Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Dat is volgens mij de kern van de zaak. De VS doet maar wat het wil omdat er geen gevolgen zijn voor hen. Het is heel wat makkelijker om in iemand ander zijn achtertuin de 'held' te gaan uithangen als je zelf volledig buiten schot blijft.

Het is haast gegarandeerd dat deze oorlog binnen nu en 5 jaar zal leiden tot een 'unprovoked terrorist attack' in de VS. Dat kan haast niet anders.

Hopelijk zit er tegen dan een ietwat gematigder persoon aan de knoppen.
Dat is het een beetje: je moet een goeie match hebben tussen het leiderschap in Teheran en Washington en vaak is het een mismatch geweest. Gematigde kandidaten in Teheran worden wel eens teruggeroepen door de Opperste Leider (al zal de nieuwe mogelijk wat minder leverage hebben?) en dan krijg je in de VS weer een president die weinig oren heeft naar toenadering. Wat dan in Iran weer voor een tegenreactie zorgt.

De Iran-deal in 2015 was een goeie zaak die veel mogelijk maakte, maar Trump blies dat op en met Biden is er niet echt een poging gebeurt om weer toenadering te zoeken. Het helpt dan niet dat je een Netanyahu in Tel Aviv hebt die niets liever wil dan het regime kapotschieten.

Allemaal doodjammer, want het is een land met ongelofelijk veel potentieel - zowel op economisch vlak als op toeristisch vlak. Iran heeft véél meer te bieden dan de Golfstaten op vlak van cultuur en natuur.

Dat lijkt mij geen eerlijke vergelijking: je kan niet meer te bieden hebben als je zeer essentiële factoren moet negeren om daartoe te komen: zo is religie wel een deel van wat antropologisch als cultuur beschouwd wordt natuurlijk en is Iran nog altijd wel degelijk een theocratie (ook zonder Israël in the picture en al lang voor Trump politiek actief was), en Iran heeft ongetwijfeld een zeer mooie natuur, maar als je je vrijheid en marteling moet riskeren om die te gaan bewonderen moet je ook al dwaas zijn om dat te gaan doen...

Olivier Vandecasteele werd overigens ontvoerd onder president Biden.
Ahmadreza Djalali gevangen genomen onder president Obama, zelfs na een deal.

Het is niet omdat Trump zich als een schurk gedraagt, dat Iran daarom plots beter is.

Trump kan dit nooit maanden volhouden.

Want stel dat hij dat toch doet ..
Oorlog voeren tem de midterms of wat (8 maanden lang)? That is asking for sh*t.
Iran kan dat echter ook niet ...

Er gaat volgens mij dus straks gewoon een deal komen. Omdat ... van moetes gewoon. Geen deal is een drama voor beide partijen.
Oorlog zal gebruikt worden als excuus om de midterms uit te stellen of af te gelasten.

Oorlog zal gebruikt worden als excuus om de midterms uit te stellen of af te gelasten.
Oorlog? Het is een speciale militaire operatie eh… Operation Epic Fury. HELL YEAH 🇺🇸🇺🇸🇺🇸🦅🦅🦅

Los daarvan: voor zover ik weet kan Trump dat niet eens eenzijdig doen. Alleen het Congres kan de datum van verkiezingen wijzigen. Zelfs tijdens de American Civil War en World War II zijn Amerikaanse verkiezingen gewoon doorgegaan.

Then again, vandaag de dag ben ik van niets meer verbaasd.

Rusland geeft Iran info over amerikaanse posities. Wat uiteraard hun goed recht is, we doen hetzelfde met Oekraïne. Maar wel lachwekkend dat het weggewuifd wordt door de VS als er vragen over komen 😅

Rusland geeft Iran info over amerikaanse posities. Wat uiteraard hun goed recht is, we doen hetzelfde met Oekraïne. Maar wel lachwekkend dat het weggewuifd wordt door de VS als er vragen over komen 😅
Als ik me niet vergis werd deze vraag de voorbije dagen gesteld door een FOX News reporter. Waarop Donald antwoordde: Je bent altijd 'fair' geweest, maar wat een stomme vraag. We praten over iets anders (sport).

Het is natuurlijk geen enkel probleem als Donald over de gouden gordijnen begint tijdens een speech over gevallen Amerikanen in de oorlog met Iran.

Enkel Congress kan Midterms uitstellen en enkel Congress kan formeel de oorlog verklaren.

De VS is officieel niet in oorlog met Iran, dit is net zoals Rusland's invasie in Oekraine een speciale operatie.
Zelfs tijdens WO 2, de oorlog in Korea, in Vietnam, de invasies van Irak en Afghanistan waren er verkiezingen in de VS. Er is dus geen echt precedent daarvoor in de laatste 100+ jaar. Maar gezien de Reps de meerderheid hebben in het Congress, zouden ze het wel zo kunnen doen.

Langs de andere kant, de Reps hebben meerderheid in Congress en desondanks doet Trump bijna NIETS van zijn zaken via het Congress. Beetje bizar.

Is Trump in staat om Xi Jinping te doden en China te bombarderen?

Het korte antwoord: In theorie kan natuurlijk alles. In praktijk gaat het niet gebeuren.

Trump is echt wel slimmer dan China aan te vallen hoor. Zeker rechtstreeks.
Totaal onvergelijkbaar met Iran. En er is ook geen enkele reden om massavernietigingswapens in te zetten tegen Iran, werkelijk geen enkele.

Trump is echt wel slimmer dan China aan te vallen hoor. Zeker rechtstreeks.
Totaal onvergelijkbaar met Iran. En er is ook geen enkele reden om massavernietigingswapens in te zetten tegen Iran, werkelijk geen enkele.
Er was ook geen enkele reden om Irak binnen.. Ik zou de stompzinnigheid van de huidige Amerikaanse regering niet onderschatten. Op dit moment lijkt het pure fantasy, maar dat kan snel draaien met de huidige leiding.

Bijv; Trump zit as we speak nu letterlijk Cuba af te dreigen. Ze zijn letterlijk de volgende in de rij waar ze gaan binnenvallen.

450k ontheemden in Libanon lees ik op vrt nws. Voorlopig nog geen enorme uitvlucht uit Iran, die zelf al 3 tot 4 miljoen gevluchte Afghanen huisvesten.

Miljoenen mensenlevens worden de laatste tijd rechtstreeks geraakt voor de ego's en machtslust van een handvol semi-bejaarde powertrippers ergens in een (blad)gouden paleis ver weg van de gewone burgers... Om ellendig van te worden.

En ondertussen wil trump de olie sancties op rusland verlichten, zodat de olieprijs wat zou zakken.

Je zou gaan denken dat Poetin de touwtjes in handen heeft. Hij kon zelfs ongestraft de Amerikaanse posities doorgeven aan Iran, en daar wordt ie nu voor beloond.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan