Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Bouchez blijft alvast wel volledig achter de oorlog staan.

Vorige week nog zei N-VA-Kamerlid Kathleen Depoorter in de Kamer: "De N-VA heeft als partij het standpunt dat we tégen deze oorlog zijn." Daarmee nuanceerde ze eerdere uitspraken van minister van Defensie, Theo Francken, onmiddellijk na de eerste Amerikaanse aanvallen tegen Iran dat die aanvallen "absoluut gerechtvaardigd" waren.

Door het N-VA-standpunt lijkt het erop dat enkel de MR zich nog vol achter de Amerikaans/Israëlische oorlog in Iran schaart. Voorzitter Bouchez antwoordt in de marge van de Foire du Livre op vraag van De Standaard: "Niemand kan enthousiast zijn over een oorlog. Ik zeg alleen aan al wie denkt dat dit niet onze oorlog is, dat ze fout zijn. Iran is een bedreiging voor ons. En ja, ik ga heel blij zijn als het regime zou ten val komen. Maar de militaire operatie is complex. Toch zal het altijd een goede zaak zijn als we Iran kunnen verzwakken, wat er ook gebeurt."

"We zien nu tot wat Iran in staat is, hoe het zich nu verdedigt. Stel dat we Iran nog eens vijf of tien jaar hadden met rust gelaten, tot wat was Iran dan in staat? We mogen niet naïef zijn. Europa denkt dat als je vriendelijk tegen de mensen bent, die mensen automatisch vriendelijk gaan zijn tegen ons. Maar er zijn regimes zoals het Iraanse die ons verafschuwen. Ze verafschuwen onze liberale democratie, ons kapitalisme, onze vrijemarkteconomie, de gelijkheid van man en vrouw..."

:sarcastic: wat een logica van die man. Met die redenatie kan je een oorlog tegen half de wereld starten. 'Ze verafschuwen ons' ... echt? Is die man niet mondiger dan dat, heeft hij geen betere argumenten dan dat?
'We zien tot wat Iran in staat is' euh ja wat bommen rondsturen waarvan het grootste deel geneutraliseerd werd.
"Stel dat we Iran nog eens vijf of tien jaar hadden met rust gelaten, tot wat was Iran dan in staat?" Ze hebben een greep op een belangrijk % van oliebevoorrading van de hele wereld ja, dat komt nu eenmaal door hun geografische locatie en olievoorraden. Wat ziet hij daarin veranderen over 5 á 10 jaar misschien? Als we nu een tandje bijsteken in de omschakeling naar groene energie zou Iran in de toekomst net veel minder macht hebben.

"We zien nu tot wat Iran in staat is, hoe het zich nu verdedigt. Stel dat we Iran nog eens vijf of tien jaar hadden met rust gelaten, tot wat was Iran dan in staat? We mogen niet naïef zijn. Europa denkt dat als je vriendelijk tegen de mensen bent, die mensen automatisch vriendelijk gaan zijn tegen ons. Maar er zijn regimes zoals het Iraanse die ons verafschuwen. Ze verafschuwen onze liberale democratie, ons kapitalisme, onze vrijemarkteconomie, de gelijkheid van man en vrouw..."
Wat is dat voor onzin?
Ik ga Iran niet verdedigen, dat regime is walgelijk en moet weg.
(ik ben echter van mening dat een regime van buitenaf verwijderen bijna onmogelijk is op lange termijn, zie maar naar Irak of Afghanistan)

Echter heeft Iran ongeprovoceerd een meisjesschool aangevallen?

Ik ben er nog altijd niet van overtuigd dat China Taiwan militair zou annexeren. Zelfs niet wanneer de VS zichzelf (al dan niet moedwillig) verzwakt, zou de kost daarvan voor China echt enorm zijn. China kan zich geen conflict veroorloven waarbij het zware verliezen lijdt, die stevenen nu al af op een demografische ramp.
De vraag is natuurlijk, heeft de vs zin om wo3 te starten over een eilandje ter grootte van belgie.

Ik vermoed dat het eerder veel blabla en wat financiele sancties zullen zijn.

De vraag is natuurlijk, heeft de vs zin om wo3 te starten over een eilandje ter grootte van belgie.

Not gonna lie, in mijn ogen zijn we eigenlijk al een paar jaar in een sluimerende WO3 terechtgekomen. Alleen is die veel minder conventioneel dan 80 jaar geleden en wordt die (voorlopig) voor een groot stuk uitgevochten via een hybrideoorlog. Rusland is daar verrassend goed in, China ook. Wat in Oekraïne en Iran gebeurt zijn daar eigenlijk gewoon de conventionele uitwassen van, maar het echte conflict is eigenlijk veel breder verspreid.

