Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Trump voert de druk op Iran aardig op door te dreigen met harde ingrepen - ongeacht of er nu effectief gesprekken zijn of dat de VS echt een verpletterende actie/overwinning kan bekomen, 1 ding lijkt stilaan onmogelijk: ermee ophouden zonder akkoord of minstens significante militaire acties. Of het moet een akkoord zijn met weinig inhoud.

Als ze zich misrekenen waardoor Iran nog de mogelijkheden heeft en Iran doet waarvoor ze waarschuwen - dat wordt een zwarte pagina voor de wereldeconomie en tal van burgers.
Trump heeft precies nog altijd niet door dat zijn dreigementen die wél werken tegen 99% van andere landen in de wereld niet werken tegen Iran. In Iran gaan ze nog liever als een martelaar willen sterven dan toe te geven en steken ze gewoon een middelvinger op.

Met trump weet je het nooit: Bluft hij of niet? Landen kiezen dan meestal eieren voor hun geld. Maar voor Iran geldt dat niet. Het kan Iran geen jota schelen hé. (+ Iran is Venezuela nog niet)

Als ze zich misrekenen waardoor Iran nog de mogelijkheden heeft en Iran doet waarvoor ze waarschuwen - dat wordt een zwarte pagina voor de wereldeconomie en tal van burgers.
Dit dus.

Welke harde ingrepem heeft die dan nog als troef?
Boots on the ground? Nuke 'em? Voor de rest schiet er toch niet veel over?

En met elke verdere escalatie van geweld wakkert Trump alleen maar het Iraans nationalisme verder aan @makila. Iran heeft 5000 jaar geschiedenis op de teller staan. Een énorm trots volk. Zelfs al wordt het regime naar schatting maar door 10% van de bevolking gesteund; mensen klitten van nature samen tegen externe dreigingen.

Welke harde ingrepem heeft die dan nog als troef?
Boots on the ground? Nuke 'em? Voor de rest schiet er toch niet veel over?
Eilanden bezetten, olie/gas/energie bombarderen, echt zware bombardementen op bepaalde regio's - denk aan zones waarvan men vermoed dat Iran nog bunkers, bootjes, uitvalsbasis heeft maar niet de exacte locatie weet.

De VS kan Iran economisch voor dood maken op 1 dag.

Eilanden bezetten, olie/gas/energie bombarderen, echt zware bombardementen op bepaalde regio's - denk aan zones waarvan men vermoed dat Iran nog bunkers, bootjes, uitvalsbasis heeft maar niet de exacte locatie weet.

Dan kunnen de Houthi's Bab al-Mandab dichtsmijten. Dan heeft Iran een zeer belangrijie halsslagader van de wereldeconomie in zijn macht. En je kan het ze moeilijk kwalijk nemen. De ware schuldigen in heel dit verhaal zijn Trump en Netanyahu.

Alleen zit je met een regime in Iran voor wie dat van geen belang is. Dit is een regime dat niet gaat opgeven al gooi je een nuke op Teheran.

Ik geloof niets van trump en ik wacht liever af tot ik een officieel bericht zie van Iran. Hij heeft hetzelfde gedaan toen hij bezig was met zijn tarieven oorlog met China. Toen was hij ook zogezegd aan het praten met china waarna china met een officieel bericht naar buiten is moeten komen om te zeggen dat hier niets van waar is.

En een goed gesprek wil niets zeggen, Iran zal hard ball spelen tijdens de onderhandelingen. Als Amerika denkt terug te kunnen gaan voor de oorlog dan zijn ze goed mis.

En zijn dreigement van 48 uur is nu ineens verplaats naar 5 dagen, wat een taco beleid. Hij zal het wel merken tijdens de onderhandelingen dat hij niet in een positie staat van macht. Kijk naar de onderhandelingen tussen Oekraïne en Rusland die zijn al maanden bezig en de oorlog gaat verder alsof er niets is gebeurt. Dit is gewoon weer markt manipulatie omdat het hem te heet werd.

Scherm-afbeelding-2026-03-23-om-13-02-33.png

Ik f*cking wist het...
en ondertussen verplaatst naar 10 6 april...

