Conflict Midden Oosten: Amerika/Israël & Iran

Trump dreigt met ‘volledige vernietiging’ Kharg en oliebronnen

Kan die mens eens geen minuut zwijgen en een pauze inlassen? (Exclusief wanneer hij een dutje doet)
Wat ik nu lees is over 5 minuten alweer iets anders ..

Ik vermoed dat dit de aanleiding is:

Ik hoop dat Trump bluft want de gevolgen zijn niet te overzien, zo een actie staat gelijk aan een full scale oorlog in het Midden Oosten gekoppeld aan torenhoge olieprijzen voor lange tijd, de economische/menselijke schade zou nauwelijks te bevatten zijn.

De nieuwe Khamenei laat amper van zich horen en ik denk dat de uitschakeling van de oude Khamenei wel degelijk een regime change betekent: van een theocratie onder Khamenei naar een militaire dictatuur onder de IRGC. Als de nieuwe Khamenei al boven water komt zal hij niet veel meer dan een figurehead zijn om de continuïteit te garanderen, maar de werkelijke macht zit bij de IRGC.

Dan is de vraag hoe coherent dat blok zit, zeker na de oorlogshandelingen. Daar zitten meerdere facties in, van hardliners tot pragamatici en hervormingsgezinde kopstukken. Momenteel is het een gedecentraliseerd blok wat het een hydra maakt en moeilijk te onthoofden.

Andere vraag is hoe Iran zijn rol terug gaat opnemen in de regio als er weer vrede is. Er zal wel wat meer nodig zijn dan een sorry-kaartje aan de Golfstaten. Het potentieel van de land is immens, maar als het een paria blijft het een beenharde, corrupte autocratie blijven. Als de IRGC zich pragmatisch opstelt is er wel wat meer mogelijk, maar dat is héél moeilijk in te beelden.

De nieuwe Khamenei laat amper van zich horen en ik denk dat de uitschakeling van de oude Khamenei wel degelijk een regime change betekent: van een theocratie onder Khamenei naar een militaire dictatuur onder de IRGC. Als de nieuwe Khamenei al boven water komt zal hij niet veel meer dan een figurehead zijn om de continuïteit te garanderen, maar de werkelijke macht zit bij de IRGC.

Dan is de vraag hoe coherent dat blok zit, zeker na de oorlogshandelingen. Daar zitten meerdere facties in, van hardliners tot pragamatici en hervormingsgezinde kopstukken. Momenteel is het een gedecentraliseerd blok wat het een hydra maakt en moeilijk te onthoofden.

Andere vraag is hoe Iran zijn rol terug gaat opnemen in de regio als er weer vrede is. Er zal wel wat meer nodig zijn dan een sorry-kaartje aan de Golfstaten. Het potentieel van de land is immens, maar als het een paria blijft het een beenharde, corrupte autocratie blijven. Als de IRGC zich pragmatisch opstelt is er wel wat meer mogelijk, maar dat is héél moeilijk in te beelden.
DUS TRUMP HAD DAN TOCH GELIJKT :S :S :rofl:

je kan bezwaarlijk spreken van regime veranders als zowaar de zoon van de vorige leider nog aan het roer is, en heel het overheidsappartement IRGC e.d) nog aan de macht blijven of het begint een semantisch discussie te worden.
Het regime is wrs nog radicaler geworden dankzij het meester van Trump en zijn acolieten!

Sorry voor wat?

Iran wordt letterlijk aangevallen vanuit al die landen. En letterlijk elk land in die regio is een beenharde, corrupte autocratie dus waarom zou dat ineens een verschil maken?

Sorry voor wat?

Iran wordt letterlijk aangevallen vanuit al die landen. En letterlijk elk land in die regio is een beenharde, corrupte autocratie dus waarom zou dat ineens een verschil maken?
Het is veranderd van een (toch in naam) theocratie naar een militaire autocratie. Nog altijd beenhard en corrupt op dit moment, dus op dat vlak inderdaad geen verschil. Zeker niet op korte termijn. Op langere termijn kan dat wel een verschil uitmaken. Het morele gezag van Ali Khamenei is weggevallen, de nieuwe ayatollah lijkt niet meer te zijn dan een vervangbaar kopstuk terwijl de echte macht bij de IRGC ligt. En daar zijn de rangen toch weer flink uitgedund aan de top, dus dat schept kansen voor anderen om zichzelf naar voor te pushen. Uiteraard weet ik niet wat dit gaat geven op lange termijn: wordt het regime brozer of net sterker? En gaat het regime zich pragmatischer opstellen?

