Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Rare vergelijking? Nazisme in oekraine was volledig vd pot gerukt in vergelijking met een streng islamitisch land met een kernwapenprogramma...
nochtans zijn beide gewoon gebaseerd op een hoop leugens hoor.

De aanval van vorige zomer was wss een 'probe attack', maw ok ze kunnen tijdelijk niet voort met hun kernwapenprogramma, maar vooral hoe reageren ze. Bleek dat ze zwakker staan dan ze claimden. Dat zal ook meegespeeld hebben id overweging om aan te vallen.

En ja natuurlijk bliksemafleider mbt binnenlandse problemen etc etc.

Wat ik mij afvraag is hoe sterk Iran écht is militair en in hoe snel VS/Israël hun effectief kan wegblazen.
Dat narratief van sterke VS-ISR tandem vs. een zwak Irak ben ik nog zo zeker niet van.
Zou me bvb. niet verbazen als een deel van de olie die China kocht van Iran werd betaald met militair materieel.

ondertussen in het eu parlement...

Ah, de vijfde colonne is gearriveerd se. Wat verwacht je van het Europees Parlement? Je weet wel, dat instituut zonder leger en zonder militaire slagkracht.

Natuurlijk niet. Wat denk je nu zelf?

Met deze zet snijden ze ook weer oil supply af van de grootste tegenstande, China, die reeds Venezuela heeft verloren.

Rare vergelijking? Nazisme in oekraine was volledig vd pot gerukt in vergelijking met een streng islamitisch land met een kernwapenprogramma...

Paar vreemde opmerkingen hoor.
Eerst en vooral, China importeerde maar relatief weinig olie uit Venezuela. Dat voelen ze niet echt. Daarnaast, als de VS China wil verhinderen olie te importeren, kan China veel harder terug slaan. Uiteindelijk is de VS qua grondstoffen meer afhankelijk van China dan omgekeerd.

En wat dat kernwapenprogramma betreft, volgens de heilige Trump was dat vorig jaar reeds compleet kapot gemaakt. Heeft em dan gelogen of zich vergist?
Netanyahu zegt al sinds 1998 onafgebroken dat Iran een paar weken verwijderd staat van een functionele kernbom. Straf dat daar op bijna 30 jaar niks van in huis gekomen is. Gelukkig heeft Trump het ditmaal verhinderd!!

Bij links naar bv. sociale media verwachten we wat (onderbouwde) eigen inbreng.
HCVkFMzakAA5oAk

LOL

Benieuwd wat de beurzen morgen gaan doen. Het ziet er niet naar uit dat het een korte campagne gaat worden.

Benieuwd wat de beurzen morgen gaan doen. Het ziet er niet naar uit dat het een korte campagne gaat worden.
Suspension of trading on the UAE, Abu Dhabi, and Dubai stock exchanges. Until further notice.

Olie gaat sowieso fors omhoog. Ben ook benieuwd wat goud zal doen wanneer de Aziatische beurzen straks openen

Eerst en vooral, China importeerde maar relatief weinig olie uit Venezuela. Dat voelen ze niet echt. Daarnaast, als de VS China wil verhinderen olie te importeren, kan China veel harder terug slaan. Uiteindelijk is de VS qua grondstoffen meer afhankelijk van China dan omgekeerd.

En wat dat kernwapenprogramma betreft, volgens de heilige Trump was dat vorig jaar reeds compleet kapot gemaakt. Heeft em dan gelogen of zich vergist?
Netanyahu zegt al sinds 1998 onafgebroken dat Iran een paar weken verwijderd staat van een functionele kernbom. Straf dat daar op bijna 30 jaar niks van in huis gekomen is. Gelukkig heeft Trump het ditmaal verhinderd!!
Hoe kan China veel harder terugslaan?
HOe is de VS qua grondstoffen meer afhankelijk van China?

Ja dat kernwapenprogramma. Altijd een ideaal excuus om in te grijpen. Zullen nooit 100 procent weten hoe ver ze staan/stonden en of een ingreep nodig is. Los daarvan, willen we dat een streng islamitisch land beschikt over kernkoppen? Een land dat erop gebrand is Israel vd kaart te vegen?

Dacht net, Pakistan heeft ook kernwapens. In hoeverre wordt dat als een bedreiging gezien?

Trump een uurtje geleden: The president continues by saying that "sadly there will likely be more" US casualties, adding: "That's the way it is."

