Conflict Israel-Palestina laait weer op

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 1888
  • Startdatum Startdatum
En omdat Hamas de bevolking ook opjut om actief deel te nemen en de wapens op te nemen tegen de Israëliërs.
En de hoge bevolkingsdichtheid.

As if they have a choice? Ge kunt moeilijk geen hoge bevolkingsdichtheid hebben als ge steeds land inneemt en het volk in een hoekje drijft eh...

As if they have a choice? Ge kunt moeilijk geen hoge bevolkingsdichtheid hebben als ge steeds land inneemt en het volk in een hoekje drijft eh...
Het probleem is dat Gaza gewoon gecontesteerd is. Dat is niet uitgesproken Palestina of Israël. Dus ja het is logisch dat er steeds druk is naar beide kanten.

Ze gaan niet zomaar schieten op een flatgebouw als vergeldingsaanval, dat doen ze enkel als er reden voor is. Hamas heeft er in het verleden al een gewoonte van gemaakt om zich bijv. in een school te gaan verschuilen en van daaruit aanvallen uit te voeren. Dan is dat geen burgerdoelwit dat het Israëlische leger aanpakt.
Wat moet Hamas dan doen? Een voetbalveld zoeken en daar een groot wit kruis op schilderen zodat alleen zij worden geraakt? Gaza is zeer dichtbevolkt en hoewel het moreel niet verdedigbaar is begrijp ik die tactiek wel.

Israel rejects Egypt's ceasefire proposal for conflict with Gaza​

Ik moet het eerste Palestijnse staakt-het-vuren voorstel nog zien, gevolgd door een volledige stopzetting van hun raketaanvallen op burgerdoelwitten.
Hoho, ja, het was Egypte dat een staakt-het-vuren voorstelde (zoals vaak in het verleden) waarop Israël dikke nee op zei.
Het maakt mij weinig uit van wie het voorstel komt, maar dat Israël weeral nee zegt.
In het verleden heeft Israël ook al het vaakst zo'n zo'n staakt-het-vuren gebroken: https://visualizingpalestine.org/visuals/gaza-ceasefire-violations
Het is dus echt niet dat Israël alleen reageert wanneer het geprovoceerd wordt.

Je zou denken dat na 83 Palestijnse doden (waarvan meer dan de helft onschuldig) tegenover 7 Israëlische doden, Israël hun punt wel gemaakt had. Maar toch wil Netanyahu verder doen. Waarom toch? Echt niets met het corruptie onderzoek te maken?

Edit: ik vind dat Trevor Noah het wel goed verwoord:

"When you have this much power, what is your responsibility?"

Laatst bewerkt:
Hoho, ja, het was Egypte dat een staakt-het-vuren voorstelde (zoals vaak in het verleden) waarop Israël dikke nee op zei.
Het maakt mij weinig uit van wie het voorstel komt, maar dat Israël weeral nee zegt.
Speelt natuurlijk een enorme rol van wie het komt he, Jan met de pet kan hier ook even een staakt het vuren voorstellen, zolang geen van beiden partijen het gaat erkennen of erin mee wilt gaan heeft dat weinig zin. Hier hebben de Palestijnen dat voorstel tot staakt het vuren evenzeer verworpen.

In het verleden heeft Israël ook al het vaakst zo'n zo'n staakt-het-vuren gebroken: https://visualizingpalestine.org/visuals/gaza-ceasefire-violations
Het is dus echt niet dat Israël alleen reageert wanneer het geprovoceerd wordt.
De Palestijnen evenzeer, ook deze keer komen er duizenden raketten uit hun hoek geschoten om zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken.

Je zou denken dat na 83 Palestijnse doden (waarvan meer dan de helft onschuldig) tegenover 7 Israëlische doden, Israël hun punt wel gemaakt had. Maar toch wil Netanyahu verder doen. Waarom toch? Echt niets met het corruptie onderzoek te maken?
Neen, dat heeft daar niets mee te maken, het is een reactie op de duizenden raketten die op hun afvliegen. Ik denk nie tdat dat proces naar Netanyahu hun drijfveer daarbij is.

