Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Het heeft vooral te maken met het feit dat de VS (en bij uitbreiding het hele Westen) de boot gemist heeft ivm de massale ontwikkeling van suicide drones/UAV, in die mate zelfs dat de VS het niet nodig vond om een leidende entiteit zoals Oekraïne op dat vlak om hulp te vragen. Manier van oorlog voeren is de laatste twee jaar drastisch veranderd, en niemand buiten dat conflict en pakweg Iran is mee.
Case in point, ze hebben het zelfs actief geweigerd.

De ironie is dat dit dus volledig op jezelf slaat wanneer je praat over Molenbeek :).
Molenbeek is al lang voor een deel een no go zone voor politie dus zegt imo voldoende. Maar dat een bepaald groepje mensen hier hun ogen sluit voor wat er in Molenbeek etc gaande is, is al langer duidelijk in het topic van the DTM.

Soit, is andere discussie, maar blijf die naïviteit jammer vinden. Het zijn de mensen met oogkleppen die het nog erger maken door het probleem te ontkennen.

En om even de trolls voor te zijn: ik ontken niet dat er al gewonden en enkele doden gevallen zijn in de UAE en dat geeft mensen een onveiligheidsgevoel, maar zelfs dan is België nog steeds gevaarlijker als je de statistieken erbij neemt. In België vallen jaarlijks percentueel nog altijd véél meer gewelddoden dan in de UAE, zelfs als je de recente doden in de UAE door Iran meetelt. En vergeet niet dat we hier ook nog steeds met een grote terrorismedreiging zitten en dat de oorlog in Iran het er niet beter op maakt. Ik zou er niet van verschieten als er hier binnenkort weer wat bommen zullen ontploffen.

Door zulke uitspraken zullen trump en Israël niet vlug stoppen:

Trump is de meest corrupte en domste Amerikaanse president ooit." Dat heeft Yahya Rahim Safavi, een hooggeplaatste militaire adviseur van de Iraanse leider Mojtaba Khamenei, gezegd op de Iraanse staatstelevisie. "Hij is Satan in eigen persoon."“In het Midden-Oosten kunnen Israël en Iran niet naast elkaar bestaan", zei hij ook. "Eén van de 2 moet blijven. Het land dat zal blijven, is Iran. Het land dat vernietigd zal worden, is zonder enige twijfel het zionistische regime." bron (vrt news)

De oorlog is een kostelijke affaire, er is al 11,4 miljard dollar besteed weet de New York Times via Pentagon:
Ik vraag me af wat die kostprijs betekent. Heeft men eigenlijk meer geld uitgegeven tijdens de afgelopen 2 weken aan militaire kosten?

Ja, de munitie wordt verschoten, maar uiteindelijk vervalt die toch na xx jaar. De boten en vliegtuigen varen en vliegen ook in vredestijd, al is het maar voor oefenmissies. Het personeel is ook een vaste kost.

Lijkt me vooral een voorbeeld van "reken je rijk/arm".

In de toekomst zal er weer meer uitgegeven worden aan het heraanvullen van voorraden vermoedelijk, maar dat zal voor zijn opvolger zijn denk ik.

Heeft de VS ook geen vaste regel om sowieso xx% van het jaarbudget aan defensie uit te geven?

Personeel moet sowieso betaald worden en de kost van de schepen /vliegtuigen ook, maar sowieso zijn ze nu in constante staat van paraatheid en veel actiever, dus o.a. qua brandstof wordt er wel meer verbruikt. Meer activiteit vraagt ook meer onderhoud. En ja, vooral de ammunitie. Ipv afgeschreven op x aantal jaren blazen ze dat er nu in dagen of weken door, dus vooral dat tikt aan. + intensievere bevoorradingslijnen
Die voorraden moeten ook nu aangevuld worden. Ze kunnen moeilijk met onbewapende schepen en vliegtuigen rondvliegen he.
Dus ja, een stuk van de kost is er sowieso , maar nu is het wel maal x.

Behalve als je zou denken dat je met opzet die school gebombardeerd hebben valt er ook weinig over te zeggen. Dat zijn de tragische dingen die in elke oorlog gebeuren. Het is ook net omdat zo'n zaken bijna onvermijdelijk zijn dat oorlog zo'n controversiële keuze, als je beslist een oorlog te voeren weet je dat je heel wat leed zal veroorzaken bij burgers, zelfs als je op dat vlak goede intenties hebt. Je kan de schade zelden beperken tot de vijand.

Sorry met de militaire mogelijkheden die amerika heeft zou dit nooit mogen gebeurt hebben. Ja zal wel "collateral damage" hebben maar niet één maar twee bommen droppen op een school is militaire onbekwaamheid.

