Bewust kleiner gaan wonen

Hoe bedoel je een factor 2 ? Als in een factor 2 delen qua energieverschil of vermenigvuldigen ? :D

Ik ging er gewoon vanuit dat ik met deze woning een EPC kon halen die laag genoeg was voor een warmtepomp.
Warmtepomp is economisch gezien niet echt interessant in deze tijden. Je steekt inderdaad minder kWh in de warmtepomp om er meer uit te krijgen. Maar de prijs van kWh kost dan ook meer.
Hij wilt dus zeggen je bespaard dan misschien een factor 3, maar de gasprijs is dan ook 3x goedkoper. Dus financieel haal je er niets uit.

Wij hebben een L/W warmtepomp, maar het was vooral het koeling aspect dat de doorslag gaf.
Om u een praktijkvoorbeeld te geven. (zijn onze cijfers over 1 jaar)
VerbruikafgifteSCOP/SEER
verwarming1158 kWh5901 kWh5,1
Warm water481 kWh1745 kWh3,6
Totaal verbruik (Ver. + WW)1639 kWh7646 kWh4,7
Koeling178 kWh1215 kWh6,8

Als je dus kijkt verbruikt onze warmtepomp in totaal voor verwarming + warm water (zoals een gasketel) = 1639 kWh. maar levert 7646kWh aan warmte. Of ik nu een gasketel of warmtepomp hebt, maakt niet uit. De woning vraagt dus 7646kWh aan energie, daar heeft een warmtepomp niets mee te maken.
SCOP is dus 4,7 of de factor is 4,7. Ik steek er 1kWh in en krijg 4,7kWh gemiddeld terug op een jaar.

Wij betalen nu 0,26kWh all in voor elektriciteit.
Wat dus 1639kWh x 0,26 = €426,16

Als ik een gasketel had en had een rendement van 100% kwam ik uit op: (snel even kijken op mijnenergie voor een contract)
Goedkoopst tarief € 498,69 bij eneco. (7646kWh)

Dus bespaar 70 euro op jaarbasis. Is dus niet veel. :)
Maar zoals gezegd is onze keuze voor een warmtepomp wel meer omvattend.

Laatst bewerkt:
Warmtepomp is economisch gezien niet echt interessant in deze tijden. Je steekt inderdaad minder kWh in de warmtepomp om er meer uit te krijgen. Maar de prijs van kWh kost dan ook meer.
Hij wilt dus zeggen je bespaard dan misschien een factor 3, maar de gasprijs is dan ook 3x goedkoper. Dus financieel haal je er niets uit.

Wij hebben een L/W warmtepomp, maar het was vooral het koeling aspect dat de doorslag gaf.
Om u een praktijkvoorbeeld te geven. (zijn onze cijfers over 1 jaar)
VerbruikafgifteSCOP/SEER
verwarming1158 kWh5901 kWh5,1
Warm water481 kWh1745 kWh3,6
Totaal verbruik (Ver. + WW)1639 kWh7646 kWh4,7
Koeling178 kWh1215 kWh6,8

Als je dus kijkt verbruikt onze warmtepomp in totaal voor verwarming + warm water (zoals een gasketel) = 1639 kWh. maar levert 7646kWh aan warmte. Of ik nu een gasketel of warmtepomp hebt, maakt niet uit. De woning vraagt dus 7646kWh aan energie, daar heeft een warmtepomp niets mee te maken.
SCOP is dus 4,7 of de factor is 4,7. Ik steek er 1kWh in en krijg 4,7kWh gemiddeld terug op een jaar.

Wij betalen nu 0,26kWh all in voor elektriciteit.
Wat dus 1639kWh x 0,26 = €426,16

Als ik een gasketel had en had een rendement van 100% kwam ik uit op: (snel even kijken op mijnenergie voor een contract)
Goedkoopst tarief € 498,69 bij eneco.

