Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Of "das goe voor profs maar wij rijden niet snel genoeg". Terwijl je aan lagere snelheden net meer voordeel hebt aan diepe velgen door een hoger aandeel aan zijdelinkse drag t.o.v. frontale drag.Is een beetje de basis van aërodynamica en gewicht en de winsten die je daarmee die je nu gewoon benoemd.
Dat is niks nieuws natuurlijk, en het is meetbaar en merkbaar. Maar toch is nog niet iedereen overtuigd
“Ja maar een fulcrum racing 7 setje bolt toch ook, het zijn de benen die het moeten doen!”. Allemaal correct jong, maar een zipp 808 setje zal u voor dezelfde inspanning wel een stuk sneller doen rijden.
Bedankt, en die fun factor, daar doe ik het voorOnlangs eens met zo een E-MTB (Levo Fully) gaan rondtoeren in de Ardennen en ik begrijp het eigenlijk ook wel hoor.. Ongelofelijke funfactor. Ik zat precies op een kermisattractie maar dan 100x leuker + in de natuur.
Schoon gerief alleszins @vjtony!
Wielen zijn de enige upgrade die in verhouding tot efficientie echt zijn geld waard is.Of "das goe voor profs maar wij rijden niet snel genoeg". Terwijl je aan lagere snelheden net meer voordeel hebt aan diepe velgen door een hoger aandeel aan zijdelinkse drag t.o.v. frontale drag.
Het verschil is gi-gan-tisch. Ik heb na heel lang twijfelen een jaar of 3 terug een setje Zipp 303's op mijn road bike gelegd en dat is zonder overdrijven gewoon 3 per uur gratis. Met die Ksyrium's (meest on-Aero wielen ooit wel) moest ik destijds, zelfs in mijn piek in het seizoen, stoempen om een uur aan 30avg te rijden. Met die Zipps vingers in de neus, in vorm of niet.
105 met 303 over Dura Ace met standaard entry-level wielen all day any day. Er wordt inderdaad al te veel gefocust op groepsets maar dat heeft natuurlijk ook gewoon te maken omdat het prijsverschil tussen groepsets aan OEM prijzen voor de fietsfabrikanten relatief klein is. Voor de fabrikant is de extra uitstraling van een Ultegra vs 105 een erg goedkope upgrade die hem wel mooi extra centje kan opleveren door de fiets naar een hoger segment te duwen. Bij wielsets is dat meteen een stuk moeilijker. Mede omdat zeer veel mensen gewoon het "belang" (lees plezier) van een goed setje wielen drastisch onderschatten.Wielen zijn de enige upgrade die in verhouding tot efficientie echt zijn geld waard is.
Daarom begrijp ik dikwijls al die focus op de groepsets niet. “Ze” rijden liever met dura-ace in combinatie met fulcrum 7 dan bv 105 icm zipp 303 of iets dergelijks. Ik zou het wel weten.
De fietsmerken pakken ook graag uit met de groepsets natuurlijk. Wielen ziet niemand naar, die zijn toch op elke fiets rond.
1.5 in uw hoofd en 1.5 door de aerodynamic danHet verschil is gi-gan-tisch. Ik heb na heel lang twijfelen een jaar of 3 terug een setje Zipp 303's op mijn road bike gelegd en dat is zonder overdrijven gewoon 3 per uur gratis.

Dat kan1.5 in uw hoofd en 1.5 door de aerodynamic dan![]()
maar er zit imo gewoon ook een verschil op comfort. Dat lijkt raar omdat een hoge wielset in principe stijver is maar toch bolt dat lekkerder. Als je bij langere ritten comfortabeler kan rijden heb je niet alleen de Aero gains van de wielen zelf maar ook nog eens verminderde vermoeidheid en daar bijhorende betere houding verder in de rit.
(al zijn naar mijn mening de MT-RT900 schijven nog stoerder)@HUSKE
Heb je uw emonda al eens gewogen. Want de dura-ace schijven gaan het verschil niet maken daarop hoor
Toch echt wel fan van zo een agonist. Echt een heel leuke en knappe MTB.
Er is maar dan gewicht alleen natuurlijk.Het is voor de looks, als het voor het gewocht os, neem je nest geen emonda. Heb die gekozen omdat ik op een dikke kilometer van thuis een Trek dealer heb.
De BMC heb ik in 2019 als ex testfiets gekocht. Daar is toen de volledige drivetrain, remblokken, zadel, banden etc aan vervangen voor 2450 euro (was toen 4500€ catalogus). Nog steeds tevreden van.

Topmodel (Frame only) weegt toch 698 gram?Er is maar dan gewicht alleen natuurlijk.
Maar ik blijf mij toch afvragen waarom hij niet gewoon lichter is, alle elementen zijn daarvoor aanwezig op het eerste zicht.
Met dura ace en hoge wielen 6.7 kg. Weinig disc bikes die lichter zijn toch? De goedkope modellen zijn zwaar ja, maar bij welk merk heb je een goedkope lichte fiets die aero is met disc brakes?