Speelt natuurlijk een enorme rol van wie het komt he, Jan met de pet kan hier ook even een staakt het vuren voorstellen, zolang geen van beiden partijen het gaat erkennen of erin mee wilt gaan heeft dat weinig zin. Hier hebben de Palestijnen dat voorstel tot staakt het vuren evenzeer verworpen.
Bewijs van die laatste zin?
Egypte heeft in het verleden het merendeel van de staakt het vuren geregeld. Dus dat is helemaal niet zo raar als jij het wil voorstellen.
De Palestijnen evenzeer, ook deze keer komen er duizenden raketten uit hun hoek geschoten om zoveel mogelijk burgerslachtoffers te maken.
Duizenden? 1.050 heb ik gelezen. Veel, maar geen duizenden. En het merendeel zijn eigenlijk mortier granaten. Maar als Palestijnen die afvuren zijn dat ineens raketten. Nergens anders doet men dat, raar toch?
Zoveel mogelijk burgerslachtoffers? En hoeveel zijn er dat nu echt aan Israëlische zijde?
Als je zo machtig bent als Israël en zo'n goede verdediging hebt tegen raketten, vind je dan dat zij proportioneel reageren? Ik niet.

Misschien moet men ook eens nadenken hoe de Palestijnen zo wanhopig kunnen zijn dat ze raketten afvuren waarvan ze weten dat er bijna geen enkele zijn doel bereikt, weten dat ze daarvoor zwaar afgestraft gaan worden en dat dan toch doen?
Dat is geen strategische of tactische beslissing, dat is pure wanhoop! Totaal niet meer weten wat anders te doen.
Dat is totaal geen toekomst zien en denken dat je er toch gaat aangaan. Nu of in de nabije toekomst.
Mensen worden met geweld uit hun huizen gezet en hebben geen enkel beroep. Niet bij Israël, niet bij de US, niet bij de EU, niet bij de VN.
Neen, dat heeft daar niets mee te maken, het is een reactie op de duizenden raketten die op hun afvliegen. Ik denk nie tdat dat proces naar Netanyahu hun drijfveer daarbij is.
Uw naïviteit siert u, maar hier niet...

Laatst bewerkt:
Ter verduidelijking waarom ik het bv. wansmakelijk vind dat bepaalde politici enkel hun steun uitspreken aan Israël en haar inwoners en volledig negeren dat er ook aan de andere kant van de grens mensen wonen.

IP_conflict_deaths_total.png

Dit gaat tot 2014 maar deze trend zet zich wel gewoon voort tot op vandaag, statistieken zijn zichtbaar op https://statistics.btselem.org/en/stats/ . Uit die statistieken blijkt ook dat:

- Palestinians who were killed by Israeli security forces and did not participate in hostilities (not object of targeted killing): 53%
- Palestinians who were killed by Israeli security forces and it is unknown whether they participated in hostilities: 9%
- Palestinians who were killed by Israeli security forces and took part in hostilities: 37%

Bewijs van die laatste zin?
Egypte heeft in het verleden het merendeel van de staakt het vuren geregeld. Dus dat is helemaal niet zo raar als jij het wil voorstellen.
Dat Egypte het voorstel doet is niet raar, wat wel raar is is hoe jij Egypte hier met Palestina verwart.
Stel dat ik hier nu post "Israël wilt een staakt-het-vuren, maar Palestina verwerpt het" dan ga je toch ook zeggen dat het niet zo is?

Duizenden? 1.050 heb ik gelezen. Veel, maar geen duizenden. En het merendeel zijn eigenlijk mortier granaten. Maar als Palestijnen die afvuren zijn dat ineens raketten. Nergens anders doet men dat, raar toch?
Zoveel mogelijk burgerslachtoffers? En hoeveel zijn er dat nu echt aan Israëlische zijde?
Weinig, omdat Israël voorzien is op die terroristische aanvallen vanuit Palestina en de veiligheid van haar burgers voorop stelt. De dodentol zou in Israël ook veel hoger liggen als de Israëlische regering haar bevolking oproept om actief mee te gaan strijden (wat ze gelukkig niet doen).

Als je zo machtig bent als Israël en zo'n goede verdediging hebt tegen raketten, vind je dan dat zij proportioneel reageren? Ik niet.
Jazeker, ze richten zich nu op militaire doelwitten en de topfiguren van Hamas. Beeld je eens even in dat ze hun tegenstanders een koekje van eigen deeg zouden geven en 1,050 raketten afvuren op Palestijnse burgerdoelwitten. Ik kan je garanderen dat de dodentol een pak hoger zou liggen dan wat het nu is.