Dus bespaar 70 euro op jaarbasis. Is dus niet veel. :)
Maar zoals gezegd is onze keuze voor een warmtepomp wel meer omvattend.
Ik ben mee, verschil is natuurlijk dat hier de woning niet perfect geisoleerd is (en ook bijna niet mogelijk wegens onbereikbaarheid van sommige stukken vh dak). Ik denk dat ik makkelijk aan 40000 kwh gas kom per jaar.

Ik ben mee, verschil is natuurlijk dat hier de woning niet perfect geisoleerd is (en ook bijna niet mogelijk wegens onbereikbaarheid van sommige stukken vh dak). Ik denk dat ik makkelijk aan 40000 kwh gas kom per jaar.
Dat verbruik kun je enkel naar beneden halen door goed te isoleren, luchtdichtheid,....

Drijfveer mag dan zeker niet zijn ifv plaatsen warmtepomp. Want dat heeft eigenlijk niets met elkaar te maken, buiten het boosten van de efficiëntie.

dat is wel extreem. Hoe groot is die woning misschien?
250m2 , EPC was 450, ondertussen het dak geisoleerd en dat zou het toch moeten verlaagd hebben naar Ca. 300 ware het niet dat ik niet ad dakkapellen kan en ook niet ah verlengde vh dak id slaapkamers. Iets waar ik bij aankoop geen idee van had.

Hoeveel effect ik daardoor verlies kan ik niet echt zeggen, maar het zal zeker wel wat zijn .

Mijn atypische move is blijkbaar verplaatst naar een nieuw topic met een random titel. Ik ga van een OB van 210m2 naar een penthouse van 240m2 dus klopt niet echt. Was ook niet meteen het doel van men reactie op het topic kleinder wonen te bespreken, eerder anders wonen :-).
Los daarvan was 1 van de redenen al het werk en dat is veel meer met de OB met grote tuin dan een groter app met terras.
Nuja leuk onderwerp wel maar zomaar titels zetten bij een post vind ik maar apart.

Heb je die 40.000 effectief gezien op jaarbasis of is dat een schatting ?

Want dat lijkt extreem hoog voor 250m2 ook al is het compleet ongeisoleerd. Zeker als je het niet zo warm stookt zoals je aangaf.

Indien een schatting, op basis van EPC is een schatting heel moeilijk. En al zeker niet EPCxoppervlakte. Zoiezo al de helft van dat getal nemen want je berekend enkel verwarming en dat getal bevat ook koeling in de zomer. En zelfs dan is het niet echt betrouwbaar, en ligt bijna altijd nog stukken lager. Zeker bij grote huizen.

Wat je kan doen is een extrapolatie op basis van enkele wintermaanden. Bij mij is december en januari elk bijvoorbeeld ongeveer 1/4-1/5 van mijn jaar verbruik (dus samen bijna de helft !). Bij Luminus kan je bijvoorbeeld online zo een extrapolatie doen.

Heb je die 40.000 effectief gezien op jaarbasis of is dat een schatting ?

Want dat lijkt extreem hoog voor 250m2 ook al is het compleet ongeisoleerd. Zeker als je het niet zo warm stookt zoals je aangaf.

Indien een schatting, op basis van EPC is een schatting heel moeilijk. En al zeker niet EPCxoppervlakte. Zoiezo al de helft van dat getal nemen want je berekend enkel verwarming en dat getal bevat ook koeling in de zomer. En zelfs dan is het niet echt betrouwbaar, en ligt bijna altijd nog stukken lager. Zeker bij grote huizen.

Wat je kan doen is een extrapolatie op basis van enkele wintermaanden. Bij mij is december en januari elk bijvoorbeeld ongeveer 1/4-1/5 van mijn jaar verbruik (dus samen bijna de helft !). Bij Luminus kan je bijvoorbeeld online zo een extrapolatie doen.
Ik heb tot nu toe enkel het gasverbruik tussen 14/03 en 18/11, de niet verbruikende maanden, en daarin verbruikte ik 500 m3 (Ca. 5000kwh ?)... Dat zegt niet zoveel vermoed ik ?

