BPost aanklagen. Enige kans?

Maar zou dat etiket er dan van gevallen zijn? Want zijn pakketje is nog ingescand geweest in het sorteercentrum van Luik.
Ik zie 2 opties
1. Ofwel is dat pakje ergens van de band gevallen en ligt dat pakje ergens fysiek naast een band of ergens op grond.
2. Door schuren, schuiven of ergens afvallen is het etiket dat op de doos geplakt is eraf geschuurd waardoor er ergens een doos zonder label ligt. Kan voorvallen, want het is niet de eerste keer dat er dozen beschadigd geraken bij BPost.

1. Er werken daar honderden mensen. Iemand moet dan toch een doos zien liggen ergens op grond of in een hoek en dat melden?
2. Een doos zonder etiket moet toch ook ergens naar de stapel van verloren goederen moeten gaan, niet? En dan is de enige manier om dit te herkennen door het te openen en de inhoud te bekijken.

Ja, zo een sorteercentrum is gigantisch, maar als daar honderden mensen werken ga je me toch niet zeggen dat een pak van 1m breed zomaar verdwijnt en onvindbaar is?

Buiten diefstal liggen die pakjes toch effectief nog gewoon ergens?
Foute bak en dus fout sorteercentrum? Ligt dus gewoon bij een ander sorteercentrum dat het opnieuw kan verzenden.
In Luik vertrokken zonder te scannen? Dan ligt het gewoon op een andere locatie waar men het opnieuw kan scannen en correct versturen.
Bij laden en lossen gevallen zou dan enkel kunnen bij verloren pakketten die al met de koerier weg zijn, anders ligt dat op het terrein van de post en kunnen ze het oprapen.

Al die magisch verdwenen pakketten begrijp ik toch ook niet hoor.
Exact mijn punt. Tenzij er iemand een stuurhuis van een auto in zijn binnenzak verstopt (die man mag het houden dan, want die verdient het!) snap ik niet hoe dit op magische wijze verdwijnt, ongeacht hoe groot zo een centrum is.

Kan ook zijn dat die gewoon in de verkeerde "container" is beland maar dan de ticket is beschadigd. Dus die ligt ergens "weet niet waar".

Er is een youtubekanaal die probeerde een airtag te sturen naar Noord-Korea met DHL die ook "verloren" werd.

Bpost is in mijn ervaring de meest onbetrouwbare verzendservice die je kan gebruiken. Ben daar al meermaals pakjes kwijtgeraakt. 1x is zelfs uitgekomen dat het door een medewerker van Bpost gestolen was, maar je moet dan wel een NDA ondertekenen waar ook instaat dat je geen verdere stappen zal ondernemen voordat je je pakket (beschadigd) terugkrijgt. Zeer louche allemaal en daar sta je dan met je beschadigde zending (dat zie je pas wanneer je je pakketje terugkrijgt natuurlijk) zonder dat je er nog iets tegen kan doen... Eén tip: blijf zover mogelijk weg van Bpost waar mogelijk.

Bij andere verzendservices nog geen vermiste pakketjes gehad. Ik gebruik meestal PostNL en als het internationale pakjes zijn, verzend ik ze in Nederland omdat het daar veel goedkoper is.

Net via via een nieuw (tweedehands) specifiek stuurhuis bemachtigd. Opgestuurd naar Duitsland, ditmaal met UPS

Bpost is in mijn ervaring de meest onbetrouwbare verzendservice die je kan gebruiken. Ben daar al meermaals pakjes kwijtgeraakt. 1x is zelfs uitgekomen dat het door een medewerker van Bpost gestolen was, maar je moet dan wel een NDA ondertekenen waar ook instaat dat je geen verdere stappen zal ondernemen voordat je je pakket (beschadigd) terugkrijgt. Zeer louche allemaal en daar sta je dan met je beschadigde zending (dat zie je pas wanneer je je pakketje terugkrijgt natuurlijk) zonder dat je er nog iets tegen kan doen... Eén tip: blijf zover mogelijk weg van Bpost waar mogelijk.

