen af of het dit allemaal wel waard is.
Naast deze grote ingrepen is de tuin gewoon té groot en arbeidsintensief, in de lente & zomer kan ik terug uren in mijn tuin werken om het enigszins proper te krijgen. Binnen heeft mijn vriendin gewoon geen tijd meer om te kuisen omdat het allemaal te groot is, zeker nu met de baby is het onmogelijk geworden om nog tijd vrij te maken.
De zaken dat je opnoemt, zijn toch vooral zaken die te maken hebben met "oudere" woning? Je wilt deze moderniseren. Niet zozeer of het nu een grote woning is.
Mijn ouders hebben een paar jaar terug ook besloten om hun oudere woning te verkopen en een nieuwe woning aan te kopen. Ook net omdat het mijn vader stress gaf. Hij is ook niet van de Bric a Bac, dus alles moet wel deftig zijn.
Was vaak bezig van, de elektriciteit is hier niet comfort, isolatie is niet goed en we kunnen de muren hier niet opspuiten, ramen dienen vervangen te worden, het dak isoleren maar onderdak is met asbest,....
Als je dan keek naar waarde van het huis + wat ze van plan waren om uit te geven kwam je op een mooi bedrag uit. Uiteindelijk hebben ze dan iets verder ingestapt in een bouwproject.
Omdat wij (de kinderen) het huis uit zijn, ook besloten om iets compacter te gaan wonen. Nog wel voldoende slaapkamers voor de kleinkinderen.
Zelf wonen wij hier in een ruime nieuwbouw en ik vind naar onderhoud nu niet dat het zoveel meer is als de vorige huizen waar we gewoond hebben. Wij hebben samen eerst in 3 andere woningen geleefd (telkens iets meer als een jaar), voordat we dit huis hebben gebouwd. De bewoonbare m2 liepen stevig uit elkaar.
We lachen soms wel eens met elkaar dat zij OCD heeft, want het moet constant spik en span zijn bij haar. Maar zij vind dat de woning makkelijk proper te houden is. Vroeger hadden wij een een poetsvrouw, maar momenteel is het voor haar niet meer nodig.
Zelf vind ik ook dat het nu uiteraard meer m2 zijn, maar je kunt vaak gewoon goed door poetsen hier.
De tuin kun je zelf kiezen hoe onderhoudsintensief je die maakt.