Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Als Turkije artikel 5 inroept, mag Spanje al meteen zijn kar keren.
Heeft Spanje zich dan ook uitgesproken tegen defensieve acties? Ze weigeren de VS om basissen op hun grondgebied te gebruiken voor aanvalsacties. Maar verdediging van bondgenoten is weer iets anders é. Het was nu trouwens ook de NAVO die ingegrepen heeft toen het Turkse luchtruim werd geschonden.

Heeft Spanje zich dan ook uitgesproken tegen defensieve acties? Ze weigeren de VS om basissen op hun grondgebied te gebruiken voor aanvalsacties. Maar verdediging van bondgenoten is weer iets anders é. Het was nu trouwens ook de NAVO die ingegrepen heeft toen het Turkse luchtruim werd geschonden.
De Spaanse premier heeft een coalitie met (of is afhankelijk van gedoogsteun van, ik ben het even kwijt) extreem-linkse (of alleszins een pak linkser dan zijn eigen partij), dat verklaart zijn forse communicatie (en bv. het feit dat ze de 5% NAVO-norm gewoon naast zich neer leggen): "Het standpunt van de Spaanse regering kan in 4 woorden worden samengevat: 'no a la guerra' (nee tegen oorlog)".

Hij was ook één van de meest luide stemmen ivm Gaza (maar in tegenstelling tot Rousseau dus wel consequent daarin).
Als Spanje nu hypothetisch toch gevechtsvliegtuigen of weet ik veel wat moet gaan sturen, gaat dat politiek vuurwerk opleveren hoor daarginds.

Laatst bewerkt:
Dit vind ik wel een interessante: Hoelang houden golfstaten hun luchtverdediging overeind

Als je weet dat het aantal Shahed drones geschat wordt op een 80.000, dan kunnen ze nog wel even doorgaan.
Daarbij produceren ze er nog eens 400/dag (al is de vraag in hoeverre dat dat nu nog het geval is).

Maar op een bepaald moment zal de luchtafweer op zijn en dan...
Dan zal de druk wel groot worden op Trump en Co vanuit de omringende landen.

In de meeste gevallen is het luxe, niet levensnoodzakelijk. Wellicht zou je nog de auto nemen als je zelf de naft moet betalen, al kost de naft 3 euro per liter.
Moet zeggen, in mijn geval, zou ik wellicht sneller met de fiets aan de Hubo zijn dan met de auto, want de dichtstbijzijnde Hubo is in Ninove en op zaterdagen is dat een ramp qua verkeer.

Veel geneuzel in de marge. Als we naar de cijfers kijken, een ander beeld.

De naft staat al 15y op zo goed als dezelfde prijs. Om het concreet te maken, de max prijs voor benzine is nu 1.634/l. In 2013 (!) [13y geleden dus] was die gemiddeld 1.65.

Als je jezelf lui vindt en je je aanpast als die eens tijdelijk naar 1.8 of 2.0 gaat, kun je je evengoed nu al aanpassen als die op de 1.6 staat waar die al 15y staat. Die 1.6 is namelijk een pak meer dan die 0.2 of 0.4 dat die eens op en neer gaat. Just my 2 cents...

Het quasi onbeperkt tanken met een tankkaart heb ik ook wel iets op tegen eigenlijk. Ik doe vrij weinig kilometers en betaal even veel VAA dan iemand anders die dubbel zo veel kilometers doet. Ik ga nu ook niet speciaal extra de auto nemen om meer kilometers te hebben.
Het zou eerlijker zijn als dat belast zou zijn naargelang je meer tankt.
Sommige mensen profiteren van het systeem, en rijden dan elk weekend naar de zee bij manier van spreken: "Ik heb toch een firmawagen dus 't is voor niks."

Ik heb ooit gehoord van mensen die loon krijgen en het niet opdoen en anderen die het krijgen en het wel opdoen. Ook niet eerlijk. Anyway, naast de kwestie allemaal.

Punt was dat er niet zo gek veel mensen random met de auto rondrijden voor de lol en dat de recente midden-oosten toestanden 0 effect gaan hebben op het autorijden.

Ik hoor mijn leraar in het middelbaar het nog zeggen 'eens de benzine meer dan een euro per liter kost, rijdt niemand nog met een auto'. We zijn 25y verder 🤡

Kan die discussie over benzine elders gevoerd worden ajb?

Europa gaat doen zoals altijd, veel blabla maar as t erop aankomt, niets.

Als het waarop aankomt?
Wanneer heeft Europa niks gedaan?
Wat moet Europa volgens u doen?
Kan je wat nuance in je post brengen ipv holle MAGA slogans copy pasten?

Kan die discussie over benzine elders gevoerd worden ajb?

Als het waarop aankomt?
Wanneer heeft Europa niks gedaan?
Wat moet Europa volgens u doen?
Kan je wat nuance in je post brengen ipv holle MAGA slogans copy pasten?
Holle maga slogans? Alles ok met u?

Europa moet gewoon keihard terug reageren nu, ze schieten godverdomme een raket af op een lidstaat..

Europa moet gewoon keihard terug reageren nu, ze schieten godverdomme een raket af op een lidstaat..
Kalm, rustig. Voor zover nu bekend is er een raket onderschept voor impact en is het nog niet eens duidelijk wat het exacte doel was. Maar meteen roepen dat "Europa keihard moet terugslaan" alsof er al een NAVO-aanval heeft plaatsgevonden is wel een paar stappen verder dan de feiten.

Misschien eerst vaststellen wat er precies gebeurd is voor we beginnen met artikel 5 fantasieën.

Ook even relativeren: dit is in de eerste plaats een conflict tussen Israël, de VS en Iran. Dat er een raket richting Turks luchtruim ging is ernstig, maar dat maakt het nog niet automatisch Europa’s oorlog waar we militair moeten terugslaan

Gans Europa afvallen omdat er binnen de eerste paar uren geen oorlogsverklaring is uitgestuurd geweest, is inderdaad een holle MAGA slogan ja.

Maar pakt anders u zakske al om daar te gaan vechten?

K vraag me echt af hoe dit zal aflopen.

Volgens hln is plan a mislukt. Trump zou gehoopt hebben dat er na een paar dagen zware bombardementen, de Iraanse regering zou gevallen zijn.
Nu hoopt hij dat de Koerden een oorlog zouden beginnen.
Wat als ze dit niet willen.

T zou voor Trump en voor de VS een grote imagoschade zijn, moest de huidige Iraanse regering aan de macht blijven.

Kalm, rustig. Voor zover nu bekend is er een raket onderschept voor impact en is het nog niet eens duidelijk wat het exacte doel was. Maar meteen roepen dat "Europa keihard moet terugslaan" alsof er al een NAVO-aanval heeft plaatsgevonden is wel een paar stappen verder dan de feiten.

Misschien eerst vaststellen wat er precies gebeurd is voor we beginnen met artikel 5 fantasieën.

Ook even relativeren: dit is in de eerste plaats een conflict tussen Israël, de VS en Iran. Dat er een raket richting Turks luchtruim ging is ernstig, maar dat maakt het nog niet automatisch Europa’s oorlog waar we militair moeten terugslaan
Europa stelt militair niets voor.
Na een paar oorlog is de munitie van de Europese legers wellicht al op.
We moeten ons niet emoties met die oorlog. Er lopen ook bij ons van die salafisten rond die wel als martelaar willen sterven(en hun x aantal maagden als beloning) .

Israel en de VS zijn deze oorlog begonnen. Laat ze maar verder doen. Maar vind wel dat Iran geen drones moeten sturen naar één of andere Europees land want dit veranderd wel veel.

We moeten ons niet emoties met die oorlog. Er lopen ook bij ons van die salafisten rond die wel als martelaar willen sterven(en hun x aantal maagden als beloning) .

Israel en de VS zijn deze oorlog begonnen. Laat ze maar verder doen. Maar vind wel dat Iran geen drones moeten sturen naar één of andere Europees land want dit veranderd wel veel.
Imo doen ze dat gewoon in een poging om zoveel mogelijk volk mee te sleuren in de oorlog. Europa moet gewoon rustig blijven en hun eigen assests verdedigen.

Salafisten zijn soennieten, net zoals de inwoners van Saudi-Arabië, momenteel goede vrienden van de VS, en doorgaans gezworen vijanden van sjiietisch Iran.

Volgens hln is plan a mislukt. Trump zou gehoopt hebben dat er na een paar dagen zware bombardementen, de Iraanse regering zou gevallen zijn.

T zou voor Trump en voor de VS een grote imagoschade zijn, moest de huidige Iraanse regering aan de macht blijven.

Ik vraag mij af wat dat Trump verwacht van de Koerden in Iran. Dezelfde Koerden die hij een jaar geleden hiervoor onder de bus heeft gesmeten in Syrië...

En ze gaan niet blij zijn in Irak, Turkije en Syrië :p

Overmoedig geweest, Venezuela was een succes, dacht dit wordt opnieuw zo.

Gans Europa afvallen omdat er binnen de eerste paar uren geen oorlogsverklaring is uitgestuurd geweest, is inderdaad een holle MAGA slogan ja.

Maar pakt anders u zakske al om daar te gaan vechten?
Hier wordt veel zever verkondigt maar gij steekt er net dat stukje bovenuit, verder ga ik hier niet over in discussie..

Ik vraag mij af wat dat Trump verwacht van de Koerden in Iran. Dezelfde Koerden die hij een jaar geleden hiervoor onder de bus heeft gesmeten in Syrië...

En ze gaan niet blij zijn in Irak, Turkije en Syrië :p
Dit is gewoon weeral een teken dat die gewoon geen besef heeft van de wereld buiten de VS. Precies president benson van hot shots 2.

Terug
Bovenaan