Competitie formats België

Ik vond het een geweldige MidMid! zeer boeiend!

Er zijn hier natuurlijk tegenstrijdige belangen: voor de economische waarde van de competitie geldt hoe spannender hoe beter, meer kijkers, meer geld etc
Voor de clubs is die spanning vaak ongewenst, liever een stabiele midenmoter zijn, dan vrezen voor degradatie, de lokroep om dat zotte investeringen te doen om toch maar net de play offs te halen of net niet de play downs is zeer sterk etc
De harde kern supporters willen ook nog iets anders dan de gelegenheidssupporter, en zoals Pieter Nieuwenhuis zegt, het extra geld ligt bij die gelegenheidssupporter.

Je moet dus goed weten wat het doel van je format is. Voor mij is dat duidelijk: ik wil maximum spanning, zo veel mogelijk matchen met inzet. Ik wil op het puntje van mijn stoel zitten en die emotie ervaren. Een wereldkampioenschap ga je nooit evenaren, maar je kunt wel meer spanning en "drama" in je format inbouwen.

Ik durf ook resoluut zeggen dat ik meer geld een zeer belangrijk element vind, uiteindelijk kun je het gat qua niveau met de grotere competities enkel dichten als je het financiële gat dicht. het één volgt (met uitzonderingen) het andere

Overigens min of meer mijn ideale competitie:

16 eerste klassers, 30 speeldagen, top 4 speelt play offs tegen de top 4 van Nederland, Laatste zakt, 3 volgende spelen play downs tegen nrs 2 tot 4 van 2e klasse
16 tweede klassers, in de realiteit zouden daar beloftenploegen inzitten al zie ik die liever in een andere competite (Europees zoals Pieter voorstelt)

1e promoveert, volgende 3 spelen play offs voor promotie met nrs 13, 14 en 15 van eerste klasse

Worden heel veel goeie argumenten aangehaald imo. En als zelf een niet heel progressieve voetbalfan als Evert inziet dat dit gewoon heel slecht is voor het Belgisch voetbal, vind ik dat wel veelzeggend.

Snap ook totaal de hoera stemming niet van veel fans. Want het grote probleem van het voetbal lijkt mij allesbehalve aangepakt. Het gebrek aan solidariteit en het aanpakken van vehikel 1B is totaal niet aangepakt. 1B is zelfs nog een groter gedrocht met die beloften regeling, waar er hopelijk nog een gerechtelijk staartje aankomt die tot een nieuwe stemming zal leiden.

En vriendmatchen spelen vanaf een club gered is en meer matchen tegen clubs met minder kwaliteiten gaan u competitie echt niet beter maken.

Goed, zolang de clubs zelf beslissen wat er gebeurt, gaan de eigenbelangen altijd primeren, en gaat het algemeen belang er altijd onder lijden.

Ik volg Hans Vandeweghe, die oppert al jarenlang om een meer "Amerikaanse competitie" te maken van het Belgisch voetbal.
Dit wil zeggen, een vaste groep clubs, optimaal verdeeld over België, waarbij alles eraan gedaan wordt om de clubs zo evenwaardig mogelijk te maken (jaja, dit in een Amerikaans systeem!). Dus centen gelijker verdelen, nieuwe spelers prioritair aan de "laatste clubs" geven. Je krijgt zo een commercieel zeer aantrekkkelijk aanbod (alle matchen zijn spannend)

Hans heeft het er bijv hier nog over:
https://hansvdw.org/2025/02/27/column-herverdeling-in-de-morgen-van-zaterdag-22-februari-2025/

Herverdeling van inkomsten is een basisconcept in de grote Amerikaanse sporten. Meer zelfs, solidariteit van de sterke clubs ten aanzien van de minder sterke bestaat ook in de herverdeling van beschikbaar spelerstalent, zodat niet alle goede spelers in dezelfde club terechtkomen.

Verder zijn er nog het salarisplafond, de beperkte spelerskernen en ontbreekt het concept stijgen en dalen. Dat alles om het competitieve evenwicht in stand te houden en zo een spannend product te kunnen bieden aan de sportconsument. Een indirect effect is het ontbreken van hooliganisme. Een-op-een kopiëren van het Amerikaanse model zou dus ideaal zijn, maar is niet voor morgen.

Worden heel veel goeie argumenten aangehaald imo. En als zelf een niet heel progressieve voetbalfan als Evert inziet dat dit gewoon heel slecht is voor het Belgisch voetbal, vind ik dat wel veelzeggend.

Snap ook totaal de hoera stemming niet van veel fans. Want het grote probleem van het voetbal lijkt mij allesbehalve aangepakt. Het gebrek aan solidariteit en het aanpakken van vehikel 1B is totaal niet aangepakt. 1B is zelfs nog een groter gedrocht met die beloften regeling, waar er hopelijk nog een gerechtelijk staartje aankomt die tot een nieuwe stemming zal leiden.

En vriendmatchen spelen vanaf een club gered is en meer matchen tegen clubs met minder kwaliteiten gaan u competitie echt niet beter maken.

Goed, zolang de clubs zelf beslissen wat er gebeurt, gaan de eigenbelangen altijd primeren, en gaat het algemeen belang er altijd onder lijden.
Ik denk dat dat laatste de essentie is, iedereen denkt aan eigen belang, één voor één, dit is geen objectieve beslissing.

Hoewel ik deze beslissing op zich, als fan van Club, en ook toch beetje nostalgie ook wel min of meer toejuich, besef ik ook wel dat dit zeker geen heilige graal is, verre van.

Heel interessante discussies wel in MidMid, en geef grif toe dat ik voor heel wat zaken (nog) geen aandacht had en me zeker niet voldoende ingelezen was.