Bij andere verzendservices nog geen vermiste pakketjes gehad. Ik gebruik meestal PostNL en als het internationale pakjes zijn, verzend ik ze in Nederland omdat het daar veel goedkoper is.
Goed om weten.

Tot heden relatief weinig problemen gehad met BPost behalve dan hun administratieve gedeelte. Website liep vast net als ik een betaling wou uitvoeren en moest een nieuw label aanmaken daardoor. Resultaat: 2x betaald voor 1 label. 3x voor moeten bellen om uiteindelijk nooit mijn geld terug te krijgen. Zelfs voor €6 vegen ze er hun voeten aan. 3x gezegd "we betalen dat terug". Nooit gebeurd.

Doorheen de jaren veel pakjes verzonden/ontvangen, zowel privé als professioneel, en er zijn veel ergere koerierdiensten dan BPost. De beste en snelste service lag gemiddeld toch bij BPost.

Laatst bewerkt:
Ik heb de laatste tijd ook veel last met bpost (pakketjes rond de 100 euro). Klantendienst liegt en bedriegt en houdt je aan het lijntje en doen geen enkele moeite om voor jou iets op te lossen. De meeste bedrijven werken tegenwoordig ook altijd met het systeem dat degene die de telefoon oppakt niks mag beslissen en doen en ze de vraag gewoon noteren, en je degene die iets kan beslissen nooit kan contacteren, en aldus steken ze zich weg achter procedure en krijg je niks meer gedaan.
Voor mij waren twee pakketjes kwijt en bpost wilde geen bewijs geven dat ze het kwijt waren. Volgens hun kon alleen de zender een onderzoek starten, de zender kreeg volgens de tracking van bpost echter binnen dat de pakketten in het postpunt lagen en wilde bewijs dat ik het niet kon halen. Hiervoor 2 klachten bij de ombudsdienst, 2 weken later had ik mijn bewijzen en kon ik mijn geld bij de zender terugvorderen.
Verder ook nog aangetekende zending die ik had opgestuurd, die ze dan waren verloren voor lange periode waardoor ik prio, dure, verzending via ander bedrijf moest doen. Hiervoor ook klacht bij de ombudsman voor hopelijk mijn kosten hiervoor te recupereren. Deze is nog lopende maar vrees dat ik hiervoor mijn geld kwijt ga zijn.

Klantendienst liegt en bedriegt en houdt je aan het lijntje en doen geen enkele moeite om voor jou iets op te lossen. De meeste bedrijven werken tegenwoordig ook altijd met het systeem dat degene die de telefoon oppakt niks mag beslissen en doen en ze de vraag gewoon noteren, en je degene die iets kan beslissen nooit kan contacteren, en aldus steken ze zich weg achter procedure en krijg je niks meer gedaan.
I confirm

Het feit dat ze zelfs geen moeite doen is er bij mij te veel aan. Als ze zouden zeggen dat ze heel het sorteercentrum ondersteboven hebben gekeerd en niets gevonden hebben, dan kan ik er nog vrede mee nemen.
Dus als ze liegen en jou exact dit via mail sturen, dan opeens ga je ze niet in proces trekken?

Dus als ze liegen en jou exact dit via mail sturen, dan opeens ga je ze niet in proces trekken?
Ik snap uw redenering, maar het gaat hem bij mij om het feit dat ze gewoon geen moeite doen en er zich zelfs niet achter schuilen.
En neen, maar basically als ze zelf toegeven dat ze het niet vinden kunnen ze praktisch niet anders dan een compensatie aanbieden, maar zo ver komt he tzelfs nog niet.

Of ze geraken op een verkeerde pallet en worden samen met een ander pakket verkeerd geleverd bij de foute bestemmelingen.
Soit, wij werken met een stuk of 10 vervoerders bij ons bedrijf en ze hebben allemaal elke maand wel een 10tal missing parcels of shipments, waar we nooit niks meer van horen of terugzien.

Ik vind het eerder onbegrijpelijk dat mensen niet kunnen vatten dat een doosje kan verdwijnen in die toch wel gigantische logistieke flow die achter een BOL of Amazon bestelling zit.

