Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Economie en inkomsten zijn letterlijk van levensbelang, zelfs voor dat regime natuurlijk.

Als de geruchten kloppen spreken we mogelijks over 15-20.000 man, aangevuld met een grote zeemacht, luchtcomponent en vrachtvliegtuigen met pantserwagens. Ik betwijfel of dit nog gaat over dreiging/druk alleen - die gaat mogelijks echt testen hoever Iran kan en wil gaan.

Iran zijn inkomsten zijn amper gedaald. Integendeel, hun inkomsten uit olie zijn gewoon enorm gestegen. Van (als ik het mij goed herinner) 1,1 miljoen vaten aan 40 USD naar 1,5 miljoen vaten aan 100+USD.

Los daarvan kan dit soort regime echt wel lang economische miserie ondergaan. Economische downturn is veel pijnlijker van het Westen omdat de bevolking ginds zodanig onder de knoet gehouden wordt dat zij de gevolgen maar moeten verdragen.

Die oorlog moet die V.S. toch al immens veel geld gekost hebben en blijven kosten als je zo'n machtsontplooing doet! Dat gaan ze toch nog jaren voelen veronderstel ik?
Ongeveer een miljard per dag. Grootste kost gaat trouwens niet financieel zijn, wel het leeglopen van de militaire stocks.

Daar twijfel ik niet aan, Trump lijkt mss wel te veronderstellen dat hij Iran echt vleugellam kan maken - je mag dan wel bereid zijn tot het naadje te gaan maar als je simpelweg geen raketten meer hebt of er geen meer kan afvuren is het ook game over. Maar dat punt bereiken ...
Als mijn naam Pete Hegseth is zou ik toch beginnen zweten. Als het slecht afloopt met Iran dan gaat Trump en consoorten het op zijne nek schuiven.
(Allé je als ik Trump was zou ik de zwarte Piet in het worst case scenario, naar hem doorschuiven, want hij is de minister van oorlog vrede)

Iran zijn inkomsten zijn amper gedaald. Integendeel, hun inkomsten uit olie zijn gewoon enorm gestegen. Van (als ik het mij goed herinner) 1,1 miljoen vaten aan 40 USD naar 1,5 miljoen vaten aan 100+USD.

Tot op heden zijn er idd nog geen problemen - maar ik kan wel wat scenario's bedenken die die inkomsten kunnen kelderen, imo allemaal zeer risicovol voor beide partijen - en dat op meerdere vlakken. Iran zit imo vandaag sterker aan de onderhandelingstafel dan voor de oorlog - dat moet hard zijn voor Trump om te verteren - de VS hebben een gigantische blunder gemaakt met dit conflict.
  • VS die Kharg bij wijze van spreken platgooid (en zeer nefast voor olieprijzen)
  • VS die Kharg bezet - is Iran dan bereid om zelf grote schade op te lopen aan die installaties
  • VS die controle straat Hormuz overneemt

Tot op heden zijn er idd nog geen problemen - maar ik kan wel wat scenario's bedenken die die inkomsten kunnen kelderen, imo allemaal zeer risicovol voor beide partijen. Iran zit imo vandaag sterker aan de onderhandelingstafel dan voor de oorlog - dat moet hard zijn voor Trump om te verteren - de VS hebben een gigantische blunder gemaakt met dit conflict.
  • VS die Kharg bij wijze van spreken platgooid (en zeer nefast voor olieprijzen)
  • VS die Kharg bezet - is Iran dan bereid om zelf grote schade op te lopen aan die installaties
Bij alle drie die opties verliest de VS meer dan Iran. In het eerste scenario inderdaad omwille van de olieprijzen en de mogelijke represailles van Iran. In het tweede scenario kan dat zomaar gebeuren, maar het maakt vooral dat er veel meer Amerikaanse militairen zullen sneuvelen gezien de zeer beperkte afstand van Kharg tot het vasteland en de evolutie van drone warfare waar de VS eigenlijk gewoon helemaal niet klaar voor is. Het derde scenario is gewoon niet plausibel. De enige manier om de straat van Hormuz te beveiligen is eigenlijk zowat de hele kustlijn van Iran bezetten. Daar heb je een veelvoud aan grondtroepen voor nodig dan wat er tot nu toe gestuurd wordt (reken maar op een slordige 100k).

Tot op heden zijn er idd nog geen problemen - maar ik kan wel wat scenario's bedenken die die inkomsten kunnen kelderen, imo allemaal zeer risicovol voor beide partijen - en dat op meerdere vlakken. Iran zit imo vandaag sterker aan de onderhandelingstafel dan voor de oorlog - dat moet hard zijn voor Trump om te verteren - de VS hebben een gigantische blunder gemaakt met dit conflict.

Iran is bereid alles op te offeren, dat zegt genoeg.

