Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Aan de huidige retoriek van Trump en entourage lijkt het er wat op dat hij het publiek aan het voorbereiden is op "Boots on the ground".
Doel zou dan zijn die 460 kg gedeeltelijk verrijkt uranium te gaan confisceren.
Een enorm risico. In een eerder artikel was de hamvraag alvast: "Wat als ze dat uranium niet kunnen vinden?" (die kans bestaat)
Dan gaat Trump echt met de billen bloot. Hoge olie en gasprijzen, veel bodybags en allemaal voor .. niks ..

Trump overweegt het wel, maar hij overweegt ook het omgekeerde. Hij is het nog aan het afwegen.
(Zie z'n social media, hij geeft een aantal hints in die richting)

Zijn tactiek zou mogelijks het volgende zijn
- De NAVO en andere landen om hulp vragen om de straat van Hormuz open te houden
- Deze zegggen in koor 'njet'.
BINGO!
- Nu kan hij zich straks terugtrekken uit Iran en zeggen: Het is niet mijn schuld hé! Het is 100% de schuld van alle andere landen dat de prijzen hoog staan! Ze willen niet helpen. MAAR hey Amerikaanse burgers, ik heb gedaan wat moest. Iran is in de pan gehakt. Het doel is bereikt.

De omgekeerde wereld? Ja, maar de kans is reëel dat Trump daar effectief die draai aan gaat geven se. Trump will be Trump.

De staat binnen de staat is daar immens en er is geen georganiseerde oppositie. De machthebbers hebben er alles aan gedaan om een nieuwe revolutie te voorkomen. Het wordt toch heel moeilijk om een succesvolle revolutie te krijgen.

Niet onmogelijk, er is geen enkel regime dat eeuwig blijft duren. Maar ik denk dat de oorlog eerder consoliderend werkt dan desintegrerend.
Ze hadden de protesten in januari moeten ondersteunen en beschermen, nu zijn die compleet in elkaar geslagen. Het momentum om de bevolking te betrekken lijkt zo gepasseerd.

Is die 31st MEU daarvoor geschikt of schakelen ze daar andere eenheden voor in? Effe een half ton verrijkt uranium confiskeren in een of ander bergcomplex lijkt me niet simpel en kan op een fiasco uitdraaien.
Als je ziet hoe ze Maduro opgepakt hebben dan lijkt me dergelijke missie zeker niet totaal onwaarschijnlijk.
Maar we spreken hier over een totaal ander soort missie met zeer veel risico's en van een veel grotere grootorde. Er zijn veel meer punten die waarop het kan mislopen.
Ik denk dat het voor alle partijen beter zou zijn als ze diplomatisch gewoon het uranium afgeven. Maar dat lijkt me met de huidige hoogwaardigheidsbekleders nog ondenkbaarder dan Trump die wat gezond verstand aan de dag brengt.

Voor mij begint het elke dag gevaarlijker en gevaarlijker te worden. Waar we voorheen nog spraken over mensen die toch nog iets voor rede vatbaar zijn (Rusland). Spreken we hier over absolute wappie hardliners die totaal niet in te schatten vallen en Donaldo Trumpo die elke dag meer en meer de grenzen zit te pushen.

Ze hadden de protesten in januari moeten ondersteunen en beschermen, nu zijn die compleet in elkaar geslagen. Het momentum om de bevolking te betrekken lijkt zo gepasseerd.
Hoe ondersteunen en beschermen, als je geen georganiseerde oppositie hebt en er een half miljoen basij-militanten op het volk inbeuken gesteund door andere elementen die met scherp schieten?

Vanop zijn Truthsocial:

I wonder what would happen if we “finished off” what’s left of the Iranian Terror State, and let the Countries that use it, we don’t, be responsible for the so called “Strait?” That would get some of our non-responsive “Allies” in gear, and fast!!! President DJT

Dreigt hij met nucleaire wapens?

Vanop zijn Truthsocial:

I wonder what would happen if we “finished off” what’s left of the Iranian Terror State, and let the Countries that use it, we don’t, be responsible for the so called “Strait?” That would get some of our non-responsive “Allies” in gear, and fast!!! President DJT

The Mad King, maar dan in het echt.

The Mad King, maar dan in het echt.
Ze passen de MAD doctrine op hem toe:

Iran blijkt taaier dan gedacht. Ze dagen hem uit en dat lijkt te lukken. Hij reageert met nog zwaardere bombardementen.
Hij heeft geen vriendjes die hem komen helpen. Dat maakt hem ontzettend kwaad en onbezonnen. Hij dreigt ermee 'iets' te doen wat anderen moet aanzetten om actie te ondernemen (lees: zijn vuiligheid opkuisen zodat hij zich met de overwinning op Cuba kan bezighouden).

Hij moet en zal een overwinning claimen in Iran, eerder kan hij niet naar huis, dat staat vast.

Vanop zijn Truthsocial:

Ik heb echt geen idee over wie hij het heeft. Wie "gebruikt" de straat? Qatar, SA, UAE, Bahrein, Koeweit en Irak? Moeten zij dan verantwoordelijk zijn? Of China, Japan en Zuid-Korea?
Europa is niet zooo afhankelijk van de Straat van Hormus.