Je zegt zelf dat het bij jullie alleen al om een 10 tal missende pakketjes ging per maand, voor jullie bedrijf alleen al dus. Reken dus eens uit hoeveel pakjes er zo verloren gaan in totaal. Het gaat dus zeker niet om een doosje dat verdwijnt maar misschien eerder om een structureel probleem? Nuja op de totale flow van honderden duizenden pakjes is het verdwijnen van een aantal natuurlijk peanuts, maar als bestemmeling zit je er wel mee...

Je zegt zelf dat het bij jullie alleen al om een 10 tal missende pakketjes ging per maand, voor jullie bedrijf alleen al dus. Reken dus eens uit hoeveel pakjes er zo verloren gaan in totaal. Het gaat dus zeker niet om een doosje dat verdwijnt maar misschien eerder om een structureel probleem? Nuja op de totale flow van honderden duizenden pakjes is het verdwijnen van een aantal natuurlijk peanuts, maar als bestemmeling zit je er wel mee...
Mjah structureel probleem. Een 100% delivery rate zonder verloren goederen is gewoon niet realistisch.

Bij ons zijn er tientallen verloren elke maand inderdaad, maar dat gaat dan ook over duizenden, al dan niet 10duizenden dozen. 99,9% delivery rate zou ik niet echt een structureel probleem noemen.

Late leveringen, das een ander paar mouwen :biglaugh:

Mjah structureel probleem. Een 100% delivery rate zonder verloren goederen is gewoon niet realistisch.

Bij ons zijn er tientallen verloren elke maand inderdaad, maar dat gaat dan ook over duizenden, al dan niet 10duizenden dozen. 99,9% delivery rate zou ik niet echt een structureel probleem noemen.

Late leveringen, das een ander paar mouwen :biglaugh:

Stel dat ik meega in uw standpunt.
Elke maand van jouw bedrijf al 10 pakketjes die niet bij de bestemming afgeleverd worden.
Die 10 pakketjes zijn ergens uiteindelijk, die zijn niet weg weg. Dat zijn 120 pakketjes op jaarbasis alleen al van jouw bedrijf dat ergens gevallen zijn, verkeerde geleverd, van den band gevallen of eender wat.
Dat is een serieus volume hoor. Het kan niet zijn dat van die 120 er niet enkele ergens toch nog boven water, maar op een bepaalde manier geraken die toch niet terug bij de afzender.

100% accuraat zijn is onmogelijk. Maar gewoon fysiek 120 pakketjes per jaar van 1 bedrijf alleen al kwijtspelen, nee dat kan echt niet.

Je hoeft niet mee te gaan in mijn standpunt hoor, ik laat je gewoon weten hoe het er in de realiteit aantoe gaat.

120 pakketjes is heus geen serieus volume als je het volledig aantal pakjes bekijkt die wij versturen met verschillende vervoerders, en al helemaal niet als je weet hoeveel pakketjes door zo een carrier hub gaan op dagelijkse basis.

Ik ga niet elke mogelijke manier uitleggen waarop deze verloren kunnen gaan maar als die bv, bij een verkeerde klant geleverd zijn moet je al geluk hebben dat die iets laat weten aan de vervoerder dat hij een foutief pakje ontvangen heeft.

meer dan 2 maanden verder en ik heb een update.

De ombudsdienst heeft dus deze klacht overgenomen en heeft BPost aangeschreven. 3 weken wachten op antwoord van hun. Zelfde verhaal: "geen factuur, dus geen uitbetaling". Om toch iets op papier te hebben heb ik aan de ombudsdienst een offerte van een nieuw stuurhuis (€1200) van BMW zelf doorgestuurd. Uiteraard zijn dit bedragen die ze me nooit zouden terugbetalen. Wat ik er ook heb bijgestoken was een factuur van de revisie aan dit onderdeel 2 jaar geleden, zijnde €231.
Ik vroeg ook aan de ombudsdienst om een seintje te geven als ze deze factuur/offerte ontvangen hebben en aan bpost hebben doorgestuurd. Dit hebben ze uiteraard dus nooit gedaan. BPost is dan met een fysieke opzoeking begonnen die ook +- 3 weken heeft ingenomen (waarschijnlijk in realiteit 1u en daarna er de brui aan gegeven). Om dan met hetzelfde besluit af te komen: geen factuur dus geen uitbetaling, maar ze gaan een compensatie geven van de wettelijke maximum die ze in dit geval mogen uitbetalen, zijnde €71.