Nu met hun nieuwe wetsvoorstel om een tarief te vragen om de straat te gebruiken zullen er nog meer inkomsten binnen vloeien.

De amerikanen konden al niets doen in het klein iraq in vergelijking met het groot iran. Als ze soldaten op de grond gaan zetten dan zal het eerder een bloedbad worden aan de kanten van amerika. Amerikaanse soldaten staan niet achter deze oorlog in vergelijking met de iraniërs die bereid zijn er voor te sterven

Iran is bereid om iedereen in de omgeving pijn te doen. Als de kostprijs per vat naar 200$ gaat is dat voor hun dik ok.

De grote fout die velen hier en ook Trump maken is te denken dat dit voor Iran een geldkwestie is, een onderhandeling. Een zakendeal. Trump bekijkt de hele wereld zo, maar voor het Iraans regime, en bv. ook voor Oekraïne & Rusland, gaat dit om ideologie. Vechten voor en tegen waarden. Een fundament van hun bestaan.

Dat los je niet op met wat gekakel over investeringen hier en daar of wat olieverkoop.
Trump denkt dat wel. En daarom is hij voor figuren zoals Putin ook zo makkelijk te bespelen. Zit daar in zijn resort in Mar-a-lago wat te rekenen. Zo werkt die wereld helemaal niet en daarom verliest hij dit. En dan krijg je nog een totale opgefokte amateur zoals die Fox-presentator die de militaire operaties gaat moeten leiden.
Die mensen zijn hun hele leven lang al aan 't leven voor dit. Pure haat voor de VS en dat hele Westerse imperialistisch-economisch kapitalistisch gedoe. Ze zijn bereid hun leven te geven hiervoor. En alles mee te sleuren. De Amerikaanse soldaten ook? What's the end goal?

Laatst bewerkt:
Stel dat de VS zich kapot rijdt in Iran (Veel slachtoffers, grote economische kost, Trumps populariteit onder nul, lege militaire stocks).
Dan is dat toch een moment voor China om Taiwan in te lijven? De VS gaat nog nooit zo zwak gestaan hebben.

Stel dat de VS zich kapot rijdt in Iran (Veel slachtoffers, grote economische kost, Trumps populariteit onder nul, lege militaire stocks).
Dan is dat toch een moment voor China om Taiwan in te lijven? De VS gaat nog nooit zo zwak gestaan hebben.
Ik heb recent nog een artikel zien passeren waarbij een journalist vroeg aan de geinterviewde : Gaan we (de EU zijnde) de VS echt dumpen in ruil voor China moest de oorlog fout aflopen en we gedwongen worden te kiezen? China is namelijk onbetrouwbaar.

De interviewer reageerde daarop: En het huidige Amerika is wel betrouwbaar? Neen toch?

Ik heb recent nog een artikel zien passeren waarbij een journalist vroeg aan de geinterviewde : Gaan we (de EU zijnde) de VS echt dumpen in ruil voor China moest de oorlog fout aflopen en we gedwongen worden te kiezen? China is namelijk onbetrouwbaar.

De interviewer reageerde daarop: En het huidige Amerika is wel betrouwbaar? Neen toch?
Op dit moment is de VS onbetrouwbaar. Zolang Trump aan de macht is blijven wij, en bij uitbreiding de ganse wereld, de speelbal van zijn grillen.

Er zouden 3 regimewissels moeten plaatsvinden:
- Iran, voor de bevolking van dat land.
- VS, voor de bevolking van de wereld. Bij het aanstellen van een nieuwe president (ooit?) mag men gerust zijn/haar macht beperken. Het is niet normaal dat 1 persoon zoveel macht heeft en kan misbruiken.
- Israël, voor stabiliteit in het Midden-Oosten en om te stoppen met gruwelijke zaken waar zij zelf mee geconfronteerd zijn geweest in het verleden.

Denk ik wel, maar China gaat vermoedelijk wachten tot na de midterms zodat Trump echt zwak staat en dan is de baan vrij voor hun om "eindelijk" Taiwan terug te nemen.

Dat gaat dan wel het event zijn dat ervoor gaat zorgen dat de US en Europa terug bondgenoten gaan worden en dan zie ik wel een boycot vanuit het westen tegen alles wat Chinees is gebeuren... not so sure dat China dat gaat aankunnen maar hun economie draait toch volledig op export naar het westen

not so sure dat China dat gaat aankunnen maar hun economie draait toch volledig op export naar het westen
Euhm, en de onze op import uit China.
Ik denk echt dat wij er meer last van gaan hebben dan zij.
Zij produceren voornamelijk, hebben hun interne markt en kunnen nog exporteren naar Rusland, Azië, Afrika, Zuid-Amerika.

