Boardgames of the year 2024 - Geef ze op tot 20/12!

Joeri

Redacteur
Crowdfunder FE
Platinum Trophy
Jaarlijks maken we met de redactie een special waarin elke reviewer zijn of haar boardgame of the year opgeeft.
Laten we dat nu ook eens doen voor de forumgebruikers.

Geef je top 3, 5 of 10 op (maximum 10 games) in willekeurige volgorde.
Ik zal nadien alles in een lijstje gieten om de stemmen te tellen, waarbij de tien meest genoemde boardgames in een poll komen, waarbij dan tot het jaareinde gestemd kan worden. De boardgame met de meeste stemmen, wordt dan de BeyondGaming Boardgame of the Year 2024.

Ik ben alvast benieuwd welke spellen er allemaal zullen passeren in jullie top!

Er is eigenlijk maar ééb regels. De boardgame moet uitgekomen zijn in 2024. Een Nederlandse vertaling van een oudere game die pas dit jaar is verschenen, mag dus ook.

Arcs vanilla of die expansion?

In ieder geval veel goeds over gehoord. Ik hou ook enorm van het artwork. Maar ik twijfel er aan of ik dat veel op tafel ga krijgen.
We hebben alleen de base game gespeeld, maar we zijn helemaal onder de indruk. Volgende keer gaan we zeker voor Lore en Leaders erbij. De campaign staat op de planning.

Ik ben misschien een beetje biased, want Cole Wehrle is gewoon een ontzettende goede designer. Root en John's Company hebben we ondertussen ook al héél veel gespeeld.

EDIT: EN Pax Pamir... Hebben we denk ik ondertussen het meeste gespeeld.

We hebben alleen de base game gespeeld, maar we zijn helemaal onder de indruk. Volgende keer gaan we zeker voor Lore en Leaders erbij. De campaign staat op de planning.

Ik ben misschien een beetje biased, want Cole Wehrle is gewoon een ontzettende goede designer. Root en John's Company hebben we ondertussen ook al héél veel gespeeld.

EDIT: EN Pax Pamir... Hebben we denk ik ondertussen het meeste gespeeld.
Root ook al wel wat gespeeld, inderdaad een top spel.
Bij Arcs is het vooral de card mechanic die wat afschrikt/waarvan ik weet dat dat een aantal mensen minder aanspreekt.

Niet allemaal tegelijk hé :unsure:

Pirates of Maracaibo
The Lord of the Rings: Duel for Middle-earth
Drakenherders
De Rode Kathedraal
Intarsia

Voorlopige top 5, niet in volgorde:

Intarsia
Stonespire Architects
Windmill Valley
Wonderous Creatures
Wyrmspan

Ongespeelde kansmakers die hier nog klaarliggen om te spelen: Lord of the Rings: Duel, Nova Roma, Reef Project, Unconscious Mind

Wil ik ook nog eens proberen: Arcs, SETI, Minos: Dawn of the Bronze Age, Harmonies en Black Forest

Laatst bewerkt:
Te weinig gespeeld helaas...
Wel nog wat gekocht (en tegen m'n intentie in toch één Kickstarter) maar de games die ik kocht waren eerder uitbreidingen of oudere games,

Uit 2024 mijn bescheiden bijdrage:
  1. The Lord of the Rings: Duel for Middle-Earth [own]
  2. Harmonies [own]
  3. ... euhm, Shackleton Base: A Journey to the Moon bij een kameraad gespeeld, stak mechanisch wel leuk, maar kon me niet overtuigen om het aan m'n wishlist toe te voegen om ooit te kopen, misschien wel om ooit nog eens te spelen.
Triest jaar voor m'n boardgame hobby (zoals zoveel andere dingen) precies.
Wel nog aardig wat leuke boardgame-avonden gehad, maar met oudere games: Twilight Imperium, Memoir '44, ... moet ook kunnen toch?
De fetisj met het nieuwe is sterk in deze hobby.

Triest jaar voor m'n boardgame hobby (zoals zoveel andere dingen) precies.
Wel nog aardig wat leuke boardgame-avonden gehad, maar met oudere games: Twilight Imperium, Memoir '44, ... moet ook kunnen toch?
De fetisj met het nieuwe is sterk in deze hobby.

Da's herkenbaar. Er was een tijd dat ik echt veel kocht maar dat eindigde toch allemaal in het zwarte gat dat backlog heet.
Combinatie van meerdere factoren: minder tijd/drukker gezinsleven, gebrek aan opslagruimte en gewoon moeilijk kiezen. Als je +100 spellen hebt, gaat er sowieso een deel ongespeeld blijven. En wat is het nut van een spel dat niet gespeeld wordt?

En als je dan iets speelt, grijp je snel naar iets dat je kent want dan moet je geen tijd liggen verspillen met regels lezen en uitleggen.
Momenteel wordt de zolder van de achterbouw in orde gebracht en eens die in orde is, komt de collectie daar te staan en ga ik ineens eens kijken wat we bijhouden wat we weg doen.

Geen bepaalde volgorde. Nog te weinig gespeeld om ze te ranken en ook de enige spellen die in 2024 zijn uitgekomen

Snails
Mythic Mischiefs Vol. 2
Lets go! to japan
duck & cover
sky team NL

Terug
Bovenaan