Warmtepomp is economisch gezien niet echt interessant in deze tijden. Je steekt inderdaad minder kWh in de warmtepomp om er meer uit te krijgen. Maar de prijs van kWh kost dan ook meer.Hoe bedoel je een factor 2 ? Als in een factor 2 delen qua energieverschil of vermenigvuldigen ?
Ik ging er gewoon vanuit dat ik met deze woning een EPC kon halen die laag genoeg was voor een warmtepomp.
Hij wilt dus zeggen je bespaard dan misschien een factor 3, maar de gasprijs is dan ook 3x goedkoper. Dus financieel haal je er niets uit.
Wij hebben een L/W warmtepomp, maar het was vooral het koeling aspect dat de doorslag gaf.
Om u een praktijkvoorbeeld te geven. (zijn onze cijfers over 1 jaar)
| Verbruik | afgifte | SCOP/SEER | |
| verwarming | 1158 kWh | 5901 kWh | 5,1 |
| Warm water | 481 kWh | 1745 kWh | 3,6 |
| Totaal verbruik (Ver. + WW) | 1639 kWh | 7646 kWh | 4,7 |
| Koeling | 178 kWh | 1215 kWh | 6,8 |
Als je dus kijkt verbruikt onze warmtepomp in totaal voor verwarming + warm water (zoals een gasketel) = 1639 kWh. maar levert 7646kWh aan warmte. Of ik nu een gasketel of warmtepomp hebt, maakt niet uit. De woning vraagt dus 7646kWh aan energie, daar heeft een warmtepomp niets mee te maken.
SCOP is dus 4,7 of de factor is 4,7. Ik steek er 1kWh in en krijg 4,7kWh gemiddeld terug op een jaar.
Wij betalen nu 0,26kWh all in voor elektriciteit.
Wat dus 1639kWh x 0,26 = €426,16
Als ik een gasketel had en had een rendement van 100% kwam ik uit op: (snel even kijken op mijnenergie voor een contract)
Goedkoopst tarief € 498,69 bij eneco. (7646kWh)
Dus bespaar 70 euro op jaarbasis. Is dus niet veel.

Maar zoals gezegd is onze keuze voor een warmtepomp wel meer omvattend.
Laatst bewerkt: