Hans Moleman
Well-known member
Misschien kunnen we hier de discussie verder voeren.
Alvast een boeiende mid mid over het onderwerp.
Alvast een boeiende mid mid over het onderwerp.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dat zeg ik helemaal niet.Ik zeg niet dat ze beter gaan zijn zonder PO. Jij zegt dat ze slechter gaan zijn zonder PO. Gelet op de kwaliteit en inzet van vele matchen, betwijfel ik dat.
Dat zeg ik helemaal niet.
Ik zeg dat ze op zijn minst ergens om zullen gaan.
Herverdeling van inkomsten is een basisconcept in de grote Amerikaanse sporten. Meer zelfs, solidariteit van de sterke clubs ten aanzien van de minder sterke bestaat ook in de herverdeling van beschikbaar spelerstalent, zodat niet alle goede spelers in dezelfde club terechtkomen.
Verder zijn er nog het salarisplafond, de beperkte spelerskernen en ontbreekt het concept stijgen en dalen. Dat alles om het competitieve evenwicht in stand te houden en zo een spannend product te kunnen bieden aan de sportconsument. Een indirect effect is het ontbreken van hooliganisme. Een-op-een kopiëren van het Amerikaanse model zou dus ideaal zijn, maar is niet voor morgen.
Ik denk dat dat laatste de essentie is, iedereen denkt aan eigen belang, één voor één, dit is geen objectieve beslissing.Worden heel veel goeie argumenten aangehaald imo. En als zelf een niet heel progressieve voetbalfan als Evert inziet dat dit gewoon heel slecht is voor het Belgisch voetbal, vind ik dat wel veelzeggend.
Snap ook totaal de hoera stemming niet van veel fans. Want het grote probleem van het voetbal lijkt mij allesbehalve aangepakt. Het gebrek aan solidariteit en het aanpakken van vehikel 1B is totaal niet aangepakt. 1B is zelfs nog een groter gedrocht met die beloften regeling, waar er hopelijk nog een gerechtelijk staartje aankomt die tot een nieuwe stemming zal leiden.
En vriendmatchen spelen vanaf een club gered is en meer matchen tegen clubs met minder kwaliteiten gaan u competitie echt niet beter maken.
Goed, zolang de clubs zelf beslissen wat er gebeurt, gaan de eigenbelangen altijd primeren, en gaat het algemeen belang er altijd onder lijden.
Op zich ben ik daar ook voorstander van, maar het probleem is dat de Belgische ploegen dan Europees weinig potten meer zullen breken, met alle gevolgen van dien.Ik volg Hans Vandeweghe, die oppert al jarenlang om een meer "Amerikaanse competitie" te maken van het Belgisch voetbal.
Dit wil zeggen, een vaste groep clubs, optimaal verdeeld over België, waarbij alles eraan gedaan wordt om de clubs zo evenwaardig mogelijk te maken (jaja, dit in een Amerikaans systeem!). Dus centen gelijker verdelen, nieuwe spelers prioritair aan de "laatste clubs" geven. Je krijgt zo een commercieel zeer aantrekkkelijk aanbod (alle matchen zijn spannend)
Hans heeft het er bijv hier nog over:
https://hansvdw.org/2025/02/27/column-herverdeling-in-de-morgen-van-zaterdag-22-februari-2025/

Ik weet niet of supporters er even weigerachtig tegenover zouden staan als er wel degradatie en stijging zou zijn binnen een super league met meerdere niveausOp zich ben ik daar ook voorstander van, maar het probleem is dat de Belgische ploegen dan Europees weinig potten meer zullen breken, met alle gevolgen van dien.
Je zou dat eigenlijk (zoals Amerika) over het ganse continent heen moeten regelen, in een 'Europese' competitie. En we weten hoe fans daartegenover staan.![]()
Maar dan heb je wel geen gesloten competitie meer, zoals in de US.Ik weet niet of supporters er even weigerachtig tegenover zouden staan als er wel degradatie en stijging zou zijn binnen een super league met meerdere niveaus
Jawel maar met verschillende niveaus. Je kunt ploegen uitnodigen in een super league met pakweg 3 of 4 niveaus waar je nooit uit het laagste niveau zaktMaar dan heb je wel geen gesloten competitie meer, zoals in de US.
Ik snap je standpunt maar weet dat puntenverlies op dit moment ook niet direct een drama is. Dat speelt zeker mee in de hoofden van trainers/ploegen. Je merkt dat bv. Club Brugge hierdoor al eens wat basisspelers zal laten rusten. De ingesteldheid is nu eenmaal anders. Door het afschaffen van de playoffs worden alle wedstrijden terug belangrijk.Superinteressante aflevering van MidMid met een kenner die analyseert op basis van data.
Persoonlijk vind ik het idee van 18 ploegen zonder playoffs een enorme stap achteruit, de playoffs hebben ons enorm vooruit geholpen, het enige wat daar moest veranderen uiteindelijk was een playoff 1 met 4 ploegen, zo speel je 36 ipv 40 matchen.
Je moet maar eens kijken naar de huidige stand, zonder playoffs is het seizoen al enkele speeldagen gedaan en we zijn net uit februari... degradatie is beslist, kampioen is beslist, enkel nog wat ploegen die de Europese plaatsen zullen verdelen.
Snap echt niet hoe dit de oplossing is , en al veel minder waarom de gemiddelde opinie online positief is ???
Je moet maar eens kijken naar de huidige stand, zonder playoffs is het seizoen al enkele speeldagen gedaan en we zijn net uit februari... degradatie is beslist, kampioen is beslist, enkel nog wat ploegen die de Europese plaatsen zullen verdelen.
Snap echt niet hoe dit de oplossing is , en al veel minder waarom de gemiddelde opinie online positief is ???
Net niet hè. Er gaan net veel meer matchen zijn die net totaal onbelangrijk zullen worden.Door het afschaffen van de playoffs worden alle wedstrijden terug belangrijk.
Dat argument wordt veel aangehaald, maar snap ik dus niet.Net niet hè. Er gaan net veel meer matchen zijn die net totaal onbelangrijk zullen worden.