Laatst bewerkt:
Ik vind het eerlijkheidshalve geen positief nieuws. Trump probeert tijd te rekken. Ik geef het toch 50/50 dat hij op 6 april het beu gaat zijn en gewoon ne GO geeft voor "boots on the ground"

Iran gaat er trouwens al vanuit dat Trump het gewoon gaat doen en bereidt zich nu al stevig voor

Ze zijn dan effectief van plan de Amerikaanse troepen massaal aan te vallen en oa mijnen / bommen te droppen
Iran has been laying traps and moving additional military personnel and air defenses to Kharg Island in recent weeks in preparation for a possible US operation to take control of the island

Laatst bewerkt:
En hop, de VS zou nog eens 10.000 extra grondtroepen naar het Midden-Oosten sturen. Tegen 6 april zullen ze er wel zijn zeker?
Dan de druk op Iran opvoeren en die zullen buigen en kraken, denkt Trump.
Dat gaat daar niet schoon worden, want beide partijen gaan niet willen opgeven.

En hop, de VS zou nog eens 10.000 extra grondtroepen naar het Midden-Oosten sturen. Tegen 6 april zullen ze er wel zijn zeker?
Dan de druk op Iran opvoeren en die zullen buigen en kraken, denkt Trump.
Dat gaat daar niet schoon worden, want beide partijen gaan niet willen opgeven.
Vergeet niet dat Iran ook nog de straat van Bab El Mandeb achter de hand hebben als Trump echt doorduwt
Elektrische auto's, textiel en olie: wat staat er op het spel als ook de zeestraat Bab el Mandeb wordt afgesloten?

De hamvraag is hoe ver zijn ego reikt.

Alleen zit je met een regime in Iran voor wie dat van geen belang is. Dit is een regime dat niet gaat opgeven al gooi je een nuke op Teheran.
Economie en inkomsten zijn letterlijk van levensbelang, zelfs voor dat regime natuurlijk.

Als de geruchten kloppen spreken we mogelijks over 15-20.000 man, aangevuld met een grote zeemacht, luchtcomponent en vrachtvliegtuigen met pantserwagens. Ik betwijfel of dit nog gaat over dreiging/druk alleen - die gaat mogelijks echt testen hoever Iran kan en wil gaan.

Economie en inkomsten zijn letterlijk van levensbelang, zelfs voor dat regime natuurlijk.

Als de geruchten kloppen spreken we mogelijks over 15-20.000 man, aangevuld met een grote zeemacht, luchtcomponent en vrachtvliegtuigen met pantserwagens. Ik betwijfel of dit nog gaat over dreiging/druk alleen - die gaat mogelijks echt testen hoever Iran kan en wil gaan.
Die oorlog moet die V.S. toch al immens veel geld gekost hebben en blijven kosten als je zo'n machtsontplooing doet! Dat gaan ze toch nog jaren voelen veronderstel ik?

Daar valt niets te testen aan... die gaan tot het naadje...

Trump staat onder massale druk. Economisch, stemgewijs en hij heeft dan ook nog eens de midterms die eraan komen. Die gaat een afstraffing van jewelste krijgen het moment dat die bodybags gaan toekomen.
En die gaan er komen...

Amerika heeft geen goede track record tegen guerilla oorlog. En dat gaat er minimaal gebeuren... Dit is Trump zijn Oekraïne... Hij volgt zo graag in het voorbeeld van Poetin... en nu heeft die ook zijn oneindige oorlog gecreëerd.

Die oorlog moet die V.S. toch al immens veel geld gekost hebben en blijven kosten als je zo'n machtsontplooing doet! Dat gaan ze toch nog jaren voelen veronderstel ik?
Geen idee over LT impact - maar het verbruik aan geld en wapens moet gigantisch zijn, bijkomend is de verdediging allesbehalve efficiënt. Defensie industrie zit in een zetel de komende jaren - die gaan veel jobs creëren.

Als leek, zou Trump het inderdaad niet juist doen om officieel oorlog te hebben zodat hij langer aan de macht kan zijn dankzij 1 of andere ouderwetse wet?

Daar valt niets te testen aan... die gaan tot het naadje...

Daar twijfel ik niet aan, Trump lijkt mss wel te veronderstellen dat hij Iran echt vleugellam kan maken - je mag dan wel bereid zijn tot het naadje te gaan maar als je simpelweg geen raketten meer hebt of er geen meer kan afvuren is het ook game over. Maar dat punt bereiken ...

Daar twijfel ik niet aan, Trump lijkt mss wel te veronderstellen dat hij Iran echt vleugellam kan maken - je mag dan wel bereid zijn tot het naadje te gaan maar als je simpelweg geen raketten meer hebt of er geen meer kan afvuren is het ook game over. Maar dat punt bereiken ...
tot het gaatje bedoel je?

Terug
Bovenaan