Duidelijk dat het laatste officiële woord hier nog niet over gezegd is.

Ik volg Hans Vandeweghe, die oppert al jarenlang om een meer "Amerikaanse competitie" te maken van het Belgisch voetbal.
Dit wil zeggen, een vaste groep clubs, optimaal verdeeld over België, waarbij alles eraan gedaan wordt om de clubs zo evenwaardig mogelijk te maken (jaja, dit in een Amerikaans systeem!). Dus centen gelijker verdelen, nieuwe spelers prioritair aan de "laatste clubs" geven. Je krijgt zo een commercieel zeer aantrekkkelijk aanbod (alle matchen zijn spannend)

Hans heeft het er bijv hier nog over:
https://hansvdw.org/2025/02/27/column-herverdeling-in-de-morgen-van-zaterdag-22-februari-2025/
Op zich ben ik daar ook voorstander van, maar het probleem is dat de Belgische ploegen dan Europees weinig potten meer zullen breken, met alle gevolgen van dien.
Je zou dat eigenlijk (zoals Amerika) over het ganse continent heen moeten regelen, in een 'Europese' competitie. En we weten hoe fans daartegenover staan. :unsure:

Op zich ben ik daar ook voorstander van, maar het probleem is dat de Belgische ploegen dan Europees weinig potten meer zullen breken, met alle gevolgen van dien.
Je zou dat eigenlijk (zoals Amerika) over het ganse continent heen moeten regelen, in een 'Europese' competitie. En we weten hoe fans daartegenover staan. :unsure:
Ik weet niet of supporters er even weigerachtig tegenover zouden staan als er wel degradatie en stijging zou zijn binnen een super league met meerdere niveaus

De aflevering van MidMid was zeer interessant en je hoort heel veel argumenten voor de playoffs, maar ik denk dat door het overmatig gebruik van computermodellen, data, etc, het menselijke aspect aan voetbal er artificieel uit filtert, dat ook een rol speelt.

Maar dan heb je wel geen gesloten competitie meer, zoals in de US.
Jawel maar met verschillende niveaus. Je kunt ploegen uitnodigen in een super league met pakweg 3 of 4 niveaus waar je nooit uit het laagste niveau zakt

Uiteindelijk draait het dan alleen nog om geld voor alle niveaus

Superinteressante aflevering van MidMid met een kenner die analyseert op basis van data.

Persoonlijk vind ik het idee van 18 ploegen zonder playoffs een enorme stap achteruit, de playoffs hebben ons enorm vooruit geholpen, het enige wat daar moest veranderen uiteindelijk was een playoff 1 met 4 ploegen, zo speel je 36 ipv 40 matchen.

Je moet maar eens kijken naar de huidige stand, zonder playoffs is het seizoen al enkele speeldagen gedaan en we zijn net uit februari... degradatie is beslist, kampioen is beslist, enkel nog wat ploegen die de Europese plaatsen zullen verdelen.

Snap echt niet hoe dit de oplossing is , en al veel minder waarom de gemiddelde opinie online positief is ???

Superinteressante aflevering van MidMid met een kenner die analyseert op basis van data.

Persoonlijk vind ik het idee van 18 ploegen zonder playoffs een enorme stap achteruit, de playoffs hebben ons enorm vooruit geholpen, het enige wat daar moest veranderen uiteindelijk was een playoff 1 met 4 ploegen, zo speel je 36 ipv 40 matchen.

Je moet maar eens kijken naar de huidige stand, zonder playoffs is het seizoen al enkele speeldagen gedaan en we zijn net uit februari... degradatie is beslist, kampioen is beslist, enkel nog wat ploegen die de Europese plaatsen zullen verdelen.

Snap echt niet hoe dit de oplossing is , en al veel minder waarom de gemiddelde opinie online positief is ???
Ik snap je standpunt maar weet dat puntenverlies op dit moment ook niet direct een drama is. Dat speelt zeker mee in de hoofden van trainers/ploegen. Je merkt dat bv. Club Brugge hierdoor al eens wat basisspelers zal laten rusten. De ingesteldheid is nu eenmaal anders. Door het afschaffen van de playoffs worden alle wedstrijden terug belangrijk.

In een competitie van 18 zouden we nu nog maar aan speeldag 21 of 22 zitten (compettie start later + winterstop). Kans is dus klein dat er dat al iets beslist is.

Net niet hè. Er gaan net veel meer matchen zijn die net totaal onbelangrijk zullen worden.
Dat argument wordt veel aangehaald, maar snap ik dus niet.
Je speelt nu wel voor 3 punten, niet voor zogezegd 1,5 punt, dus het toch wel belangrijker in se?

Zoals hierboven aangehaald zijn er minder matchen waardoor je als ploeg Europees (of beker) speelt niet meer moet gokken en wat B garnituur op het plein zetten.

Er wordt nu gedaan alsof het gros van matchen op vandaag wél belangrijk zijn? Dat is toch niet het geval, er zijn vele seizoenen geweest vermoedelijk waar heel wat ploegen in februari ook al om niets meer "zinvol" te spelen hadden.

Edit, en dan heb ik het niet over een topclub voor alle duidelijkheid, wel over en middenmoter die niets meer te winnen of te verliezen heeft.
Dat je als topclub (quasi) uitgeschakeld bent voor de titel tegen maart heb je dan vooral aan jezelf te danken omdat je niet goed genoeg bent - dat dit nu "artificieel" terug spannend gemaakt sjah. En dan nog, je zou nog altijd voor Europese tickets strijden, net als als in de PO's.

Terug
Bovenaan