Not gonna lie, in mijn ogen zijn we eigenlijk al een paar jaar in een sluimerende WO3 terechtgekomen. Alleen is die veel minder conventioneel dan 80 jaar geleden en wordt die (voorlopig) voor een groot stuk uitgevochten via een hybrideoorlog. Rusland is daar verrassend goed in, China ook. Wat in Oekraïne en Iran gebeurt zijn daar eigenlijk gewoon de conventionele uitwassen van, maar het echte conflict is eigenlijk veel breder verspreid.
Geen van de grootmachten lijkt zin te hebben in WO III door kernwapens. Dus zijn er vooral proxy-oorlogen en hybride oorlogsvoering, dat gebeurde in de Koude Oorlog toch ook al?
Nu lijken we in een Tweede Koude Oorlog te zitten.

Geen van de grootmachten lijkt zin te hebben in WO III door kernwapens. Dus zijn er vooral proxy-oorlogen en hybride oorlogsvoering, dat gebeurde in de Koude Oorlog toch ook al?
Nu lijken we in een Tweede Koude Oorlog te zitten.
Je hebt nu twee conventionele oorlogen, op verschillende continenten, waarbij twee van de grote wereldmachten (Rusland en de VS) rechtstreeks betrokken zijn, en nog eens een hoop grote landen onrechtstreeks (EU, China..). Een wereldoorlog gaat nooit nog het aantal slachtoffers hebben van de eerste twee (tenzij er ooit nukes aan te pas komen, maar dat is nog een andere categorie en schaal), maar dit past perfect in die definitie.

Je hebt nu twee conventionele oorlogen, op verschillende continenten, waarbij twee van de grote wereldmachten (Rusland en de VS) rechtstreeks betrokken zijn, en nog eens een hoop grote landen onrechtstreeks (EU, China..). Een wereldoorlog gaat nooit nog het aantal slachtoffers hebben van de eerste twee (tenzij er ooit nukes aan te pas komen, maar dat is nog een andere categorie en schaal), maar dit past perfect in die definitie.
Maar als je de definities ruim genoeg pakt vallen er ook heel wat andere oorlogen binnen die parameters en zitten we nu misschien al aan WW20, dan heb je meer loorlogen die wel een wereldoorlog zijn dan geen. Het idee van een Wereldoorlog is niet gewoon dat er veel landen onrechtstreeks bij betrokken zijn, da's vaak het geval bij oorlogen, de reden waarom we WO1 en WO2 een wereldoorlog noemen is ook door de gigantische impact van die oorlogen wereldwijd, en da's nu helemaal niet het geval. Behalve vrij beperkte economische bijschade zijn het zo goed als alleen de oorlogvoerende landen die zwaar geïmpacteerd zijn, en in het geval van de VS kan je daar zelfs aan twijfelen, die hebben zo'n overwicht dat ze er vrij weinig van merken.

Om van een Wereldoorlog te spreken moeten alle (of toch de meeste) grootmachten rechtstreeks in oorlog zijn met elkaar, dat is nu niet het geval.

Nee niet als je de definitie van wereldoorlog opzoekt.

Maar we kunnen wel spreken van het westen tegen het oosten.

Autoritaire vs 'democratische' regimes.

Het systeem vd petrodollar, die amerika enorm veel macht geedt, die onder druk staat vs landen die langzaamaan daarvan willen weggaan (brics landen).

Als op dat moment dat eilandje nog steeds cruciaal is voor de productie van hoogtechnologische chips zou men toch een gezonde interesse mogen tonen voor de situatie daar.

Aangekondigde investeringen terzijde gaat het nog wel even duren voor er ergens op grote schaal dezelfde kwaliteit kan geproduceerd worden.

In de praktijk betwijfel ik ook wel hoe sterk men daar op zou reageren. En er staat natuurlijk nog veel meer op het spel dan enkel die toegang tot chips.

Een derde vliegdekschip is onderweg:
Als je de retoriek van Trump volgt is een deal ondertekeningsklaar maar het is duidelijk dat de echte focus nog altijd ligt op een militaire actie is op Iraanse grond. Daarnaast zijn er nog 10.000 infanteristen onderweg dus met al die bewegingen wordt het snel een weekend in mei voor we iets zien.