Ik vind de uitspraken van Trump ook wel onnozel, dat komt vooral hoe hij het brengt: "we hebben wat mannen vermoord en nu zijn er andere mannen dus we zitten met een ander regime". Maar het wegvallen van Khamenei en de IRGC dat nu de echte macht in teugels neemt vind ik wel degelijk een verandering die te melden waard is.

We gaan vooral moeten zien naar de rol van de geestelijken. Als die naar de achtergrond verdwijnen (zoals in Irak bij al-Sistani die een quietistische shia aanhangt en dus geen directe (doch de facto wel indirect) religieuze invloed op de politiek wil) gaat ge me gelijk moeten geven.

Als het de IRGC wat losser zou zijn op vlak van religieuze regels dan is dat toch een belangrijke verandering voor de Iraanse bevolking lijkt me.

Ik vrees ervoor aangezien de IRGC uit dezelfde beweging voortkomt van de Iraanse revolutie die de Ayatollahs aan de macht gebracht heeft.

Laatst bewerkt:
Er zal veel afhangen wat de dominante factie zal zijn in de IRGC. In het "beste" geval zien we Iran onder IRGC evolueren zoals Saudi-Arabië vandaag onder MBS. We weten echter nog niet hoe de situatie er over een week zal uitzien, dus dat is allemaal puur giswerk.

Eerst de mogelijkheid van grondtroepen. Om de Straat van Hormuz bevaarbaar te maken moeten ze 100% garantie hebben dat schepen niet aangevallen kunnen worden. 1 tanker dat in brand staat en we zijn terug naar af en er is weinig fouten marge in de Straat van Hormuz. Twee bevaarbare geulen van ca. 3 km, eentje heen, eentje terug. That's it. Om de hele kust te beveiligen heb je héél wat troepen nodig. Dan heb je wat meer nodig dan een paar duizend elitesoldaten.

Allez Volgens Trump gaat hij een methode zoeken om de Arabische landen te laten meebetalen voor zijn oorlog.
Imo toont dit toch echt hoe ongelofelijk arrogant sommige Amerikanen naar de rest van de wereld kijken. Hoe in godsnaam kan je geloven dat anderen zullen meebetalen voor een oorlog waar ze zelf niet achter staan.

Jaja, net zoals de Mexicanen voor de muur gingen betalen en de tariffs door de andere landen betaald worden. Die kerel brabbelt wat want de oorlog kost geld, dus moet hij het weer verkocht krijgen dat het verdere verloop van de oorlog niet door de Amerikanen betaald zal worden. Als hij daar mee afkomt, zie ik nog eerder dat die Arabische landen hem de rekening gaan presenteren voor al de schade die bij hen aangericht is. Ik denk dat ze al vinden dat ze eigenlijk 'betalen' voor zijn oorlog. Er vallen geen bommen op de US he

Donald Trump is bereid om de oorlog tegen Iran te beëindigen, zelfs als de Straat van Hormuz grotendeels gesloten blijft. Dat zou de president medewerkers verteld hebben, meldt The Wall Street Journal op basis van gesprekken met functionarissen van de regering-Trump die anoniem willen blijven. Een "complexe operatie" om de Straat van Hormuz te heropenen zou dan worden uitgesteld naar een later moment.

Bron hln

Donald Trump is bereid om de oorlog tegen Iran te beëindigen, zelfs als de Straat van Hormuz grotendeels gesloten blijft. Dat zou de president medewerkers verteld hebben, meldt The Wall Street Journal op basis van gesprekken met functionarissen van de regering-Trump die anoniem willen blijven. Een "complexe operatie" om de Straat van Hormuz te heropenen zou dan worden uitgesteld naar een later moment.

Bron hln
vertaald: we lopen weg als een hond van onze stront.

De jongens die Trump alle lof geven voor zijn krachtdadig leiderschap en slimme keuzes mogen het dan van mijn part ook nog eens komen uitleggen.
En ik hoop dat de aanhangers en sympathisanten van het Iraans regime die dan wraak willen nemen ook fair zijn en zich niet tegen het westen keren maar tegen de VS. Maar zoals gewoonlijk zullen wij in Europa wel weer de bonen fretten.

Iemand een suggestie welke militaire grondoperatie van de VS zou kunnen gezien worden als een overwinning, zonder daarbij de kans te lopen zich compleet te vergissen waardoor het alsnog in een fiasco zou uitmonden? Iets dat publiek kan verkocht worden aan niet maga -aanhangers.

Voor de VS is deze oorlog toch een volledige fiasco? (Want k lees op hln dat trump wil stoppen met de oorlog)

-regering blijft.
-hun kernwapen ontwikkeling blijft behouden
- de straat van hormuz wordt betalend (tol) en k vraag me af welke landen nog olie mogen kopen van de schepen die de straat van hormuz gebruiken
-grotere instabiliteit tussen iran en israël.
.....

Terug
Bovenaan