Misschien moet men ook eens nadenken hoe de Palestijnen zo wanhopig kunnen zijn dat ze raketten afvuren waarvan ze weten dat er bijna geen enkele zijn doel bereikt, weten dat ze daarvoor zwaar afgestraft gaan worden en dat dan toch doen?
Ik weet niet of de gemiddelde Palestijn (die bijv. een winkel heeft of zijn kinderen aan school afzet) hier mee opgezet is. Het is geweld dat komt uit de Hamas hoek en waarbij er dan onvermijdelijk onschuldige slachtoffers vallen langs de Palestijnse zijde. Ik denk niet dat elke Palestijn achter dit offensief staat, net omwille van de represailles.

Ter verduidelijking waarom ik het bv. wansmakelijk vind dat bepaalde politici enkel hun steun uitspreken aan Israël en haar inwoners en volledig negeren dat er ook aan de andere kant van de grens mensen wonen.
Zolang Hamas het conflict blijft opzoeken met Israël en haar raketten richten op Israëlische burgers gaat dat niet veranderen. Zonder die raketaanvallen vanuit Palestina was dit bijlange niet zo geëscaleerd. Waarom moeten "bepaalde politici" volgens jou zich dan op Israël richten?

Zolang Hamas het conflict blijft opzoeken met Israël en haar raketten richten op Israëlische burgers gaat dat niet veranderen. Zonder die raketaanvallen vanuit Palestina was dit bijlange niet zo geëscaleerd. Waarom moeten "bepaalde politici" volgens jou zich dan op Israël richten?
Omdat ze een paar miljoen man opgesloten houden, illegale nederzettingen bouwen op de mooiste stukken grond en ook heel wat burgerdoden op hun geweten hebben. Alle het zijn maar een paar suggesties

Omdat ze een paar miljoen man opgesloten houden, illegale nederzettingen bouwen op de mooiste stukken grond en ook heel wat burgerdoden op hun geweten hebben. Alle het zijn maar een paar suggesties
Maar die situatie is al decennia zo, ik zie niet in wat die +1,000 raketten op burgerdoelwitten daar nu aan gaan helpen. Dit is een Palestijnse partij waarmee ze niet eens aan tafel kunnen gaan zitten om het conflict te bespreken. Toen Arafat nog aan de macht was (met de PLO) hadden ze toch nog iets te zeggen en gingen ze niet frontaal voor terroristische aanslagen waarmee nooit iets kunnen winnen of bereiken.

Wat moet Hamas dan doen? Een voetbalveld zoeken en daar een groot wit kruis op schilderen zodat alleen zij worden geraakt? Gaza is zeer dichtbevolkt en hoewel het moreel niet verdedigbaar is begrijp ik die tactiek wel.
Van mij mogen ze die tactiek gerust benutten, ik wijs er enkel op dat Israël die scholen/appartementsgebouwen aanvalt omdat er Hamas strijders inzitten, niet omdat ze een Palestijnse school willen bombarderen.

Het is niet alsof Israël met Fatah onderhandeld en de West Bank ongemoeid laat he. En je kan niet mensen decennia lang opgesloten houden. De ketel loopt dan bij de minste provocatie al wat sneller over. Bv de uitzetting van wat Palestijnen in west Jeruzalem.

Het is niet alsof Israël met Fatah onderhandeld en de West Bank ongemoeid laat he. En je kan niet mensen decennia lang opgesloten houden. De ketel loopt dan bij de minste provocatie al wat sneller over. Bv de uitzetting van wat Palestijnen in west Jeruzalem.
Ik keur het laatste ook niet goed, maar de reactie van Hamas daarop is compleet zinloos en berokkent de Palestijnen enkel nog veel meer schade. Er is echt niets dat ze hiermee winnen en veel dat ze ermee verliezen.

Omdat dit een humanitaire crisis is en het overgrote merendeel van de slachtoffers onschuldige Palestijnse burgers zijn? Elke persoon met een greintje empathie zou dat erkennen en betreuren maar veel politici negeren deze kant van het verhaal vanwege politieke doeleinden.

Omdat dit een humanitaire crisis is en het overgrote merendeel van de slachtoffers onschuldige Palestijnse burgers zijn? Elke persoon met een greintje empathie zou dat erkennen en betreuren maar veel politici negeren deze kant van het verhaal vanwege politieke doeleinden.
Biden heeft ondertussen ook gereageerd. Ik ben geen Biden fan, maar ik sluit me wel aan bij zijn statement hier.

Zolang Israël het conflict blijft opzoeken en mensen uit hun eigen woningen blijft zetten, gaat er niets veranderen. Zonder die uitzettingen was dit bijlange niet zo geēscaleerd.

Terug
Bovenaan