Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Holle maga slogans? Alles ok met u?

Europa moet gewoon keihard terug reageren nu, ze schieten godverdomme een raket af op een lidstaat..

Turkije is een lidstaat van de NAVO en niet van Europa (en zal dat best ook nooit worden onder het beleid van leiders als Erdogan, want dan zitten we met een Hongarije³), wanneer Turkije consequent aangevallen wordt, lijkt artikel 5 mij niet ondenkbaar, maar dat lijkt mij voorlopig nog niet het geval en dat gaat Iran zelf ook niet willen denk ik dan?

Hier wordt veel zever verkondigt maar gij steekt er net dat stukje bovenuit, verder ga ik hier niet over in discussie..

Als gij hier eens een post plaatst die meer dan 2 zinnen bevat, moogt ge met dat soort opmerkingen afkomen.

Er is letterlijk niks gebeurt, en gij gaat Europa alweer (want dat is niet de eerste keer dat ge dit doet) wat lopen belachelijk maken omdat ze nog niet gepakt en gezakt klaar staan om met man en macht Iran binnen te vallen om haar een lesje te leren.

De mentaliteit die gij hier ten toon stelt, is gevaarlijker voor een sterk Europa dan een raketje van Iran dat zonder moeite is neergehaald geweest en niet eens op weg was naar een NAVO-doelwit. Kijk, daarom wacht men altijd eerst even af eer overhaast tot beslissingen te komen.

Europa moet gewoon keihard terug reageren nu, ze schieten godverdomme een raket af op een lidstaat..

Turkije is geen lidstaat van de Europese Unie. Wel van de NAVO, en artikel 5 van de NAVO treedt enkel in werking als Turkije dat effectief inroept.

Overigens heeft de EU eveneens een artikel 5 in verband met defensie.

Turkije is een lidstaat van de NAVO en niet van Europa (en zal dat best ook nooit worden onder het beleid van leiders als Erdogan, want dan zitten we met een Hongarije³), wanneer Turkije consequent aangevallen wordt, lijkt artikel 5 mij niet ondenkbaar, maar dat lijkt mij voorlopig nog niet het geval en dat gaat Iran zelf ook niet willen denk ik dan?
Lijkt me voorbarig om nu te reageren, eerst en vooral zou de raket niet bedoeld zijn voor Turkije en deze was al onderschept boven Syrië. De NAVO heeft hier gepast op gereageerd, vind ik.
Ik denk ook niet dat Turkije staat te springen om in oorlog met Iran te gaan.

Turkije "was niet doelwit van raket"​

"Turkije was niet het doelwit van de raket die uit Iran was afgevuurd, naar het Turkse luchtruim vloog en door de NAVO-luchtafweer is neergehaald." Dat zegt een Turkse verantwoordelijke aan het Franse nieuwsagentschap AFP.
"We denken dat hij gericht was op een militaire basis in Cyprus, maar dat hij van zijn koers is afgeweken", aldus de verantwoordelijke, die anoniem wou blijven.
Turkije geeft zelf toe dat ze niet het doelwit zijn van de raket.

Als Iran blijft Cyprus aanvallen dan heeft Europa wel een reden om te reageren.

Ja, we moeten als Belgie al onze ballistische raketten met paar 1000km bereik naar Iran schietenn. Het goede nieuws is dat we ze allemaal afgeschoten hebben. Alle 0....

En Turkije is geen lid van Europa, een lid van de NAVO. Laat het in het NAVO raamwerk geevalueerd worden.

En just a side note, we weten niet waar die raket naartoe ging, voor t zelfde geld zat hij ergens halverwege Syrie om te landen in Syrie op de kop van wat Koerden. Of schoten ze die uit het noorden van Iran af richting Israel en is die dicht langs Turkije gepasseerd, ... We weten niet zeker van waar naar waar die raket vloog.

Het lijkt me vreemd van Iran om Turkije te viseren want Turkije houdt zich altijd heel afstandig in Midden-Oosten topics.

K vraag me echt af hoe dit zal aflopen.

Volgens hln is plan a mislukt. Trump zou gehoopt hebben dat er na een paar dagen zware bombardementen, de Iraanse regering zou gevallen zijn.
Nu hoopt hij dat de Koerden een oorlog zouden beginnen.
Wat als ze dit niet willen.

T zou voor Trump en voor de VS een grote imagoschade zijn, moest de huidige Iraanse regering aan de macht blijven.

Ik wil veel geloven en geloven dat Trump een idioot is, maar zo idioot kan hij toch niet zijn ? Dan had hij de B2 aanval geskipt en onmiddellijk deze aanval gedaan.

Ik woon in de VAE, hier zijn ondertussen al 170 ballistische raketten en 800 drones onderschept, en ze hebben nog steeds geen tegenreactie gegeven. Het zou me dan ook verbazen als Europa wel zou reageren op 1 onderschepte raket.

Dit is gewoon weeral een teken dat die gewoon geen besef heeft van de wereld buiten de VS. Precies president benson van hot shots 2.