Vandaag had ik bijvoorbeeld op een tijd van 24 uur een verbruik van 10 m3.

Chatgpt lijkt me nogal conservatief voor de metingen in de winter.

Ik heb tot nu toe enkel het gasverbruik tussen 14/03 en 18/11, de niet verbruikende maanden, en daarin verbruikte ik 500 m3 (Ca. 5000kwh ?)... Dat zegt niet zoveel vermoed ik ?

Ja ik ook zoiets. 13m3 gisteren. En verbruik 25000kwh per jaar. Ik vermoed dat je op 20.000-ish gaat eindigen wat ook typisch is voor jou grootte en isolatie als ik zo hoor.

Ik kan je priv een screenshot sturen als je wilt met verbruik per maand als je wilt vergelijken en de jouwe schatten.

EDIT: of ja er staat toch niks persoonlijks op:

Ja ik ook zoiets. 13m3 gisteren. En verbruik 25000kwh per jaar. Ik vermoed dat je op 20.000-ish gaat eindigen wat ook typisch is voor jou grootte en isolatie als ik zo hoor.

Ik kan je priv een screenshot sturen als je wilt met verbruik per maand als je wilt vergelijken en de jouwe schatten.

EDIT: of ja er staat toch niks persoonlijks op:
Ah bon, dat valt dan nog beter mee dan gedacht.
We verwarmen wel echt behoudend. 19 in woonkamer, 16 in slaapkamers. Met kinderen ga ik dat toch wat moeten opschroeven.

DIe 500m3 is 5000kWh als je arm gas hebt (dat bestaat volgens mij nietmeer in België), het zal dus eerder 5750 kWh zijn.

Ons vorig huis was 340m2, EPC 290, we hielden dat door de dag op 20 graden en 'snachts koelde dat dan af richting de 18 graden (keuken 16 graden) en boven was het een 17 graden. We hadden een verbruik van 27500kWh per jaar, waarvan 5000kWh warm water. Dat was in periode 2020-2023.

Die 40000kWh zou erg met de haren gesleurd zijn, de realiteit zal minder zijn.
Als je een oude boiler hebt zoals ik had, kan die al voor het merendeel van je huidig gebruik zitten.

Voor die periode zit ik ook altijd +- op 500 m³. Op jaarbasis wordt dat 1200-1300m³. Huis is iets kleiner (220m²), dak is half geïsoleerd en voorts niets, verwarming staat wel wat hoger (overdag 19 's avonds en weekends 21). Warm water ook op gas.
Dus die 40.000 mag je halveren 😁

Da's al een goed teken, merci.

Een ander probleem dat me toch nog enorme zorgen baart is dat half geisoleerd dak. Alle schuine wanden openbreken en isolatie laten plaatsen, die offerte kwam uit op 50K.

Zelf doen is een mogelijkheid, maar ik ga daar een jaar aan bezig zijn, zo weinig tijd kan ik vrijmaken en zoveel ruimtes zijn het. Op 1 kamer krijg ik reeds schimmel, volgens de dakwerker kan dit enkel condens zijn en daar is het stuk ongeisoleerd dak dus terug verantwoordelijk voor.

Ik ga nu eens horen of ze daar vlokken kunnen inblazen maar echt positief klonken ze nog niet ad telefoon.

Dat bedoel ik dus vooral met die structurele problemen waar ik geen oplossing voor zie.

Ah bon, dat valt dan nog beter mee dan gedacht.
We verwarmen wel echt behoudend. 19 in woonkamer, 16 in slaapkamers. Met kinderen ga ik dat toch wat moeten opschroeven.

Hoger stoken gaat ook niet zoveel extra impact hebben op je verbruik (10-20%), dus naar comfort toe kan dat ook wel de moeite zijn aangezien dat op maandbasis bijvoorbeeld maar enkele 'tientjes' scheelt.

Misschien dat je er dan ook liever gaat vertoeven in de winter. Ik zou ook niet graag thuis zijn moest het de hele tijd koud zijn.