Maar er zit volgens mij nog iets anders achter deze aanval. Iran heeft eerder heel duidelijk gemaakt: raak onze energieinfrastructuur aan en wij raken die van de hele Perzische Golf. Als Iran nu inderdaad op die manier terugslaat, worden de Golfstaten rechtstreeks in het conflict meegesleurd. En dat is precies wat Israël wil.
Ennnnn...Iran heeft de belangrijkste gasinstallatie van staatsbedrijf QatarEnergy gebombardeerd in Qatar

Ik heb echt geen idee over wie hij het heeft. Wie "gebruikt" de straat? Qatar, SA, UAE, Bahrein, Koeweit en Irak? Moeten zij dan verantwoordelijk zijn? Of China, Japan en Zuid-Korea?
Europa is niet zooo afhankelijk van de Straat van Hormus
Correctie: de Europese chemie is zelfs heel sterk afhankelijk van Nafta die uit het Midden-Oosten komt...

Bij ons spreken ze zelfs al van mogelijke stilstanden wegens grondstof tekorten door het conflict.

Is er ergens een overzicht van de huidige olie en gasproductie tov de normale output? Als je het zo ziet, wordt het elke dag erger en erger.

Die strategische reserves olie die men loslaat, waarom voelen we dat niet? Of is angst sterker dan de realiteit op het veld?

Een reserve is ook maar een tijdelijke oplossing he. En dat bevestigt juist dat er schaarste is, dus de realiteit is dat er een tekort is en hetgeen je moet inkopen duur is.
Anyway, het begint me toch ook te beïnvloeden. Aan het begin van dit jaar was ik nog aan het denken om een nieuwe motor te kopen, maar de huidige naftprijzen en de economische onzekerheid voeden de twijfel wel sterk (allez, kheb nog redenen maar die hebben hier niks mee te maken). Kga misschien beter ne koersvelo kopen om op mijn werk te geraken :p

Trump dreigt Iraans gasveld “helemaal op te blazen​

Hij beseft echt niet dat het iran weinig kan schelen. Ze weten goed genoeg als de prijs per vat naar 200$ stijgt dat het trump en de rest van de wereld meer pijn zal doen.

De Iraniërs hebben duidelijk gezegd dat overgave geen optie is en dat ze de boel liever opblazen dan op te geven.

Ik hoop echt dat ze de amerikaanse olie dollar doen kelderen en dat er meer tankers betalen in yuan.

Wat een absolute blamage voor de VS is dit aan het worden. Tijd dat de rest van de wereld schadevergoedingen gaat eisen van de VS voor de geleden economische schade.

Trump wordt echt wel vermoeiend hé, blijven uitkramen dat de oorlog eigenlijk voorbij is, gewonnen, noem maar op, maar niet kunnen terugtrekken en er meer en meer geld moeten in pompen terwijl Iran nog gewoon aanvallen kan doen met hun ballistische raketten en drone swarms.

Ik denk dat iemand Trump eens moet gaan uitleggen wat een overwinning is!

En dan zijn er nu de getuigenissen voor het Senate Intelligence Committee waar eigenlijk elke reden die Trump heeft gegeven om de oorlog te starten ofwel zo goed als onderuit gehaald wordt, ofwel niet ondersteund door zowat iedereen in Amerikaanse Intelligence...

Laatst bewerkt:
Hij beseft echt niet dat het iran weinig kan schelen. Ze weten goed genoeg als de prijs per vat naar 200$ stijgt dat het trump en de rest van de wereld meer pijn zal doen.

De Iraniërs hebben duidelijk gezegd dat overgave geen optie is en dat ze de boel liever opblazen dan op te geven.

Ik hoop echt dat ze de amerikaanse olie dollar doen kelderen en dat er meer tankers betalen in yuan.

Dit is het punt waar Trump geconfronteerd wordt met hoe een écht, diepgeworteld, (ideologisch) autoritair regime werkt. Dit zijn mensen die liever hun land tot as herleiden, en de hele wereld meesleuren in hun ondergang, dan zich overgeven. Tot op het niveau dat ze zelf liever stervend ten onder gaan, dan toegeven.

Ook nog altijd de reden waarom ik zeer huiverachtig sta om bijvoorbeeld echt een gewapend conflict met Rusland aan te gaan. Ook daar zit een regime dat als het écht in een hoek geduwd wordt zoals Iran nu, hoogstwaarschijnlijk eveneens voor de optie 'fuck it all' gaat. Daar zitten geen mensen aan de knoppen waarvan je kan verwachten dat ze, eenmaal echt in het nauw, zich nog gaan laten leiden door het MAD-principe. Die gaan er gewoon voor.

Die rijke Russen die zullen wel een bunker hebben voor als het zo ver komt, maar de gewone mens en de rest van de wereld is de pineut. We moeten ons niet laten doen door Rusland maar er in een gewapend conflict mee gaan is ook niet verstandig.

Iran voelt zich in het nauw gedreven en dus kan het hun allemaal niet meer schelen dat het midden oosten in brand staat en de wereld in een recessie terechtkomt.

Terug
Bovenaan