Iran moest maar eens een bom hebben gedropt op een amerikaanse school, het zou de amerikaanse nieuwszenders domineren.

Op dat vlak heb ik wel respect voor Oekraïne. Die hebben toch wel weinig tot geen civiele doelwitten geraakt tot hiertoe. Vooral infrastructuur of militaire doelwitten. Terwijl die Rus bij hen voortdurend ziekenhuizen of appartementsblokken onder vuur neemt.

Sorry met de militaire mogelijkheden die amerika heeft zou dit nooit mogen gebeurt hebben. Ja zal wel "collateral damage" hebben maar niet één maar twee bommen droppen op een school is militaire onbekwaamheid.

Iran moest maar eens een bom hebben gedropt op een amerikaanse school, het zou de amerikaanse nieuwszenders domineren.
Veel kans dat dat inderdaad onbekwaamheid is, maar gelijk welke operatie die je doet, of het nu militair is of iets anders op die schaal, gaan mensen en systemen steken laten vallen en onbekwaamheid tonen, da's een statistische zekerheid. En het is eigenlijk gewoon dat dat ik wil zeggen, da's geen excuus ofzo, net integendeel, omdat je weet dat dit soort voorvallen zo goed als onvermijdbaar zal gebeuren is het ook wel de verantwoordelijkheid van de degene die zo'n operatie kiest en dus slachtoffers opoffert.

Denk dat het daardoor ook dat de media er ook niet over blijft rapporteren (en het is nu ook niet dat er niks over gezegd is, iedereen die het nieuws wat volgt weet wat er gebeurd is). Beetje vergelijkbaar met hoe op dit forum het niet de belangrijkste of ergste nieuwsfeiten het meeste aandacht krijgen, maar degene die het meest controverse geven of het meest onduidelijk zijn waardoor er stof blijft om over te discussiëren.

IMG-6675.jpg
We zitten al met een begrotingstekort en Francken kan niet wachten om hulp te bieden aan een oorlog waar wij niets te winnen hebben.

Edit: ik weet dat niet elke bom juist zal inslaan maar dit is toch wel echt een flater

Laatst bewerkt:
Molenbeek is al lang voor een deel een no go zone voor politie dus zegt imo voldoende. Maar dat een bepaald groepje mensen hier hun ogen sluit voor wat er in Molenbeek etc gaande is, is al langer duidelijk in het topic van the DTM.

Soit, is andere discussie, maar blijf die naïviteit jammer vinden. Het zijn de mensen met oogkleppen die het nog erger maken door het probleem te ontkennen.
Ik heb me op dit forum ook al negatief uitgelaten over het soort wijken die je daar kan vinden, dus je leest hier geen excuustruus. Men zet zich echter wel (terecht) af tegen onnodige en sterk overdreven sensatieverhalen die bijvoorbeeld gebracht worden door die YouTuber, of nu in dit geval door jou. Sorry, maar fantasten en opruiers correct kaderen is absoluut niet hetzelfde als oogkleppen op hebben.

In vredestijd; dan is Dubai absoluut veiliger. Geen discussie mogelijk, al kan er wel over de manier waarop het daar zo veilig is worden gepraat.

Maar nu, op dit moment? Als je dat echt gelooft, dat je op dit moment veiliger bent als gewoon persoon die zich normaal gedraagt in Dubai dan in Molenbeek, sorry, maar dan heb je zelf de oogkleppen op.

Dat land zit in de periferie van een directe oorlog waarbij het ook zeer geregeld het doelwit is van raketaanvallen. Daardoor zijn er al mensen gestorven en al bijna honderd mensen gewond geraakt. Je bent daar helemaal niet veilig. Verscheidene landen hebben hun reisadvies naar de UAE ook bijgesteld naar "negatief advies voor alle reizen behalve noodzakelijke reizen". Dus laten we alsjeblieft wel realistisch blijven.

Voorts is de Molenbeek discussie eigenlijk helemaal off-topic, maar laten we nu ook niet klakkeloos het propaganda van de UAE gaan overnemen.

Natuurlijk valt daar wel iets over te zeggen. Het is niet omdat oorlog standaard gepaard gaat met leed bij de burgerbevolking dat dit geen probleem is. Zeker gezien de technologische militaire capaciteiten van de VS. Die hun raketten vallen niet in de buurt, die vallen waar ze geprogrammeerd zijn om te vallen.
Om hier nog even op verder te gaan, de consensus is nu blijkbaar dat bij het programmeren van de doelen voor die Tomahawks oude (en dus onbetrouwbare) data is gebruikt. Niet toevallig is een plan om burgerdoden te minimaliseren dat al enige tijd liep recent geschrapt door de Trump administratie.

Compleet vermijdbaar dus.

Terug
Bovenaan