Zie het als een investering in je mental state (zo is het toch bij mij. Ik heb tijdens de energie crisis lager gestookt en ik kreeg er bijna een depressie van).

Hoger stoken gaat ook niet zoveel extra impact hebben op je verbruik (10-20%), dus naar comfort toe kan dat ook wel de moeite zijn aangezien dat op maandbasis bijvoorbeeld maar enkele 'tientjes' scheelt.

Misschien dat je er dan ook liever gaat vertoeven in de winter. Ik zou ook niet graag thuis zijn moest het de hele tijd koud zijn.

Zie het als een investering in je mental state (zo is het toch bij mij. Ik heb tijdens de energie crisis lager gestookt en ik kreeg er bijna een depressie van).
Die 19 is voor mij eigenlijk comfortabel, maar eenmaal ik de glazen deur opendoe naar de hal kom ik in 16 graden terecht en dat is inderdaad altijd oncomfortabel.

Voorlopig nog schrik van het verbruik maar dat kan zeker een goeie tip zijn.

Een ander probleem dat me toch nog enorme zorgen baart is dat half geisoleerd dak. Alle schuine wanden openbreken en isolatie laten plaatsen, die offerte kwam uit op 50K.

Zelf doen is een mogelijkheid, maar ik ga daar een jaar aan bezig zijn, zo weinig tijd kan ik vrijmaken en zoveel ruimtes zijn het. Op 1 kamer krijg ik reeds schimmel, volgens de dakwerker kan dit enkel condens zijn en daar is het stuk ongeisoleerd dak dus terug verantwoordelijk voor.

Aangezien je spreekt over kamers neem ik aan dat dat een afgewerkte/bewoonde zolder is?
Eventueel kan je isoleren op de zoldervloer. Zelfs al zijn er kamers die dan buiten de geisoleerde schil vallen, voor een slaapkamer hoeft dat niet per se te storen imo.

Aangezien je spreekt over kamers neem ik aan dat dat een afgewerkte/bewoonde zolder is?
Eventueel kan je isoleren op de zoldervloer. Zelfs al zijn er kamers die dan buiten de geisoleerde schil vallen, voor een slaapkamer hoeft dat niet per se te storen imo.
Nee, het dak loopt door in de slaapkamers onder de zolder.

Het probleem is nu dat de warme lucht zich een baan vormt naar deze schuine wanden waar het ongeisoleerd stuk dak zit. Enorm warmteverlies volgens mij en dus mogelijkheid tot vocht op korte termijn.

Dan heb je toch niet àlles gerenoveerd vermoed ik, maar eerder iets zoals het typische ruimte per ruimte?
Ik ga nu àlles strippen, enkel de binnenmuren en het dakgebinte blijven staan, dan is er nog maar weinig om problemen mee te hebben denk ik dan.
Nieuw schrijnwerk, ramen en deuren, vloerplaat met isolatie en nieuwe afvoeren, spouwmuurisolatie, nieuwe technieken, nieuw pleisterwerk. Enkel gevel, dak en goten zijn niet vernieuwd geweest.

Laatst bewerkt:
Tis natuurlijk niet alsof je met een nieuwbouw gebeiteld zit tot je sterft. Daar gaan ook gewoon zaken aan kapot, slijtage etc. Los van esthetische ingrepen (nieuw behang, ander kleurtje verf,...).

"Huizen zijn luizen", of het nu een bestaande woning is of nieuwbouw. Maar huren heeft dan weer andere nadelen, en een dak moet je toch boven je hoofd hebben...
Akkoord maar met een nieuwbouw kan je gewoon alles naar wens doen en kwa energie efficiëntie het volgens de laatste ontwikkelingen doen. Terwijl je met verbouwingen altijd wat zit te lappen en te tappen. Terwijl de kostprijs voor die werken toch ook oplopen. Ik vraag me echt af wanneer je je wonig volledig stript en renoveert je wel zo goedkoper af bent dan gewoon de kraanbak erin en nieuw.

Terug
Bovenaan