Ik ben er nog altijd niet van overtuigd dat China Taiwan militair zou annexeren. Zelfs niet wanneer de VS zichzelf (al dan niet moedwillig) verzwakt, zou de kost daarvan voor China echt enorm zijn. China kan zich geen conflict veroorloven waarbij het zware verliezen lijdt, die stevenen nu al af op een demografische ramp.

dan is de baan vrij voor hun om "eindelijk" Taiwan terug te nemen.
Om te blijven binnen de Iranoorlog: de economische downturn en de verminderde aanvoer van olie en LNG maken dat China al een grote shock moet opvangen waardoor een Taiwan-invasie voorlopig niet opportuun is.

Gelijkaardig aan de Straat van Hormuz passeert enorm veel vrachtverkeer via de Straat van Taiwan, daar gaan geen vrachtschepen meer willen doorgaan. Ook al laten beide partijen die schepen gerust, per ongeluk een containerschip verliezen zit er toch in en de verzekeringsmaatschappijen zijn al zenuwachtig genoeg.

De economische impact is te groot om dat uit te voeren en de eerste primaire strategie was altijd (en blijft ook nu nog) dat Taiwan zich vrijwillig zou gaan aansluiten wat politiek, diplomatiek en economisch de minste disruptie zou veroorzaken.

Economie en inkomsten zijn letterlijk van levensbelang, zelfs voor dat regime natuurlijk.
Ja en neen. Iran gaat al jaren door het leven als internationale paria, gaat al jaren gebukt onder de economische sancties. Kijk naar Rusland, kijk naar Noord-Korea. Uiteraard is de economie ook voor die landen belangrijk, uiteraard willen zij ook zo veel mogelijk inkomsten. Maar in een autocratische, dictatoriale controlestaat kan je véél overwinteren.

Dit zijn regimes die liever hun land en de hele wereld zien branden dan capituleren. Kijk ook naar Hamas in Gaza. Er staat amper nog een gebouw recht, Israël heeft zo veel Palestijnen vermoord ... en Hamas staat er nog altijd. Kijk naar Afghanistan. De VS heeft daar een veel grotere oorlogsmacht ontplooid dan in Iran, en heeft het land vervolgens 20 jaar bezet ... om het uiteindelijk toch terug af te geven aan hetzelfde regime.

Ik ben er nog altijd niet van overtuigd dat China Taiwan militair zou annexeren. Zelfs niet wanneer de VS zichzelf (al dan niet moedwillig) verzwakt, zou de kost daarvan voor China echt enorm zijn. China kan zich geen conflict veroorloven waarbij het zware verliezen lijdt, die stevenen nu al af op een demografische ramp.

Ik denk dat eigenlijk ook helemaal niet. Die willen vooral economisch een supermacht zijn. En zien uiteraard Taiwan wel als iets waar zij liefst economisch van profiteren. Die rekenen wel degelijk.
Da's niet hetzelfde als dat oorlogszuchtige Rusland waar die idiote mentaliteit uit het verleden heerst om weer Groot-Rusland te worden met Polen en Oekraïne en wat er nog allemaal bij, ten koste van eigen armoede als het echt moet. Zo denkt men in China helemaal niet volgens mij. Die blijven liefst vriendjes met de hele wereld om hun producten naar te exporteren.

En ondertussen lijkt Gaza van de planeet verdwenen, dat conflict is helemaal naar de vuilbak verhuisd - je zal maar een doodnormale Gazaan zijn in 2026.
niet enkel Gaza. Ook in Libanon gebeuren er zaken die niet echt koosjer zijn (pun intended) en geen haan die er naar kraait.

Iran is bereid alles op te offeren, dat zegt genoeg.

Nu met hun nieuwe wetsvoorstel om een tarief te vragen om de straat te gebruiken zullen er nog meer inkomsten binnen vloeien.

De amerikanen konden al niets doen in het klein iraq in vergelijking met het groot iran. Als ze soldaten op de grond gaan zetten dan zal het eerder een bloedbad worden aan de kanten van amerika. Amerikaanse soldaten staan niet achter deze oorlog in vergelijking met de iraniërs die bereid zijn er voor te sterven

Iran is bereid om iedereen in de omgeving pijn te doen. Als de kostprijs per vat naar 200$ gaat is dat voor hun dik ok.
Niet enkel Iraniërs waarschijnlijk. In mijn ogen zit het midden oosten vol volk dat wel goesting heeft om eens tegen wat Amerikanen ten strijde te trekken.

De olieprijs is vandaag opnieuw gestegen… wat zal Trump straks bedenken om de boel voor het weekend te manipuleren?

't Zal wel weer onze schuld zijn.

Zij hebben het makkelijk gemaakt, wat bommen gedropt. Waar wacht Europa toch op om gewoon soldaten naar daar te sturen zeg? Ze geven ons wel rugdekking, of zo.

Terug
Bovenaan