Als ge Reddit moogt geloven rommelt het bij zijn base. Niet iedereen is akkoord met deze oorlog. Tegelijkertijd krijgen de democratische leiders de wind vanvoor omdat ze zich eigenlijk (weer) stilhouden.

Trump een uurtje geleden: The president continues by saying that "sadly there will likely be more" US casualties, adding: "That's the way it is."

Als ge Reddit moogt geloven rommelt het bij zijn base. Niet iedereen is akkoord met deze oorlog. Tegelijkertijd krijgen de democratische leiders de wind vanvoor omdat ze zich eigenlijk (weer) stilhouden.
als ge reddit moet geloven is heel dat maneuver een afleiding van de epstein files 🤡 kzou daar niet teveel aandacht aan schenken. Of kijk dan toch tenminste in het Conservative subreddit...

en de democraten krijgen de wind vanvoor omdat er een deel protesteert tegen de dood van de dictator (gewoon om maar anti-trump te zijn)

Arabieren zijn een minderheid in Iran. Merendeel zijn Perzen.
Ik had het over de reactie in het Midden Oosten in het algemeen.

Het klopt dat de meeste buurlanden niets moeten weten van de Ayatollahs, maar er gaan wel lessen getrokken worden. Er is nog steeds een belangrijke Islamitische leider een kopje kleiner gemaakt en dan nog door 'de Zionisten'. Dat is ongezien. Genoeg mensen, ook buiten Iran, die dat niet rap gaan vergeten denk ik.

Natuurlijk niet. Wat denk je nu zelf?

Met deze zet snijden ze ook weer oil supply af van de grootste tegenstande, China, die reeds Venezuela heeft verloren.

Zowel Venezuale als Iran stellen maar een fractie van de olie imports van China voor. Die gaan hier, op dat vlak, weinig van voelen.

Hoe kan China veel harder terugslaan
HOe is de VS qua grondstoffen meer afhankelijk van China?

Ja dat kernwapenprogramma. Altijd een ideaal excuus om in te grijpen. Zullen nooit 100 procent weten hoe ver ze staan/stonden en of een ingreep nodig is. Los daarvan, willen we dat een streng islamitisch land beschikt over kernkoppen? Een land dat erop gebrand is Israel vd kaart te vegen?

Dacht net, Pakistan heeft ook kernwapens. In hoeverre wordt dat als een bedreiging gezien?

Pakistan is historisch gezien een bondgenoot van de VS - geen probleem met de kernwapens daar. Weliswaar een veelbesproken bondgenoot, eentje die in het verleden de Taliban wel eens durfde te gedogen of ondersteunen, of die wel eens een dubbele rol durfde spelen in het hele conflict daar. Maar verder wel een puike partij om aan je zijde te hebben.

Overigens was datzelfde Pakistan een dag voordien aan een kleine oorlog met Afghanistan (en dus de Taliban) begonnen die nog steeds verder loopt: Pakistan-Taliban showdown risks becoming a protracted war of attrition

Ik had het over de reactie in het Midden Oosten in het algemeen.

Het klopt dat de meeste buurlanden niets moeten weten van de Ayatollahs, maar er gaan wel lessen getrokken worden. Er is nog steeds een belangrijke Islamitische leider een kopje kleiner gemaakt en dan nog door 'de Zionisten'. Dat is ongezien. Genoeg mensen, ook buiten Iran, die dat niet rap gaan vergeten denk ik.

Ik ben wel benieuwd hoe dit gaat spelen. De laatste jaren waren de historische spanningen tussen soennieten en sjiieten naar mijn gevoel minder prominent aanwezig en werd er meer pragmatisch met elkaar omgegaan. Maar dan hoor je dat MBS in Saudi Arabië achter de schermen Trump aanmoedigde om de Ayatollah uit te schakelen.

Het terrorisme dat we eerder deze eeuw hebben gekend in het Westen was veeleer Soennitisch geïnspireerd: Saudi Arabische religieuze stromen, de Taliban, Al Qaeda, etc. Al die groeperingen rond Iran in de regio zijn partijen die daar vaak recht tegenover staan.

Das toch een grote flater van iran dat er een vergadering was met o.a..Khamenie in een gebouw.

Hoe het nu zal aflopen hangt vooral van de bevolking af. Zullen ze nog durven betogen en proberen de regering te doen vallen? Dit is wel hun enige kans. Het zou nu moeten gebeuren. (Na de bombardementen) maar gaan ze het durven? Veel kans dat de revolutionaire garden wel zeer hard zal optreden.

Terug
Bovenaan