Ik voel mij lichtelijk in mijn aars genomen. Ik heb dus terug aan de ombudsdienst gevraagd of ze die factuur van de revisiewerken weldegelijk hebben doorgestuurd. Ik vermoed ook hier weer geen of een veel te laat antwoord op te ontvangen.

Alles opgeteld vind ik het schrijnend dat dit ondertussen al +- 10 weken bezig is voor iets dat ze uit hun eigen al hadden opgelost kunnen hebben na een week.

Uiteindelijk heeft dit me een nieuw (tweedehands) stuurhuis van €200 gekost en nog eens €130 aan revisiekosten om deze terug in nieuwstaat te krijgen. Het revisiebedrijf was zo genereus om mij korting te geven gezien de omstandigheden. Dus na €330 aan kosten te hebben en 10 weken niet mobiel te zijn en mij aan het lijntje te houden vind ik €71 nogal denegrerend.

Die bedragen zijn enkel voor nationale zendingen. Vanaf het tussen 2 landen gaat speelt de CMR en zit er een bijkomende vergoeding naast de verzendkosten. Maar nog steeds niet veel.

Inzake verhaal OP die ook beweert wat bpost wel/niet moet doen:
- zaken die absoluut moeten geleverd worden of absoluut niet kwijt mogen gaan lever je beter gewoon zelf voor zover mogelijk
- als je het uitbesteedt aan een firma, aanvaardt je het risico dat het kwijt kan gaan. Je zal nooit een garantie van het omgekeerde krijgen
- je dekt je zelf in tegen dat mogelijk verlies volgens de mate dat het nodig is. Dat kan via bijkomende producten van de vervoerder, of via een derde partij
- het is niet aan OP om te zeggen wat bpost wel/moet doen. Als het pakket kwijt is, dan heeft bpost maar 1 verplichting, en dat is uitbetalen volgens de verbintenis aangegaan. Ze hebben geen enkele verbintenis om het te gaan zoeken.
- het is niet omdat de tracking zegt dat het ergens ligt, dat het er ook effectief ligt
- het is belangrijk om te beseffen dat een pakket maar eentje is in een gigantisch volume, en dat er geen werkuren gestoken gaan worden in de zoektocht voor 1 pakket, temeer daar het voor bpost veel goedkoper is om het gewoon uit te betalen

Als je het echt niet kwijt wil raken, maar je kan het ook niet zelf leveren, wat dan?
  • Voeg de verzekeringsopties/handtekeningopties sowieso toe.
  • Verpak het correct in een juiste doos voor de vorm en het gewicht. Zorg dat er niets schuift in de gesloten doos. Gebruik de juiste tape (shipping tape). Kleef het label echt als een label, of A4 print met transparante tape volledig erover.
  • Voor internationale zendingen, gebruik een internationale koerier als UPS, FedEx of DHL Express. Als je bpost gebruikt, moet je contact opnemen met bpost, die dan weer hun contactpersoon bij een buitenlands postbedrijf moet contacteren, waardoor het meteen heel wat moeilijker wordt vergeleken met 1 monolitisch bedrijf waar de ganse internationale operatie onder zit (alhoewel die helaas ook uitbesteden aan regionale koeriers, zeker in de kleinere EU economieën).
  • Steek er een Airtag in. Als je dat hebt gedaan en je kan precies zeggen waar het ligt, heb je een hogere kans dat ze het effectief willen zoeken, omdat de kans meteen veel hoger is dat ze het effectief gaan vinden.