Het is natuurlijk wel een reële mogelijkheid dat de Bush onderweg is om de Ford af te lossen. Die zit al ruim over z´n deployment en sukkelt wel met wat technische mankementjes

Het is natuurlijk wel een reële mogelijkheid dat de Bush onderweg is om de Ford af te lossen. Die zit al ruim over z´n deployment en sukkelt wel met wat technische mankementjes
Het vliegdekschip Ford is een aantal dagen geleden aangekomen in Kreta voor onderhoudswerkzaamheden plus was die bemanning idd al over deployment dus lijkt mij inderdaad een aflossing.

2 sec googelen

• Invasion of Grenada (Operation Urgent Fury) - 1983: Lasted 4 days, focusing on rescuing students and restoring order.
  • Gulf War - 1991: Major combat operations lasted roughly 3 months (January-March 1991), following Iraq's invasion of Kuwait.
  • Spanish-American War - 1898: Fought over roughly 4 months (April-August), resulting in rapid U.S. victory and acquisition of territories.
al te zien wat je een oorlog noemt.

een staatshoofd uit zijn land ontvoeren zou je ook als een oorlogsdaad kunnen zien. dat duurde maar 1 dag in venezuela
Eerste was een succesvolle missie die ook liep zoals gepland

Golfoorlog heeft echt wel langer geduurd dan enkele maanden, een buildup van een half jaar en dan boots on the ground voor een dikke maand.
The Gulf War (2 August 1990 – 28 February 1991), was a war waged by coalition forces from 35 nations led by the United States against Iraq in response to Iraq's invasion and annexation of Kuwait. The war consisted of two phases the first was codenamed Operation Desert Shield (2 August 1990 – 17 January 1991) for operations leading to the buildup of troops and defense of Saudi Arabia. And the second was Operation Desert Storm (17 January 1991 – 28 February 1991) was the combat phase.
The initial conflict to expel Iraqi troops from Kuwait began with an aerial and naval bombardment on 17 January 1991, continuing for five weeks. This was followed by a ground assault on 24 February. This was a decisive victory for the coalition forces, which liberated Kuwait and advanced into Iraqi territory.

En ook die laatste die je aanhaalt stopte omdat ze gewonnen hebben? Misschien moet je meer doen dan twee seconden googlen (of chatgp'en) en ook lezen wat er in de resultaten staat.

In welk van die gevallen zijn ze halsoverkop gaan lopen? Want dat was het punt. Natuurlijk stopt een 'speciale' missie, zoals die in Venezuela, of een inval/oorlog nadat ze succesvol is uitgevoerd en/of het hoofddoel behaald is.

Trump heeft zijn ambitie bevestigd, mss toch, want mss wil hij straks wat anders - maar voorlopig zou hij tevreden zijn als hij de olie van Iran kan controleren - dan moeten er nog tienduizenden militairen en imo ook wat zwaar materiaal naar ginder. Ik vraag me dan af of het niet eenvoudiger is om gewoon Iran in te nemen.

Wat nu nog ontbreekt is ergens een verklaring van Netanyahu dat die tevreden is met Libanon en de Gaza strook.

Durft JD Vance aan Trump zijn Iraakse lessen te leren voor hij MAGA’s jongens in een Iraans moeras dropt?

Precies een maand na het begin van de bombardementen op het Iraanse regime meldt The Washington Post dat het Pentagon zich voorbereidt op wekenlange grondoperaties in Iran. De vraag is of VS-president Donald Trump wel beseft waaraan hij begint als hij dit bevel zou geven. Iran is vier keer zo groot als Irak en meer dan dubbel zo groot als Afghanistan, de laatste oorlogshaarden van de VS.

"The recipe for a disaster" als Trump ne GO geeft voor een echte grondoperatie. Blijkbaar is hij dat dus effectief aan het overwegen. :unsure:
OK waarschijnlijk (voorlopig) beperkte grondoperaties maar toch .. het zou weer ne nieuwe trede zijn op de escalatieladder.

Deze keer is het anders, Iran heeft geen leger, geen marine, geen raketten, geen economische drukkingsmiddelen, geen doortastende leiders zoals de VS, geen luchtmacht... ze smeken om een deal maar een deal doe je enkel als je aan het verliezen bent en wij zijn aan het winnen. Als we willen hebben we morgen Iran en ik denk dat ik dat wel wil, en pas op Nieuw Zeeland - jullie zijn de volgende, tenzij ik eerst China neem.

Zoiets zal het wel worden wss

Terug
Bovenaan