Bwah, zijn taktiek is duidelijk (enfin, Netanyanu eigenlijk). Iran gewoonweg in de chaos dumpen zodat ze niet meer capabel zijn om een leger te onderhouden of Hezbollah/Hamas hun sponsors wegnemen waarmee Israël dan op zijn gemak kan zijn voor een tiental jaar.

Maar dat gaat wel ten koste van heel de stabiliteit van het Midden-Oosten. Geeft wapens aan de Koerden in Iran, dan gaat plots Turkije Koerden zitten te bombarderen in Iran, gaan Koerden in Syrië en Irak weer roeren voor soeveriniteit, heb je een berg werkloze militairen die een "ISIS 2 - electric boogaloo" oprichten, nog een extra vluchtelingencrisis door machtsvacuüms, olieprijzen die stijgen wat juist in het voordeel is van de Russen :p (Au contraire dat Rutte en de VS mogen claimen, deze oorlog is juist in het voordeel van de Russen op korte termijn. Russen hebben olieroebels nodig. Hoe hoger de prijzen, hoe makkelijker de Russen de oorlog in Oekraïne kunnen blijven financieren.),...

Je hebt echt het gevoel dat de Amerikanen gewoonweg meegetrokken zijn door Israël in dit en Trump houdt ervan om chaos te brengen.

Het staat me alleszins niet aan dat Lindsay Graham daar weer teveel in beeld komt. Die wil de VS meetrekken in alle Israëlische acties
Libanon is terug aan de beurt.
Israel sent troops into Lebanon as the war widened, and some of Iran's Gulf neighbors warned that Iran's retaliatory fire could draw them into the spreading conflict.

Operation Epic Fury kan wel eens Operation Epic FUBAR worden. Ik heb heel hard een "we doen maar wat fuck yeah 'murricah"-gevoel.

K vraag me echt af hoe dit zal aflopen.

Volgens hln is plan a mislukt. Trump zou gehoopt hebben dat er na een paar dagen zware bombardementen, de Iraanse regering zou gevallen zijn.
Nu hoopt hij dat de Koerden een oorlog zouden beginnen.
Wat als ze dit niet willen.

T zou voor Trump en voor de VS een grote imagoschade zijn, moest de huidige Iraanse regering aan de macht blijven.

Dezelfde Koerden die hij in Syrië in de steek heeft gelaten. Gaat heft geheugen van een goudvis

Operation Epic Fury kan wel eens Operation Epic FUBAR worden. Ik heb heel hard een "we doen maar wat fuck yeah 'murricah"-gevoel.
Trump gaat dit altijd verkopen als een win en de helft gaat juichen.
"We hebben Khamenei uitgeschakeld"
Applaus, gejuich, "USA USA!",...

Wat dat de toegevoegde meerwaarde is van een 86 jarige plat te bombarderen en wat dit nu eigenlijk bereikt heeft, die vraag mag je niet stellen. Dan ben je "woke leftist CNBC".

Trump gaat dit altijd verkopen als een win en de helft gaat juichen.
"We hebben Khamenei uitgeschakeld"
Applaus, gejuich, "USA USA!",...

Wat dat de toegevoegde meerwaarde is van een 86 jarige plat te bombarderen en wat dit nu eigenlijk bereikt heeft, die vraag mag je niet stellen. Dan ben je "woke leftist CNBC".
Ik denk wel dat het militair-technisch allemaal wel heel goed is voorbereid en dat ze geen onnodige risico's nemen. Maar oorlog voeren is éen ding en een oorlog afwikkelen is iets helemaal anders. En dat onderdeel is totaal zoek.

Nederland heeft de Iraanse ambassadeur op het matje geroepen. Heeft iemand er al eens aan gedacht om de Amerikaanse ambassadeur op het matje te roepen?

Tell me it's world war 3 without telling me it's world war 3.
Heb ook wel een gevoel dat we naar dit scenario aan het afstevenen zijn.
Deze keer niet het epicentrum in Europa, maar in het Midden-Oosten.
Wij gaan ook serieus op onze stappen mogen letten zodat Oekraine geen tekort aan materiaal heeft of wij zijn de volgende op het verlanglijstje van Rusland. Dus onze focus zou Oekraine moeten blijven

Waarom zou ik moeten meebetalen aan de evacuatie van landgenoten die in het Midden Oosten de toerist uithangen? Weken geleden was al duidelijk dat er stront aan de knikker ging zijn. Als je dan toch in de zandbak wil gaan spelen, betaal je je repatriëring maar zelf ook!

Waarom zou ik moeten meebetalen aan de evacuatie van landgenoten die in het Midden Oosten de toerist uithangen? Weken geleden was al duidelijk dat er stront aan de knikker ging zijn. Als je dan toch in de zandbak wil gaan spelen, betaal je je repatriëring maar zelf ook!
Op welke basis kon jij voorspelen dat landen die totaal niet betrokken waren in eender welk conflict dan ook gevaarzones zouden worden?
Jij kon dit voorspelen?
Dat is hetzelfde als zeggen dat mensen die nu naar Polen gaan het zelf gezocht hebben, mocht het noodlot toch toeslaan, want zo dicht tegen Oekraïne en wit-Rusland je kon dat toch zien aankomen!

Terug
Bovenaan