Laatst bewerkt:
  • Steek er een Airtag in. Als je dat hebt gedaan en je kan precies zeggen waar het ligt, heb je een hogere kans dat ze het effectief willen zoeken, omdat de kans meteen veel hoger is dat ze het effectief gaan vinden.
Stel je voor dat men via je airtag finaal ontdekt dat uw laptop zich op een locatie bevindt die overeenkomt met de privéwoning van een postbode.
Wettelijk mag een airtag geen personen traceren maar mmm ... ze mogen wel uw eigen eigendom traceren.

meer dan 2 maanden verder en ik heb een update.

De ombudsdienst heeft dus deze klacht overgenomen en heeft BPost aangeschreven. 3 weken wachten op antwoord van hun. Zelfde verhaal: "geen factuur, dus geen uitbetaling". Om toch iets op papier te hebben heb ik aan de ombudsdienst een offerte van een nieuw stuurhuis (€1200) van BMW zelf doorgestuurd. Uiteraard zijn dit bedragen die ze me nooit zouden terugbetalen. Wat ik er ook heb bijgestoken was een factuur van de revisie aan dit onderdeel 2 jaar geleden, zijnde €231.
Ik vroeg ook aan de ombudsdienst om een seintje te geven als ze deze factuur/offerte ontvangen hebben en aan bpost hebben doorgestuurd. Dit hebben ze uiteraard dus nooit gedaan. BPost is dan met een fysieke opzoeking begonnen die ook +- 3 weken heeft ingenomen (waarschijnlijk in realiteit 1u en daarna er de brui aan gegeven). Om dan met hetzelfde besluit af te komen: geen factuur dus geen uitbetaling, maar ze gaan een compensatie geven van de wettelijke maximum die ze in dit geval mogen uitbetalen, zijnde €71.

Ik voel mij lichtelijk in mijn aars genomen. Ik heb dus terug aan de ombudsdienst gevraagd of ze die factuur van de revisiewerken weldegelijk hebben doorgestuurd. Ik vermoed ook hier weer geen of een veel te laat antwoord op te ontvangen.

Alles opgeteld vind ik het schrijnend dat dit ondertussen al +- 10 weken bezig is voor iets dat ze uit hun eigen al hadden opgelost kunnen hebben na een week.

Uiteindelijk heeft dit me een nieuw (tweedehands) stuurhuis van €200 gekost en nog eens €130 aan revisiekosten om deze terug in nieuwstaat te krijgen. Het revisiebedrijf was zo genereus om mij korting te geven gezien de omstandigheden. Dus na €330 aan kosten te hebben en 10 weken niet mobiel te zijn en mij aan het lijntje te houden vind ik €71 nogal denegrerend.
Tjah, blijf hier nog een jaar achtergaan en dit in de rechtbank te trekken, dan ga je nog veel meer kosten hebben, er nog verschillende dagen tijd mee versch*ten voor een even k*t resultaat.

Dit is hard maar dat is het leven soms gewoon.. Onverwachte, niet-leuke ervaringen. Vraag is of je daarin blijft hangen en je kop zot maakt, of de bittere pil slikt en verdergaat. Het leven is gewoon niet altijd eerlijk. Zoals gezegd, les geleerd, volgende keer betaal je 10 EUR extra voor zekerheid van je levering.

En gebruik B-Post gewoon niet meer. Het stond hier eerder ook al, maar ze hebben inderdaad een superslechte reputatie. Goed voor kleine landelijke leveringen zonder veel waarde a la Bol, compleet onbetrouwbaar wanneer het gaat over belangrijke zendingen, tijdsgebonden zendingen, waarde of zelfs domweg zendingen waarbij een mogelijke formaliteit is.

En gebruik B-Post gewoon niet meer. Het stond hier eerder ook al, maar ze hebben inderdaad een superslechte reputatie. Goed voor kleine landelijke leveringen zonder veel waarde a la Bol, compleet onbetrouwbaar wanneer het gaat over belangrijke zendingen, tijdsgebonden zendingen, waarde of zelfs domweg zendingen waarbij een mogelijke formaliteit is.
Welke koeriersdienst heeft er dan wel een goede reputatie?
Ik heb eerlijk gezegd al het minste klachten gehad met bPost t.o.v. zo goed als alle andere koeriersdiensten.

Terug
Bovenaan